Onze roadtrip West-Canada was helemaal te gek! We reisden rond met een grote camper, stookten ’s avonds een vuurtje en genoten van het eeuwig mooie uitzicht op de bergen. En natuurlijk gingen we regelmatig hiken. In dit artikel heb ik alle hikes die wij deden voor je verzamelt. Veel plezier met hiken in Canada!

Marcella, Glacier National Park, Canada

1 – Glacier National Park – Balu Pass Trail

Eigenlijk waren wij iets te vroeg in het seizoen (eind mei) in Glacier National Park. De meeste afritten waren afgesloten vanwege een dik pak sneeuw én de trek van grizzlyberen. Het risico dat je een beer treft is dan te groot, en dus mag je het gebied niet in. Wij informeerden bij Rogers Pass Discovery Centre en kregen de tip om een deel van de Balu Pass Trail te lopen. Deze hike is 6.4 kilometer, en wij konden er vanwege de sneeuwval een deel van lopen. Al snel ging het pad stijl omhoog, maar na een tijdje kwamen we op een prachtige open plek. Mét een berg sneeuw, en dat is toch wel apart eind mei. Stiekem was ik best bang om een beer te treffen, maar we hebben er geen getroffen. Hiken in Canada kan best spannend zijn!

Lees over meer hikes in Glacier National Park

Kootenay National Park, CanadaPaint pots, Kootenay National Park, CanadaMarble Canyon, Kootenay National Park, Canada2 – Kootenay National Park – Dog Lake, Paint Pots & Marble Canyon

In het mooie Kootenay National Park waren we best fanatiek en liepen we maar liefst drie hikes. Het is een onwijs veelzijdig park, en mijn favoriet van de hele Rocky Mountains!

Dog Lake

De wandeling naar Dog Lake is simpel, je loopt naar het meer, en via dezelfde route weer terug. Wij liepen 7,4 kilometer in 1:42 uur. Ik vind eerlijk gezegd het eerste stuk het mooiste, omdat je over een hangbrug loopt over lichtblauw gekleurd water. Daarna loop je vooral tussen de bomen. Bij het meer heb je wel prachtig uitzicht op de bergen. Dog Lake zelf stond ter plekke niet aangegeven, dus we zijn een stukje verder gelopen voordat we terug keerden.

Paint pots

De Paint Pots waren jarenlang een belangrijke bron van gele oker-verfpigment voor de lokale bevolking. Nu ziet het gebied er een beetje verlaten uit. Er zijn nog steeds een aantal bronnen actief, overal zie je een rood/oranje massa. Langs het pad vind je informatie over de Paint Pots en hoe de verf vroeger gebruikt werd. Je kunt hier een korte verkenning doen, of helemaal doorlopen naar Marble Canyon. Wij doen ’t eerste (en rijden naar Marble Canyon), omdat we anders ook weer terug moeten lopen naar de Paint Pots, en dat wordt voor ons een beetje teveel op één dag.

Marble Canyon

Onze eerste canyon tijdens onze roadtrip West-Canada, en daardoor extra verrassend. Wij liepen zo’n 5,3 kilometer in 1:13 uur op en neer langs de canyon. Helderblauw water wat woest door de canyon stroomt, een ruige stenen wand met mooie kleuren en het eeuwige uitzicht op de bergen wat nooit verveelt. In de canyon loop je via een gemakkelijk pad omhoog. Aan ‘t einde staan er twee knalrode stoelen zodat je optimaal kunt genieten van het zicht op de canyon.

Lees over meer hikes in Kootenay National Park

Johnston Canyon, Banff National Park, Canada3 – Johnston Canyon

In Banff National Park troffen we erg veel regen. Bij het visitors centre kregen we de tip om door de Johnston Canyon te wandelen, omdat je dan in de beschutting van de rotsen en de bomen loopt. We lopen zo’n 6 kilometer en bewonderen de Lower- en Upper Falls. Je kunt nog 3 kilometer verder omhoog lopen naar de Ink Pots, bronnen die door de erosie zorgen voor gekleurde rotsen. Wij besluiten om niet verder te lopen vanwege het slechte weer. We kwamen nu ook al doorweekt uit de kloof, dus goede regenkleding was welkom geweest.

