Oceanië Roadtrips

Bay of Islands & Cape Reinga in Nieuw-Zeeland

23 maart 2014

Op donderdag 30 januari 2014 was het dan zover. We reden vlak na de middag naar Frankfurt waar we ’s avonds vlak na 22 uur de lucht in gingen. Het grote avontuur was begonnen! Na zo’n 12 uur kwamen we aan in Singapore waar het lokale tijd (+ 7) 17 uur was. De volgende dag zaten we vanaf een uur of 9 alweer op 10 kilometer hoogte in de lucht. En uiteindelijk, 10 uur later, kwamen we na middernacht lokale tijd (+12) aan op Auckland Airport. Na het wachten op de bagage kregen we onze stempel en hoefde de strenge border security gelukkig alleen onze bergschoenen te checken. We lagen om 2 uur in ons hotel en sliepen al snel. Maar lang slapen deden we niet. Vanaf een uur of 6 lag ik klaar wakker. Het avontuur begon nu dan ECHT, we zijn in Nieuw-Zeeland!

Route Noordereiland, Nieuw Zeeland

Het slapen gaven we op en we besloten op pad te gaan om onze auto op te pikken. Niet veel later stuurden we de huurauto de weg op. Aan de linkerkant dus, dat was wel even wennen. Maar gelukkig veroorzaakte vooral de ruitenwisser problemen. Die gebruikten we per ongeluk in plaats van het knipperlicht, een veel gemaakte fout. Nadat we onze boodschappen hadden gekocht, konden we dan eindelijk op pad, richting het noorden!

Overnachtingen:

Zaterdag 2 februari – Auckland – Aibis Budget Auckland Airport
Zondag 3 februari – Paihia – B – Tanoa Paihia Hotel
Maandag 4 februari – Taipa – C & D – Reia Taipa Beach Resort

Bay of Islands, New Zealand

De eilandjes bij Paihia – B op de kaart

Na een kleine 300 kilometer links rijden parkeren we onze auto voor Tanoa Paihia Hotel. Het is een basic hotel, maar het voldoet prima. We kozen dit plaatsje strategisch vanwege de ligging aan de Bay of Islands. Dit is een 16 km brede baai, 60 km ten noorden van Whangarei aan de noordoostkust. In deze baai is het water helder en zie je prachtige eilanden ver weg en dichterbij. En Paihia zelf is gewoon een erg leuk stadje. Wij liepen er een tijdje rond en kochten wat leuke souvenirs, waaronder mijn verjaardagscadeau (november), een prachtige ketting! We sloten onze eerste dag af met een heerlijke pizza.
Cape Reinga, New Zealand

Sereen Cape Reinga – C op de kaart

Na een aardige nachtrust (12 uur tijdsverschil is best wennen!) en een goed ontbijt gaan we op pad richting het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Ik noem Cape Reinga steeds het noordelijkste stukje Nieuw-Zeeland, maar eigenlijk is dat het net niet. Het allernoordelijkste puntje is North Cape: Surville Cliffs. Op dit punt kan je alleen komen via een wandeling, wij besluiten het bij Cape Reinga te houden. Om hier te komen moeten we een flink eind rijden. Vanaf de dichtstbijzijnde stad zijn we nog anderhalf uur onderweg, en die zelfde weg rijden we anderhalf uur lang terug.

Maar het is het waard! Volgens de mythologie van de Maori beginnen de zielen van gestorvenen hun terugreis naar het land van de voorvaderen op deze plaats. We worden verwelkomt met Maori muziek. Vervolgens lopen we langs de mooiste kustlijnen met helderblauw water. Het voelt als een magische plek, heel sereen. Bij de kust staat een kleine vuurtoren met een wegwijzer. Hier wordt maar weer duidelijk hoe ver weg we eigenlijk van huis zijn. Londen is 19.271 km verderop, en Sydney maar 2.260 km. Op dit punt bij komt de Tasman Sea samen met de Pacific Ocean. ‘Look Whales!’ roept iemand opeens. En dat zijn niet zomaar walvissen, maar vier orca’s! Killer Whales dus. Wauw, wat een magisch moment van onze fantastische reis!

De route naar Cape Reinga kan je overigens ook via het strand afleggen via 90 mile beach. Maar daar mag je met je huurauto niet op, wel kan je een bustour boeken zodat je dat hele eind over het strand rijdt. Wij besloten het bij de gewone weg te houden. Ook prachtig, vooral als je net in Nieuw-Zeeland bent.

Cape Reinga, New Zealand

Cape Reinga, New Zeland

Prachtig Doubtless Bay – D op de kaart

Onze tweede dag sluiten we af in het fijne Reia Taipa Beach Resort in het plaatsje Taipa. Een van de mooiste accomodaties van onze hele reis. Het strand is vlakbij en bijna helemaal verlaten. Een prachtige plek! We kijken uit over de eindeloos blauwe Doubtless Bay, een geweldige kustlijn van 70 kilometer met maar liefst 26 stranden. We eten een makkelijke maaltijd en gaan al vroeg slapen. Tsja, die jetleg is nog wel even hardnekkig.

Artikelen van Nieuw-Zeeland

Ik schreef diverse artikelen over onze roadtrip Nieuw-Zeeland. Onze avonturen kan je terug lezen op mijn pagina met artikelen van Nieuw-Zeeland. Klik vooral door om mijn avonturen te lezen en je te inspireren, het was een absolute droomreis!

