Mijn nieuwe liefde heet Zwitserland. Wat een geweldig land! Wij maakten een roadtrip Zwitserland vanuit 3 accommodaties en bezochten we heel wat mooie plekken en leuke stadjes. Ik vertel je over onze heerlijke vakantieweek!

Lauterbrunnen Switzerland

Facts roadtrip Zwitserland

Periode: 19 juni t/m 26 juni (2019)
Retourvlucht: Schiphol – Basel
Gereden kilometers: 856
Accommodaties: 1 nacht bij Genussgasthaus Tiefmatt onder Basel, 5 nachten bij een tof appartement in Adelboden en 1 nacht bij Hyve Hotel Basel
Handig voor je reis: Capitool Zwitserland & ANWB Ontdekgids Zwitserland & Met de trein door Zwitserland
Voor onderweg: Wegenkaart Zwitserland & Michelin Atlas Duitsland, Benelux, Oostenrijk, Zwitserland, TsjechiëGenussgasthaus Tiefmatt SwitzerlandHuurauto Zwitserland

Dag 1 roadtrip Zwitserland – Basel & Tiefmatt

Na een prima rit vanuit Groningen waren we mooi op tijd (zoals altijd) en dus struinden we nog wat rond op Schiphol. Helaas bleek dat we een uur vertraging hadden toen we al in het vliegtuig zaten. Gelukkig las ik een goed boek dus ik vermaakte me prima. In Basel waren we direct aan de beurt om onze huurauto van Sunny Cars op te halen. De zorgeloze all-in autohuur zorgt ervoor dat je relaxt kunt rondrijden. Als er je pech krijgt of iemand rijdt tegen je auto, dan word je goed geholpen én ben je prima verzekerd. Meestal leveren we onze huurauto in zonder een krasje, maar gebeurt er toch wat (en bij ons gebeurde dat helaas een paar keer door een ander…), dan heb je geen gedoe met een eigen risico. Ik vind dat rustgevend en het zorgt ervoor dat ik nóg meer geniet van een roadtrip. In Zwitserland reden we rond met een nieuwe Open Crossland X die ons prima door de bergen loodste. Ideaal!

Met onze huurauto reden we naar ons hotel op een uurtje rijden ten zuiden van Basel. We moesten even zoeken naar het hotel, maar als we de weg vragen bleken we al op onze bestemming te zijn. ’s Avonds aten we heerlijk op het terras: een goed begin van een fijne vakantieweek!

Overnachten: Genussgasthaus Tiefmatt

Napf Switzerland

Dag 2 roadtrip Zwitserland – Wandelen van de Mettlenalp naar Napf

De volgende dag reden we vanaf Genussgasthaus Tiefmatt naar Adelboden waar we een tof appartement hadden gehuurd voor 5 nachten. Omdat we alle tijd hadden om daar te komen liepen we onze eerste wandeling in Zwitserland in UNESCO Biosferenpark Entlebuch. In bijna 7 kilometer liepen we van de Mettlenalp naar Napf en genoten van het geweldige Zwitserse landschap. Ook liepen we meteen flink wat hoogtemeters (omhoog en omlaag), dus dat leverde best wat zweetdruppeltjes en spierpijn op (Nederland is maar plat…). Maar jee, wat een gaaf landschap. Het is meteen volop genieten tijdens onze roadtrip Zwitserland!

Lees ook: Wandelen in Zwitserland – Van de Mettlenalp naar Napf

Thunersee SwitzerlandCows SwitzerlandThun SwitzerlandDag 3 roadtrip Zwitserland – Wandelen bij de Thunersee & stedentrip Thun

Wij hadden een appartement in Adelboden en daar was de weersvoorspelling voor onze 3e en 4e dag slechts 16 graden en regen. Rondom Interlaken was het een stuk mooier weer en dus reden we in een uurtje naar het noorden. Vanuit het plaatsje Heiligenschwendi deden we een wandeling van 7,3 kilometer. Een luid geklingel lokte ons naar een veld vól koeien. Jeetje, wat een herrie maken die grote bellen om hun nek, maar wat zijn ze fotogeniek. Na een fotosessie liepen we naar een uitzichtpunt op de Thunersee met prachtig knalblauw water. Vervolgens reden we naar het stadje Thun voor een stedentrip. De winkelstraat was vrij modern en niet heel bijzonder, maar het oude deel van het stadje is wél heel schattig.

