Terugkijken op onze reisavonturen in 2023 is leuk, maar ook pittig vanwege mijn zieke moeder! In 6 landen bezochten we leuke, inspirerende plekken. Prachtige natuur, maar ook knusse stadjes. Kijk je met mij mee naar onze belevenissen?

Reisavonturen in 2023: the facts

In 2023 bezochten we 6 landen: België, FrankrijkNederlandZwitserland, Duitsland en Spanje. Onze plannen wijzigden omdat mijn moeder ziek werd en overleed. 77 nachten sliepen we niet thuis. We gingen er vooral op uit met onze eigen camper, maar sliepen ook in hotels en vakantiehuisjes. We gingen op workation en maakten 2 reizen van een week of langer. Ook gingen we 12 keer een weekend weg. In dit artikel neem ik je mee met onze reisavonturen in 2023!

Waterstaete Ossenzijl

Februari – Ossenzijl (Overijssel)

Voor ons begon de reisavonturen in 2023 in een huisje aan het water bij Waterstaete Ossenzijl. Mijn moeder zou mee, maar dit lukte helaas niet omdat ze Corona kreeg (en niet veel later ontdekten de artsen een hersentumor). En dus sliepen we met z’n tweetjes en Bros in een superfijn (te groot) huis. Bij dit huis huur je een boot, maar in februari kan dat nog niet (en is het huis dus een stuk goedkoper). Absoluut een plek om nog eens terug te komen. Kleinschalig, aan het water en met een grote veranda. Je bent zó in Giethoorn en Nationaal Park Weerribben Wieden. In het nationaal park liepen we een mooie route waar we optimaal van genoten!

Lees ook: Nationaal Park Weerribben-Wieden – Natuurpracht in Overijssel

Februari – Amsterdam (Noord-Holland)

Een weekend later was ik samen met Jan op pad, voor het eerst sinds 2 jaar zonder hond. We hadden concertkaartjes voor KT Tunstall in de Melkweg. We hadden net het slechte nieuws over m’n moeder gehad en ik had het er onwijs moeilijk mee. Achteraf ben ik Jan heel dankbaar, want even eruit zijn deed me goed. We sliepen bij Eden Hotel Amsterdam, gingen uit eten, genoten van het concert en bezochten het Tropenmuseum.

Jan Marcella Texel Holland

April – Texel (Noord-Holland)

Het kampeerseizoen trapten we af met een lang weekend Texel. Hoewel het nog erg fris was met Pasen genoten we enorm van het eiland. We maakten een lange wandeling door Nationaal Park De Duinen van Texel, fietsten naar de andere kant van het eiland (Oudeschild), liepen door het centrum van De Koog, reden naar de vuurtoren en genoten van het strand. Overnachten deden we bij Camping ’t Woud, de perfecte uitvalsbasis voor een erg fijne trip!

Lees ook: Zien & doen op Texel – De allerleukste tips & Nationaal Park De Duinen van Texel

Het bos roept Holland

April – Het bos roept (Noord-Holland)

Samen met vrienden spraken we af bij Het bos roept in de kop van Noord-Holland. Hier heb je grasvelden en verharde plekken waar je zelf een fijne plek mag kiezen. In ons geval waren dat twee verschillende plekken omdat we de eerste nacht alleen kampeerden en de tweede nacht met vrienden. Deze camping is heel gemoedelijk en fijn. Hou er rekening mee dat er in de omgeving niet heel veel te doen is, maar dat hoeft ook niet als je op deze topplek staat.

Marcella Bros Belgium
Chateau Thierry France

April/mei – Een weekje België & Parijs

Het lange weekend van Koningsdag vonden wij perfect om weg te gaan. Vanwege de vakanties plakten we er een weekje workation aan vast. Dat werd werken bij slecht weer en op pad gaan met mooi weer. Na een nachtje bij Camperplaats de Grote Leigraaf reden we door naar Camping Jocomo Park voor een bezoek aan Nationaal Park Hoge Kempen en Maastricht.

Vervolgens reden we door naar Noord-Frankrijk tussen de prachtige knalgele koolzaadvelden en sliepen op Aire de Camping-Car in Saint-Imoges en Aire de Chateau in Chateau-Thierry. Prima plekken en de eerste was zelfs gratis! Vanuit Huttopia Versailles genoten we van een stedentrip Parijs. Wat heerlijk om terug te zijn in deze wereldstad! Op de terugweg naar huis sliepen we een nachtje op de camperplaats bij De Negende Zaeligheyt. Een tof gebied waar we eigenlijk veels te kort zijn.

Het Hulsbeek Oldenzaal Holland

Mei – Oldenzaal (Overijssel)

Met Pinksteren overnachtten we in het fijne Overijssel. We stonden een paar nachten bij Camperplaats Toppark ’t Hulsbeek en kozen een fijne plek tussen de bomen. We relaxten, wandelden naar Oldenzaal en verkenden het recreatiepark naast de camperplaats. Een fijne omgeving die ik je zeker kan aanraden!