Als ik nu de prachtige foto’s van de Ink Pots zie, vind ik het stiekem wel jammer dat we niet verder gegaan zijn. Als het goed weer is, zou ik zeker aanbevelen om nog een stukje verder te lopen. Je wandeling is dan in totaal 12 kilometer. Start trouwens wel vroeg met je wandeling, want het is een heel populaire (en erg makkelijke!) hike.

Lees over meer hikes in Johnston Canyon

Emerald Lake, Yoho National Park, CanadaEmerald Lake, Yoho National Park, Canada4 – Emerald Lake – richting Emeral Basin & een rondje om het meer

Het eerste stukje langs het meer komen we wel wat mensen tegen, maar als we halverwege het meer een stuk omhoog klimmen richting Emerald Basin, is het uiterst rustig. En juist dat zorgt ervoor dat ik het steeds enger begin te vinden zo met z’n tweetjes. We treffen een struik met besjes die beren graag eten, even later ook uitwerpselen die van een beer zouden kunnen zijn. Mijn bearbell klingelt er lustig op los, deze zou beren moeten afschrikken. Hiken is Canada is soms ook spannend. We hebben Emerald Bassin niet gezien, en keren vroegtijdig terug naar het meer. De perfecte plek voor een fijne picknick! Onze wandeling is zo’n 10 kilometer, maar als je het alleen bij een rondje om het meer houdt, dan loop je 5,5 kilometer. In het stadje Banff hebben we trouwens wandelstokken gekocht, dit is onze eerste hike die we ermee lopen. Bevalt goed!

Lees over meer hikes in Yoho National Park

Peyto Lake, Alberta, CanadaJan en Marcella, Peyto Lake, Alberta, Canada5 – Peyto Lake – Bow Summit

Peyto Lake bereik je via de mooiste weg ter wereld: Icefields Parkway. Onderweg stoppen we nog even bij Bow Lake, een geweldig ’tussendoortje’! Maar ons doel is Peyto Lake met haar helderblauwe water. Het meer kan je ‘t allerbeste zien vanaf de Bow Summit. We klimmen een stuk omhoog en we lopen al snel door de sneeuw. We komen op steile stukken vol sneeuw, en lopen langs een afgerond. Het pak sneeuw wordt dikker en helaas moeten we ons doel opgeven. Het is te gevaarlijk om verder te gaan zonder speciale uitrusting en we zijn ook slechts met z’n tweetjes. Begin juni ligt er op deze hoogte gewoon nog teveel sneeuw. Gelukkig is de terugweg wonderschoon, en genieten we volop van ons avontuurtje bij Peyto Lake.

Lees over meer hikes bij Peyto Lake

Maligne Canyon Canada

6 – Maligne Canyon Trail

Wij vaarden over Maligne Lake naar Spirit Island en pakten op de terugweg een hike bij Maligne Canyon mee. Anderhalf uur lang liepen we langs woest kolkend helderblauw water. De ruige kloof van kalksteen bleef een fascinerend uitzicht. De kloof is zo’n 60 meter diep en ongeveer 2 meter breed. Van andere reizigers hadden we gehoord dat de Maligne Canyon Trail minder prettig is met hoogtevrees. Het stuk naar de vijfde brug loop je een flink eind op een smal glibberig paadje langs de kloof, en het zicht in de diepte maakte het mij regelmatig moeilijk. Je kunt echter ook over een ander paadje wandelen, zodat het uitzicht op de kloof wat verder weg is. Toch heb ik de Maligne Canyon Trail prima kunnen wandelen, dus laat je zeker niet ontmoedigen!