Overnachten in Thun:

Thun Switzerland
Giesenbach Switzerland

Dag 4 roadtrip Zwitserland – Interlaken, Brienzersee, Axalp & waterval Giesbach

Op deze relaxte dag ontbeten we laat. Weer reden we naar het noorden, dit keer om Interlaken te ontdekken. Dit stadje ligt tussen de Thunersee (waar we de dag ervoor waren) en de Brienzersee. Interlaken heeft een toeristisch centrum waar je met gemak een tijdje kunt ronddolen. Interlaken is dé place to be voor parasailing want je ziet zeer regelmatig iemand aan een kleurrijk scherm uit de lucht naar beneden komen. Leuk om te zien!

Overnachten in Interlaken:

Uiteraard reden we langs de Brienzersee naar het rustige plaatsje Brienz. Vanaf hier reden we omhoog naar de Axalp. Helaas werd het uitzicht minder mooi hoe hoger we kwamen én trok de mist op. Op de terugweg namen we een kijkje bij de gave waterval Giesbach, aan de voet van de Axalp. We konden achter de waterval langs lopen én genoten van een geweldig doorkijkje op de Brienzersee! Lees 11x Doen rondom Interlaken voor meer tips bij de meren.

Ook in IJsland liepen we achter een waterval langs bij de Seljalandsfoss!

Kandersteg SwitzerlandOeschinensee SwitzerlandDag 5 roadtrip Zwitserland – Kandersteg & de Oeschinensee

Het was weer tijd voor een fijne wandeling en dus reden we al op tijd naar het plaatsje Kandersteg. Hier kon ik mijn hoogtevrees op de proef stellen want we gingen omhoog met een kabelbaan. Vanaf het bergstation liepen we tussen de enorme bergpieken naar de Oeschinensee met helderblauw water. Het deed me wel wat denken aan Moraine Lake in Canada. We genoten met een lekker taartje van het uitzicht vanaf een leuk terrasje. Vervolgens liepen we in ruim 7 kilometer terug naar onze auto. ’s Middags genoten we heerlijk van de zon op het terras bij ons appartement in Adelboden.

Lees ook: Wandelen bij Kandersteg en de Oeschinensee

Wengen Switzerland Jungfraujoch SwitzerlandJungfraujoch SwitzerlandDag 6 roadtrip Zwitserland – Wengen & Jungfraujoch

Weer een wandeldag! Dit keer reden we naar het plaatsje Lauterbrunnen waar we de trein omhoog namen naar het schattige plaatsje Wengen. Vanaf hier liepen we 6,6 kilometer met flink wat hoogtemeters. Op het hoogste punt kon ik niets anders dan tijdenlang staren naar alle moois om me heen. We hadden uitzicht op de Jungfraujoch en dat is echt magisch. Die structuur, het kronkelende dal met de houten huisjes, de kabelbaan die voorbij komt: elke keer zie je weer wat nieuws. Het treintje rijdt vanuit Lauterbrunnen nog een heel stuk verder omhoog, dus we hebben meteen onze wishlist aan kunnen vullen. Want dat we terug komen in Zwitserland staat vast!

Lees ook: Jungfrauregio – Wandelen bij Wengen & Een afwisselende wintervakantie in de Jungfrau regio

Entschligefall Switzerland

Bern Switzerland Bern SwitzerlandDag 7 roadtrip Zwitserland – Waterval Entschligefäll & Bern

Op de dag dat we vertrokken uit onze ’thuisbasis Adelboden’ besloten we nog even een kijkje te nemen bij de waterval in ons dal. De Entschligefäll is erg leuk en absoluut mooi. Na een korte wandeling reden we door naar Bern omdat we wel eens een kijkje wilden nemen in de Zwitserse hoofdstad. Bern is onwijs leuk en sfeervol! De stad heeft erg mooie gebouwen, er is een leuke winkelgalerij die beschermd tegen kou én warmte en de stad heeft erg veel groen. Bern is zeker een stad waar ik meer van wil zien. Tijdens een volgende reis lijkt het ons ideaal om te vliegen naar deze stad. Na een stedentrip rij je dan zó de bergen in!

