Wat je zéker moet doen op Schiermonnikoog is even helemaal loskomen van het vasteland. Even de rust, ruimte en mooie natuur opsnuiven en je kunt er weer helemaal tegenaan. Ik vertel je alles over Schiermonnikoog!

Schiermonnikoog Holland

De pret begint al op de boot!

Het fijne van de waddeneilanden vind ik dat je letterlijk los komt van het vasteland. Je laat alles letterlijk even achter je en dompelt je onder in het gezonde buitenleven. Met de boot vaar je vanuit Lauwersoog in 45 minuten naar Schiermonnikoog. Van maandag t/m zaterdag vaart de boot 5x per dag, op zondag is dit 4x. Wij hadden ’s ochtends de boot van 9:30 uur en vaarden terug met de boot van 19:30 uur zodat we een complete dag konden genieten van het eiland. Heerlijk!

Wil je langer genieten van het relaxte eilandleven? Boek een accommodatie op Schiermonnikoog!

Schiermonnikoog HollandSchiermonnikoog HollandHuur een fiets

Schiermonnikoog is een autoluw eiland, dus je auto laat je op het vasteland staan. Wat je moet doen op Schiermonnikoog is een fiets huren. Meteen bij de boot vind je al een fietsverhuur, maar ook buiten het seizoen (september) kan er geen fiets meer voor je zijn. Het centrum is een eindje lopen, dus wij reden er met de bus naartoe om onze fietsen op te halen. Voor €8 – €9 (2019) huur je een prima fiets met versnellingen. Het eiland is 20 kilometer lang en 4 kilometer breed en er ligt 30 kilometer aan fietspad. Dat is voor iedereen goed te doen dus! Wij hebben een groot deel van het eiland verkent met onze fiets en dat is écht heel leuk!

Blokarten SchiermonnikoogBlokarten SchiermonnikoogGa blokarten

Een nieuwe ervaring voor ons, maar zeker iets wat we vaker gaan doen: blokarten! Je moet er even handigheid in krijgen hoe je het beste door de bochten kunt komen (zonder dat je stil staat of omvalt), maar als je eenmaal gewend bent race je als een dolle over het strand. Ik ben een beetje een bangerik, maar ook ik had er zóveel lol in! En ik ging snél! Blokarten is leuk, stoer en gewoon erg gaaf! Je huurt een blokart bij Thijs’ Vliegerparadijs voor €30,- per uur. Zeker doen op Schiermonnikoog!

Schiermonnikoog

Maak een (strand)wandeling

Wandelen over het strand is altijd fijn. Je waait letterlijk uit en maakt je hoofd in no time helemaal leeg. Heerlijk! Ik woon niet in de buurt van de kust en kom er (helaas!) niet zo vaak, dus ik geniet er extra van als ik weer van die geweldige vergezichten kan genieten. Wist je dat het hele eiland hoort bij één van de 20 Nationale Parken in Nederland? Sinds 1989 is Schiermonnikoog een Nationaal Park, en vanaf 2009 is het door UNESCO uitgeroepen als Werelderfgoed. Schiermonnikoog is één van de meest wilde plekken van Nederland, want het eiland is gevormd door sterke zeestromen, straffe winden en stuivend zand. Ik kom graag nog eens terug op Schiermonnikoog om er een fijne wandeling te maken!

Verken het dorp

Anders dan op Texel of Terschelling is op Schiermonnikoog maar één dorp en dat heet Schiermonnikoog. Het is een klein, knus dorp met leuke winkeltjes, fijne restaurantjes en een supermarkt. Je kunt er prima een leuk souvenirtje kopen en lekker eten. Jan ik hadden iets teveel tijd voor het dorp gereserveerd en ontdekten dat je er – als de winkels dicht gaan – toch wel uitgekeken bent op een gegeven moment. Een goed boek of een spel helpen dan prima om de tijd te vullen!

Schiermonnikoog HollandSchiermonnikoog HollandSchiermonnikoog HollandLekker eten op Schiermonnikoog

Bij lekker buiten zijn hoort ook goed eten. Wij startten de dag met een appeltaartje bij Hotel Brasserie Om de Noord, lunchten met een goddelijke pannenkoek bij de Drink- & eethuis de Berkenplas, dronken wat bij ZandtaanZee en de Toxbar en aten ’s avonds een frietje. Je kunt het doen op Schiermonnikoog zoals jij het wilt: simpel of uitgebreid. Het aanbod met restaurants is groot, dus je vindt er áltijd wat lekkers!

Schiermonnikoog HollandBlijf zo lang mogelijk!

Het liefst ga je slapen op Schiermonnikoog en anders pak je sowieso de laatste boot terug. Hoewel we ’s avonds een beetje op de boot aan het wachten waren, was het echt een heerlijke dag op Schiermonnikoog. Lekker relaxt een beetje fietsen, hier en daar kijken en wat eten en drinken en lekker vol actie op de blokart. Een goeie combinatie! Als bonus zagen we zon ondergaan, een mooie afsluiting van onze dag. Helaas lukte het niet meer om een eind te wandelen, maar we komen zéker terug op Schier!

Op mijn Schiermonnikoog wishlist: een mooie wandeling lopen (misschien wel in november wandelmaand), een nachtje (of meer) slapen op het eiland, een wadexcursie doen, met de Balgexpres over het eiland, zeehonden spotten en de Wasserman bunker ontdekken.

Meer over de waddeneilanden:

Wil jij naar Schiermonnikoog?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

Jenn

Heerlijk! Jaren geleden ben ik een dagje op Schiermonnikoog geweest. Nu ik verder naar het zuiden verhuisd ben is het eigenlijk gewoon te ver voor een dagje.

Janet

Volgens mij ben ik nog nooit in mijn leven op Schiermonnikoog geweest, maar ziet er heerlijk uit! Een tijdje geleden was ik nog twee dagen op Terschelling, je krijgt gelijk een vakantiegevoel op de eilanden!

Lilian

Leuk! Als kind kwam ik er vaak, want ik woonde in de buurt. Maar nu is het een behoorlijke reis. Ik heb er vaak dagen gefietst en met biologiekamp hebben we onderzoek gedaan in de Duinen (en daarna naar de enige disco op het eiland). Mooie herinneringen 🙂

Dewi

Geweldig, ik ben gek op de wadden! Schiermonnikoog ben ik nog nooit geweest, maar lijkt me prachtig. Wat je zegt: je komt even helemaal los van het vasteland daar. Tot nu toe is Vlieland mijn favoriet 🙂

Elisa

Wat fijn dat jij in een dagje op en neer kan! Ik ben dus (schaam) nog nooit op de Wadden geweest.Wordt dus wel eens tijd 😉

Jenny

Wat een heerlijke blog! Ik zou hier zo een weekend kunnen blijven.

[…] → Doen op Schiermonnikoog […]

Sanne

Schier staat als een van de twee Waddeneilanden nog op mijn lijstje (met Texel). Het is zo’n enorme reis vanuit het westen, vandaar dat het er nog niet van gekomen is.

Esther

Wat leuk om te lezen! Het is het enige Waddeneiland dat ik nog nooit heb bezocht. Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden. Inderdaad dat eilandgevoel is zo lekker!