Reizen door Canada met een camper is helemaal geweldig. Ik kan het iedereen aanbevelen, maar wat kost zo’n reis nou? Ik actualiseerde mijn artikel en zette alle kosten voor je op een rij. Benieuwd naar het budget camperreis Canada? Lees verder!

Maligne Canyon Canada

Een actueel overzicht van het budget Camperreis Canada

Onze camperreis West Canada was in 2015, dus onze uitgaven zijn inmiddels achterhaald. Gelukkig was een lezeres zo aardig om haar lijstje met haar uitgaven tijdens haar camperreis door Canada met mij te delen zodat ik het artikel kon actualiseren naar wat zo’n reis kost anno 2022. In dit artikel vind je dus (weer) actuele prijzen! Deze prijzen zijn gebaseerd op een reisgezelschap van twee personen.

Steam Clock, Gastown, Vancouver

Vanier Park, VancouverVliegtickets, hotel Vancouver & camperhuur

Wij boekten onze vliegtickets naar Vancouver, hotel in Vancouver en camperhuur via Travelhome voor een goede prijs. We hadden vroegboekkorting, een gratis linnenpakket en servies én de grootste camper voor 3 weken. Dat was er eentje van 9 meter, maar een type kleiner was duurder omdat we buiten de schoolvakanties reisden. We hadden een groot bed achterin, een aparte douche en toilet en een extra bank om op te zitten. Voor dit type camper betaal je nu (2022) al snel €3032,-. Volstaat een kleiner type voor jouw reisgezelschap, dan kan je er eentje huren vanaf €2200,- voor 3 weken. Boek je een pakketreis, dan kan je voordeliger uit zijn. Vooral als je vroegboekkorting treft!

Vliegtickets

Vliegen deden wij met Air Transat. Hier namen we een upgrade zodat we wat meer beenruimte hadden. Daar waren we blij om, aangezien het vliegtuig nogal krap was. Niet zo fijn voor zo’n lange vlucht! Tegenwoordig (2022) kan je voor de retour-vliegtickets naar Vancouver zo’n €1.900,- rekenen voor 2 personen. Je ETA voor de toegang tot Canada vraag je aan via de website van de Canadese overheid. Dit kost 7 dollar per persoon.

Hotel Vancouver

Ons hotel in Vancouver was een lichte tegenvaller, maar voor 3 nachten (met jetlag) prima te doen. Gelukkig zijn er genoeg leuke hotels in Vancouver! Reken ongeveer €100 per nacht, al is dit uiteraard ook afhankelijk van waar je verblijft in de stad en op welke manier je wilt slapen. Wij vermaakten ons prima in Vancouver, wat een leuke stad is dat!

Budget camperreis Canada – Vliegtickets, visa, 3 nachten Vancouver en 20 dagen camperhuur kosten voor 2 personen minimaal €4.440,-. Wil je rondreizen met een grotere camper, de betaal je uiteraard meer.

Camper Cruise CanadaBrandstofkosten voor 3.500 kilometer

We reden in 3 weken 3.500 kilometer door British Columbia en Alberta. Anno 2022 betaal je $1,65 – $2,01 per liter. Deze prijs ligt niet heel anders dan tijdens onze roadtrip West Canada. In 2015 tankten we 9 keer en dat kostte ons €968,-. Daarnaast hebben we zo’n €20,- betaald voor het vullen van de gasflessen, maar dat zit bij de kosten van het tanken in.

Budget camperreis Canada – Voor 3.500 kilometer zijn we aan brandstof €968,- kwijt

Spirit Island Maligne Lake Canada

Peyto Lake, Alberta, CanadaToegang tot de Nationale Parken

Hou in je budget camperreis Canada rekening met de kosten van het bezoeken van de natuurparken. We bezochten 6 Nationale Parken in de provincies British Colombia en Alberta: Revelstoke, Glacier, Kootenay, Banff, Yoho en Jasper. Vooral in Banff en Jasper is zo onvoorstelbaar veel moois te zien. Je blijft je er verwonderen. Om toegang te krijgen tot de nationale parken betaal je toegang aan de poort of je koopt een Parks Canada Discovery Pass. Bezoek je meerdere parken, dan is een Discovery Pass goedkoper én handiger. Deze kaart is een jaar geldig, maar kan ook al snel uit als je meerdere Nationale Parken gedurende je vakantie bezoekt. Je betaalt (2023) €100,- voor de discovery pass, een mooie donatie aan de natuur!

