Nationaal Park Nederland Outdoor

15 augustus 2015

Wij gaan regelmatig op pad in de natuur voor een fijne wandeling. Vaak is dat één van de 20 Nationale Parken in Nederland. Zó leuk om de natuur in ons eigen land steeds beter te ontdekken. Een paar maanden geleden gingen we op ontdekking in Nationaal Park Weerribben-Wieben, wat een geweldig mooi gebied!

Nationaal Park Weerribben-WiedenNationaal Park Weerribben-Wieden

Nationaal Park Weerribben-Wieden is een nationaal park in de Nederlandse provincie Overijssel. Het nationaal park is het grootste aaneengesloten laagveenmoeras van Noordwest-Europa. Het park is in 1992 gesticht. Toen heette het Nationaal park De Weerribben en omvatte het alleen De Weerribben – een gebied van 3.500 ha. In 2009 werd het park uitgebreid met De Wieden. Het herstel van de ecologische verbinding tussen De Wieden en De Weerribben werd tot stand gebracht, en het nationaal park kreeg een oppervlakte van 10.000 ha (100 km²). Bron: Wikipedia

Wij startten onze wandeling van 12 kilometer vlakbij het plaatsje Ossenzijl. Hier liepen we over een prima pad door het prachtige natuurgebied. Onderweg kwamen we af en toe schattige dorpjes tegen, maar vaker was het volop natuur. Afwisselend van een open veld, moerasbos of een schattig bospaadje. Met onderweg af en toe een wandelaar, fietser of een auto, maar de rust overheerst voornamelijk in Weerribben-Wieden. Vanaf het plaatsje Kalenberg liepen we langs de Kalenbergergracht terug richting onze auto. We troffen een helderblauwe lucht waardoor de witte wolkjes prachtig afstaken. Mijn foto’s vind ik stuk voor stuk plaatjes <3

Neem de tijd in Weerribben-Wieden!

‘Neem de Tijd!’ is een digitale mammoet-wandelroute van in totaal 470 kilometer. De route is verdeeld over 36 trajecten variërend van 10 tot 25 kilometer.  ‘Neem de Tijd!’ loopt via Ecologische Verbindingszones door vier Provincies, zes Nationale Parken, twee Nationale Landschappen en twee Werelderfgoed locaties. Lees meer over de wandelapp

Op naar het volgende Nationale Park!

Nationaal Park Weerribben-Wieden

Nationaal Park Weerribben-Wieden Nationaal Park Weerribben-Wieden Nationaal Park Weerribben-Wieden

Meer Nationale Parken!

We hebben al vaker een van de 20 Nationale Parken van Nederland bezocht. Kijk ook eens bij mijn andere blogs voor meer prachtige natuur!

You Might Also Like

21 Comments

• Reply blauwesokken 15 augustus 2015 at 20:58

Ik vind de Weerribben ook heerlijk en prachtig! Ben helemaal zen als ik er een dagje geweest ben.
    (heb je mijn mail ooit trouwens gehad Marcella? :-))

• Reply Marcella 16 augustus 2015 at 15:06

Ik snap wel dat je helemaal zen uit de Weerribben terug komt 🙂 Ik heb je mail gehad, maar reageren is er nogal bij ingeschoten. Sorry! Lijkt me leuk om alsnog af te spreken hoor!!

• Reply blauwesokken 16 augustus 2015 at 16:37

Geeft niks hoor!! Weet ik in ieder geval dat m’n mail wel is aangekomen 😉 leuk!! Laat maar weten als je tijd hebt!

• Reply Marcella 16 augustus 2015 at 19:53

Je mail is zeker aangekomen. Laten we een datum prikken, leuk!!

