Omdat we voor de tweede keer een stedentrip Edinburgh deden, wilden we dit keer wél een stukje Schotse natuur ontdekken. Wij gingen wandelen bij Loch Lomond en klommen op Conic Hill. Wat een geweldige ervaring!

Loch Lomond is een groot en diep meer en bevindt zich op de westelijke grens van de zuidelijke Highlands. Het meer is ongeveer 37 km lang en tot 8 km breed, heeft een gemiddelde diepte van 37 meter en een maximale diepte van 190 meter. Loch Lomond is het grootste meer van Schotland in oppervlakte en met 2,6 km³ het op een na grootste in watervolume, na Loch Ness. Bron: Wikipedia

Met een Jaguar naar de natuur

Na een nachtje in het fijne Hotel Eden Locke stonden wij al vroeg op voor een dagje natuur. Bij Waverly Station haalden wij onze huurauto voor 1 dag op. Jan was dolblij met de upgrade die we kregen want we reden rond met een Jaguar. Totaal wat anders dan de door ons geboekte Ford Focus en natuurlijk super stoer. In anderhalf uur reden we naar Balmaha, de ideale uitvalsbasis om de tocht bij Conic Hill te lopen. Helaas was het visitor center dicht (geen wc) maar gelukkig konden we gewoon starten met onze wandeling. Je kunt heen en weer lopen naar de top van Conic Hill in een route van 5 kilometer. Ook kan je er een lange ronde lopen van 10,5 kilometer. Wij kozen voor de korte route zodat we nog wat konden zien bij daglicht (januari).

Kilometers: 5,4
Tijdsduur: 1:32 uur
Beweegtijd: 2:22 uur
Geklommen: 288 meter
Start- en eindpunt: Visitors center Loch Lomond in Balmaha

Loch Lomond in de mist

Tijdens onze rit vanuit Edinburgh reden we het laatste half uur de mist in. Dit is niet weggetrokken als we door het bos omhoog lopen richting Conic Hill. Na de eerste klim komen we boven de mist uit, een aparte gewaarwording. Helaas zien we weinig van Loch Lomond, al trekt de mist af en toe weg. Je moet er dan snel bij zijn om het uitzicht te spotten. Na de eerste stop lopen we door richting de top van Conic Hill (361 meter hoog). Dit is een pittige klim want uiteindelijk stijgen (en dalen) we tijdens de hele wandeling 288 meter. Hoe hoger we komen, hoe mooier het landschap om ons heen. Wandelen bij Loch Lomond is ook in de mist onwijs de moeite waard, want de natuur om ons heen is werkelijk geweldig. Alle kleuren in het landschap zijn intrigerend en prachtig. Met af en toe een schaapje die het plaatje helemaal compleet maken. Soms voelt het alsof ik weer in IJsland ben.

Wandelen bij Loch Lomond

In de lente en zomer zal het hier totaal anders uit zien, en dat zorgt er zeker voor dat we nog eens terug willen om te wandelen bij Loch Lomond. De wandeling bij Conic Hill is één van de vele wandelingen die je er kunt doen, dus we kunnen ons er prima dagen vermaken. Ook loopt de West Highland Way langs Conic Hill, dus wie weet overwegen we ooit nog eens om deze gave lange afstandswandeling te lopen. Al moeten we dan nog wel flink trainen 🙂

Meer Schotland:

Meer wandelingen:

Wil jij wandelen bij Loch Lomond?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

Anne - Ditisanne.nl

Oeh, wat een geweldige foto’s!! Ik heb wel een paar keer gewandeld in Schotland maar nog niet bij Loch Lomond, heb er nu spijt van!
En wow, een upgrade naar een Jaguar wil ik ook wel!!!

Jenny

Wat een prachtige wandeling! Mist is soms geweldig mooi.

Ik moet een beetje lachen om je upgrade van de auto. Ik heb weinig met auto’s, maar van zo’n upgrade zou ik denk ik ook wel blij worden.

Marcha

Wat gaaf, ik vind die mist juist heel mooi op je foto’s maar ik snap goed dat het tijdens de wandeling minder gewenst is 😉 Boffen ook met die Jaguar! Dat is zeker een flinke upgrade. Heerlijk!

Diana

Ik weet nog heel goed het moment dat ik bovenop de heuvel van de Conic Hill stond met een loodzware tas. Dat uitzicht was echt waanzinnig maar zo anders dan wat jij zag. Dat wolkendek heeft immers ook weer iets heel moois. Zoiets had ik bij de Ben Nevis. Mooie foto’s trouwens weer.