Terwijl ik aan het schrijven was over onze reisdroom hebben we al een camper gekocht! Eerder dan verwacht kwam het voor ons ideale type beschikbaar en hakten wij de knoop door. Ons eerste kampeerweekend is zelfs al een feit!

Onze wensen

In mijn vorige artikel over onze reisdroom vertelde ik dat het slim is om je wensen te bepalen. Het is handig dat je weet wat voor jou prettig is zodat je een camper kunt vinden die bij je wensen past. Het is toch je huisje voor op reis en die moet je wel goed bevallen. Wij hebben 6x een camper gehuurd en wisten daardoor best goed wat voor ons fijn is. Zo wilden we graag een vast bed van minimaal 1,6 meter breed, een ruime garage achterin om onze spullen op te bergen, een wc en (compacte) douche aan boord en voldoende power om de camper ook zonder stroomkabel te gebruiken. Daarnaast moet de camper zelf ook voldoende power hebben om door de bergen te rijden.

Lees ook: 4x De mooiste camperreizen in Europa

Hét type

Als je je wensen helder hebt kan je op zoek naar campertypes die hierbij passen. Dat is een kwestie van veel zoeken in het aanbod van tweedehands campers en ook hebben wij open dagen en een dealer bezocht. Zo kwamen we het type van het merk Chausson tegen met een ruime zit met twee banken tegenover elkaar. Fijn om goed te kunnen zitten en om eventueel in te werken. ’s Avonds laat je op deze zithoek een bed zakken waar je op slaapt. Dat bed neemt dus niet de hele dag ruimte in beslag. Dit sprak ons erg aan en dus gingen we op zoek naar een huurcamper om uit te testen. Maar helaas bleek dat lastig! Dit type rijdt niet veel rond én wordt dus ook amper verhuurd…

Onze camper gekocht

Tsja, en toen ontdekten we dat het door ons gewilde type te koop stond… Omdat deze camper aan al onze wensen voldeed zijn we een flink eind gaan rijden om de camper te bekijken. Hij zag er goed uit, reed fijn en het contact met de verkoper voelde goed. Dus hakten we de knoop door om de camper te kopen… Geheel tegen onze regel in om de camper eerst te testen, maar we hadden er een goed gevoel bij en dat gaf de doorslag. Deze camper is heel ruim omdat het bed overdag tegen het plafond hangt. Ook zit er een aparte douche en toilet in en een heel grote kast achterin. Genoeg ruimte om lekker in te leven dus!

Personaliseren

Vanwege vakantie van de verkoper en ons weekend in de Achterhoek duurde het even voordat we de camper konden ophalen. Eenmaal thuis hebben we ‘m eerst schoon gemaakt en toen zijn we gaan personaliseren. De laatste 3 keer dat wij een camper huurden konden wij een inventaris bijboeken. Wij kozen daar bewust niet voor omdat we al wisten dat we vaker met een camper op pad wilden gaan en dus spaarden we een eigen ‘kampeeruitzet’. Al snel kwamen we er achter dat we nog best wat spullen misten. En dus kochten we bijvoorbeeld nieuwe stoelen, haringen en scheerlijnen voor de luifel, een afwasteiltje, een wasrek en een middeltje voor in het toilet.

Je kampeerspullen koop je bij Kampeerwereld!

Het eerste weekend weg

Vrijdag was het zover en gingen we voor ’t eerst kamperen met onze eigen camper! We boekten 3 nachten bij Campertuin Veluwe Noord in Oldebroek. De voorbereiding was even pittig want eigenlijk heb je een tweede huishouden met een camper erbij. Gelukkig stond aan het einde van de ochtend alles op z’n plek en dus reden we naar Giethoorn voor sightseeing. Een paar uur later installeerden we ons op de camping op de Veluwe met uitzicht op de weilanden om ons heen. En ja, dat beviel goed! We genoten optimaal van het buitenleven en heerlijke weer!

De camper is lekker ruim en we kwamen geen ongemakken tegen. Wel hebben we nog een lijstje met wat zaken die we (anders) willen zoals een goed matras, extra servies en een zijscherm voor aan de luifel.

Campertuin Veluwe Noord

Komende trips

Wij bereiden ons voor op een volgende trip, want met een eigen camper kan je zó op pad. Een camper huren hebben we regelmatig gedaan, maar voor een weekend is dat niet te betalen. Je betaalt altijd ‘klaarmaakkosten’ en daardoor wordt zo’n korte huurperiode te prijzig. Nu we een camper gekocht hebben geeft ons dat veel vrijheid. Ons plan is om regelmatig een weekend weg te gaan om door Nederland en Duitsland te reizen en veel te wandelen en fietsen en leuke stadjes te ontdekken. Daarnaast willen we een aantal reizen van een aantal weken maken in het buitenland. Zo gaan we volgende maand op pad om het zuiden van Noorwegen te verkennen en dit najaar willen we waarschijnlijk door de Franse alpen reizen. Onze avonturen zal ik uiteraard met je delen, dus je kunt je verheugen op veel outdoor content! Volg mij op instagram!

Meer over reizen met een camper: