Een roadtrip Fins Lapland van een week voelde als zoveel langer. Fietsen, hiken, 113 rendieren zien, de kerstman ontmoeten, een sauna bezoeken, beren spotten én relaxen: we deden het er allemaal. Kijk mee naar onze week in dit bijzondere gebied!

Oulanka National Park Finland

Facts

Periode: 10 t/m 18 september (2019)
Temperatuur: bij aankomst 18 graden, de dagen erna was het 13 graden en de laatste dagen tussen de 5 en 8 graden. De laatste ochtend vroor het -1 graden.
Retourvlucht: Rotterdam – Rovaniemi
Gereden kilometers: 1.094 met onze huurauto
Accommodaties: 1 nacht in Rovaniemi bij Santa Claus Holiday Village, 3 nachten in Vuokatti bij Vuoaktinmaa Holiday Apartments, 1 nacht in de wildernis bij Isokenkäisten Klubi en 2 nachten vlakbij Ruka bij Issakki Village.
HandigLonely Planet Finland & wegenkaart Finland
Wildlife teller: 113 rendieren, 85 husky’s, 2 elanden, en 9 bruine beren (!)

Markthal RotterdamDag 0 – Groningen – Rotterdam

Omdat wij vroeg vanuit Rotterdam vlogen naar Fins Lapland (en wij in Groningen wonen), besloten we er een middag en nacht Rotterdam voor te plakken. Zo konden we eindelijk eens een hapje eten bij de Markthal en een kijkje nemen bij de kubuswoningen. Aan het einde van de middag reden we naar Worldhotel Wings direct naast de ingang van Rotterdam Airport. Hier parkeerden we onze auto voor de komende week en sliepen we een nachtje. Voor deze combi betaalden we een prima prijs, dus ik kan het je zeker aanraden als je vanaf Rotterdam vliegt.

Overnachten: Worldhotel Wings

Arktikum Rovaniemi Finland Santa Claus Rovaniemi Finland

Dag 1 – Rotterdam – Rovaniemi

Al vroeg vlogen we van Rotterdam Airport naar Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland. 2,5 uur later kwamen we aan op de luchthaven en haalden we onze huurauto op. We waren zo in het centrum voor een goede lunch bij Café & Bar 21. Vervolgens bezochten we Arktikum om meer te leren over arctische gebieden en de geschiedenis van Fins Lapland. Een indrukwekkend museum waar je echt de tijd voor moet nemen! Onze dag sloten we af in Santa Park waar we de échte kerstman ontmoetten en rendieren voerden. ’s Avonds bezochten we Ari en Irene van Hornwork met wie we ons eigen souvenir knutselden. Een superleuke ervaring! Moe, maar voldaan vielen we ’s avonds in slaap in een rood houten huisje met kerstboom voor de deur.

Overnachten: Santa Claus Holiday Village

Santa Claus Village Rovaniemi FinlandRanua Zoo FinlandDag 2 – Rovaniemi – Vuokatti (340 kilometer)

Na het ontbijt liepen we in Santa Park nog even naar Santa’s Main Post Office om een speciale brief van de kerstman te laten bezorgen rond Kerst. Ook kan je in dit park dé arctic circle oversteken, dus dat doen we een aantal keer. Tof! Op onze route naar Vuokatti maakten wij een tussenstop bij Ranua Zoo. Ongeveer 80 kilometer ten zuiden van Rovaniemi vind je dit prachtige wildlife park. In een paar uurtjes loop je over mooie paden langs allerlei arctische dieren zoals de bruine beer, ijsberen, lynxen, wolven, veelvraten, elanden. Een dikke aanrader! Op onze route naar Vuokatti zagen we een herfstlandschap met de mooiste kleuren. Grappig om dat in september al te zien. Aan het einde van de middag checkten wij in bij ons appartement in Vuokatti. Hier bleven we 3 nachten om de omgeving te ontdekken.

Overnachten: Vuoaktinmaa Holiday Apartments

Vuokatti HuskyVuokatti FinlandDag 3 – Vuokatti

Na het ontbijt reden we naar een husky farm want we gaan husky’s ontmoeten! Deze dieren trekken in de winter sleden vol toeristen en worden in de zomer getraind voor deze klus. Wij lopen langs alle hokken en horen van alle dieren hun eigenschappen. Zo kan de ene hond supersnel rennen en een ander kan juist heel erg lang werken. Als afsluiter gooi ik koekjes naar een hond die continu gevangen worden. Slimme dieren. Vervolgens lunchen we in een restaurant met een lunchbuffet. Dat is is heel normaal in Finland, want we kwamen het vaak tegen. Daarna wandelden we een eind in een prachtig natuurgebied bij Vuokatti die begint en eindigt in een (verlaten) skigebied. We lopen langs grote meren en genieten volop!

