Reizen met een hond, dat was onze droom toen we Bros in huis namen. Inmiddels zijn we 2 weekenden weg, een workaway en 2 roadtrips verder. Benieuwd hoe het reisleven met hond ons bevalt?

Marcella en Bros

Op zoek naar een actieve hond

Samen reizen, dat doen Jan en ik al 10 jaar met veel plezier. Van Mexico naar Nieuw-Zeeland en van IJsland naar Spanje. We maken onze vakantiedagen al jarenlang volledig op aan reizen. Ver weg, maar ook dichterbij huis, er is altijd wel wat fijns te ontdekken! We zijn dol op natuur, maar vinden een stedentrip ook altijd onwijs fijn.

Thuis wachten onze katten ons op, eerst Puma en Cheetah en nu Twix en Nutz. Fijne beestjes en leuke knuffels, maar al lange tijd wilden we graag een hond. Een maatje wat met ons mee op reis kan. Maar we hadden geen idee hoe we dit moesten combineren met ons dagelijks leven met 4 werkdagen op kantoor en reistijd. De pandemie leerde ons dat deels thuiswerken de standaard wordt en daarom gingen wij op zoek naar een reismaatje.

Heel bewust zochten we een actieve hond die lange wandelingen met ons kan maken. Zo kwamen we bij het ras Australian Shepherd, dit zijn honden die veel uitdaging nodig hebben, zowel fysiek als mentaal. We benaderden fokkers en stuitten steeds weer op lange wachtlijsten en sollicitatieprocedures. We breidden onze zoektocht uit en ontdekten dat ook de Bordercollie een zeer interessante hond voor ons is. Verwant aan de Aussie, dus ook lekker actief en bereid om veel te leren. Uiteindelijk vonden we een combinatie tussen beide rassen in een eigenwijze blue merle print. We noemden haar Bros, een net zo lekker eigenzinnige naam als onze katten Twix en Nutz.

Bros Veluwe februari 2021

Weekend weg met een hond

Bros was nog maar een paar weken bij ons toen we het reizen met een hond meteen in de praktijk konden brengen. We hadden maanden eerder een wellness huisje geboekt bij Park Berkenrhode en gelukkig kon Bros gezellig met ons mee. We gingen op ontdekking op de Veluwe en genoten volop van de mooie natuur. Voor vertrek was het best even stressen, want wat moesten we allemaal meenemen nu we met een hond reisden? Bros was flink wagenziek in de eerste weken en dus nam ik heel wat oude doeken en extra kleding mee. Uiteindelijk namen we vanalles mee wat we niet nodig hadden, dus het was meteen een goede leer.

Tijdens dat weekend op de Veluwe was het meteen gezellig dat Bros met ons mee op reis was. Ze trok veel aandacht met haar puppyvacht en dat leverde ons leuke gesprekken op. Er was lockdown, dus we konden nergens naar binnen en ook niet uit eten gaan. Tijdens onze wellness momenten bleef ze keurig in het huisje liggen en overdag bleek de omheinde tuin heel handig omdat ze prima los kon lopen.

Bros fietskar Sint Maartenszee
Bros Brouwerdam Zeeland

Rondreizen met een hond in Nederland

In mei hadden we een camper gehuurd en maakten we een rondreis Nederland. Wij zijn dól op camperreizen, dus het was voor ons best spannend om te ervaren hoe dit gaat met een hond erbij. We lieten Bros rustig wennen aan haar tijdelijke huisje op wielen en gelukkig bleek dat ze geen last had van reisziekte in de camper. Op de eerste campings was het even wennen aan haar nieuwe omgeving, maar al snel zagen we dat ze ervan genoot om lekker om zich heen te kunnen kijken. ’s Avonds was ze zo moe van alle indrukken dat ze enorm goed sliep. Gewillig liet ze zich rondrijden met de camper en fietskar en ontdekten ze nieuwe plekken, honden en mensen. Bros was voor het eerst op het strand en in de duinen. Ze vond de zee maar gek, maar genoot er ook van!