Budget camperreis Canada – Voor €140,- heb je een jaar lang toegang tot de Nationale parken met de Parks Canada Discovery Pass

Camper Cruise Canada

Lees ook: De mooiste camperreizen in Europa

Campings voor 20 nachten

Inmiddels hebben we best veel camperreizen gemaakt, nog steeds hebben we heimwee naar de prachtige campings in Canada. We stonden 20 nachten op 18 verschillende campings. ’t Liefst staan we op natuurcampings met een picknickbank en vuurkorf. Hier gooi je simpelweg geld in een brievenbus en sta je middenin de natuur. We hadden onze eigen douche en wc in de camper, dus we konden lekker vrij staan. Wel moesten we regelmatig onze tanks legen én vullen, maar daarvoor vonden we altijd een ‘sani dump’. Soms bij de camping, soms bij een tankstation. Voor de laatste nacht kozen we bewust een camping met ‘full hookup’ zodat we onze tanks volledig konden legen. Zo moeten we de camper inleveren, dus dat is wel zo handig. Lever je de camper met volle tanks in, dan betaal je hiervoor een ‘verwijderingsbijdrage’.

Budget camperreis Canada – Voor 18 campings betaalden wij €381,- en dat blijkt nog steeds (2022) een goede gemiddelde prijs. Dit komt gemiddeld neer op €19,- per nacht. Soms moesten we betalen voor een fire permit en konden we onbeperkt gebruik maken van het hout. Op andere campings moeten we zelf hout meenemen, en betaalden we geen permit.

Marcella, Camper Cruise Canada

Lees ook: Budget roadtrip Amerika

Eten & drinken (boodschappen & restaurants)

We kookten bijna dagelijks in de camper. Dat is een stuk goedkoper dan elke middag en avond uit eten gaan. Vaak aten we ’s ochtends en ’s middags bagels of yoghurt, ’s avonds aten we pasta, aardappeltjes, soep of een eitje. We gingen 5x ’s avonds uit eten. Dit was 3x in Vancouver (ook ontbijt & lunch) en 1x in de stadjes Radium Hot Springs en Jasper. Toen we Jasper binnen reden moesten we nog een camping zoeken en boodschappen doen, terwijl we al flink honger hadden. De keuze voor de pizzaria was dus snel gemaakt! ’s Middags hebben we een paar keer een lunch gekocht, maar meestal smeerden we ons broodje in de camper. Ons budget voor de boodschappen en horeca heb ik aangepast aan de prijzen die je in 2022 kunt rekenen voor eten en drinken.

We betaalden €650,- aan boodschappen in de supermarkt
We betaalden €575,- aan avondeten, ontbijt (in Vancouver), lunch, ijsjes en drankjes bij Tim Hortons en Starbucks

Ocra
Marcella, Athabasca glacier, Canada

Myra Canyon, CanadaBudget camperreis Canada: excursies

We geven aardig wat geld uit aan excursies. Uiteraard zijn ook deze tarieven geüpdatet naar wat je betaald in 2022, zodat je een goed beeld krijgt. Excursies zijn niet goedkoop, wel onderdeel van de beleving tijdens je reis. Fietsen door Vancouver en in de Myra Canyon vond ik erg gaaf, de boottocht over Maligne Lake naar Spirit Lake was bijzonder en de Whale Watching op Vancouver Island te gek. Voor ons was dit dé perfecte manier om de reis af te sluiten. Wat je wel kunt overslaan wat mij betreft? Radium Hot Springs is eigenlijk gewoon een zwembad, niks speciaals aan. Ook Ghost Town vond ik maar saai. Bij de Athabasca Glacier vond ik het bijzonder om over de gletsjer te lopen, maar het was er ook erg druk. Er zijn vast goedkopere alternatieven waarbij je kunt genieten van het immense pak ijs.

