Wandelen in IJsland, dat is echt tof. Van uitgestrekte lavavelden tot een knalgroene kloof en prachtige watervallen: je vindt het er allemaal. In dit artikel lees je over onze 7 mooiste wandelingen!

Thingvellir National Park, Iceland
Thingvellir, Marcella
Hiken Thingvellir National Park

Thingvellir National Park

Dit park markeert dé kloof tussen twee continenten: Eurazië en Noord-Amerika. Wij liepen er een mooie wandeling van 5,8 kilometer. Vanaf de parkeerplaats (2) liepen we naar waterval Öxarárfoss. Vervolgens liepen we door naar het pad wat ons bij de Almannagjá brengt: de Alle-mensen-kloof. Deze kloof staat symbool voor de scheiding tussen twee continenten, want de echte kloof is op een plek waar je niet kunt komen. Verwacht bij deze kloof veeeeel toeristen want het bezoekerscentrum zit er en de bussen worden er uitgeladen. Gelukkig blijft er van die drukte bij het meer en de Lögberg weinig over. In de valei loop je via Þingvallakakirkja terug naar de parkeerplaats. Mooi rondje in een prachtig gebied!

Lees ook: Thingvellir National Park – De kloof tussen twee continenten

Skogafoss, IcelandSkogafoss, Iceland

Skógafoss

Echt wandelen in IJsland is het eigenlijk niet, maar de 400 treden die je omhoog kunt klauteren bij de Skógafoss is wel een hele klim. De Skogafoss is 60 meter hoog en 25 meter breed. Als je naar boven gelopen bent heb je een geweldig uitzicht op de omgeving en de waterval én blijkt er ook nog een kleinere waterval te zijn. Zeker omhoog lopen dus! De Skógafoss komt je trouwens misschien bekend voor van ‘Wie is de mol?’. Ze speelden hier een leuk spel! Kamperen bij de Skógafoss hebben wij helaas niet gedaan – wij stonden op een camping met uitzicht op de Seljalandsfoss – maar lijkt me wél heel gaaf!

Ook leuk: Skógafoss – De bekende waterval

DC-3 Plane Wreck IcelandDC-3 Plane Wreck Iceland

DC-3 Plane Wreck

Wist je dat in IJsland een heus vliegtuigwrak te bezichtigen is? In november 1973 maakte de DC-3 van de United States Navy een noodlanding op het zwarte strand van Sólheimasandur vlakbij het plaatsje Vík. Alle inzittenden overleefden de crash. Nu kan je in zo’n 4 kilometer door een uitgestrekt (zwart) lavaveld naar het vliegtuigwrak lopen. Klinkt misschien spannender dan het is want de wandeling is eigenlijk best saai (vooral als je honger hebt…). Toch is het leuk om even een kijkje te nemen bij het vliegtuigwrak. Je móet het gezien hebben tijdens je reis door IJsland.

Lees ook: DC-3 Plane Wreck – Het bizarre vliegtuigwrak in IJsland

Skaftafell, IcelandSkaftafell, IcelandNational Park Skaftafell

Vanaf de camping liepen in ongeveer een uurtje omhoog om de waterval Svartifoss in National Park Skaftafell te bewonderen. Het was even een klimmetje, maar dat was het zeker waard! Deze waterval is anders dan de meeste watervallen in IJsland en alleen daarom al een dikke aanrader. Svartifoss wordt omringd door basaltzuilen die me deden denken aan de natuurpracht van de Giant’s Causeway in Noord-Ierland. Loop niet dezelfde route terug en steek het bruggetje over. Dan kom je bij een uitzichtpunt met zicht op een gletsjer. Indrukwekkend! Ook kom je nog historische huizen tegen met groen op het dak voor een heuse trip down memorylane.

Lees ook: National Park Skaftafell & de prachtige Svartifoss

Asbyrgi Iceland

Ásbyrgi

Ook in het noorden is wandelen in IJsland tof. Na ons bezoek aan de spectaculaire Dettifoss reden we door naar Ásbyrgi om de bijzondere canyon in de vorm van een hoefijzer te bewonderen. Uiteraard hebben de IJslanders bij het ontstaan van deze canyon een spannend sprookje bedacht. Na een prima nacht startten we bij de camping met de wandeling die ons op de 100 meter hoge rotswand bracht. Na een stukje lopen over de wand heb je een prachtig uitzicht op het hoefijzer. We troffen het want de zon scheen heerlijk die ochtend en het was zelfs 16 graden (juni 2017). Ásbyrgi is echt een toffe aanrader in Noord-IJsland.

Lees ook: Ásbyrgi, de bijzondere kloof van Noord-IJsland

Hljodaklettar Iceland

Hljóðaklettar

Na het wandelen bij Ásbyrgi was ik moe en had ik geen zin om nog een wandeling te doen. Toch was ik blij dat Jan mij overhaalde, want het is erg leuk om te lopen bij Hljóðaklettar! Het bijzondere gebied vol basaltrotsen is een tijd geleden gevormd door de lava van vulkaan Rauðhólar. Wat overbleef na alle natuurgeweld is een gebied vol rotsen met bijzondere zeshoeken, spiralen en vormen. In de Rother wandelgids IJsland vind je een wandeling van 1 uur en drie kwartier naar vulkaan Rauðhólar. Wij zijn naar de vulkaan gelopen, maar omdat vanwege een steil stuk klauteren hebben we niet langs de krater gelopen. Jammer, maar ik had last van hoogtevrees

Lees ook: Noord-IJsland, de prachtige basaltrotsen van Hljóðaklettar

Myvatn, Marcella
Viti Iceland
Hverir Iceland

Mývatn

Absoluut één van de hoogtepunten van onze reis was de dag die we doorbrachten bij Mývatn in Noord-IJsland. Kraters, lavavelden, pruttelende modderpoelen en stoom uit de grond: je vindt het er allemaal. Wij deden er verschillende korte wandelingen. Zo namen we een kijkje bij knalblauwe kratermeer Víti, het Leirhnjukur lavaveld, geothermisch gebied Hverir, vulkaankrater Hverfjall, de lavarotsen van Dimmuborgir en tot slot het gave uitzicht vanaf Skútustaðagígar. Ik ging met pijn in mijn hart uit dit fascinerend gebied en ooit kom ik er graag terug. Want wauw: Mývatn mag je écht niet overslaan tijdens je bezoek aan IJsland!

Lees ook: Bezienswaardigheden bij Mývatn in Noord-IJsland

Meer IJsland!

Meer mooie wandelingen:

Wil jij wandelen in IJsland?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin