De heide in bloei zagen we bij de Gasterse Duinen in Nationaal Park Drentsche Aa. Een prachtig gebied waar we optimaal van genoten met een wandeling van 6 kilometer. Wandel mee in heel veel beeld en tekst!

Gasterse Duinen, Drentsche Aa

Gasterse Duinen is een natuurgebied in Gasteren dat bestaat uit zandruggen en natte veenkommen. Het gebied is gevormd door landijs, smeltwater, sneeuwstormen en rivieren. Het natuurgebied valt onder het Drentsche Aa-gebied. Door het gebied loopt het Pieterpad. Bron: Wikipedia

De heide in bloei

Nationaal Park Drentsche Aa, daar komen wij best vaak. Al regelmatig wandelden we bij Balloërveld in de Drentsche Aa en ook op de fiets rijden we vaak naar het puntje van het park. Omdat de heide nu in bloei staat wilden we er graag weer een kijkje nemen. Dit keer ontdekten we een gebied waar we nog niet eerder geweest waren: de Gasterse duinen. Verwacht een glooiend heidelandschap, zandpaadjes en een weids landschap. Een gebied om van te genieten!

Gasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche Aa Gasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche AaActiviteiten in de Gasterse duinen

De Gasterse Duinen worden doorgesneden door een weg die van Oudemolen naar Gasteren loopt. Aan beide zijden vind je de mooiste natuur. Je kunt in het gebied fantastisch wandelen en fietsen:

Daarnaast vind je Hunebedden D10 en D11 in dit gebied. Beide zijn al minstens 3.000 jaar oud. Het gebied wordt begraasd door schapen en Schotse Hooglanders.

Gasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche Aa6 kilometer wandelen in de Gasterse duinen

Afstand: 6,2 kilometer
Route: via Komoot
Duur: 1:33 uur
Start en einde: parkeerplaats Molensteeg in Oudemolen
Info: de wandeling is vrij eenvoudig, maar de paden zijn wel grotendeels onverhard
Handig: het gebied kan erg nat zijn, dus trek goede (waterdichte) schoenen aan

Wij kozen niet voor één van de gekleurde wandelingen, maar gaan via het rondje Gasteren via Komoot. Jan heeft sinds kort een Suunto sporthorloge en daar kon hij deze wandeling inladen. Ter plekke werden we met pijltjes op zijn Suunto door de wandeling heen geleid. Ideaal! De wandeling startte bij parkeerplaats Molensteeg waar je prima faciliteiten vindt. Na een stukje over een brede vlonder liepen we al vrij snel het bos vol varens in. Even waande ik me in het regenwoud in Nieuw-Zeeland, een bijzondere ervaring zo dichtbij huis.

Tip: aan de andere kant van de parkeerplaats loop je de wandeling bij Oudemolen in weer een ander gebied.

Gasterse Duinen, Drentsche Aa Gasterse Duinen, Drentsche Aa Gasterse Duinen, Drentsche AaGasterse Duinen, Drentsche AaSchotse Hooglanders en knalpaarse heide

Na een blik op het Oudemolensche Diep krijgen we een mooi uitzicht op het stroomdal. Ook zien we dan de eerste heidevelden in bloei staan. Als we over een veerooster stappen hebben we direct mazzel want de machtig mooie Schotse Hooglanders liggen bij te komen onder een stel bomen. Een stukje verderop zagen we hunebed D10. Typisch Drents, je komt er in wandelgebieden regelmatig een hunebed tegen. Vervolgens kwamen we op het allermooiste stuk van onze wandeling met overal paarse heide en kronkelende paadjes. Je vindt her en der bankjes langs de heide zodat je tijden kunt genieten van alle moois. Echt, wat een gaaf gebied!

Meer natuur in Drenthe

Meer leuks in Nederland

Heb ik jou benieuwd gemaakt naar de Gasterse duinen?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

Gasterse duinen, Drentsche Aa

Wanda

Wat een prachtig gebied he? Wij zijn er nu twee keer geweest, maar het is zeker weten een blijvertje. Leuk ook dat we elkaar er tegen kwamen! Mooie foto’s trouwens van al die bekende plekjes.

Lizette

Ik zag al foto’s op je mooie Instagram voorbij komen, wat een mooi gebied is dit! Helaas is het te ver voor me om een dagje even heen te rijden nu. Maar de heide staat er prachtig in bloei zeg. Ik hou van die paarse kleur.

[…] Gasterse duinen (Nationaal Park Drentsche Aa) […]

Yvonne

Je hebt me helemaal enthousiast gemaakt! Prachtige foto’s en wow, zelfs een Hunebed. Misschien gaan we deze komend weekend wel doen. We gaan op familiebezoek (hopen we, het is een verzorgingstehuis met Coronaregels die niet echt bij een gezin van 4 passen) in Hoogezand, dus dit is wellicht een mooie combi. Maar hebben ook nog andere opties om meer in de omgeving te gaan zien, dus wie weet.

Kelly

Wat een mooi gebied zeg en jullie hebben zelfs een hunebed gezien…heel tof. Schotse Hooglanders vind ik altijd zo’n mooie dieren. Ik heb er onlangs ook naar gezocht op de heide, maar heb ze helaas niet gespot.

Saskia

Wat een prachtig gebied lijkt me dit! Echt even eruit en genieten zo te zien aan de foto’s

Anouk

Dat is een mooie toegankelijke wandeling. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om wat heide op te zoeken, toen we wilden gaan regende het… Het is altijd leuk om de Schotse Hooglanders tegen te komen!

Elisa van der Sluis

Wat een schitterend gebied. Ik ken deze omgeving eigenlijk nog niet, des te leuker om er een keer naartoe te gaan.

Linda

Ik hou echt van Drenthe, de natuur is zo mooi. Ik denk dat het mijn favoriete provincie is. Ik ben in dit gebied nog nooit geweest, maar mocht ik ooit weer richting Drenthe gaan, wil ik hier zeker heen!

Gundi

Ik had er nog nooit van gehoord maar wat is het daar mooi zeg. En je kan er perfect prachtige foto’s nemen. Lijkt me heel leuk om eens te doen.

Aniek

Wat is het mooi zo, met de heide in bloei. En wat leuk dat je ook routes op Komoot zoekt!

Jenny

Prachtig! Het is heerlijk om door de heide te wandelen. Ik word altijd helemaal blij van die paarse kleuren.

Co | Op reis met Co

Leuk! Ik herken het wel van het Pieterpad, vond dat een heel mooi stukje! Ik zag helaas geen Schotse Hooglanders, misschien was ik er te vroeg in de ochtend 😉

Lieselot Vancoille

Hey Marcella, leuke blog weer! Wij gaan onze huwelijksverjaardag dit jaar vieren met een midweek Drenthe begin juni. Hoewel we enorme NL lovers zijn zijn we nog nooit tot in Drenthe geraakt vanuit Brugge (BE), hoog tijd dus om van al dat natuurschoon te gaan genieten. Timing is eerste week juni 2024. We logeren 1 nacht in een boomhut in Norg (cadeaubon van onze verjaardagen nog) en gaan skydiven in Hoogeveen! Op de terugweg bezoeken we reismaatjes in Amersfoort. Voor de rest nog alles vrij. Heb jij tips voor leuke logies (B&B, hotel, boerderij…), wandeling, natuurreservaten in de buurt van… Lees verder »