Gelderland is prachtig! Hoog tijd om kennis te maken met mooie natuur, imposante kastelen en landgoederen, Nationaal Park de Veluwezoom, heerlijke hotels én restaurants waar je goddelijk kunt eten! Ik laat je zien wat je kunt doen in een weekend Gelderland!
Wandeling Radio Kootwijk4

De Veluwezoom, op de grens van de Veluwe en de rivieren Rijn en IJssel, heeft door de eeuwen heen een bijzondere aantrekkingskracht. Dit is duidelijk te zien aan een honderdtal buitenplaatsen en landgoederen zoals Rosendael, Middachten, Sonsbeek, Doorwerth, Zypendaal en Mariëndaal. Het gebied wordt Gelders Arcadië genoemd en omvat de gemeenten Wageningen, Renkum, Arnhem, Rozendaal en Rheden.

Wandeling Radio Kootwijk Marcella, Wandeling Radio Kootwijk

Ook leuk: fietsen op de Veluwe

Wandelen bij Radio Kootwijk

Vrijdag verlieten we Groningen aan ’t einde van de ochtend. We wilden ons weekend in de Veluwe graag beginnen met een eindje wandelen, en kozen het Rondje Radio Kootwijk. Een prima keuze, want het zijn 13 fijne kilometers! Én we spotten zelfs nog een everzwijn!

De route voert geruime tijd over de golvende Hoog Buurlose Heide met prachtige vergezichten. In de beschutting van oude beukenbossen wacht Nederlands rustiekste gehucht, Hoog Buurlo. En weer een paar kilometer verder komt de ‘kathedraal’ van Radio Kootwijk in beeld, eerst van afstand en dan van nabij. Radio Kootwijk is gebouwd in 1918, het is een voormalig zenderpark op de Veluwe dat in de eerste helft van de 20ste eeuw een belangrijke communicatieverbinding vormde tussen Nederland en Nederlands-Indië. Bron: ANWB

Tip! In Gelderland vind je in verschillende regio’s wandelnetwerken zodat jij je route makkelijk kunt uitzetten.

La Belle Source, Groot WarnsbornLa Belle Source, Groot Warnsborn4La Belle Source, Groot Warnsborn

Diner La Belle Source, Groot Warnsborn

Vervolgens reden we door naar de rand van Arnhem, waar we incheckten bij Landgoed Groot Warnsborn. We fristen ons op en verruilen onze hiking outfits voor een nette broek met overhemd voor Jan en een mooie jurk voor mij. En dan kunnen we aanschuiven voor het diner bij restaurant La Belle Source. Wat een ongelofelijke verrassing, elke gang opnieuw. Vergezeld van een bijpassend glas wijn en vriendelijk personeel is het optimaal genieten. Ik voel me echt een prinsesje, wauw!

Groot WarnsbornGroot Warnsborn Groot Warnsborn
Overnachten op Landgoed Groot Warnsborn

Na het goddelijke diner hoefden we maar één trap omhoog om bij onze kamer in het landhuis te komen. De kamer was een grote verrassing, wat is hij fijn & mooi!

Op de website las ik:

Als u door uw raam kijkt geniet u van een prachtig uitzicht op de tuin en de bosrijke omgeving. Alle 40 kamers zijn verschillend en iedere kamer heeft een verrassend of bijzonder kenmerk. De 25 kamers in het statige witte landhuis zijn onlangs totaal gerenoveerd en hebben een eigentijdse uitstraling met zowel klassieke als moderne en romantische elementen. In het Koetshuis weerspiegelen de 15 kamers een oase van ruimte en licht.

Onze kamer is ruim, en heeft een fijn bed met een ‘bedtafel’ voorzien van een tv. Dat was relaxt kijken naar de Olympische Spelen. Tegenover het bed vind je een ruime glazen douchecel met een aparte wastafel én een bad op pootjes. Vanuit het bad kijk je zo over het prachtige landgoed. We hadden er een heerlijke overnachting. Echt, ik kan je slapen op Groot Warnsborn onwijs aanbevelen! Wij komen er graag eens terug!

Lees ook: 5x Slapen op de Veluwe

Kasteel RosendaelKasteel Rosendael Kasteel RosendaelKasteel Rosendael

Met pijn in ons hart verlieten we Groot Warnsborn en reden we naar Rozendaal. Hier maakten we kennis met het middeleeuwse Kasteel Rosendael.

Landgoed Rosendael ligt in Rozendaal, vlakbij Arnhem. Het bestaat uit een imposant en historisch ingericht kasteel in een park met veel bezienswaardigheden. Kasteel Rosendael geeft een mooi beeld van hoe er vroeger op een kasteel werd geleefd. Er is een bijzondere collectie meubels, zilver en porselein te zien. Bron: GLK

Wij startten met een wandeling door de kasteeltuin. Hier is mooie natuur, maar ook veel leuks te zien, zoals de Bedriegertjes, de theekoepel en de Schelpengalerij uit de 18e eeuw. Om 12 uur begon de rondleiding in Kasteel Rosendael. We liepen door oude vertrekken die ons een beeld geven van het leven in de middeleeuwen. Onze gids vertelde er mooie verhalen bij. Echt een ontzettend leuke rondleiding!

