Wandelen in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug is echt heerlijk! Het gebied is veelzijdig en werkelijk prachtig. Ik deel onze wandelroutes en ervaringen mét een heleboel foto’s!

Wandelen in nationaal park Sallandse Heuvelrug

Het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug bestaat uit een groot gedeelte van de heuvelrug tussen Hellendoorn en Holten in Overijssel. Het nationaal park bestaat onder andere uit de Haarlerberg, Holterberg, Noetselerberg en de Koningsbelten. De Hellendoornse Berg ligt buiten het nationaal park, maar hoort wel bij de Sallandse Heuvelrug. Het park is ongeveer 35 km² groot.

Sallandse Heuvelrug HollandSallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug HollandSallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug Holland Jan en Marcella Sallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug HollandSallandse Heuvelrug Holland Marcella Sallandse Heuvelrug HollandHolterberg Sallandse HeuvelrugWandeldag 1: 10 kilometer – 2,5 uur – Holterberg

Na een goede nachtrust en prima ontbijt was het tijd om de natuur te ontdekken. We kozen voor de gele route van Staatsbosbeheer die goed aangegeven staat. Vanaf ons startpunt liepen we door het bos al vrij snel naar de Holterberg. Vanaf hier heb je een geweldig uitzicht over het uitgestrekte heideveld. Dit moet vast nóg gaver zijn in de zomer als de heide in bloei staat. Ik kom er graag nog eens terug want het is er werkelijk prachtig! Jan haalde herinneringen op bij de Holterberg want 20 jaar geleden was hij hier ook vanwege het Pieterpad wat hij samen met zijn vader liep.

Dik 23.000 stappen!

Halverwege onze wandeling warmden we even op met een drankje bij Buitengewoon Holten, een leuke plek die op de gele route ligt. Ik trof wandelblogger Vera die ook aan het genieten was van de natuur. Leuk! Na de warme chocolademelk liepen we nog een stuk door prachtige natuur en namen we een kijkje bij de Canadian War Cemetary. Na de wandeling reden we met onze auto verder het park in waar we nog een kijkje namen bij het uitzichtpunt van de Noetselerberg. Bij Buitencentrum Sallandse Heuvelrug genoten we van een welverdiende lunch. Daarna zijn we nog even naar Rijssen gereden om een kijkje te nemen in het leuke centrum. We sloten onze dag af met dik 23.000 stappen. Heerlijk!

Sallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug Holland Sallandse Heuvelrug HollandHaarleveld Sallandse HeuvelrugWandeldag 2: 8 kilometer – 80 minuten – Sprengenberg

Op zondag gingen we weer wandelen in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug. Dit keer werd het een korter rondje van 8 kilometer omdat we op familiebezoek gingen en daarna weer naar huis reden. We wandelden noordelijker in het natuurpark, bij de Sprengenberg van 63,2 meter hoog. Ook hier wandelden we door bos, langs prachtige heide en genoten van het koude, maar mooie weer. Deze route van Natuurmonumenten lijkt erg op onze route, maar is iets korter. Het is een veelzijdige route met veel afwisseling. De wandeling start en eindigt bij Bezoekerscentrum De Sprengenberg waar je een fijn restaurant vindt met een goede menukaart. Wij hebben de taartjes goed gekeurd!

Meer mooie wandelroutes vind op de websites van Natuurmonumenten en Nationaal Park Sallandse Heuvelrug!

Meer leuks in Nederland:

Wil jij wandelen in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug?

Sallandse Heuvelrug Holland

Saskia

Wauw, dit is zeker een prachtig gebied zeg<3

Janet

Ik was al benieuwd naar je verhalen over dit park! Jaa hier wil ik zeker wandelen. 🙂

Dat snap ik! In de zomer moet je nog dan eens terug. 😉

[…] Sallandse Heuvelrug als het gebied er omheen zijn een bezoek meer dan waard!   Meer tips voor wandelen in Salland vind je op de website van Marcella!     [Ik maakte deze reis op uitnodiging van Salland Marketing. Alle gegeven meningen […]

Aniek

Ik ben er laatst ook gaan mountinabiken. Zo mooi! Voor wandelen hadden we geen tijd meer, maar ik wil zeker weer een weekend terug gaan om ook de wandelroutes te verkennen.

Daphne de Vries

Ik ben dus gewoon nog nooit in Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug geweest. Oeps! Als ik jouw foto’s zie lijkt het me zeker een heerlijk gebied om lekker te wandelen. Daarnaast ziet de B&B waar je was er ook erg gezellig en knus uit!

Kelly

Ziet er heerlijk uit en dat in januari. Mooie B&B trouwens! Mijn goede voornemen is ook om meer te zien in eigen land en dit jaar ga ik het ook echt doen, haha 😉

Dewi

Wauw het ziet eruit als een prachtig gebied om te wandelen. Ik ben hier nog nooit geweest, dus ga het zeker onthouden!

Ann | reisblog wANNderful

Echt ontspannen daar! Mooi gebied, leuk ook dat je dat kaartje erbij geeft. En wat een prachtige b&b!

sanne

Je had heerlijk wandel weer zeg. Dit is inderdaad een prachtig stukje Nederland.

Jenny

Leukleukleuk. Ik heb veel over dit gebied gelezen, maar ik ben er nog steeds niet geweest. Ik moet toch snel eens een dagje die kant op plannen.

[…] Het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug in Overijssel bestaat uit de heuvelrug tussen Hellendoorn en Holten. In het nationaal park van 35 km² vind je onder andere de Haarlerberg, Holterberg, Noetselerberg en de Koningsbelten. Jouw wandeling en/of fietstocht plan je sowieso naar de Holterberg. Hier loop je via mooie bospaadjes naar toe en eenmaal op de top heb je een geweldig uitzicht over het weidegebied. In de winter prachtig, maar in de bloeiperiode in de zomer helemaal te gek. […]