Lees ook: Wat te doen in Bern: tips, bezienswaardigheden en en hotspots

Basel Switzerland Basel Switzerland Basel SwitzerlandDag 8 roadtrip Zwitserland – Basel

Na Bern belandden we in Basel: ons eindpunt. We brengen onze spullen bij Hyve Hotel Basel, leveren de huurauto in en reizen met de bus terug naar het centrum. In Basel krijg je bij je overnachting gratis een kaart voor het openbaar vervoer tijdens je verblijf, dus dat is perfect! Het was in Bern al warm, maar in Basel koelde het ’s avonds en ’s nachts amper af én er stond geen zuchtje wind. Na een slechte nachtrust volgde een dag met 40+ graden en dat is toch wel erg heet voor een stedentrip… We doolden wat rond, maar hebben flink last van de hitte. Jammer, want Basel is absoluut een leuke stad. Ach, ook hier komen we vást nog eens terug!

Video roadtrip Zwitserland

Vind je onze video van onze roadtrip Zwitserland leuk? Geef dan een duimpje omhoog en volg mij op YouTube! Daar vind je nog meer toffe reisfilmpjes!

Meer leuks in Zwitserland:

Wil jij een roadtrip Zwitserland maken?

Switzerland

Dominique | dominiquetravels.com

Ik ben pas één keer in Zwitserland geweest en toen alleen maar een weekendje. Ik zou heel graag meer van de bergen en het imponerende landschap willen zien. Het ziet er echt prachtig uit!

Shirley

Het ziet er heel mooi uit! Klinkt als een fijne week. Jammer van de iets té warme afsluiting, maar je kunt niet alles hebben. Ik zou ook graag eens naar Zwitserland gaan.

Judith | Worldwife.nl

Wauw Marcella, wat een mooie reis! Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest. Tenminste, als je het kwartiertje dat ik er doorheen skiede niet meetelt. Zo zie je maar dat je niet ver weg hoeft voor prachtige plekken.

Wanda

Nu wil ik zeker weten weer terug naar Zwitserland! Wij zaten toen ook in de omgeving van Interlaken, echt prachtig, maar in die tijd waren we nog niet zo heel erg actief tijdens onze vakanties, dus bij een volgende keer wil ik ook zeker meer gaan wandelen in de bergen daar.

Linda

Ik denk dat Zwitserland ook mijn liefde zou kunnen worden, wat een geweldige natuur. Echt prachtig. Ik zou hier dagen kunnen wandelen. Geweldige foto’s heb je gemaakt, leuke inspiratie weer voor een eventuele volgende reis 🙂

Kelly

Wow…wat een uitzichten! Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest maar zou het graag eens willen bezoeken in combinatie met interrailen. Vanaf Italië terug naar Nederland via Zwitserland lijkt me heel erg tof. Ik ben dol op natuur dus toch maar eens die kant op.

Diana

Nog nooit in Zwitserland geweest maar dit land staat zo hoog op mijn lijstje. Volgend jaar willen we met de hondjes richting Italië en Slovenië gaan. Misschien pakken we Zwitserland of/en Oostenrijk ook mee. Ik ga deze tip zeker onthouden want het ziet er waanzinnig uit 😊

Jenny

Wat een prachtige reis! Als kind heb ik de bergen in Zwitserland bezocht. Ik was erg onder de indruk. Jouw foto’s zien er ook al geweldig uit.

Janet

Wauw!! Ik word ook spontaan verliefd hoor.. wat een gave natuur! Die uitzichten zijn echt prachtig! Daar doe je het toch voor?

Danny

Super mooie foto’s Marcella! Zwitserland is echt fantastisch mooi. Begin van de maand was ik in Lausanne geweest en hadden we drie volle dagen om de omgeving te bekijken. Een aantal locaties die jij hebt bezocht hadden we ook op on lijstje staan, maar het was net wat te ver weg voor een dagtripje. Ga zeker nog eens terug.

Aniek

Dat ziet er heerlijk uit! Volgend jaar maak ik wat meer trips binnen Europa, en dan staat Zwitserland hoog op het lijstje. Vooral voor de natuur. Lekker de bergen in!

Desi

Wat een leuke tips. Vorig jaar wilden we eigenlijk Zwitserland bezoeken, maar hebben toen lastminute de plannen gewijzigd. Wil er nog heel graag een keertje naar toe. Vooral na het lezen van deze route 😍

Marti Zuidam

Je zei “Mijn nieuwe liefde heet Zwitserland. Wat een geweldig land! ” Wat een geweldige website Marcella