In het noorden van IJsland vind je Dettifoss, de krachtigste waterval van Europa. Wat een indrukwekkend watergeweld is dit. Ik laat het je zien met heel veel foto’s!

Dettifoss Iceland Dettifoss Iceland Dettifoss IcelandRoad to DettifossDettifoss Iceland

De Dettifoss is een waterval in het noordoosten van IJsland. Hij is 44 meter hoog en ruim 100 meter breed, en is wat waterverplaatsing betreft de krachtigste waterval van Europa. In de buurt van de Dettifoss liggen twee kleinere watervallen; circa 2 km stroomafwaarts de Hafragilsfoss (27 meter hoog), en ongeveer 1 km stroomopwaarts de brede Selfoss (11 meter hoog) die uit een stuk of tien naast elkaar liggende watervallen bestaat. Ze liggen in IJslands op een na grootste, 206 km lange, gletsjerrivier Jökulsá á Fjöllum, die vanaf de Vatnajökull komt. Bron: Wikipedia

Rijden naar Dettifoss

Als je naar Dettifoss wilt, dan heb je twee mogelijkheden. De oostelijke route (864) is een kiezelweg waar je over een hoop hobbels en bobbels rijdt. Ongeveer halverwege vind je Dettifoss. Wij namen deze route. Nadat we hadden genoten van het watergeweld reden we door naar het noorden zodat we konden overnachten bij het plaatsje Ásbyrgi. De volgende dag wilden we via de westelijke weg naar Dettifoss rijden zodat we een uitzicht hadden vanaf de andere kant. Helaas troffen we na Hljóðaklettar een F-weg/jeepweg waar wij niet overheen mochten met onze camper. Als je het wel doet, dan ben je niet verzekerd, en daar wil je geen gedoe mee. Wij kozen voor het zekere en reden via de kust naar onze volgende bestemming. Dat was nogal ver om, al was het fjord ook erg mooi. De westelijke weg (862) is via het zuiden wel gewoon te bereiken, als het goed is is dit een geasfalteerde weg. Wij zijn er niet alsnog geweest, maar we zagen vanuit het oosten aan de overkant mooie uitzichtpunten, dus dat geeft vast een tof zicht op Dettifoss!

Combineer Dettifoss met de mooiste bezienswaardigheden in Oost-IJsland! Je kunt er onder andere papegaaiduikers spotten!

Road to DettifossSellfoss Iceland Sellfoss IcelandMarcella SellfossEerst lunchen, dan watervallen bewonderen

Toen we de parkeerplaats bij Dettifoss op reden, begon het keihard te regenen. Omdat we ook nog moesten lunchen, besloten we dat eerst maar te doen. En dat was een goeie keus, want halverwege de lunch klaarde het op! Zo konden we toch nog droog naar de watervallen lopen. Al vrij snel kom je bij Dettifoss met de indrukwekkende hoeveelheid water. Je kunt heel dichtbij de waterval komen, wat je ervaring nóg gaver maakt. Na een tijdje genieten liepen we door naar Sellfoss. Of misschien kan ik beter klauteren zeggen want je klimt letterlijk over heel wat brokken steen. Maar je inspanning is absoluut de moeite waard. Sellfoss is 11 meter hoog en bestaat uit ongeveer 10 watervallen. Ik vond Sellfoss eigelijk nóg gaver dan Dettifoss. Het is er wat ruiger langs de kant. Al die watervallen die met elkaar één grote watervallen vormen, het is absoluut indrukwekkend! Ik heb er een hele tijd naar al dat watergeweld zitten staren. Wauw!

Dettifoss CamperHafragilsfoss Iceland Hafragilsfoss Iceland Hafragilsfoss IcelandEn dan is er ook nog Hafragilsfoss!

Als je bij Dettifoss in de auto (in ons geval camper) stapt vind je stroomafwaarts een paar kilometer verderop Hafragilsfoss. Deze waterval is 27 meter hoog. Na alle watergeweld van Dettifoss en Sellfoss is Hafragilsfoss iets minder indrukwekkend. De kloof is absoluut prachtig en zeker de moeite waard om even van te genieten. Je bent toch in de buurt, dus je kunt er net zo goed even gaan kijken.

Meer IJsland!

Wil jij Dettifoss bewonderen?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

Dettifoss Iceland

Sanne

Wat een natuurgeweld he. Alleen het geluid van de waterval al. Wij vonden hem heel mooi en hebben daar ook vlakbij geluncht. 🙂 Het is er een hele mooie plek voor.

Aniek

Wauw! Gaaf zeg! En je kan ook behoorlijk dichtbij komen. Ik zou er uren blijven 🙂

Sabine

Prachtig! Ik houd van watervallen! Deze natuurlijk ook niet gezien, maar gaat wel op de al kilometers lange lijst van plekken die ik nog wil bezoeken in IJsland haha 😀

Jenny

Gaaf! Deze waterval heb ik niet bezocht tijdens mijn eerste reis naar IJsland. Misschien ga ik er deze winter heen – we moeten nog een route maken.

christophe

Prachtige natuurfoto’s! Die gaan we zeker eens bezoeken want we zijn gek van watervallen.

Marjolein

Ik vind vooral de kloof prachtig! En genoeg watervallen tijdens je reis in IJsland om te spotten. 🙂 Ik ben wel benieuwd of de Dettifoss mooier vond dat de Gulfoss, die heb ik natuurlijk alleen maar gezien.

Ilona Izabella

IJsland lijkt me echt prachtig en staat (mede vanwege al deze watervallen) al een hele tijd hoog op mijn lijstje. De foto’s zijn echt prachtig. Nu kan ik echt niet wachten om te gaan.

Wouter

Zoveel kracht en schoonheid, wij waren er vorig jaar ook…
Ijsland niet te vergelijken met welke plek dan ook, waar het leven nog echt is en je voelt hoe machtig en mooi de natuur kan zijn. Daar heb in een reisgids over geschreven vol met tips, gratis te downloaden via mijn site (zie link hieronder) voor iedereen die er heen wil of lekker wil wegdromen op de bank, gr wouter

Stéphanie

Watervallen vervelen nooit he. Dit is inderdaad een behoorlijk exemplaar. Ik kan mij voorstellen dat je je even heel klein voelt als je daar aan de rand van de kliffen zit. Echt heel mooi!

anto

Zo jammer dat ik deze nog nooit heb gezien? Bij Askja in de spreekkamer hangt een hele gave uitvergrote canvas foto van de Dettifoss. Op de lijst voor de volgende IJsland reis 🙂

Wendy

Hoi Marcella, ik ben onze rondreis Ijsland volop aan het plannen. Even een vraagje over Dentifoss en Sellfoss waterval. Kan je beide doen te voet ? Want op google maps is het een uurtje rijden van elkaar. Alvast bedankt !