Terugkijken op onze reisavonturen in 2022 is leuk! In 7 landen bezochten we leuke, inspirerende plekken. Prachtige natuur, maar ook knusse stadjes. Kijk je met mij mee naar onze belevenissen?

Facts reisavonturen in 2022

In 2022 bezochten we 7 landen: Frankrijk 2x, België, Nederland, Luxemburg 2x, Noorwegen, Denemarken en Oostenrijk. 87 nachten sliepen we niet thuis, en ik zelfs 91 omdat ik samen met mijn moeder naar Wenen reisde. Tot april en vanaf oktober reisden we met de auto (of trein) en verbleven we in vakantiehuisjes of hotels. In de overige maanden genoten we volop van het reizen met onze eigen camper. Maar liefst 3 reizen maakten we met de camper en 9 keer gingen we een weekend weg. In dit artikel neem ik je mee met onze reisavonturen in 2022!

Lille France

Januari – Lille, Brugge & Zeeland

Voor ons begonnen de reisavonturen in 2022 voor het eerst in een ander land dan Nederland. Op oudjaarsdag reden we naar Frankrijk om in de stad Lille oud en nieuw te vieren. Lekker rustig zonder vuurwerk voor onze hond Bros. We huurden er een prima appartement aan de rand van het centrum. Op 1 en 2 januari liepen we zó de stad in. Lille is een ontzettend leuke en sfeervolle stad, al was het er vanwege de feestdagen een beetje stil. Des te fijner om de stad goed te kunnen ontdekken!

Lees ook: 8x Bezienswaardigheden in Lille

Brugge Belgium
Nieuwvliet Bad Zeeland

Brugge & Zeeland

Onderweg naar Zeeland brachten we een bezoekje aan Brugge omdat we daar al jaren niet geweest waren. Wat een leuke sfeervolle stad is het toch! Ik maakte er heel wat foto’s om mijn artikel over Brugge te updaten. In Zeeland huurden we een vakantiehuis voor een week werken en ontdekken. Halve dagen werkten we in ons huisje, daarna trokken we de wandelschoenen aan. Vanwege de lockdown was de horeca gesloten en konden we nergens naartoe. Alle stranden hebben we dus wel ontdekt!

Lees ook: Zien & doen stedentrip Brugge

Schiermonnikoog februari 2022

Februari – Schiermonnikoog

In februari namen we de boot voor een dagje Schiermonnikoog. Vanuit Groningen is het prima te doen om de eerste boot heen te nemen en de laatste boot terug. Een volle dag op de wadden, hoe fijn! Vanaf de boot deden we een mooie wandeling langs de Wassermannbunker, het strand en we liepen via de twee vuurtorens het centrum in. Na het avondeten liepen we naar de boot en werden we getrakteerd op een gave zonsondergang. De kroon op een heerlijke dag!

Lees ook: 7x doen op Schiermonnikoog

Jan en Marcella Deventer Holland

April – Achterhoek, Veluwe, België & Luxemburg

Onze reisavonturen in 2022 werden er vanaf april een stuk meer. We startten de maand met een weekend weg naar Landel De Vlinderhoeve in de Achterhoek. Hier genoten we van een fijn huisje en sliepen in een knusse bedstee. We deden een toffe wandeling bij de Lemelerberg- en Archemerberg en genoten van een stedentrip Deventer. Ook wandelden we op de prachtige Gorsselse heide.

Lees ook: De leukste bezienswaardigheden in Deventer & Wandelen op de Lemelerberg en Archemerberg

Camper kopen
Elburg Nederland

Veluwe

En toen kochten we onze eigen camper! Een droom die we al jaren hadden en nu in vervulling ging toen we het – naar ons idee – perfecte type vonden. In het paasweekend deden we onze eerste trip met eigen camper en overnachtten we bij de Campertuin Noord Veluwe. We bezochten Giethoorn, fietsten naar de leuke stad Elburg, wandelden in de omgeving van de campertuin én bezochten het prachtige gebied rond Havelte.