In juli gingen we op workation in Limburg!

Jan en Marcella Lago di Braies Italy
Jan en Marcella Lofer september 2021

Rondreizen met een hond in Oostenrijk en Italië

Vanaf half september reisden we enkele dagen door Duitsland en Oostenrijk en 3 weken door Italië. Een kwestie van reizen met een hond 2.0. Ook dit keer reisden we met een camper en gelukkig ging dat meteen goed. Wagenziek was Bros in het begin een beetje, op de terugweg lag ze heerlijk tussen ons in te slapen. De 4-duizend kilometers hebben haar goed laten wennen aan #camperlife! We vonden het erg leuk om met Bros door de bergen te trekken en knusse Italiaanse stadjes te ontdekken. De Italianen zijn echt dól op honden, ze werd tijdens de wandeling rond Lago di Braies door véél mensen geaaid en regelmatig werd ze op een terras geaaid door enthousiaste mensen. Bros heeft tijdens deze reis in treinen, bussen, boten, een auto en een skilift gezeten. Ze deed het enorm goed en we zijn erg trots op haar!

Lees ook: Paklijst – Met je hond op vakantie

Bros Volterra Italy
Marcella en Bros Zandvoort

Wat is niet leuk aan reizen met een hond

Niet alles is leuk aan reizen met een hond. Zo konden we haar niet alleen laten bij de camper en moesten we om en om douchen of een boodschap doen. Bros is een roedelhond en dat is handig omdat ze graag bij ons blijft als ze los loopt, maar is niet handig als je even wat moet doen en zij niet mee kan. Gelukkig mocht ze meestal met ons mee, ook in winkels (niet in de supermarkt). Maken we een reis in een koude periode, dan is het even uitzoeken waar we wel met haar mogen eten. Ook is ze lang niet altijd welkom bij accommodaties, al zijn er gelukkig ook veel leuke plekken waar ze wél mee mag (en daar ga ik dus ook over schrijven)! Omdat Bros jong is hebben we tijdens onze reizen lange wandelingen ontweken. Dat is niet goed vanwege de ontwikkeling van haar gewrichten. In Italië hebben we veel steden bezocht en daar wat pauzes tussendoor genomen zodat ze even kon opladen. Voor onze komende reizen willen we graag meer de natuur in.

Bros Cinque Terre Italy
Bros camping Italy

Wat is leuk aan reizen met een hond

De nadelen wegen wat ons betreft niet op tegen de voordelen. Wij vinden reizen met een hond gezellig en leuk. Heel gemakkelijk komen we met andere mensen in contact doordat een hond een perfecte gespreksstarter is. Het is mooi om te zien hoe wendbaar ons beestje is en ze op ons vertrouwd en de boot op stapt en in de trein springt. Op campings ontdekt ze graag haar plekje en geniet daar ook echt van. In Italië rende ze achter de salamanders aan, al waren ze voor haar steeds te snel. Terrasjes zijn voor haar interessant, maar ze gaat er meestal snel liggen slapen. Sowieso is het op reis een kwestie van een kleedje neerleggen en mevrouw weet haar plek. We hebben een slim dier wat snel leert en dat is heel erg handig op reis.

Chianti Italy

Vliegen we dan nooit meer?

Wij zijn van plan om vooral vaak met Bros te blijven reizen. Denken wij aan reizen, dan bedenken we hoe Bros met ons mee kan. En dus kochten we al een dakkoffer voor onze auto en sparen we knetterhard voor een eigen camper. Dit betekent wel dat we vooral op ontdekking zullen gaan in Europa. Voor ons is daar nog genoeg te ontdekken en nog tijdens onze reis vulde de Italië-wishlist zich alleen maar aan. Toch lonkt de rest van de wereld ook, al realiseren we ons dat Bros niet met ons mee kan in het vliegtuig. We willen zéker terug naar Australië, maar ook andere delen van de wereld staan op onze wishlist. Wij zien het zo voor ons dat we eens in de paar jaar een verre reis maken en verder voornamelijk samen met Bros in een huis op wielen Europa ontdekken of in een toffe accommodatie slapen. Prima reisleven wat ons betreft!

