Reizen in kouden landen is niet mijn favoriet, maar vaak wél heel sfeervol. Het is handig om rekening te houden met wat je mee neemt en dus maakte ik een handige paklijst!

Marcella Gdansk Poland

Sfeervol reizen in koude landen

Als de dagen korter worden en het weer onstuimiger wordt, dan wil ik ’t liefst de zon opzoeken. En dus reisden we in september regelmatig naar de zon, maar ook in januari of februari pakten we de eerste zonnestraaltjes mee in Spanje en Portugal. Al moet ik toevoegen dat reizen in de kou ook wel zo zijn charme heeft. Zo waren we in juni in het kille IJsland, zochten we de herfst in Noord-Ierland, maakten een rondreis door koud Fins Lapland, genoten van een winterse stedentrip in Gdansk en vierden Kerst in sneeuwwit Parijs. Hou je er rekening mee en neem je de juiste spullen mee, dan is het prima te doen!

Marcella Melbourne Australia

Laagjes, laagjes, laagjes!

Het toverwoord bij reizen in koude landen is het dragen van laagjes kleding. De eerste laag draag je om zweet af te voeren, de tweede laag is bedoeld om je warm te houden en de derde laag draag je om jezelf te beschermen tegen wind en water. De derde laag is waarschijnlijk ’t meest voor de hand liggend, maar de onderlaag vind ik de belangrijkste. Sinds ik mijn eerste thermoshirt droeg ben ik verkocht. Een warme onderlaag geeft je de perfecte basis om het warm te hebben én houden. Wordt het warmer, dan trek je gewoon je jas uit en ben je nog steeds perfect beschermd tegen de koud. Als tweede laag draagt Jan graag een fijne hoodie en ik kies vaak voor een sweater of skipully voor dames. Staat leuk én is lekker warm!

Muts & sjaal

In IJsland heb ik zo’n beetje elke dag met een muts gelopen, maar ook in Nieuw-Zeeland, Australië en Canada droeg ik er af en toe eentje. Het is een klein item wat je goed warm houdt als het kil is. Ideaal op hoge bergpassen, op boten om walvissen te spotten en als het maar een paar graden is. Ook op de terugweg vanuit Mexico kwam de muts goed van pas omdat we geen winterjas bij ons hadden en dat was eind november toch best wel nodig. Een dikke sjaal en muts beschermden ons tijdens onze treinreis naar huis tegen de ergste kou. Een sjaal heb ik dus ook vaak bij me. Ideaal als dekentje in het vliegtuig, om te slaan als het een beetje kil is of om je dikke jas heen te wikkelen als het heel koud is.

Marcella Finland

De ski-jas

Jarenlang reisde ik met de trein naar mijn werk en dat was in koude periodes best een uitdaging. Eerst 5 minuten fietsen, wachten op een koud perron, 40 minuten in de trein en dan een paar kilometer lopen of fietsen naar kantoor. Ik droeg lange tijd een wollen, stoffen jas waardoor ik het vaak ijskoud had. Nooit meer koop ik een jas die niet wind- en waterdicht is. Sinds ik de eerste keer een ski-jas kocht ben ik om. Het is zó fijn om een goed aansluitende jas te hebben die goed afsluit. En heb je het warm, dan rits je gewoon de oksels open voor de nodige ventilatie. Ik draag ‘m thuis in de herfst en winter, maar dit is natuurlijk ook je ideale maatje voor reizen in koude landen.

Marcella Lago di Braies Italy

Goeie schoenen

Ook zoiets wat ik even moest leren, de juiste schoenen vinden. In Parijs glibberde ik met mijn kille enkellaarsjes over de gladde, bevroren stoep. Tegenwoordig draag ik sowieso graag bergschoenen, maar ze zijn zeker onmisbaar tijdens reizen in koude landen. Goede wandelsokken aan en je hebt lekker warme voeten. Het voordeel van bergschoenen is dat je een goed profiel hebt en dat is ideaal als de grond nat is of bevroren. Ook trekt de kou niet zomaar je schoenen in als je even stil staat. Let er trouwens wel op dat je waterdichte schoenen kiest, daar heb je ’t meeste aan!

Giant's Causeway, Marcella

Nog een paar tips voor reizen in koude landen

Ik stop tijdens reizen in koude landen vaak extra dikke sokken in mijn tas. Heerlijk voor in de avonden en sowieso onmisbaar tijdens camperreizen. In Canada had ik niets bij me en kocht ik een paar pantoffeltjes met rendieren er op. Meteen een leuk souvenir! Ook neem ik altijd een joggingbroek en fijn vest mee zodat ik me lekker warm aan kan kleden ’s ochtends of ’s avonds. Tot slot zijn handschoenen altijd ideaal. Ik heb ook wel eens hotpacks gehad om mijn handen op te warmen. Best handig, zo’n warme jaszak!

Opwarmen!

En heb je het toch koud? Een goed excuus om je even lekker op te warmen in een leuk restaurant! In Polen hebben ze de lekkerste warme dranken met vers fruit en kruiden. In Tsjechië verkopen ze warme broodrollen met suiker en kaneel om je mee op te warmen. Ook zijn er veel steden waar ze gepofte kastanjes verkopen, wij zagen het in New York, maar ook in Zwitserland. Zo is weer opwarmen geen straf!

Ik ben dol op de jassen en truien van Protest. Gebruik marcellamolenaar10 om 10% korting te krijgen bij Protest! De korting is geldig t/m 31 maart 2022.