Marcella Schoorl Holland

Juni – Bergen (Noord-Holland)

Samen met mijn moeder gingen we in juni een lang weekend weg. Wij sliepen een paar nachtjes in een fijne villa op vakantiepark Landel Berger Duinen. We verbleven in de regio waar mijn moeder is opgegroeid, dus het was voor haar fijn om herinneringen op te halen. Mijn moeder was toen niet meer zo stabiel, dus we deden rustig aan. Zo liep ik samen met Bros omhoog bij de hoogste duin in Schoorl en liet mijn moeder en Jan het mooie uitzicht zien via FaceTime. Ook kwamen mijn tantes op visite want zij wonen in de buurt. Nu ik hier op terug kijk voelt het als een pittige herinnering, maar het is wel erg fijn dat we dit nog samen hebben gedaan!

Camping De Waps Oudemirdum Holland

Juni – Oudemirdum

Een weekend later gingen we naar Camping De Waps. Met onze lieve vrienden en oud-buren die inmiddels in Australië wonen met hun kinderen. We hadden een geweldig weekend op de camping in Oudemirdum, wij met onze camper en zij in een trekkershut. We wandelden fijn in het bos, genoten van een ijsboerderij en gingen lekker barbecueën. Wat een onwijs fijne plek ook bij De Waps!

Park Drentheland Zorgvliet Holland

Juni – Zorgvlied (Drenthe)

Na een verjaardagsvisite sliepen we een nachtje bij Park Drentheland in Zorgvlied. Het was een erg warme dag, dus een plons in het zwembad was extra fijn! We kregen een prima plek op een fijn ruim veld. De omgeving is er mooi, dus een goeie om eens terug te komen!

Lees ook: 7x Wandelen in Drenthe

Camping It Wiid Earnewoude Holland

Juni – Earnewoude & Franeker (Friesland)

Jan had een teamuitje in Earnewoude en dus kampeerden wij een nachtje bij Camping It Wiid. Terwijl Jan op een bootje zat en ging barbecueën werkte ik in de camper en maakte een lange wandeling met Bros door Nationaal Park Alde Feanen. We hadden een perfect plekje direct aan het water. Overdag vaarden de bootjes gezellig langs en ’s avonds genoten we van een mooie zonsondergang. Echt een fijne van onze reisavonturen in 2023.

De dag erna sliepen we een nachtje op Recreatiepark Bloemketerp in Franeker om mijn moeder te bezoeken.

Marken Holland

Juli

Na heel wat wikken en wegen besloten we onze reisplannen voor 2023 vaarwel te zeggen. Mijn moeder ging achteruit en roadtrippen door Engeland en Wales voelde nu echt te kwetsbaar. Omdat we wel op pad wilden besloten we dichterbij huis te blijven. Uiteindelijk werd dat alleen Nederland omdat ik continu bezig was met me zorgen maken, afstemmen en het regelen van zorg. Na anderhalve week roadtrip Nederland zijn we naar mijn moeder gereden en bij haar gebleven. Een week later namen we definitief afscheid van haar.

Voldendam Holland

Edam & Laag Holland (Noord-Holland)

Onze roadtrip Nederland startte in Edam in de regio Laag Holland. We sliepen 3 nachten bij Camping Zeevangshoeve aan de rand van Edam. Je steekt de weg over en staat al bij het Markermeer. Vrij spontaan besloten we om vanuit Volendam de boot naar Marken te nemen. Hier liepen we door knusse straatjes, keken toe hoe klompen gemaakt worden en genoten als toerist in eigen land. Terug in Volendam gingen we in kostuum op de foto. Wat een lol hadden we! Een dag later fietsten we naar Broek in Waterland en Monnickendam.

Lees ook: 7x Doen in Laag Holland & Rondreis Nederland – Van Noord naar Zuid & van Oost naar West

Grevelingenmeer Holland

Schouwen-Duiveland (Zeeland)

Vanuit Edam reden we naar de leuke stad Brielle waar we lunchten bij de Brielsche Aap. Na een wandeling door de stad reden we door naar Zeeland voor 3 nachten bij Camping Hakehoeve in Ellemeet. We bezochten Renesse, vaarden over het Grevelingenmeer en namen een kijkje in het knusse Brouwershaven. Heerlijk om weer wat meer te ontdekken in het fijne Zeeland! Bros kreeg er haar nieuwe favoriete speeltje: een vuurtoren!

Jan Marcella Bros Vessem Brabant Holland

Vessem (Brabant)

Vanuit Zeeland reden we naar Brabant voor 2 nachten bij de camperplaatsen van De Spekdonken in Vessem. We wandelden rond de mooie Vessemse Vennen, bestelden eten bij het fijne restaurant De Spekdonken naast de camperplaats en relaxen. Kampeerwinkel De Wit Schijndel is hier redelijk in de buurt en uiteraard nemen we daar nog even een kijkje.