Lees over meer hikes in Jasper National Park

Wild Pacific Trail, Vancouver Island

Wild Pacific Trail, Vancouver Island 7 – Vancouver Island – Wild Pacific Trail

Onze laatste keer hiken in Canada. De Wild Pacific Trail is opgesplitst in twee delen. Zo vind je een lus van 2,6 kilometer rondom de vuurtoren. Een eindje verderop gaat de trail verder, en kan je de laatste 5 kilometer lopen (routekaartje). Wij rijden naar Ucluelet en parkeren onze camper bij de parkeerplaats Seastar, en lopen vanaf daar naar het eindpunt van de Wild Pacific Trail (én weer terug). Het is een geweldige wandeling waar ik maar foto’s blijf maken. Wat is de kust er ruig en onwijs mooi!

Ontdek ook andere hikes op Vancouver Island

Meer Canada!

Wil jij hiken in Canada?

Paint pots, Kootenay National Park, Canada

Rowan

Wat lijkt het mij heerlijk om in Canada te hiken! Handig artikel en leuk om te weten! Mooie foto’s ook!

Saskia

Wat een toffe foto’s! Zo tof lijkt me zo’n hike. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar lijkt me prachtig om te doen in zo’n natuurlijke omgeving!

Stéphanie

Leuke verzamel post Marcella! Ik had je blogs hierover allemaal al gelezen maar het is geen straf om die mooie foto’s enzo nogmaals te zien. We hebben een paar van deze hikes gedaan. Dat geeft mij een extra reden om weer naar West Canada te reizen! 🙂 Er zijn nog zoveel gebieden die ik uitgebreider zou willen verkennen.

Jessica

Mooie foto’s hoor Marcella, wat is Canada toch een prachtig natuurland 🙂 Die foto’s van al die verschillende kleuren water, geweldig!

Jenny - ikreis.net

Prachtige wandelingen en mooie foto’s!

Heel grappig, maar het landschap van bergen en kloven doet me denken aan de ruige natuur in Albanië. Misschien is dat ook een mooie wandelbestemming voor jullie?

Sanne

Mooie foto’s! De pacific trail op Vancouver Island lijkt me te gek. Mooi die ruige natuur en de zee op de achtergrond!

Yvonne

Mooie foto’s Marcella, de natuur in Canada lijkt me echt ZO indrukwekkend. Zelf ben ik nooit zo sportief, maar voor dit soort landschappen wil ik nog wel eens een uitzondering maken en een flinke wandeling doen. De Maligne Canyon ziet er echt gaaf uit!

Aniek - travelwriter.nl

Glaceer National Park lijkt mij zo mooi!

Glacier National Park dus. Damn You Auto Correct! 😉

Janneke

Wat een mooie foto’s! Ik hoop op een dag ook nog naar Canada te gaan. Ik weet je tips in ieder geval te vinden 😀

Denise - Follow my footprints

Canada staat niet op mijn lijstje van landen waar ik graag naartoe wil (ik hou meer van iets zuidelijker), maar de natuur lijkt me zeker mooi. En wandelen is altijd fijn!

Daphne | LiveTheLifeYouLove.nl

Wat een gave hikes heb jij gemaakt in Canada zeg! Canada staat (zoals je weet haha) enorm hoog op mijn bucket list. Nu heb ik het oosten als eens mogen bezoeken, maar wat wil ik graag naar Vancouver en al het moois erom heen!

Maud - Maudgeniet.nl

Prachtig Marcella! Ik hoop dat je tijdens deze reis ook een paar van die mooie hikes maakt!

Oh oeps! Ik dacht dat jullie soms ook activiteiten gingen doen zonder je schoonouders!

Evelyn

Ziet er fantastisch uit. En dat van de beren, ik snap je helemaal haha. Leuk om zo inspiratie op te doen en Canada nog eens terug te lezen bij jou nu wij er zijn 🙂

Ja zeker! Ben wat bestemming inspiratie aan het opdoen en hikes ah bekijken. Helaas hebben we alleen sneeuw hier in de – klopt – Rockies