Oranje-rie Landgoed Rosendael Oranje-rie Landgoed Rosendael Oranje-rie Landgoed Rosendael

Lunch bij Oranje-rie Landgoed Rosendael

Vervolgens liepen we naar de Oranje-rie Landgoed Rosendael voor de lunch. Het is nog steeds een originele oranjerie, dit betekent dat in de winter alle kuipplanten van het landgoed binnen staan en in de zomer wordt de oranjerie omgebouwd naar horeca locatie. De Oranje-rie is elk jaar open van medio mei tot medio oktober. Je kunt er terecht voor koffie, lunch of een borrel. Wij krijgen een proeverij van verschillende gerechtjes, en dat smaakt zeker naar meer! Binnen is de Oranje-rie hip ingericht met producten van Fatboy. Buiten geniet je van de zon op een fijn terras!

Marcella en Jan, VeluwezoomVeluwezoom Marcella, VeluwezoomOp een fatbike door de Veluwezoom

Met een volle buik reden we door naar een voor ons ‘nieuw’ Nationaal Park in Nederland.

De Veluwezoom is het oudste Nederlandse Nationale Park. Het Nationaal Park Veluwezoom is eigendom van de Vereniging van Natuurmonumenten. Het is met 5.000 hectare een van de grootste aaneengesloten natuurgebieden in Nederland.

We melden ons bij hét activiteitenbureau van de Veluwe. Veluwe Actief vind je in het Veluwetransferium Posbank. Van de Posbank heb ik al veel moois gezien en gehoord, maar nu ging ik ‘m dan eindelijk zelf ontdekken. Leuk! Met de elektrische Fatbike ga je door waar andere mountainbikes moeten stoppen en kun je grotere afstanden overbruggen. De knalgroene fiets met enorm dikke banden is een ware attractie. ‘Wat is dat voor fiets?’ en ‘Wat gaaf!’ horen we regelmatig. Wij trapten intussen lekker door en dat is ideaal in het heuvelachtige gebied. De Posbank was prachtig versierd met paarse heide. Gelderland is mooooi!

Lees ook: Schokland – Zien & doen tijdens een dagtrip

De KriekelDe Kriekel De Kriekel De KriekelDineren bij De Kriekel

Om 18 uur checkten we in bij Bilderberg Hotel Klein Zwitserland. We besluiten ons op te frissen, en duiken het zwembad in. Dat doet ons goed! We kleden ons om, en nemen plaats in Restaurant De Kriekel. Hier worden we opnieuw verwend met een 3-gangen diner, yum! Hier kan ik best aan wennen. Ik genoot van een heerlijke salade met geitenkaas, taco en spekkoek met ijs. Jan had lekkere soep, vlees en roomsoesjes. Op het terrein vind je ook het met een Michelin ster bekroonde toprestaurant De Kromme Dissel.

Hotel Klein ZwitserlandOvernachten bij Bilderberg Hotel Klein Zwitserland

Na het diner overnachtten we in Bilderberg Hotel Klein Zwitserland. Dit is in chaletstijl gebouwd, wat een sfeervolle stijl geeft. De kamers zijn ruim met fijne stoelen om te ontspannen. Wij hebben een apart toilet én een balkon. Dat is altijd een win-win! Je kunt online leuke arrangementen boeken, bijvoorbeeld een overnachting in combinatie met een (elektrische) fiets of een diner bij de Kromme Dissel.

Landgoed MiddachtenMarcella, Landgoed Middachten Landgoed Middachten Landgoed MiddachtenMarcella, Landgoed Middachten2Wandelen bij Landgoed Middachten

Kasteel Middachten staat in het dorp De Steeg (gemeente Rheden) in Gelderland, niet ver van de rivier de IJssel. Het wordt omgeven door het landgoed Middachten. Het is een rijksbeschermde historische buitenplaats met 40 complexnummers. Het kasteel is in 1967-1971 gerestaureerd. Middachten is in 1990 door het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) opgenomen in de lijst van ruim 100 onroerende monumenten, die in buitengewone omstandigheden bijzondere bescherming behoeven. Bron: Wikipedia

Landgoed Middachten lag er wat anders bij toen wij het complex bezochten. De 16th Citroën World Meeting vond plaats op dit prachtige landgoed, en dus reden we al snel tussen de Franse oldtimers. Het was een gezellige boel met muziek, foodtrucks en tentoonstellingen. Voor ons was het even zoeken om het kasteel te vinden. De binnenkant hebben we niet bekeken, maar de tuinen rondom het kasteel zijn alleen al prachtig! We troffen goed weer, dus we schoten er prachtige plaatjes!

Landgoed Rhederoord Restaurant Koetshuis, Landgoed RhederoordRestaurant Koetshuis, Landgoed Rhederoord Restaurant Koetshuis, Landgoed Rhederoord Restaurant Koetshuis, Landgoed RhederoordLunchen bij Restaurant Koetshuis, Landgoed Rhederoord

We sluiten ons weekend in Gelderland in stijl af, op Landgoed Rhederoord. Op dit landgoed kan je terecht voor zakelijke bijeenkomsten, feesten en je kunt er zelfs trouwen. Ook vind je er het sfeervolle Restaurant Koetshuis. Hier genoten wij buiten op het terras van een goddelijke 3-gangen lunch. We hadden een heerlijke salade, een hoofdgerecht én een brownie. Yum! Pas veel later dan we wilden reden we terug naar het Noorden. Helemaal opgeladen voor een nieuwe week!

Video!

Meer weten over Gelderland? Bekijk dan ook mijn Video van Gelderland!

Meer Gelderland!

Wij bezochten de regio op uitnodiging van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen. We willen hen dan ook bedanken voor het goed georganiseerde weekend! Ik kom er graag eens terug!

Meer leuks doen in Nederland:

Anouk

Wat een leuk verslag Marcella! Hele fijne foto’s er ook bij:). Nederland heeft ook zo veel fijne plekken om te wandelen, fietsen en te verblijven ergens in de natuur. Soms gaan we zo ver… terwijl we dichtbij ook heerlijk tot rust kunnen komen. Fijn weekend!

Marcel

Het water loopt me in de mond bij het zien van de foto’s, wat een heerlijke gerechten. Het lijkt me een mooie plek om te vertoeven. Nederland barst van de mooie wandelgebieden. Er is nog zoveel te ontdekken. Zelf was ik afgelopen weekend in Zeeland, ook zo mooi!

Dat genieten kan ik me helemaal voorstellen! Vanuit Groningen is Zeeland idd niet om de hoek maar beslist de moeite waard om een keer te bezoeken. Wij hebben een road trip gemaakt door Zeeland. Renesse, Domburg, Middelburg, Veere, Yerseke, Goes en Zierikzee hebben we aangedaan. Stuk voor stuk mooie plaatsen. Naast het bezoeken van de steden zijn we ook naar het strand geweest. Zelf woon ik aan het strand maar Zeeland is niet te vergelijken met de Noord-Hollandse kust. Leuk om de verschillen te zien in ons klein kikkerlandje.

Lizette

Inderdaad een schitterende omgeving! Ik kon op Instagram meegenieten van je mooie foto’s en ben er zelf ook al wel eens geweest. Ik heb in Radio Kootwijk (in een van de oude gebouwen) een half jaar lang een bijzondere training mogen volgen over inspiratie en bevlogenheid, nou die krijg je vanzelf wel in de prachtige omgeving.

Anne - Ditisanne.nl

Wat leuk!! Ik ben geboren en getogen in Apeldoorn en vanuit daar was mijn favoriete fietsrondje de Posbank op! Fantastische omgeving!
Overigens ken ik de term ‘Gelders Arcadië’ niet, nooit van gehoord dus toch weer wat bijgeleerd! 🙂

Shere

Ziet erg leuk uit! Jullie zijn goed verwend

Elisa | Lies rond de wereld

Wat een mooi gebied, ik had er nog niet eerder van gehoord. Je hebt je lekker laten verwennen, doe je goed! Slapen in een landgoed lijkt me ook wel wat, het Bilderberg ziet er ook top uit. Moeilijk kiezen!

Wanda

Ik moet gewoon bekennen dat ik nog nooit van deze regio had gehoord! Althans niet, als zijnde Gelderse Arcadië. Mooi verslag en dito foto’s! Vooral je eetfoto’s zien er prachtig uit joh! Dat vind ik altijd zo lastig om vast te leggen. De hotels zijn ook echt een plaatje om te zien, echt heerlijk vertoeven zo!

Jessica

Ik zie steeds vaker mooie verhalen en foto’s van de Veluwe voorbijkomen, wat eigenlijk helemaal niet zo ver van Den Bosch is. Nu ik terug in Nederland ben misschien toch maar eens op avontuur daar! 😉

In ieder geval tot eind september, dus het is zeker mogelijk inderdaad! 🙂

Janneke

Oo, dit ziet er allemaal zo leuk (en lekker! O my al dat eten..) uit! En wat een mooie omgeving. Mijn bucketlist voor leuke bestemmingen in Nederland wordt steeds langer zo 🙂

Anita - Reisvlinder.nl

Wat een heerlijk weekend moet dat geweest zijn. Mooie foto’s en dat eten ziet er ook zo ontzettend lekker uit. Ik houd wel van kastelen en vind het geweldig als de heide paars is. Weet jij ook wanneer de heide op z’n paarst is?

Fotomomentje

De natuur is en blijft de beste plek om mooie kiekjes te maken! En Nederland is een prachtig land met mooie plekken waar je je helemaal kan uitleven met fotograferen! Ook de foto’s van jullie gerechten zien er heerlijk uit, het water loopt me in de mond!

[…] te ontdekken of misschien kies je er wel voor om de mountainbike te pakken. Je kunt ook kiezen om Gelderland meer te ontdekken en van de steden te […]