Tijdens een wandeling in de natuur geniet je optimaal van het ruige landschap. Heerlijk! In dit artikel deel ik 10x mijn mooiste wandeltocht met je! Van Cuba naar België en van Zwitserland naar Nieuw-Zeeland. En nog veel meer bestemmingen!

Marcella, Topes de Collantes

Topes de Collantes – Cuba

Tijdens onze roadtrip Cuba wilden we natuurlijk ook naar de beroemde stad Trinidad. We sliepen er 3 nachten en verkenden naast de stad ook de omgeving. Topes de Collantes is een enorm natuurgebied vlakbij Trinidad. Je vindt er grotten, rivieren, watervallen, valleien, natuurlijke zwembaden met kristalhelder water en bergen. Wij liepen door een tropisch bos naar waterval Salto del Caburni. Je daalt eerst 350 meter, geniet van de waterval en beseft dan dat je weer omhoog moet klauteren. Het is even pittig, maar het is de wandeling zeker waard! Mocht je een minder pittige wandeling zoeken, dan kan je naar de grotten van Bata lopen. Deze route is langer, maar gemakkelijker en minder vermoeiend.

Lees ook: Hiken in Topes de Collantes

Teutoburgerwald Germany

Wandelen in Teutoburgerwald – Duitsland

Vlak over de grens vind je prachtige natuur in het Duitse Teutoburgerwald. Het woud strekt zich uit over de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. Omdat het landschap er glooiend is hadden we meteen een fijn vakantiegevoel te pakken. Wij liepen twee tochten van zo’n 11 kilometer in het Teutoburgerwald: de Dörenther Klippen en Canyon Blick. We zagen er steenformaties, glooiende landschappen, alpaca’s en een heuse canyon met knalblauw water. Lekker afwisselend! Slapen deden we in een superfijne kamer bij Landidyll Hotel zum Freden.

Lees ook: Wandelen in Teutoburgerwald

Wild Pacific Trail, Vancouver IslandWild Pacific Trail – Canada

Onze camperreis West-Canada sloten we af met een paar dagen op Vancouver Island. Ik dacht dat het niet mooier kon nadat ik zo genoten had van de ruige natuur in de Rockies. Maar ik had het mis, en zo liepen we er opeens onze mooiste wandeltocht. De ruige kust van Vancouver Island is werkelijk prachtig! Na een paar dagen bij het relaxte stadje Tofino besloten we een stuk van de Wild Pacific Trail te lopen. De Wild Pacific Trail is opgesplitst in twee delen. Wij reden naar Ucluelet en parkeerden onze camper bij de parkeerplaats Seastar, en liepen vanaf daar naar het eindpunt van de Wild Pacific Trail (én weer terug). Echt elk stukje van de route is prachtig. Ik bleef er maar foto’s maken!

Lees ook: 7x Hiken in Canada

Marcella Dalarna Sweden

Wandelen in Dalarna – Zweden

Vanuit ons vakantiehuis in de regio Dalarna liepen we een drietal fijne wandelingen. Omdat we er in september waren konden we al genieten van herfstkleuren en paddestoelen. De wandeling Solbergsleden bracht ons via prachtige bergpaadjes op 472 meter hoogte waardoor we een geweldig uitzicht hadden op het landschap vol bomen en meren. Een stukje van ons huisje vandaan liepen we bij waterval Brattfallet. Hier glibberden we over vlonderplanken en moesten zelfs een steile wand op klauteren. Hoewel het soms even spannend was is dit ook de meest memorabele wandeling om op terug te kijken!

Lees ook: Wandelen in Dalarna

Tongariro, New ZealandTongariro National Park – Nieuw-Zeeland

Voor onze reis door Nieuw-Zeeland stond de beroemde Tongariro Alpine Crossing hoog op onze wishlist. Tijdens deze tocht loop je 20 kilometer door een flink bergachtig landschap. We twijfelden lang, maar besloten een alternatief te zoeken. Het leek ons simpelweg te pittig. De alternatieven werden twee tochten van 7 kilometer: de wandeling naar de Taranaki Falls en de Silica Rapids. Ook hier genoten we volop van het vulkanische landschap. Ondanks dat we dé tocht geskipt hebben, hoort Tongariro absoluut bij mijn mooiste wandeltocht!