Budget camperreis Canada – In totaal gaven we €907,55,- uit aan excursies voor ons budget camperreis Canada. Heb je een duurder moment bij de Athabasca Glacier, dan betaal je €45,- meer.

Ferry Vancouver IslandOverige kosten & souvenirs

• Bij de overige kosten van ons budget camperreis Canada kunnen we de overtocht naar Vancouver Island rekenen. Je betaalt per meter van je voertuig, dus reizen met een (grote) camper is zeker niet goedkoop. Wij nemen de ferry van Horshoe Bay naar Nainamo en gaan na vier nachten terug van Zwartz Bay naar Tsawwassen. Tarieven van 2022 geven aan dat je voor deze overtochten nu €383,- moet betalen.
  • Ook hoort het treinritje van de luchthaven naar ons hotel bij de overige kosten, net als de taxiritjes naar Cruise Canada om onze camper op te halen en weg te brengen. Het laatste taxiritje is een wel heel speciaal ritje met alleen een sleutel… Voor deze kosten waren we in totaal €122,- kwijt.
  • We pinden in totaal €200,- contant geld. Hier betaalden we een paar keer een camping van, maar ook brandhout of een ijsje. Altijd handig om wat flappen op zak te hebben!
  • Ook kopen we beide een set wandelstokken. Dat loopt een stuk prettiger in de bergen en is beter voor je knieën. We zijn voor een set kwalitatief goede wandelstokken €187,- kwijt. Gelukkig hebben we ze ook in de Dolomieten, Noorwegen en Zwitserland prima kunnen gebruiken!
  • Tot slot vulde Jan zijn collectie met Starbucks mokken aan met vijf mokken. Ook kopen we beide wat leuke spulletjes: een trui en vest, korte broek, slippers, een kettinkje met Maple Leaf, armbandje, pet, een sporenkaart van dieren, diverse souvenirs van Canada, een handige stok om marshmallows te roosteren, kaartjes en postzegels.

Budget camperreis Canada – Voor overige kosten en souvenirs zijn we ongeveer €1.350,- kwijt

Medicine Lake, CanadaBudget camperreis Canada

In totaal waren we voor twee personen voor 25 reisdagen €9.371,- kwijt (tarieven omgerekend naar 2022). Dat komt neer op €187,- per persoon per dag. Of dit goedkoper kan? Dat zeker. Je zou wat excursies kunnen skippen, nooit uit eten kunnen gaan en niet naar Vancouver Island kunnen reizen (al mis je dan veel moois!). Maar het kan ook zeker duurder, als je geen vroegboekkorting treft. Travelhome heeft vaak leuke aanbiedingen, dus zorg dat je er op tijd bij bent om te boeken, en reis buiten de schoolvakanties als het kan!

Benieuwd naar de route die we gereden hebben? Kijk dan in het routeblog West-Canada. Hier vind je ook links naar alle artikelen over Canada. Ook maakten we een tof filmpje van onze roadtrip Canada! Lees ook: 7x Roadtrip Canada – De mooiste routes voor je rondreis

Canada rondreizen

Kaartje roadtrip Canada

Op onderstaand kaartje zie je de plekken die we bezocht hebben én de campings waar we overnacht hebben. Veel plezier met de voorpret en geniet van je reis!

Goede voorbereiding van je reis

Handige reisgidsen: Capitool Canada & ANWB Wereldreisgids Canada West
Ideale wegenatlas: The Rand McNally Road Atlas
Inspiratie nodig? Vraag een gratis reisgids aan!
Boek je reis bij: Travelhome

Zou jij met een camper door Canada willen reizen?