Meer over reizen met een hond

Denise

Ik kan me goed voorstellen dat het reizen met een hond allemaal echt wel even anders is dan zonder, maar het kan dus wel. Mijn vader heeft ook sinds kort een puppy en is in Nederland altijd veel op pad, maar wie weet ook nog eens naar het buitenland.
Leuk om de foto’s te zien in elk geval, vooral die in Toscane en Corniglia; zo heb je altijd een ‘fotomodel’ bij je. 😉

Judith

Oh wat heerlijk! En een hond levert gegarandeerd prachtige plaatjes op. Dat is nog een voordeel! Wij hebben geen hond, maar lijkt me heerlijk om zo’n vriendje altijd mee te kunnen nemen.

Janet

Neo is helaas nog niet met eens mee geweest op vakantie, maar het lijkt me heel leuk om hem mee te nemen. Wat fijn dat het met Bros goed bevalt, wat een topper is het!

Ech Wel

Ik moet er persoonlijk niet aan denken maar goed, dat zei ik vroeger ook altijd over een kind. Reizen met beperkingen ben ik namelijk niet zo van, en hoe je het ook wendt of keert, daar heb je met beide natuurlijk wel mee te maken.

Daarentegen zou ik nu een moord doen voor m’n dochter, gelijk jij dat waarschijnlijk hebt met je hond. Daar moet echt helemaal niemand aankomen. Ze vormen een onderdeel van het gezin en je past je gewoon aan, uiteindelijk is de liefde die je er voor terugkrijgt onbetaalbaar.

Saskia

Wat een heerlijke foto’s! Kan me zeker voorstellen dat reizen met huisdier heel anders is dan zonder.

Linda

Wat een leuk reismaatje hebben jullie erbij! Ze is ook zo mooi en fotogeniek! Het lijkt me inderdaad even een uitdaging, maar fijn dat het zo goed bevalt.

Elisa

Twix en Bros, jullie zijn wel van de lekkere namen he?! Haha super leuk! En fijn dat jullie samen met de hond zo genieten op reis. Reizen is voor mij juist een reden om (voorlopig nog) niet aan een hond te beginnen, terwijl ik echt gek ben op honden en mijn vriend ook. Met de camper is dan zeker een slimme oplossing!

Ja ik denk dat als ik een gezin zou hebben, die hond er al lang was geweest. Ik denk dat ik mede door mijn werk wel een realistisch beeld heb van wat het inhoud en ik wil me daar nog niet aan committeren. Af en toe een logeerhond lijkt me wel leuk.

Yvonne

Wat goed, dat de hele pandemie jullie zo toch iets zo positiefs heeft gebracht! En wauw, wat knap dat Bros zo jong al alleen in het (vreemde) huisje kon blijven. Fijn dat het zo goed bevalt allemaal. Hopelijk maken jullie nog veel mooie reizen met Bros.

Aniek

Wat fijn! Ik heb wel eens gedacht de kat mee te nemen, onze nieuwe kat vindt autorijden fijn en wandelt ook graag mee. Maar ik denk dat ik het toch maar laat 🙂 Het lastigste aan met een huisdier reizen lijkt me wel dat je restaurants niet in kunt.

Maaike

Wat leuk dat Bros met jullie mee reist! Hij is ook echt zo’n knappe en lieve hond! Ik vind het ook erg knap dat jullie ‘m meenemen in de camper. Voor mij zou dat echt te beperkend zijn in onze campervan, maar ik snap heel goed dat jullie ‘m toch willen meenemen.