Het Lauwersmeergebied bevindt zich in het noorden van Nederland, op de grens van Friesland en Groningen. Het heeft ontzettend mooie natuur en schattige dorpjes. Ik was er eind juni op pad met een groep bloggers en deel onze ontdekkingen met jou.

Lauwersoog, Groningen
Naturfrisk

Verse vis bij ’t Ailand

Ons weekend in het Lauwersmeergebied begon op vrijdagavond met een kennismaking bij ’t Ailand. Hier was een workshop vis fileren en ook leerden we zeewierpesto maken. Vervolgens werd de tafel vol vis gezet en speciaal voor mij kwam er een vegetarisch gerecht. Een inspirerend restaurant, maar wel voor echte visliefhebbers.

Waddenzee

Varen naar Schiermonnikoog

We sloten de dag af met een boottocht met WadOp naar Schiermonnikoog. Vooral op de heenweg was het prachtig om de lucht boven de waddenzee te zien verkleuren. Op de terugweg kletsten we volop in de knusse boot. Van Schiermonnikoog zagen we trouwens weinig, omdat het al laat was. Ik was voor ’t laatst op dit waddeneiland als kind, een goede reden om binnenkort terug te gaan!

Nationaal Park Lauwersmeer
Purple flower

Wandelen in Nationaal Park Lauwersmeer

Vorig jaar wandelde ik met Jan in Nationaal Park Lauwersmeer. Het was een prachtige dag en spontaan schoven we aan bij een gepassioneerd praatje over het Lauwersmeergebied van een boswachter. Dezelfde meneer leidde ons dit keer rond in het prachtige Nationaal Park. Wat een onwijs mooi gebied!

Dokkumer Nieuwe Zijlen
Kunstcafé De Dream, Dokkumer Nieuwe Zijlen

Lunch bij kunstcafé De Dream

Wandelen in het Lauwersmeergebied maakt hongerig. En dus schoven we aan bij Kunstcafé De Dream. Een schattig idyllisch plaatsje aan het water. De tapaslunch smaakte ons goed! Het café is nu gesloten, maar vanaf 1 maart weer geopend. Lekker eten op een prachtige locatie, wat wil je nog meer?!

Kleine Lijn in Blije

Workshop zeefdrukken

Zeefdrukken had ik nog nooit gedaan, dus was ik er benieuwd naar. Nynke is de eigenaresse van Kleine Lijn. Ze heeft één van de weinige katoendrukkerijen waar op ambachtelijke wijze stoffen met de hand worden bedrukt. Ze leerde ons hoe we een motief overbrengen op een doek. Heel leuk om te doen! Nynke heeft ook een winkeltje vol mooie producten, leuk als cadeautje!

Diner De Posthoorn, Dokkum

Dineren bij De Posthoorn

Na een inspirerende sessie met ondernemers uit de regio hadden we een heerlijk diner bij De Posthoorn in Dokkum. De menukaarten zien er goed uit, en buiten is een gezellig groot terras. Een aanrader op een zomerse dag! En je kunt er ook overnachten.

Dokkum, Friesland

Stadswandeling Dokkum

Terwijl de lucht langzaam donker kleurde, kregen we een stadswandeling door Dokkum. Ik had nog last van een jetlag omdat ik pas terug was van onze roadtrip door West-Canada, dus na een drukke dag kreeg ik niet alles meer mee. Toch ben ik ervan overtuigd dat Dokkum een leuk, sfeervol stadje is waar ik graag eens ga winkelen!

Winsum, Groningen
Pieterpad, Groningen

Wandeling Pieterpad

De zondagochtend begon met een fijne wandeling. Het Pieterpad is de bekendste lange-afstand-wandelroute van Nederland. De route loopt van Pieterburen in Groningen naar de Sint-Pietersberg bij Maastricht en heeft een lengte van zo’n 492 kilometer, onderverdeeld in 26 etappes. Wij zouden een stukje van Garnwerd naar Winsum lopen, maar vanwege de regen kortten we dit in. Mijn man heeft vroeger samen met zijn vader het gehele Pieterpad gelopen, dus erg leuk om er een klein stukje van te doen. We willen samen de eerste etappes in Groningen en Drenthe gaan lopen.

Café Hammingh, Garnwerd
Lunch, Café Hammingh, Garnwerd

Lunchen bij Café Hammingh

Ik sloot het gezellige bloggersweekend af met een goddelijke lunch bij Café Hammingh in Garnwerd. Heerlijk eten op een geweldige locatie! Een week later zat ik er alweer, maar dit keer samen met mijn man. Ze hebben een goede en veelzijdige menukaart met fijne streekproducten, echt een aanrader!

Ook benieuwd geworden naar het Lauwersmeergebied? Zoek een fijne vakantiewoning!

Opnieuw naar het Lauwersmeergebied in november!

Begin november ga ik opnieuw met een groep bloggers naar het Lauwersmeergebied. Dit keer zitten we met de hele groep in de onwijs gave accommodatie It Dreamlân. Er staan heel leuke activiteiten op het programma: zeilen, een historische wandeling in Kollum, een whiskyproeverij en als afsluiting een heuse bloggersbattle. Ik ben benieuwd!

Meer over het Lauwersmeergebied!

Meer leuks in Friesland

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

Ik was op uitnodiging een weekend in het Lauwersmeergebied. Ik ga echter geen samenwerkingen aan waar ik niet achter sta. Op mijn blog deel ik niets anders dan mijn eigen mening.

travelaarnl

Jeuj! Daar is ie dan 😀
Leuk dat je je zo goed hebt vermaakt dat weekend én dat je in november nog eens gaat.. Vooral het eten ziet er allemaal heer-lijk uit 😉
Al woon ik nog zo dichtbij, ik heb echt veel te weinig gezien van deze regio..

Daphne | LiveTheLifeYouLove

Jaaaa! Je post! Zo leuk om nog weer eens te lezen hoe het was 😉 en ik kijk uit naar de meet in november!

Karlijn Travels

Wat een leuke post, zo zie je maar dat er in Nederland ook nog veel te ontdekken is! Ik was graag bij dit weekend geweest, maar op wereldreis zijn is ook leuk 😉 Alvast veel plezier gewenst in november!

Sabine

Jeetje zeg wat is er veel te ontdekken in Nederland! 😀 Ziet er heel mooi uit allemaal. Fijn dat je zo een leuk weekend had!

livelovetravelblogger

Leuk om weer even herinneringen op te halen van het gezellige bloggersweekend. Nog even en we mogen nog meer ontdekken van dit prachtige gebied. Heb er zin in:D.

ivonne calis

Het noorden van het land ziet er aanlokkelijk uit en al die lekkere eetfoto’s “smaken”ook naar meer. Het kan niet op met de leuke meetings van bloggers. Ik kom de boel in december eens een keer verkennen!

iliveformydreams.com

Ik vind je foto’s altijd zo’n fijn sfeertje oproepen bij me.. Super leuk om altijd even hier te bekijken wat voor een mooie foto’s je hebt gemaakt! Leuk zulke herinneringen.

Wanda

Oh jee, nu heb ik weer iets op mijn lijstje van Groningen staan waar ik nodig eens zelf naar toe moet! Café Garnwerd ben ik in het verleden weleens geweest, inderdaad erg goed eten en leuke sfeer! Krijg nu echter spontaan zin om er weer eens naar toe te gaan!