Marcella Schiessentumpel Mullerthal Luxemburg
Mullerthal Luxemburg

België & Luxemburg

De week van Koningsdag besloten we te benutten voor een weekje weg. We startten met een nachtje in de buurt van Utrecht waarna ik een halve dag in de camper werkte. Vervolgens reden we door naar België en sliepen bij Mini Camperplaats Bielieje en wandelden bij de duinengordel van De Hoge Kempen. In Luxemburg wandelden we een gave tocht in het prachtige Mullerthal en sliepen in Vianden en Clervaux. Op terugweg naar het noorden sliepen we een nachtje bij Minicamping ‘T Olde Baôten. Een week vol ervaringen rijker: een goeie toevoeging aan onze reisavonturen in 2022!

Lees ook: Alternatieve route Mullerthal Trail

Franeker Friesland

Mei – Franeker & roadtrip Noorwegen

Slapen in mijn oude woonplaats Franeker, dat had ik lang niet gedaan! Wij kampeerden bij Recreatiepark Bloemketerp en mijn moeder en zus kwamen naar ons toe voor een heerlijke middag op de camping. Ook bekeek ik de mooie Elfstedenstad eens met een toeristische blik zodat ik er een mooi artikel over kon maken.

Lees ook: 11x Zien & doen in Franeker & meer leuke Elfteden stadjes

Flamsbana Norway
Marcella Voringsfossen Norway

Noorwegen

De boot vanuit onze eigen provincie bracht ons naar Noorwegen voor een toffe rondreis van 3 weken met de camper. Niet onze eerste keer in dit magische land, want eerder deden we een stedentrip Oslo. Nu genoten we volop van ruige fjorden, de prachtige rotskust, kleurrijke stadjes, besneeuwde hoogvlaktes en woeste watervallen. Noorwegen is prachtig en een geweldig land om doorheen te reizen, een absoluut hoogtepunt van onze reisavonturen in 2022!

Lees ook: Route roadtrip Noorwegen & alle artikelen over Noorwegen

Langweer Nederland

Juni – Friesland

Van de verjaardag van ons nichtje besloten we een kampeerweekend te maken. We stonden met onze camper naast huis en rolden na het feestje zó de camper in. De volgende dag overnachtten we in Terherne en maakten we een fietstocht vanuit Joure naar Langweer (foto). Leuk om lekker op pad te zijn in Friesland!

Austerlitz Holland
Stee in Lhee juli 2022

Juli – Austerlitz, Onstwedde, Camperelfstedentocht & Oisterwijk

Vrienden in Zuid-Holland bezochten we nu met de camper. Donderdag na werk overnachtten we bij Camperplaats Stee in Lhee. De volgende dag reden we door naar het zuiden met een tussenstop bij Austerlitz, de piramide van Nederland. Na een fijn bezoek aan vrienden en een overnachting bij hen in de voortuin sliepen we een nachtje bij Camperplaats Bloemenveld aan de rand van Groningen. Het werd een heerlijke avond buitenleven met weids uitzicht!

Bourtange Groningen

Oost-Groningen

Op pad gaan in onze eigen provincie Groningen doen we niet vaak en dus kozen we nu bewust voor Camperplaats op Streek in Onstwedde. We genoten optimaal van het weidse uitzicht, fietsten naar Vesting Bourtange en maakten een toffe wandeling in de prachtige natuur. Echt een fijn weekend om er even uit te zijn!

Lees ook: Vesting Bourtange: bezienswaardigheden in de prachtige historische stad

Sloten Holland
Gondola Tours Leeuwarden

Camperelfstedentocht

In juli reden we een deel van de camperelfstedentocht om de bekende stadjes te bezoeken. Dit deden we samen met Tom en Maaike van Reisgelukjes, het was erg gezellig om samen op pad te gaan! Vrijdag startten Jan, Bros en ik met een stedentrip Sloten en Hindeloopen. Vervolgens zetten we de campers tegenover elkaar en sliepen we in Workum. Na een dag ontdekken in Workum reden we naar Stavoren voor een nacht aan de kust. Onze trip sloten we af met een geweldige stedentrip Leeuwarden met een bijzondere boottocht door het centrum. De camperelfstedentocht is absoluut een hoogtepunt van onze reisavonturen in 2022!