• Reply Ruurdje 15 augustus 2015 at 21:52

Mooie foto’s! Tip voor de volgende keer: kano huren of als er (veel) ijs ligt schaatsen! 🙂

• Reply Marcella 16 augustus 2015 at 15:07

Dankjewel Ruurdje! Het was ook een fijn zonnige dag, dat is altijd goed voor mooie foto’s! Met een kano het gebied in lijkt me heel tof trouwens, en schaatsen ook. Leuke tips!

• Reply Kimber - Reisgenie 16 augustus 2015 at 10:38

Jaaaa, de Weerribben zijn zo mooi! Ik ben er slechts één keer geweest, aangezien het voor mij al snel 3 uur rijden is. Ik vond het echt geweldig.

• Reply Marcella 16 augustus 2015 at 16:28

3 uur rijden is best een eind. Leuk dat je dan al wel in de Weerribben geweest bent Kimber! Wij reden er op de terugweg van een bezoek aan mijn schoonouders naartoe. We hadden daar een tijdje aan de keukentafel zitten kletsen en zo konden we nog wat beweging pakken. Fijn!

• Reply Jessica 17 augustus 2015 at 14:06

Soms vergeten we dat er ook hele mooie plekjes in Nederland zijn hè? Heerlijk dat jullie zo vaak in de natuur in Nederland gaan wandelen (en fietsen)!

• Reply Marcella 17 augustus 2015 at 20:32

We hebben in Nederland juist zo’n geweldige natuur Jessica! Echt fijn om daar ook van te genieten. Nu ik in Groningen woon, zijn er meerdere natuurparken dichtbij. Heerlijk om daar de natuur in te duiken! <3

• Reply Wanda 17 augustus 2015 at 20:19

Lijkt me inderdaad een prachtig natuurgebied! Ik zal het toch eens gaan onthouden dat we in Nederland ook best wel veel van dit soort mooie natuurparken hebben!

• Reply Marcella 18 augustus 2015 at 08:10

Er zijn ook best veel prachtige Nationale Parken vlakbij jouw woonplaats. De Drentse Aa en Dwingelerveld zijn best in de buurt, en dan is er ook nog Drents-Friese Wold. Zéker eens een fijne wandeling maken daar, zo mooooi! <3

• Reply iliveformydreams.com 18 augustus 2015 at 15:18

Oh wauw, die eerste foto! Prachtig stukje natuur dit.

• Reply Marcella 18 augustus 2015 at 19:17

Dankjewel Sas. Het is zo onwijs mooi daar!

• Reply Jenn 18 augustus 2015 at 16:35

Zo mooi, leuk om weer eens te zien! Ik kwam er vroeger heel veel, wandelend, met de fiets of met de boot, ik woonde er vlakbij 🙂

• Reply Marcella 21 augustus 2015 at 16:23

Wat gaaf dat je zo dichtbij een prachtig Nationaal Park woonde Jenn! Ik kan me voorstellen dat je er vaak was, wat heerlijk! Ik wandel nu meestal door een natuurpark, maar er met de boot doorheen varen lijkt me ook top!

• Reply Jenn 21 augustus 2015 at 16:25

Mijn ouders hadden een eigen boot(je, een ijzeren punter destijds), dus we gingen regelmatig varen 🙂

• Reply Marcella 21 augustus 2015 at 16:26

Wat heeeerlijk! Daar heb je nu vast wel eens heimwee naar!

• Jenn 21 augustus 2015 at 20:45

Ja, zeker wel. Maar ik kom er nog wel eens hoor, en hier zit ik ook prima op mijn plek!

• Reply Lena 21 augustus 2015 at 14:07

Prachtige foto’s! Ik ben ook onlangs begonnen met langere wandelingen maken. Zo wandelden we door t Twiske, een prachtige natuurgebied in Noord Holland. Genieten van de natuur en buitenlucht!

• Reply Marcella 21 augustus 2015 at 16:27

Zo fijn om te genieten van de natuur en buitenlucht Lena! Wat heerlijk dat je ook langere wandelingen aan het maken bent. Wij hebben nu een paar weken niet meer gelopen, zondag weer doen!