Het land waar ik direct dol op was: Zwitserland. Wij deden een aantal toffe wandelingen in Zwitserland waar ik enorm van genoten heb. Om jou te voorzien van fijne inspiratie zet ik ze voor je op een rij. Enjoy!

Napf SwitzerlandNapf SwitzerlandTrub SwitzerlandWandelingen in Zwitserland – Van de Mettlenalp naar Napf

Kilometers: 6,77
Tijdsduur: 2:35 uur
Geklommen én gedaald: 390 meter
Hoogste punt Napf: 1.408 meter
Route: bekijk de wandelroute in Bergfex (deze route is iets langer)

De eerste van onze wandelingen in Zwitserland. Onderweg naar ons appartement in Adelboden lag UNESCO Biosferenpark Entlebuch op onze route. We besloten om daar een gave wandeling mee te pakken. We liepen meteen wat hoogtemeters en wandelden van de Mettlenalp naar de bergpiek Napf wat een flinke (geleidelijke) klim is. Onderweg hadden we een geweldig zicht op de valei aan beide kanten. Het állermooiste uitzicht heb je bij Berghotel Napf. Nadat we even waren bijgekomen van de klim bleek dat we in korte afstand flink moesten afdalen. Dat was het nadeel aan deze eerste wandeling: we moesten nog even wennen omdat we pas uit het platte Nederland kwamen. Maar jee, wat een aanrader is dit gave gebied!

Lees: Wandelen van de Mettlenalp naar Napf

Cows SwitzerlandThunersee SwitzerlandThun SwitzerlandWandelingen in Zwitserland – Thunersee

Kilometers: 7,3
Tijdsduur: 2:11 uur
Geklommen én gedaald: 280 meter
Start- en eindpunt: Heiligenschwendi, parkeren bij de tennisbaan

Omdat de weersvoorspellingen slecht waren in het dal bij ons appartement, reden we naar het dorpje Heiligenschwendi waar we startten met onze tweede wandeling. Onderweg kwamen we langs een veld vól koeien. De koeien in Zwitserland dragen allemaal een enorme bel en dat levert geen lieflijk geluidje (maar een veld vol herrie) op. Maar leuk is het wél! Na wat knuffelen met de koeien liepen we een stukje verder en onverwachts schitterde het knalblauw van de Thunersee ons tegemoet. Wauw, wat een plaatje met de bergen er achter! Het water is zo knalblauw omdat het uit de bergen komt. Een perfecte fotogenieke lunchplek en natuurlijk lieten we onze drone ook even uit.

Vervolgens liepen we naar beneden om het meer steeds wat verder als uitzicht te zien verdwijnen. Jammer! Thun is trouwens een leuk stadje. Er is een modern winkeldeel, maar ook een authentiek deel. Het kasteel uit de 12e eeuw torent boven het centrum uit en er is een aantal prachtige historische bruggen over de rivier de Aare. Echt een fijn stadje om lekker een tijdje rond te dwalen!

Lees: Geweldig uitzicht op de Thunersee

Kandersteg Switzerland Kandersteg SwitzerlandOeschinensee Switzerland

Wandelingen in Zwitserland – Kandersteg – Oeschinensee

Kilometers: 7,1
Tijdsduur: 2:31 uur
Geklommen: 61 meter
Daling: 486 meter
Start- en eindpunt: Kandersteg, kabelbaan Kandersteg-Oeschschinensee

Voor veel wandelingen in Zwitserland neem je de kabelbaan. Wij deden dat om vanuit het stadje Kandersteg bij de Oeschinensee te komen: een blauw pareltje tussen de bergen. De kleur me wel wat denken aan Lake Louise in Canada. Je kunt helemaal om het meer heen lopen en klauteren, maar wij besloten terug te lopen/af te dalen naar Kandersteg. Maar niet voor we genoten hebben van een koud drankje op een terras met uitzicht op het meer. Rond het meer zijn allemaal mensen aan het barbecuen en even verderop lagen koeien op het strand? Whut?! Ja, dat doen ze hier om verkoeling te zoeken. Terwijl we genoten van alle bergmassieven daalden we af naar Kandersteg. Wat een geweldig gebied, absoluut eentje om nog eens terug te komen!