Vuokatti fatbikeVuokatti FinlandDag 4 – Vuokatti

We gaan weer de natuur in, dit keer met een fatbike. Helaas waren er geen fietsen meer met ondersteuning en dat is helaas een stuk lastiger in de heuvelachtige omgeving. Toch vermaken we ons prima en zien weer veel mooie natuur. We lunchen in een restaurantje waar het ontzettend druk wordt met locals die vanalles komen afhalen. Een goeie keus dus! ’s Avonds zien we de zon prachtig ondergaan bij het meer vlakbij ons huisje. Omdat het behoorlijk fris wordt, duik ik nog even onze privé sauna in. Fijne hobby van de Finnen!

Overnachten: Vuoaktinmaa Holiday Apartments

Vogelverschrikkers Finland Isokenkaisten Klubi FinlandDag 5 – Vuokatti – Kuusamo (250 kilometer)

Vandaag weer een reisdag tijdens onze roadtrip Fins Lapland. We maakten tussenstops bij een tof uitzichtpunt en een restaurant aan de oever van het Kiantajärvi-meer. Ook spotten we veel rendieren die zomaar voor onze auto de weg overstaken. De meest bijzondere plek waar we even stopten is bij het veld met 1.000 vogelverschrikkers. Dit is een kunstproject, maar het ziet er wat macaber uit. Onze dag eindigden we bij Isokenkäisten Klubi waar we ontzettend hartelijk ontvangen door de twee zussen die eigenaresse zijn. Ze stoken de houtgestookte sauna voor ons op waar we veel meer van genieten dan we verwacht hadden. We duiken zelfs even (in ons blootje) het ijskoude meer in om af te koelen. Na een goddelijk diner hopen we nog een glimp op te vangen van het Noorderlicht, maar helaas is het weer te bewolkt.

Overnachten: Isokenkäisten Klubi

Kuntivaara FinlandBeren spotten in FinlandDag 6 – Kuusamo – Ruka (60 kilometer)

Na een goddelijk ontbijt pakken wij onze spullen om te wandelen naar de stookplaats op heuvel Kuntivaara. Een tip van onze gastvrouw en ze voorziet ons van een thermosfles thee en een bakje versgebakken koekjes. Omdat dit dezelfde omgeving is waar we die avond beren gaan spotten voelt het wel even spannend om daar te gaan wandelen. Gelukkig komt er geen beer op pad en kunnen we rustig een vuurtje stoken in de hut. Vlak voordat we weg gaan trekt de mist op en kunnen we alsnog genieten van het landschap om ons heen. We nemen een kijkje bij de Russische grens en rijden weer naar Isokenkäisten Klubi. Omdat we in zo’n verlaten gebied zitten hebben de lieve zussen een lunch voor ons gemaakt zodat we er tegen aan kunnen voor onze volgende activiteit.

Het hoogtepunt van onze reis: beren spotten vanuit een kijkhut vlakbij de Russische grens! Muisstil wachtten we tot we de eerste beer voor ons zagen verschijnen. En we hadden mazzel, want in 4 uur tijd zagen we vanuit een kijkhut 9 (!) prachtige beren waaronder een moeder met 4 jonkies. Ontzettend fascinerend! Het was intussen al 20 uur en wij moesten nog een eindje rijden naar onze volgende accommodatie. Gelukkig werden we opgewacht met een heerlijk diner, want we hadden intussen bere-honger!

Overnachten: Issakki Village

Oulanka National Park Finland Oulanka National Park FinlandDag 7 – Ruka – Oulanka National Park (40 kilometer)

Pas als we wakker worden zien we pas echt goed waar we geslapen hebben: een glazen huisje middenin de natuur! Met een beetje mazzel kan je zó het Noorderlicht spotten want ook het plafond is van glas. Helaas hebben wij dat geluk niet. Overnacht je in deze regio, dan móet je echt slapen bij Issakki Village. Na het ontbijt rijden we naar Oulanka National Park waar we de Pieni Karhunkierros lopen, oftewel de Kleine Berenroute van 12,4 kilometer. Omdat we net uit de stille wildernis komen is het even wennen aan de drukte in het park. Maar op zich is dat wel logisch ook, want de natuur is er schitterend. Tijdens deze wandeling loop je over meerdere hangbruggen, kom je door een ruig gebied met rotskloven en geniet je van het uitzicht op de Oulanka kloof. Te gek!

Iisakki Glass Village Finland Iisakki Glass Village FinlandDag 8 – Ruka – Rovaniemi

Onze vlucht vertrok om 12:30 uur en dat betekent dat we al vroeg op moesten om de resterende 200 kilometer te rijden naar de luchthaven in Rovaniemi. Het krabben van onze autoruit is even vervelend (in september), maar gelukkig maken de uitgestrekte wegen met rendieren veel goed. Want een roadtrip Fins Lapland is een ontzettende aanrader! Wij kijken terug op een heerlijke week die veel langer voelde. We hebben zo ontzettend veel gezien en gedaan! En jee, wat zijn de Finnen hartelijke mensen. Echt, ga dit gebied ooit ontdekken als je de kans hebt! Bekijk ook onze video roadtrip Fins Lapland.

Voor op de wishlist: tips voor een stedentrip Helsinki

Meer roadtrip Fins Lapland:

Wil jij een roadtrip Fins Lapland maken?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin