Fietsen op de Veluwe is leuk! We troffen het niet zo met het weer, maar het werd evengoed een fijne fietstocht. Ik deel onze route met je!

Waarom wij niet door NP De Hoge Veluwe fietsten

Als je zegt fietsen op de Veluwe, dan denk je vast aan Nationaal Park de Hoge Veluwe. Wij ook. De Nationale Parken in Nederland zijn prachtig en wij bezoeken ze graag. Toch kozen we ervoor om (alweer) niet Nationaal Park de Hoge Veluwe te bezoeken. De reden hiervoor is de lengte van onze fietstocht. We wilden minstens 60 kilometer rijden, en dan kan je niet alleen in het Nationaal Park blijven. De toegangsprijs is echter €9,50 per persoon en voor het parkeren van de auto betaal je €3,30. Dat vonden we zonde voor slechts korte periode fietsen in het park, en dus hebben we een andere route in elkaar gezet via het fietsroutenetwerk Veluwe.

Inmiddels hebben we Nationaal Park de Hoge Veluwe bezochten en fietsten door het hele park!

Fietsen op de VeluweVeluwe Nederland

Fietsen op de Veluwe

Zaterdag 19 mei fietsten we 61,4 kilometer in 3 uur. Het was regenachtig en flink koud met zo’n 10 graden…

Wij hadden vooraf een planning bedacht: zaterdag naar Garderen rijden met onze fietsen op de Thule fietsendrager, een eind fietsen, slapen in het fijne Van der Valk hotel Veenendaal, de volgende dag op kraamvisite bij vrienden in Ouderkerk aan den IJssel en aan het begin van de avond weer naar huis. Aan alles hadden we gedacht, tot het opeens na dagen weken vol zon heel koud en regenachtig werd. Tsja, we waren nu toch al naar de Veluwe gereden, dus we gingen ook fietsen!

Fietsen op de Veluwe Fietsen op de VeluweFietsen op de VeluweFietsen op de Veluwe mei 2018Fietsen op de Veluwe

Fietsen op de Veluwe: onze route

Na anderhalf uur rijden vanuit Groningen parkeerden wij onze auto bij een kerk in Garderen. We aten een broodje, haalden onze fietsen van het dak en kleedden ons om. Het was regenachtig en koud, dus met frisse tegenzin stapten we vlak na de middag op onze fietsen. We reden in zuidelijke richting via Stroe, Harskamp en Otterlo via de rand van het Nationaal Park naar Hoenderloo. In dit dorpje warmden we ons bij Broodhuis de Lokaliteit op met koffie en thee. Als echte wielrenners namen we daar een stuk appeltaart bij om weer op krachten te komen.

Na deze stop kwam het mooiste stuk van de route: fietsen op de Veluwe! Op mooie paadjes slingerden we langs uitgestrekte velden en zandbanken. We genoten volop van de gave natuur. Omdat we al eerder dan verwacht terug waren in Garderen maakten we nog een lusje boven het dorp door een prachtig gebied. Eindresultaat: 61,4 kilometer in 3 uur. Niet snel, wel een prachtige tocht! En heel trots dat we ondanks het nare weer tóch hebben gefietst!

Geen zin om te fietsen? Amersfoort is een ontzettend leuke stad voor een stedentrip!

Van der Valk Veenendaal Van der Valk Veenendaal Van der Valk VeenendaalSlapen in Veenendaal

Als beloning hadden we een heel tof hotel uitgezocht, een half uur rijden vanaf Garderen. Wij sliepen een nachtje in een geweldige kamer bij Van der Valk hotel Veenendaal. Fijn bed, vrijstaand bad en een grote douche: heerlijk! ’s Avonds aten we in het restaurant en verder hebben we gelezen. Echt een fijne plek om bij te komen van zo’n fietstocht!

De reistas van The North Face (maat M) is trouwens een prima metgezel voor een weekendje weg. Compact, handzaam én heel erg leuk!

Meer leuks in Nederland

Wil jij fietsen op de Veluwe?