Lees ook: ontdekt de leuke Elfstedenstadjes!

Heusden Brabant Holland
Kampina Brabant Holland

Oisterwijk

Noord-Brabant, daar genoten we van met drie nachtjes bij De Gerrithoeve in Oisterwijk. Nog net voor haar vakantie ontmoetten we Lizette van Reismuts. Jarenlang hebben we contact, dus het was erg leuk om elkaar te zien! We wandelden op de Oisterwijkse heide en bij natuurgebied Kampina. Ook namen we nog een kijkje in het knusse vestingstadje Heusden. Een heerlijk weekend vol buitenleven!

Marcella Bros Grolloo Holland

Augustus – Borger, Frankrijk & Duitsland

Een (heel warm) weekend Drenthe brachten we dit keer door in Borger. We bezochten Jan’s zus met haar gezin, keken we bij het grootste hunebed, genoten van de ijssalon, speelden Ticket to Ride en wandelden bij Grolloo.

Chateau Fleckenstein France
Vosges France

Frankrijk

Onze camperreis Frankrijk bracht ons in de prachtige dorpen langs de wijnroute in de Elzas. Je vindt er Duitse vakwerkhuizen met Franse pasteltinten, zoals het mooie stadje Riquewihr. We bezochten een bijzonder klooster en genoten van glooiende wijngaarden. Op bergmassief de Vogezen sliepen we op het hoogste punt Grand Ballon en het prachtige Kruth-Wildenstein konden we nog net bewonderen voordat het helaas erg slecht weer werd.

Onze zoektocht naar goed weer bracht ons in Duitsland. Via de prachtige Saarschleife reisden we naar het stadje Saarburg wat onwijs fotogeniek is. Na een bezoek aan Trier reisden we naar Kyllburg waar we overnachtten bij het prachtige Camp Kyllburg. Vervolgens deden in de Eifel een toffe wandeling en een gave fietstocht. Na overnachten in onze favoriete provincie Limburg reisden we terug naar Groningen.

Marcella Betsie Schloss Schonbrunn Austria
Karelskirche Vienna Austria

Oktober – Wenen

Jaren geleden was ik met mijn moeder in Parijs, dus het was hoog tijd voor een nieuw moeder-dochter tripje. Dit keer reisden we met de nachttrein naar de hoofdstad van Oostenrijk. Hier hadden we twee volle dagen voor onze stedentrip Wenen. En dus bezochten we Schloss Schönbrunn, de prachtige kerken in de binnenstad, pretpark Prater en het kleurrijke Hundertwasserhaus. Ook genoten we van knödels en kaiserschmarrn. We hadden een superleuke trip!

Lees ook: Schloss Schönbrunn – Tips voor je bezoek aan het paleis van Sissi

Jan Marcella Zandvoort Holland
Alkmaar Holland
Jan Zandvoort Holland

November – Zandvoort & Callantsoog

Jan verraste me op mijn verjaardag met een nachtje weg. Pas bij aankomst in Zandvoort ontdekte ik de bestemming, hoe leuk! We lunchten én dineerden aan het strand, maakten een fijne strandwandeling en dronken cava. De volgende dag reden we naar Alkmaar voor een dagje in deze toffe stad. Vervolgens bracht een samenwerking met Vakantieadres Onbekend ons naar een huisje in Callantsoog. In deze mooie omgeving waren we tijdens onze rondreis Nederland, dus het was tof om er nu terug te komen!

Lees ook: 11x Bezienswaardigheden in Noord-Holland

CenterParcs Het Heijderbos Limburg

December – Heijen

En nu zijn we pas terug uit Limburg! Vanaf vrijdag hadden we een week een huisje bij CenterParcs Het Heijderbos. Een huisje met sauna en bubbelbad op een fijn park met zwembaden. Hoewel een flinke keelontsteking en verkoudheid ons pestte hebben we onwijs genoten van een weekje in een andere omgeving. Ons huisje had vrij uitzicht op de natuur en dus zagen we elke dag vogels en eekhoorns. Ook bezochten we Xanten, Roermond, de Mookerheide en het Vressels Bos.