Europa Roadtrips

Bergen in Oostenrijk

19 juli 2013
Marcella op de Lofer Alm in Oostenrijk

Als ik op reis ga zegt mijn moeder altijd ‘doe voorzichtig’. Sinds we tijdens onze reis in Amerika bestolen zijn komt erbij ‘denk goed om je spullen’. Uiteraard denken we standaard om beide, maar soms is er informatie misleidend waardoor we in dit geval een gevaarlijke afdaling hadden tijdens onze hiking in de bergen in Oostenrijk.

Over de Loferer Alm

In ANWB Extra Salzburgerland actief hadden we over de tocht ‘Over de Loferer Alm’ gelezen. Het bood een prachtig zicht over mooie dalen met de prachtigste bloemen, we kregen een inkijkje in het gebied waar het in de winter in Oostenrijk een druk toeristisch gebied is. De route kreeg als moeilijkheidsgraad 2 van de 3 sterren. Dat leek ons prima te doen. We zijn niet ultra sportief, maar we hebben enige conditie, dus dat zou vast lukken.

Skiliften die niet werken

We liepen al snel over de mooiste paadjes, genoten van het uitzicht over mooie dalen, bewonderden een waterval en kwamen uiteindelijk in een groot dal terecht. We zagen diverse skiliften die nu niet werkten, de afbakening van een piste en diverse horecagelegenheden waren nog dicht. In de winter een heus wintersportfestijn! We genoten van een warme apfelstrüdel en gingen verder op pad.

Lofer, OostenrijkMooie foto’s maken

Langs mooie paadjes liepen we langzaam maar zeker steeds verder omhoog. We zetten onderweg de mooiste bloemen op de foto en bleven maar genieten van de bergen om ons heen. Wat is Oostenrijk prachtig! Totdat we bovenaan de berg stonden met het mooiste uitzicht over een diep dal. Ik maakte een filmpje voor Instagram, Jan de prachtigste foto’s. Na een tijdje genieten was het tijd om ons pad te zoeken voor het vervolg van de tocht. Het was dan ook verrassend dat het pad het diepe dal in liep.

Betreden op eigen risico

Toch was het eerste deel van het pad niet erg stijl, dus we liepen vol goede moed naar beneden. Maar vanwege de steile afdaling was het al snel niet leuk meer. We klauterden over brokken steen en ik had ontzettend last van mijn hoogtevrees. Zo liepen we dan, achter elkaar, ik de hand van lief fijn knijpend, bang om uit te glijden en te vallen. Genoten hebben we niet. Er was alleen maar angst en de hoop om veilig beneden te komen. Dat gebeurde gelukkig, al waren we alleen maar opgelucht en blij dat het voorbij was. Eenmaal beneden zagen we het bordje ‘Levensgevaar, betreden op eigen risico’. Het bleek een rode route, waarbij een geoefend bergbeklimmer mee moet als begeleider. Oeps! Heel fijn ANWB!

Spierpijn!

De dagen erna had ik onwijs spierpijn. Ik had dan ook zo verkrampt naar beneden gelopen. Ook kwam de onderdrukte angst terug toen we een mooie kloof in Oostenrijk bezochten. Gelukkig kon ik dat al snel van me af zetten en hebben we nog een aantal andere prachtige kloven, een hoge waterval en een grot bekeken. Na die tocht zijn we een ervaring rijker en het is een mooi verhaal om te vertellen tijdens verjaardagen. Al was het veiliger geweest als we die afschuwelijke afdaling niet hadden gedaan. Het had ook zo mis kunnen gaan…