Benieuwd naar meer moois? Ik maakte een top 5 van het Noordereiland én een top 5 van het Zuidereiland!

Marcella Ninglinspo Belgium

Ninglinspo – België

Wist je dat België slechts één bergrivier heeft en dat dit de Ninglinspo is? Ik vind het geen typisch Belgische naam, maar het is er evengoed prachtig mooi. Je loopt tijdens de wandeling van de ene kant van de rivier naar de andere kant over de vele bruggetjes. Soms moet je je even goed vast houden aan een touw, maar meestal is het een prima wandeling. Leuk ook is dat je ook nog bij een tof uitzichtpunt komt met een tof zicht op de omgeving. Aanrader dit!

Lees ook: Wandelen bij de Ninglinspo

Yosemite National Park, America

Half Dome – Amerika

Nadat we bestolen werden in Amerika hadden we een heftige tijd. Toch waren we vastbesloten om volop te genieten van Yosemite National Park. We besloten Half Dome op te lopen. De exacte herinneringen van de tocht zijn gewist, wel weet ik dat het erg pittig was. Het gevoel dat ik had toen ik bovenaan stond is onbeschrijfelijk. Het was een overwinning na een heftige gebeurtenis. Eenmaal boven heb je een 360 graden view op watervallen, bossen en de vallei. Werkelijk geweldig en een absolute aanrader!

Benieuwd naar de route van onze roadtrip door Amerika?

Wengen Switzerland

Jungfrauregio, Wengen – Zwitserland

Tijdens onze roadtrip Zwitserland maakten we werkelijk geweldige wandelingen. Met als vast element de bergen met de pieken vol eeuwige sneeuw. Een landschap waar je van kunt blijven genieten. Maar het uitzicht bij de wandeling bij Wengen was helemaal tof. Hier hadden we een geweldig uitzicht op de Jungfraujoch, een magisch mooi berglandschap wat ik zéker nog eens van dichterbij wil bewonderen. Nu staarde ik tijdenlang naar al dat moois en was ik ’t liefst blijven genieten.

Lees ook: Jungfrauregio – Wandelen bij Wengen

Drei Zinnen, SüdtirolDrei Zinnen – Italië

Tot slot mijn mooiste wandeltocht ever. We vlogen naar Venetië, maar verlieten de stad direct weer. Volgens velen eeuwig zonde, maar wij reden naar de ruige natuur van de Dolomieten. Niet heel Italiaans, wel absoluut prachtig. We wandelden diverse tochten, maar mijn mooiste wandeltocht was bij de Drei Zinnen. We liepen hier 11 kilometer door een ruig landschap vol stenen, bergmassieven, heldere bergmeren en weidse dalen. Het werd een lange pittige tocht, en ook mijn hoogtevrees werd op de proef gesteld.

Meer moois zien in de Dolomieten? Bekijk onze route roadtrip Dolomieten!

Lunersee Austria

Lunersee – Oostenrijk

De wandeling rond de Lunersee werd ons zó vaak aangeraden dat we er wel naartoe moesten. En dus bracht de kabelbaan ons bij dit knalblauwe pareltje. Wauw, het deed me echt denken aan het Canadese Peyto Lake. De wandeling rondom de Lunersee is supergaaf want het uitzicht op het meer veranderd continue. Dan weer zie je meer bergen en minder water, dan is het blauw weer vol in zicht. De wandeling is heel goed te doen, dus je kunt volop genieten van de geweldige omgeving. Aanrader!