Lees: Wandelen bij Kandersteg en de Oeschinensee

Wengen SwitzerlandWengen Switzerland Wengen SwitzerlandWandelingen in Zwitserland – Jungfraujochregio – Wengen

Kilometers: 6,6
Tijdsduur: 2:34 uur
Geklommen: 360 meter
Daling: 224 meter
Start- en eindpunt: Wengen (en je auto parkeer je bij het station in Lauterbrunnen)

De laatste van de wandelingen in Zwitserland gaf ons het allermooiste uitzicht. De Jungfraujoch is het hoogste treinstation van Europa. Hier kan je naartoe met de trein over tandradbaan vanuit Lauterbrunnen, maar wij stapten al uit bij station Wengen. Na een rondje door het schattige wintersport dorp liepen we de natuur in. We klauterden een eindje omhoog vanuit een dal en op het hoogste punt konden we wel urenlang genieten van het uitzicht op de Jungfraujoch en de omringende bergen. Ook het uitzicht op het dal aan de andere kant van het uitzichtpunt was ontzettend tof. Wauww, ik wist het al zeker, maar we komen absoluut terug in Zwitserland!

Lees: Jungfraujoch – Wandelen bij Wengen

Meer Zwitserland:

Meer toffe wandelingen:

Wat vind jij van deze wandelingen in Zwitserland?

Janine

Mooie foto’s bij deze blog! En die koeien met van die mooie grote bellen, haha, dat herinner ik mij ook uit Zwitserland. Ik heb er lang geleden ook heel wat afgewandeld, het uitzicht is er vaak adembenemend! Afgelopen zomer reed ik er voor het eerst weer doorheen richting Italië. Was echt weer gaaf om een stukje van de mooie hoge bergen te zien.

Saskia

Wat een prachtige natuur, kan me voorstellen dat dit favoriet is.

Lizette

Stuk voor stuk schitterende wandelingen die ik graag ooit je nog eens na doe! Die van Mettlenalp vraagt in verhouding wel veel tijd. Op basis van de foto’s spreekt je wandeling bij de Thünersee me het meest aan.

Simone

Oh wauw, dit is toch gewoob fantastisch allemaal! kan niet wachten tot we weer van dit soort dingen kunnen doen.

Anouk

Haha, koeien op het strand! Heerlijk als ze zo kunnen afkoelen. Ik vind het jammer dat ik wandelvakanties in Europa niet eerder ontdekt heb, ik denk dat ik daar echt van zou genieten. Prachtig die uitzichten en heerlijk om actief bezig te zijn.

Kelly

Wat een mooie foto’s zeg! Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest maar wil zeker een keer die kant op gaan. De natuur lijkt me zo mooi daar. Misschien ooit in combinatie met Italië want ik wil nog steeds een keer interrailen en dan terug naar Nederland via Zwitserland.

Janet

Wat is Zwitserland toch mooi. Ik vond het zo jammer dat ik onze trip in december moest afzeggen.. had zoveel zin in al deze mooie wandelingen. 😉 Hele mooie foto’s!

Anne - Ditisanne.nl

Supergaaf! Krijg helemaal reiskriebels bij het zien van die mooie foto’s! Ik wil eigenlijk al jaren weer eens in de zomervakantie naar de Alpen maar om een of andere reden komt het er gewoon niet van.

Aniek

De kabelbaan, wandelen door het bos met uitzicht op het dal… Kandersteg – Oeschinensee lijkt me wel wat!

Yvonne

Prachtige wandelingen Marcella! En ook goed te doen voor ons, qua afstand en tijd.. hoewel we er vaak wel veel langer over doen met de meiden, maar dat geeft niks. Schitterende vergezichten. Wij gaan als alles goed gaat in de herfstvakantie een kleine week naar Zwitserland.. terug naar Ticino en ook de bergen in.

Denise

Mooie beelden van zo te zien prachtige gebieden! Ik heb er nooit gewandeld, wel geskied (wat langer geleden al).
En wat staan jullie toch altijd lief samen op de foto!

Sanne

Prachtige wandelingen hoor! Zwitserland heb ik nog niet mogen aantippen en met mijn plannen voor Patagonië stond eigenlijk nog een korte trainingstrip op de planning, maar dat is even in de koelkast. Maar ik zal zeker aan deze tips denken.

Linda

Wat een geweldige wandelingen, Zwitserland lijkt me echt heerlijk, zou hier graag eens meerdere wandelingen maken. Ik ben dol op bergen!