Canada is zo’n geweldig, veelzijdig land, dat je er met gemak meerdere reizen kunt maken. Ik ben zelf al 3 keer in Canada geweest, maar ik heb nog steeds een wishlist. Ik zet de mooiste routes voor je roadtrip Canada op een rij!

Algonquin Provincial Park, CanadaToronto, Canada

Roadtrip Oost-Canada

3 weken in provincies Ontario & Quebec

Mijn eerste kennismaking met Canada was in het oosten van het land. Ik zag goede ticketprijzen voor een retourtje Toronto en toen werden onze plannen voor een roadtrip Europa al snel geannuleerd. We vlogen naar Toronto en genoten van de leuke stad tijdens de nationale feestdag Canada Day (1 juli). Vervolgens reden we met onze huurauto naar de indrukwekkende Niagara Falls en Algonquin Provincial Park waar we voor ’t eerst een eland zagen. Natuurlijk namen we een kijkje in hoofdstad Ottawa en in multiculti stad Montreal fietsten we over een heus F1 circuit. In Quebec belandden we in Le Festival d’été de Québec en genoten we van het concert van Bon Jovi. Onze roadtrip Oost-Canada eindigde heel noordelijk waar de wegen eindeloos waren met af en toe een dorpje.

Meer Oost-Canada:

Moraine Lake, CanadaCamper Cruise CanadaPeyto Lake, Alberta, Canada

Camperreis West-Canada

3 dagen Vancouver & 3 weken met een camper in provincies British Columbia & Alberta – 3.500 kilometer

Een totaal andere roadtrip dan de roadtrip Oost-Canada want in het westen zaten we bijna alleen in de natuur. Ik genoot zelfs zó van de gave natuur dat ik het knusse stadje Banff niet eens wilde bekijken. De natuur van West-Canada is verslavend mooi en kamperen met een camper is onwijs leuk. Je bent echt 24 uur per dag in de natuur. ’s Avonds wakker worden van de eerste zonnestralen en ’s avonds lekker een vuurtje maken en marshmallows roosteren. Heerlijk! Hoogtepunten in het westen zijn er genoeg, maar de állerbeste herinneringen heb ik aan Moraine Lake, Peyto Lake en Kootenay National Park. De ruige bergen als eeuwig decor vervelen natuurlijk nooit!

Lees ook: Budget camperreis Canada

Meer West-Canada:

Niagara FallsToronto, CanadaFathom Five, Canada

Roadtrip Canada & Amerika – The Great Lakes

15 dagen in 2 landen, 1 provincie en 6 staten – roadtrip vanaf Toronto – 3.500 kilometer

Samen met Jan’s ouders maakten we een roadtrip door Canada en Amerika. We bezochten familie, genoten (opnieuw) van de Niagara Falls, genoten van wereldstad Chicago, reisden door ’t leuke Michigan en namen een kijkje op Mackinac Island. Op Manitoulin Island pakten we de boot naar Tobermory om terug te komen in Canada. Hier verkenden we een stukje van de Bruce Peninsula en onze reis sloten we af met een stedentrip Toronto. Ik kan je onze route zéker aanraden! Vanwege ons reisgezelschap kozen wij er bewust voor om veel kilometers te rijden, met net wat meer tijd kan je meer ondernemen.

Lees ook: Zelf je reis naar Amerika plannen

Meer Amerika & Canada:

Marcella roadtrip Canada

Inspiratie & op de wishlist

Wist je dat Canada het op één na grootste land te wereld is? Genoeg moois te ontdekken dus! Ik wil zeker nog eens terug naar dit machtige land, dus dit zijn de roadtrips die op mijn wishlist staan!

Roadtrip Oost Canada

Uiterste oosten – 2 tot 3 weken – +/- 3.000 kilometer

Tijdens een nieuwe roadtrip Oost-Canada zou ik de meest oostelijke provincies opzoeken oftewel de Canadian Maritimes. Dit zijn New Brunswick, Prince Edward Island en Nova Scotia. Ik zou vliegen op Halifax (schijnt rechtstreeks te kunnen!) en dan eerst een paar dagen op verkenning op het schiereiland. Nova Scotia is bekend om de coastal tracks en natuurlijk staat ‘Canada’s Most Colorful Town’ Lunenburg ook op mijn lijstje. Vervolgens zou ik omhoog rijden en de brug over rijden naar Prince Edward Island (en misschien wel met de boot naar Newfoundland, al wordt je reis dan langer) en verder reizen via New Brunswick. Hier is veel bos, dus mooie wandelingen kunnen we er zéker maken. Natuurlijk neem ik ook een kijkje bij de Flower Pots in het Rocky Provincial Park. De reis eindigen lijkt me logisch in Quebec.

Trans-Canada HighwayTrans-Canada Highway – 8.000 kilometer – 5 weken of langer

Tijdens onze roadtrip West-Canada ontmoetten we een Nederlands stel wat van het oosten naar het westen reed. En dus ontdekte ik de Trans-Canada Highway, de langste snelweg ter wereld. Deze weg loopt van St. John’s in Newfoundland naar Victoria in British Columbia. Van het eiland Newfoundland in het oosten naar Vancouver Island in het westen. Je rijdt van de Atlantische oceaan door 10 Canadese provincies naar de Pacifische oceaan. Een lange, maar vast ook heel bijzondere rit! Ik kan me niet echt voorstellen wat er in het midden van Canada ligt, en dus ben ik er benieuwd naar!