Lees ook: Wandelen bij de Lunersee

Meer mooie wandelingen:

Co | Op reis met Co

Wauw, mooi lijstje! Ik heb wandelen de laatste jaren ook helemaal ontdekt, je ziet zoveel mooie dingen! Wandelen in Topes des Collantes heb ik ook gedaan, de rest staat bij deze op m’n bucket list 😉

Sandra

Ik zou tussen deze 5 wandelingen niet kunnen kiezen. Ze zien er allemaal heel verschillend maar super tof uit! Mijn mooiste wandeling? Oei, geen idee. Ik weet er zo veel! Maar van dit jaar absoluut de wandeling die ik op Palawan maakte naar een waterval. Midden door de jungle, geweldig!

Ambigirl

Twee van de 5 wandelingen (Drei Zinnen en Tongariro) heb ik ook gedaan en ik kan alleen maar beamen dat het toppers zijn.

Danique

Wat een mooie plekken! Ik denk dat ik mijn mooiste wandelingen onlangs op Tasmanië heb gedaan. De wandelingen naar Cape Hauy en Cradle Mountain waren echt onwijs tof!

Co | Op reis met Co

Wat heb je geweldig mooie wandelingen gemaakt! Die in Canada en de Half Dome in de US staan ook nog op mijn lijstje 🙂 En die in Topes de Collantes kan ik me ook nog goed herinneren, vond dat ook erg mooi!

Marko | Bestemming Buitenlucht

Wat een heerlijke wandelingen allemaal, Marcella. Ninglinspo staat trouwens nog op mijn lijstje om binnen niet al te lange tijd te maken. Ben in de gelukkige omstandigheid dat dat een dagtipje voor me is. Mijn eigen mooiste wandeltocht? Lastig kiezen… Denk dat dat in de Ecrin was, of Schotland, of toch de Elbrus….

Denise

Van die laatste heb ik inmiddels al meerdere foto’s van je voorbij zien komen en ik vind ze allemaal prachtig. De Drei Zinnen zou ik trouwens ook graag willen doen. Die staat nog echt wel op mijn lijstje.
Zelf heb ik ook veel mooie wandelingen gemaakt, veel in Zuid-Europa vooral, en ver weg.
Eén van mijn meest memorabele wandelingen was een 2-daagse trekking in de Andes in Venezuela. En ook in Costa Rica heb ik mooi gewandeld.

Marcha- Triplovers

Ik krijg al keuzestress bij het zien van al deze mooie wandelingen. Wij zijn niet echt lange-afstands-wandelaars maar we wandelen steeds meer. Prachtige routes!

Lizette

Wat een tof overzicht! Ik krijg meteen weer zin om te reizen. Grappig, bij Cuba denk ik niet zo snel aan hiken, maar ik wil er heel graag heen. De wandeling bij drei zinnen lijkt me heel mooi. En de lünersee is mijn favoriet, maar dat wist je al 😉

Dominique | dominiquetravels.com

Wat een prachtige foto’s en indrukwekkende landschappen! Heerlijk om bij weg te dromen 🙂

Linda

Mooi lijstje! De wandelingen in Zwitserland, Oostenrijk en bij de dolomieten spreken mij heel erg aan. Ik wandel ook heel graag op reis, mijn mooiste wandelingen zijn denk ik de Tongariro Crossing in Nieuw-Zeeland, de hike naar Ben Lomond in NZ, Westrim Trail in Zion en Mount Kosciusko in Australië. En verder toch ook wel Devil’s Bridge in Amerika (Sedona) en nu vergeet ik vast ook genoeg.

Judith

Wat een heerlijke post voor mij als wandelliefhebber! En het grappige is, als ik 10 wandelingen mocht kiezen, zou ik 10 totaal andere kiezen. Wat jij noemt, heb ik allemaal nog niet gedaan, dus mooie inspiratie!

Eva

Als Belgiefan, kies ik uiteraard voor de wandeling bij Ninglinspo. En omdat ik dan niet zoveel hoef te klimmen 😉