Toen ik bij Op reis met Co over haar spannende momenten op reis las, maakte ik ook een lijstje. Hoe leuk reizen ook is, je maakt af en toe wel wat spannends mee. In dit blog lees je over bestolen worden, kapotte koffers, beren en meer!

Puma kofferSpannende momenten met koffer

Tijdens mijn allereerste reis buiten Europa – naar Thailand – waren ik en mijn vriendinnen bang dat er iets in het voorvakje van onze koffers gestopt zou worden, en dus sealden we onze tassen volledig in. We zagen ons al zitten bij de politie als iemand iets onze tas gesmokkeld had… Gelukkig ging alles gewoon goed. Tijdens onze roadtrip West-Canada kwam Jan’s tas kapot uit het bagagevak van de camper. Ik heb altijd zo’n reis-naaisetje bij me, dus ik kon de stof weer aan elkaar zetten. Duct tape erover en klaar waren we. Het spannendste moment bij de bagageband had ik in Havana toen we wel heel erg lang moesten wachten. Eerst kwam er lange tijd niets en toen werden ze echt per 4 uitgeladen. Uiteraard kwamen onze tassen als laatste aan. Wat was ik blij toen ik ‘m had!

Beersafari, Tadoussac

Beren in Canada

Ik vond het echt heel tof om door Canada te reizen met een camper. We genoten volop van de natuur en bekeken per dag waar we wilden overnachten. Eén nadeel wat onze reis toch wel een spannend tintje gaf: beren. Als je ’s nachts in je camper heftig gesnuffel hoort, dan is dat wel eentje van de spannende momenten op reis. Op campings en bij visitors centers lees je of er beren in het gebied zijn en wat je moet doen als je er eentje tegen komt. Maar jee, wat als je er écht eentje tegen komt? Kan je dan nog wel doen wat je moet doen? Ik had een handige bear bell bij me, maar de hikes met z’n tweetjes (en niemand anders in de buurt) vond ik alsnog heel spannend. Bij Emerald Lake haalden we het niet tot Emerald Basin omdat ik daar berenpoep én zijn favoriete maaltje besjes spotte. Ach, better dan safe than sorry!

Lees ook: kamperen met een camper in Canada

Huurauto in Amerika

Bestolen worden op reis

Met stip bovenaan in de categorie spannende momenten: bestolen worden op reis. Tijdens onze roadtrip West-Amerika gebeurde het in onze een-na-laatste week. Wij checkten uit bij ons hotel en ik liet dit keer mijn rugtas even in de auto staan (terwijl ik ‘m áltijd bij me heb!). Toen we 5 minuten later terug kwamen was de autoruit ingeslagen en mijn tas gestolen. Zo waren we in enkele minuten beide portemonnees met ál onze pasjes, mijn digitale camera en gloednieuwe iPod kwijt. Gelukkig hadden we een goede verzekering en ons eigen risico afgekocht en konden we met onze paspoorten eenmalig geld opnemen. Vervolgens leefden we in onze laatste week van een dagbudget. Een onwijs heftige ervaring die ik hopelijk nooit meer hoef mee te maken.

Maria la Gorda, Cuba

Ziek zijn in Cuba

Na een paar dagen in Havana trokken we er met een huurauto op uit om de valei van Viñales te ontdekken. We verkenden het stadje en genoten van ons mooie hotel. We boekten een tour om de volgende dag te gaan wandelen door de valei. De volgende ochtend had Jan niet zo’n honger en last van zijn buik. Even later lag hij in bed: ziek, zwak en misselijk. Een paar dagen later was ik nóg zieker. Bij mij was het korte en heel heftig, Jan was een zeker een week zwakjes. Zit je dan in Cuba met diarree en kan je niets binnen houden… Gelukkig hadden we ORS en anti-diarree pillen bij ons, maar omdat het zó heftig was miste ik wel een stukje medisch advies. Internet was toen vrij schaars op Cuba en dus ben ik op een gegeven moment gaan sms’en met een vriendin. Zij zocht op Google en appte mij het advies. Gelukkig knapten we na een tijdje weer op, maar eigenlijk was onze vakantie toen al grotendeels voorbij…

Gelukkig hebben we wel kunnen rondreizen op Cuba! Dit was de route van onze roadtrip Cuba

Marcella in de bergen in Oostenrijk

Die wel heel steile afdaling

Tijdens onze roadtrip Oostenrijk besloten we om een mooie wandeling te doen in de bergen bij Lofer. We liepen door prachtige dalen en genoten volop van de natuur. Bij een restaurant aten we heerlijke apfelstrudel en begonnen toen aan de laatste etappe van onze hike. Onze route leidde ons naar een geweldig uitzichtpunt op een prachtig dal. Na de nodige foto’s zagen we dat we voor onze route een nogal steil pad naar beneden moesten volgen. Hallo hoogtevrees! Dat werd geen fijne tocht waarbij Jan me letterlijk naar beneden begeleide. Eenmaal beneden zagen we een bordje ‘Levensgevaar, betreden op eigen risico’ en het advies om deze route alleen te nemen als ervaren klimmers. Waarom dit er niet boven stond, is me nog steeds een raadsel…

Dit vind je vast ook leuk:

Wat zijn jouw spannende momenten op reis?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

Diana

Dat van die koffer herken ik direct. Ben altijd zo bang dat mijn koffer ergens is blijven liggen of zelfs kwijt is. Gelukkig heb ik altijd alle waardevollespullen in mijn handbagage bij. Zelf extra setje kleding.

Maar jij met je hoogtevrees en dan die stijle afdeling. Petje af hoor…je doet het toch maar even.

Lizzie

Oh wat vreselijk lijkt t mij als mn tas worst gestolen onderweg. Bah wat een naar idee!! Ik heb t gelukkig (klopt t af) nog nooit meegemaakt en dat ga ik probeeeeren ook nog even zo te houden.

Co | Op reis met Co

Superleuk dat je inspiratie hebt opgedaan n.a.v. mijn blog 🙂 Stuk voor stuk spannende verhalen en ook erg herkenbaar. Ziek zijn op reis is zo niet leuk! En die beren, daar ben ik ook heel bang voor geweest (niet gezien uiteraard) 😉 En hoewel het op het moment zelf echt niet leuk is, heb je daarna wel weer een bijzonder verhaal om te vertellen.

Sabine

Oe die beren! Lijkt me best wel spannend inderdaad. Koffers vind ik ook spannend. Die van ons kwamen eens niet meer, maar werden gelukkig een paar dagen later netjes thuis gebracht. Was wel echt spannend, want we kwamen terug uit NL en had allemaal spulletjes meegenomen die ik nog in Colombia wilde hebben. Was echt bang dat ik het nooit meer terug zou zien.

Jenny

Die beren zijn echt gaaf! Al kan ik me voorstellen dat het ook wel een beetje spannend is…

Gelukkig ben ik al een tijdje niet meer ziek geworden op reis. Het hoort er een beetje bij, maar leuk is anders.

Janet | thatonetime

Ik Sri Lanka kwamen we een beer tegen, maar toen zat ik gewoon in een jeep dus dat vond ik niet heel erg. Ik ben helaas ook meerdere malen bestolen… wel balen maar daar ben ik ook altijd wel snel weer overheen.