Roadtrip West-CanadaWest-Canada vanaf Calgary – 2.500 kilometer – 3 weken

Wij reden tijdens onze roadtrip West-Canada van Vancouver naar de Rocky Mountains, reden terug naar het westen en deden nog een uitstapje op Vancouver Island. Zeker een aanrader, maar als wij terug gaan naar West-Canada zou ik vliegen op Calgary. Wij hadden weinig tijd in Jasper National Park, dus daar wil ik sowieso voldoende tijd voor nemen. Ik zou via Banff rijden zodat we opnieuw over de Icefields Parkway kunnen rijden: de mooiste weg ter wereld. Dat geeft ons dan meteen de gelegenheid om te hiken bij Moraine Lake. Vervolgens zou ik na een paar dagen in Jasper NP rijden naar Mount Robson, Bowron Lake, Kakwa Provincial Park en Willmore Wilderness Park. Ja, dat lijkt me wel wat! Terug naar Nederland vliegen we vanuit Edmonton.

Roadtrip Vancouver Island

Roadtrip Vancouver Island – 2 tot 3 weken – 2.500 kilometer

Onze roadtrip West-Canada eindigde met 4 nachten op Vancouver Island. Eigenlijk veels te kort, want de afstanden zijn er lang. En dus reden we veel en zagen we weinig. Wat we deden was gaaf want we zagen orka’s en we wandelden een stuk van de Wild Pacific Trail, maar ik wil ooit veel meer tijd nemen voor Vancouver Island. Uiteraard rijden we dan van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en nemen overal een kijkje. Lijkt me super! En willen we toch nog net wat meer zien dan alleen het eiland, dan is er boven Vancouver ook veel leuks te ontdekken!

Lees ook: 7x Roadtrip Amerika – De mooiste routes in de USA

Meer Canada!

Welke roadtrip Canada lijkt jou leuk?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

Jenny

Wat een leuke routes! De combinatie van bergen met meren vind ik altijd zo mooi en bijzonder.

Lizette

Fijn met al die kaartjes erbij! Ik vind het een prettig en overzichtelijk artikel, deze ga ik bewaren voor ooit!

Ech Wel

Blijft natuurlijk de vraag, welke reis vond je het mooiste?

Die van 8000 lijkt me iig de grootste uitdaging. Maar ja, vijf weken zal m’n baas nooit goedvinden. Denk dat het voor ons dan toch Vancouver en omgeving wordt. In een camper uiteraard.

Yvonne

Wat een geweldig mooie natuur! En wauw, wat een enorme camper, echt een huis op wielen. Lijkt me wel even spannend om daarmee te rijden. 🙂

Diana

Echt gemakkelijk maak je het niet op te kiezen :). Wat een toffe roadtrips zijn het. Ik hou echt van de natuur van Canada. Voor mij ook leuk omdat ik er familie en vrienden heb wonen, kan ik die gelijk even op zoeken.

Linda

Wat een gave routes! Ik wil heel graag naar Canada en dan vooral voor het deel rondom Banf en Jasper National Park. Dat lijkt me waanzinnig meer

Sarah

Oei, ik kan echt niet kiezen. 🙂 Ik dacht bij Oost-Canada ‘ja die wordt het’, maar dan overtuigden de andere routes me ook. In ieder geval: nuttige info voor als ik eens (hopelijk snel) naar Canada reis!

Kelly

Wat een mooie routes zeg! Canada lijkt me echt prachtig, maar niet ideaal om alleen rond te reizen. Ik ga geen camper in mijn uppie huren, haha. Ik vind een klein busje besturen al een hele uitdaging, laat staan een huis op wielen.

Jora Van den Nest

Dag Marcella, ik overweeg een roadtrip te maken in Canada met het openbaar vervoer. Welke route kan je me aanbevelen om zoveel mogelijk te zien met trein en bus?

Janet

Dit lijkt me zo’n vette reis, maar na onze reis door Amerika kies ik toch goedkopere bestemmingen merk ik haha. Het blijft wel hoog op mijn lijst staan hoor, want de natuur lijkt me echt fantastisch!

Aniek

Wat ben ik jaloers! Die Camperreis West-Canada zou ik wel willen maken. Lekker midden in de natuur en inderdaad ’s avonds een vuurtje maken en marshmallows roosteren. Ik zie het wel voor me 🙂

Anne - Ditisanne.nl

Leuk! Ik heb Prince Edwards Island al heel lang op mijn bucketlist staan, sinds ik als kind de boeken van ‘Anne van het Groene Huis’ verslond! Het lijkt me echt prachtig daar!

Kim

Wauw, wat is Canada toch een veelzijdig en groot land! Het lijkt me echt geweldig om er doorheen te reizen en vooral te genieten van de prachtige natuur en de wilde dieren! Het staat hoog op mijn wensenlijstje 🙂

Amber

Wat een gave routes allemaal! In de zomer ga ik voor 3 weken naar west-canada. Deze website is echt een geweldige bron aan informatie en inspiratie. Reizen met een camper lijkt me ook echt geweldig! Maar wanneer mag je in Canada nu precies een camper besturen? Ik lees daar wisselende dingen over.