Onwijs mooi is de natuur in de Pindus Mountains in Noord Griekenland. We zien de diepste kloof van Europa en genieten van geweldige vergezichten. Ook reizen we naar de mysterieuze rotsen en kloosters van Meteora. Reis je weer mee?

Lake Pamvotis Greece
Ligkiades Greece

Woensdag 1 mei – Lake Pamvotis & wildkamperen

Na wat gedoe met de Griekse gasfles en het wassen van de camper gaan we het binnenland in. We rijden een prachtige route met overal om ons heen groen. Na wat hoogtemeters en haarspeldbochten hebben we een geweldig uitzicht op Lake Pamvotis. Dit meer ligt aan de voet van de grotere stad Ioannina. We kamperen gratis op een parkeerplaats aan de rand van een stadje. Met een drankje en ijsje van de taverne genieten we van het uitzicht én de mooie zonsondergang.

Ioannina Greece
Pindus Mountains Greece

Donderdag 2 mei – Ioannina & wildkamperen

We rijden de berg af en zoeken een plekje om te parkeren in Ioannina. Helaas regent het enorm en moeten we de bui afwachten. Het is leuk om na alle Italiaanse steden een grotere Griekse stad te ontdekken. We zien veel leuke hoekjes met restaurants, winkels bomvol zilveren- en gouden sieraden en tegenover een terras in een luguber hoekje hangen 3 pas geslachte geiten. Dat is even wennen.

We vinden een fijne grote outdoorwinkel (Fifth Element) waar we inkopen doen. Ook kopen we een verrekijker want die zijn we weer eens vergeten mee te nemen. We eindigen onze stedentrip met een enorme hoosbui waarna we het natuurgebied Pindus Mountains in rijden. Hier wildkamperen we op een ruim grasveld. ’s Avonds blijven we binnen want het voelt het toch wel spannend, er leven wilde honden, beren en herten…

Bros en Marcella Pindus Mountains Greece
Vikos Pindus Mountains Greece

Vrijdag 3 mei – Koukkouli, Oxya Viewpoint & Monodendri

Een beetje blaffen, verder hebben we niets hebben we gehoord (of gezien) ’s nachts. We rijden eerst een stukje ’terug’ omdat we gisteren langs de prachtige stenen brug Koukkouli zijn gereden. Het is een prachtig plaatje tussen de rotsen waar we wat foto’s maken. Ook kopen we heerlijke lokale thee van een verkoper.

Dan rijden we eerst naar het verste punt, Oxya Viewpoint. Ook hier wachten we de regenbui weer even af en verwonderen ons over het gewéldige uitzicht op de Vikos kloof. Het is de diepste kloof ter wereld in deze proporties. Een stukje verderop lopen we door Stone Forest. Wat is Europa toch prachtig! In de Pindus Mountains voelt het even of we weer door Canada, Amerika of Australië reizen.

We lunchen met een pie in het stadje Monodendri. Ook lopen we door het knusse stadje en nemen een kijkje in de prachtige kerk. Hier hing een heel intieme sfeer en werden er symbolen vereerd. Komend weekend is orthodox Pasen, dus de kerk was in vol ornaat. We sluiten de dag af op één van de weinige campings in dit gebied. We moeten ons toilet legen, dus dan is dit wel zo handig.

Papingo Pindus Mountains Greece
Pindus Mountains Greece

Zaterdag 4 mei – Papingo’s

Ook vanochtend start weer met een bui. We rijden naar het stadje Makro Papingo vanwaar we naar het stadje Mikro Pagingo wandelen. Dat is best even spannend omdat het soms heel glibberig is en ik haal natte voeten bij de rivieroversteek. Na heel wat hoogtemeters in de prachtige natuur komen we hongerig en dorstig aan bij een restaurant wat vól locals zit. De terugweg lopen we grotendeels via de weg en we nemen nog een kijkje bij de natural pools. Vlak voor Makro Papingo pakken we een dikke regenbui mee (met 12 graden) waardoor we opwarmen in een restaurant met warme chocolademelk. ’s Nachts wildkamperen we weer, dit keer langs de rivier met een stenen brug.

Meteora Greece

5 – 7 mei – Meteora

De Pindus Mountains verlaten we via – wederom – een prachtige route. Pas dichtbij onze camping in Kastraki zien we ze oprijzen: de rotsen met de kloosters. Meteora is een verzameling rotsen waarop in de 11e eeuw kloosters zijn gebouwd. In de 18e eeuw werden de kloosters gebruikt als vluchtplek voor Grieken die belastingen wilden ontduiken, ook werden de kloosters gebruikt om te vluchten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er waren 24 kloosters, je kunt er nu 6 bezoeken.

Wij bezoeken de kloosters niet omdat het met Bros niet kan én vanwege orthodox Pasen ontzettend druk is. Wij fietsen langs alle uitzichtpunten en nemen een kijkje bij alle kloosters. Het is een warme dag en met 19 kilometer en ruim 500 hoogtemeters is het zweten. Maar vooral genieten, wat een geweldig gaaf uitzicht! Meteora is een unieke plek met een mysterieuze uitstraling. Echt weer een hoogtepunt van deze reis!

Reisupdates op een rij:

1. Van Noord- naar Zuid-Frankrijk
  2. De Bloemenrivièra & Elba
  3. Ostia Antica, Rome & Sperlonga
  4. Pompei, Vesuvius, Napels & Amalfi
  5. Bari, Alberobello, Ostuni & een nieuw land!
  6. Pindus Mountains & Meteora
  7. Parga & Lefkada
  8. Kefalonia

Ik reis 't liefst samen met man Jan en hond Bros door heel Europa. Ik vertel jou over onze ontdekkingen: Inspire to Travel! 't Liefst reizen wij met onze camper, maar een fijn huisje of goed hotel vinden we ook top. Wandelen vinden wij erg fijn, maar een goede stedentrip is ook inspirerend!