Fort Vechten Utrecht Holland

Bunnik (Utrecht)

Met een nieuwe hoed en wat kampeergadgets van de kampeerwinkel reisden we door naar Bunnik. Hier kamperen we 2 nachten bij de fijne Camping de Vliert. Deze camping ligt landelijk en heeft goede faciliteiten. Wij staan vlakbij het sanitair, maar er zijn ook plekken met geweldig weids uitzicht. We doen de was, dat is hard nodig. Ook fietsen we een mooie lus via Fort Rijnauwen, Landgoed Oostbroek en Fort Vechten. De omgeving is mooi, (ook) hier komen we graag nog eens terug!

Marcella Aareschlucht Zwitserland
Jan Bellinzona Zwitserland

Augustus – 3 weken Zwitserland

Vrij snel na de uitvaart van mijn moeder reden we naar Zwitserland. Het was zo’n hectische en zware tijd geweest, we wilden graag alsnog bijkomen tijdens een vakantie. We kozen expres voor Zwitserland vanwege de bergen. Dit landschap is zo intrigerend dat het ons laat verwonderen. En juist die afleiding konden we goed gebruiken!

We startten met 3 nachten bij Interlaken, een regio die we eerder ontdekt hebben. Ook nu zien we veel prachtige plekken, zoals de fascinerende Schynige platte en de Niederhorn. Onze volgende stop was de knalblauwe Aareschlucht, een nogal toeristische trekpleister. Via de mooiste bergpassen reden we naar het leuke Unesco-stadje Bellinzona. Een dag later reden we door naar de vallei Versasca waar we de onwijs leuke Bobosco Trail liepen met een houten bal die we over een parcours leidden. Vervolgens reden we door naar Lago Maggiore voor een paar dagen ontspannen. Ook bezochten we Ascona en Locarno.

Via een stukje Italië en de toffe Simplonpass reden we naar Zermatt. Na wat wikken en wegen besloten we een pas te kopen waarmee we drie volle dagen in alle kabelbanen konden. En zo genoten we van Gornergrat, Rothorn en de Matterhorn Glacier Paradise. We genoten zó bij het zien van die enorme bergen! Na 4 dagen in de bergen reden we een stuk noordelijker voor een paar dagen kamperen bij het meer van Genève. Ook bezochten we Lausanne en Genève. Hierna zat ons avontuur in Zwitserland er op en reden we terug via onder andere Valkenburg.

Het leuke van deze reisavonturen in 2023 is dat we leuke mensen ontmoet hebben! Zo kampeerden we bij Annemieke en Herman in Unterseen, spraken we af met Maaike en Tom van Reisgelukjes en zagen we Mirjam en John in Zermatt. Mooie ontmoetingen die onze reis nog waardevoller maken!

Camping Borkerheide Drenthe Holland

September – Westerbork (Drenthe)

Tijdens onze roadtrip Nederland een paar jaar geleden kampeerden we een nachtje bij Camping Börkerheide. Ik vond het daar zó fijn dat we er nu terug kwamen. Omdat het een erg warm weekend was hadden we dit keer een fijne plek tussen de bomen. Vanaf de camping loop je zó de heide op. Ook wandelden we naar het centrum van Westerbork. De tweede nacht kampeerden we samen met vrienden wat erg gezellig was!

Lees ook: Kamperen in Drenthe – De allerleukste plekken voor een weekend weg of vakantie

Nerja Spain
Alhambra Granada Spain

November – Andalusië, Spanje

We voegden ook nog een vliegreis toe aan onze reisavonturen in 2023. Na Australië in 2020 hadden we niet meer gevlogen, dus boekten we een tripje Andalusië. We vlogen naar Malaga en overnachtten bij een fijn hotel vlakbij Huéneja en de Sierra Nevada. We bezochten Nerja, natuurgebied Cabo da Gata, Alcazaba de Almería en de stad Almería, het Alhambra en Granada en Geopark Gorafe. Een mooie combinatie tussen stad en natuur. Superleuk om weer wat te zien van het prachtige Andalusië!

Marcella en Bros Rijsterbos Holland

December – Rijs (Friesland)

Onze reisavonturen in 2023 sloten we af met één nachtje bij Hotel Jans in Friesland. Jan had van zijn oude werk een cadeaubon gekregen die we nu verzilverden. We lunchten bij ’t leuke Picknickers, chillden in onze tuinkamer en wandelden door het Rijsterbos naar ’t Mirnser Klif. Op de terugweg reden we via Heerenveen waar we een rondje door het centrum deden en lunchten.

In 2024 gaan we een totaal ander avontuur tegemoet. We gaan een half jaar rondreizen in zuidoost Europa!