Volg mijn reisavonturen! FacebookYoutube – TwitterInstagram – Bloglovin

Marcella, Bay of Islands, New Zealand

You Might Also Like

29 Comments

• Reply Annika 23 maart 2014 at 11:58

Wat een fijn verslag met de hotels en wat geschiedenis erbij! Ben benieuwd naar de volgende!

• Reply Marcella 23 maart 2014 at 19:19

De volgende verschijnt snel, ik ben er al mee bezig 😉

• Reply exploristanl 23 maart 2014 at 12:48

Wow, wat een flinke trip en wat een heerlijke reis 🙂

• Reply Marcella 23 maart 2014 at 19:20

Dit is nog maar het begin, er volgen nog zoveel meer ervaringen. Heerlijk nagenieten terwijl ik erover schrijf!

• Reply Wanda 23 maart 2014 at 13:13

Leuk verslag zo! Informatief met allerlei tips maar ook hoe jullie het zelf hebben ervaren! Je weet iemand wel warm te krijgen voor dit soort bestemmingen!

• Reply iliveformydreams.com 23 maart 2014 at 17:12

Wat een leuk verslag met foto’s. Lijkt me echt een heerlijke herinnering/

• Reply Anne 23 maart 2014 at 18:26

Oh ik krijg echt heimwee-naar-Australië gemixt met aangewakkerde reiskriebels en jaloezie, haha. Wat ziet het er mooi uit!

• Reply Marcella 23 maart 2014 at 19:21

Iets voor een huwelijksreis? 😉 Ja, kan me voorstellen dat je veel aan Australië terug denkt. Is daar vast net zo prachtig!

• Reply Anouk 23 maart 2014 at 19:50

ooooh wat een heerlijke eerste blog Marcella! Ik kijk oprecht uit naar de volgende… wat een pracht land!!

• Reply Laura 23 maart 2014 at 20:32

Wat een leuk eerste blog over NZ! Ik ben nu al benieuwd naar de rest! ^^

• Reply Marcella 24 maart 2014 at 12:55

Daar wordt hard aan gewerkt, dus wordt vervolgd! 🙂

• Reply Mieke 23 maart 2014 at 20:52

Wat leuk om nu uitgebreider over jullie reis te kunnen lezen. En wat een prachtige foto’s weer.

• Reply dramaqueen9222 24 maart 2014 at 02:01

Nieuw-Zeeland lijkt me onwijs gaaf om naar toe te gaan! Mooie foto’s. X

• Reply goyvon 24 maart 2014 at 12:07

Mooi hoor! En een leuk verslag om te lezen, de combi van praktisch & persoonlijk. Keep it coming! 🙂

• Reply Angelique 24 maart 2014 at 13:13

Wat mooi zeg die foto’s! Lijkt me heerlijk om daar uit te waaien

• Reply Mandy 27 maart 2014 at 18:14

Klinkt echt fantastisch!!!

• Reply Marleen 28 maart 2014 at 09:09

Wat een prachtig Maori verhaal. Maar jeetje, wat een lange vlucht, brrr
    Verder klinkt het echt supermooi!

• Reply Marcella 31 maart 2014 at 14:22

Hierna zijn alle vluchten korter, haha! Zelfs Australië met ruim 20 uur is wel 3 uur korter dan NZ! 🙂

• Reply Antonette Spaan 29 maart 2014 at 21:56

Jammer ik ben in dit gebied nog nooit geweest maar lijkt me wel erg mooi. Goede reden om nog een keer terug te gaan 🙂

• Reply Marcella 31 maart 2014 at 13:40

Ik heb bepaalde gebieden ook niet ontdekt. We hadden aardig wat tijd, maar toch moet je (helaas!) keuzes maken. Inderdaad, een goede reden om eens terug te gaan. Al beland ik dan sneller in Australië denk ik.

• Reply Michelle | Travel lifestyle.nl 5 april 2014 at 11:19

Alleen maar liefde voor NZ! Volgens mij kan je er makkelijk een jaar zitten zonder je te vervelen. Keuzes maken is moeilijk haha. Maar ik beleef liever een paar dingen goed dan alles snel snel snel. Fijne foto’s ook! 😀

• Reply Nathalie 6 april 2014 at 18:52

Hoe gaaf moet het wel niet zijn om killer whales in het echt te zien. Heel gaaf!

• Reply Henk. 13 mei 2014 at 22:05

Dit alles is zo herkenbaar,ben er zelf al 2 keer geweest mijn broer woont daar.

• Reply Ite Wiersema 4 februari 2016 at 20:22

Eind oktober 2013 zelfde route gedaan naar Cape Reinga vanaf Paihia, herkenbaar:

• Reply Aniek -travelwriter.nl 1 maart 2017 at 14:27

Wat een heerlijke reis! Nu wil ik de andere blogs ook lezen. 😉 Cape Reinga lijkt me een bijzondere plek, zeker als je de verhalen er achter kent en weet wat de plek voor anderen betekent.

• Reply Marcella 3 maart 2017 at 23:12

Cape Reinga was echt een geweldig mooie en fascinerende plek. Een te gek begin van onze reis!

• Reply Dasja 1 maart 2017 at 21:53

Cape Reinga is fantastisch. En de weg ernaartoe is inderdaad en flink stuk. Doordat we toen zelf vis hebben gevangen konden we een paar nachten langer met ons busje blijven staan voordat we weer een winkel moesten zoeken.

• Reply Marcella 3 maart 2017 at 23:15

Fijn dat jullie langer bij Cape Reinga konden blijven, toch een stuk relaxter! Gave ervaring!