Een duidelijker kop kan bijna niet, rondreizen door Italië was top! We ontdekten bekende regio’s, maar op de meeste plekken waren we nog niet geweest. De mooiste kleurrijke stadjes hebben we bezocht, maar ook gave natuur. Even werden we afgeleid van het verdriet wat we hebben…

Hoe is het met puppy Bros?

Prima! Ze is uitgegroeid tot een eigenwijs beestje met een mooi snoetje en een prima formaat van een halve meter hoog. De puppycurus #1 is afgerond met keurige cijfers, dus we hebben een goeie basis gelegd. Mevrouw leert snel en makkelijk en dat is echt leuk. Ze is dol op de tennisbal en vindt deze zonder enige moeite terug, ook in het hoge gras. Ook trainen we af en toe met een parcours waarbij we om paaltjes heen lopen.

Tijdens het rondreizen door Italië deed ze het erg goed. Ze heeft 4-duizend kilometer gereden in de camper, maar ook reisde ze in bussen, een trein, kabelbaan en heeft ze op twee boten gezeten. Het is wel lastig voor haar om alleen te blijven wachten tot wij terug komen. Ze blaft met gemak de hele camping bij elkaar. Misschien ook niet het juiste moment om dit te leren met alle gierende hormonen in haar lijf, want ze is loops geworden tijdens onze reis. Gelukkig waren we goed voorbereid!

Volg de avonturen van Bros op Instagram @ Bros.borderaussie!

Flashback naar onze workaway in Limburg!

In juli deden we onze eerste workaway. Met al het thuiswerken snakten wij naar een andere locatie om te werken en het leek ons handig om dit eens uit te proberen in de eerste week van de zomervakantie. In die week hadden we beide minder overleggen en zo konden we prima werken op locatie. We propten onze auto en dakkoffer vol (een hond en alle spullen nemen veel ruimte in!) en reden naar Limburg waar we overnachtten in een fijn appartement van In de witte dame in Grubbenvorst.

Omdat we op vrijdag incheckten voor de komende week hadden we het hele weekend om lekker op pad te gaan met onze elektrische fietsen en de fietskar voor Bros. We verkenden het prachtige Nationaal Park Maasduinen waar we op pad gingen bij Well. Ook reden we de grens over voor een kort uitstapje in Duitsland. Het was heerlijk weer en we genoten volop!

Maandag begon de werkweek en werkten we 6 uur waarna we weer op onze fietsen stapten. Een prima combinatie van werken en ontdekken. Helaas was het vanaf dinsdag regenachtig en konden we onze omgeving niet meer fietsend verkennen. Wel pakten de auto voor wandelingen in Venlo, Nationaal Park de Grote Peel en een natuurgebied. Op onze laatste dag stond het water zó hoog dat delen van het gebied geëvacueerd moesten worden. Een raar einde van onze workaway…

Een weekje werken op een andere locatie beviel ons erg goed! De combinatie van werken en vrij zijn was goed, vooral omdat we startten met een paar vrije dagen zodat we al lekker op ontdekking konden gaan. We willen zeker vaker op workaway. Kortere dagen werken en dan op pad, een fijne combinatie wat ons betreft!

Flashback naar rondreizen in Italië!

Na een fijne reis van 4 weken zijn we nog maar pas terug in Nederland. Echt, het was geweldig fijn rondreizen door Italië. Eerder reisden we lange weekenden naar Sardinië, Rome en de Dolomieten, dus dit was de eerste keer dat we een paar weken in dit land waren. Hoewel we vrij noordelijk in Italië rond reisden voelde het heel Zuid Europees aan voor ons. Salamandertjes schoten voor ons weg, tussen de middag sloten winkels en supermarkten voor een Italiaanse siësta en dat rappe Italiaans, daar verstonden we weinig van. Het gaf onze reiskriebels een fijne impuls, precies wat we nodig hadden!

Na een tussenstop in Duitsland kwamen we aan in het plaatsje Lofer in het noorden van Oostenrijk waar we twee nachten aan de rivier kampeerden. We kwamen er even op adem bovenop de berg met een toffe wandeling. Vervolgens reden we de Großglockner Hochalpenstraße op en neer omdat de zuidelijke weg nét die dag afgesloten was. Na een nachtje in het zuiden van Oostenrijk reden we de volgende ochtend vroeg de grens over voor Lago di Braies, dé hotspot van de Dolomieten. Twee nachten in Cortina d’Ampezzo volgden met helaas 1 regendag. Via knusse bergdorpen en prachtige bergpassen reden we naar het zuiden van de Dolomieten. Vooral de overnachting bovenop de Pordoi pass was echt magisch mooi. We hebben intussen al genoeg ideeën voor nieuwe rondreizen door Italië!

Lees het eerste artikel over deze reis: Lago di Braies, het mooiste meer van Italië!

Via de leuke stad Treviso reden we naar Venetië waar ik verrast werd door de stad die leuker was dan ik verwacht had. Jammer genoeg hadden we er te weinig tijd gepland, maar dat we er terug komen staat vast! Na Venetië was Florence het startpunt om Toscane te ontdekken, wat voor ons een onbekende regio was. Florence is geweldig en ademt oudheid. De Chianti streek stond ook op ons lijstje waarbij we een reeks knusse dorpjes verkenden. Via kronkelweggetjes reden we door deze prachtige wijnstreek vlak onder Florence.

Vervolgens kwamen we bij San Gimignano wat het Manhattan van de middeleeuwen was. Deze stad maakte veel indruk op ons en daar sneeuwde Volterra een beetje bij onder. Evengoed hing er een fijne sfeer in de stad. Pisa beviel ons niet, maar het is leuk om even bezocht te hebben vanwege de scheve toren. Lucca is wél leuk, maar een stuk minder knus dan de vele dorpen die we bezocht hadden. Daarom moest ik even wennen aan het grootse van de stad.

En toen was de kust aan de beurt! Onze eerste ontdekking deden we op schiereiland Portovenere waar we genoten van de kleurrijke huizen en ruige kust. Toen ging mijn droom in vervulling want we bezochten alle 5 stadjes van Cinque Terre. Wat is het daar schitterend joh! We sloten af bij Rapallo, Portofino en Sinta Margerita Ligure. Via een fijne argriturismo onder Milaan reden we naar Lago Maggiore waar we drie nachten zouden verblijven. Helaas gooide een verwachting van 122 mm regen (!) onze plannen overhoop en vertrokken we na één nacht alweer…

We reden door naar Zwitserland waar we een nachtje sliepen in Trin. Hier wilden we de Rheinschluft ontdekken, maar ook hiervoor was het helaas te slecht weer. Na een hoop zoeken en dubben besloten we een nacht Bodensee extra te boeken. En dus namen we een kijkje bij dit grote meer én in de leuke stad Lindau. Via een tussenstop in Kastellaun in Duitsland reden we naar (Zuid-Limburg) Schinnen voor onze allerlaatste nacht. Intussen sliepen we in de kou en had ik heel erg heimwee naar het warmere weer in Italië. Dat moet wachten tot een volgende reis in dit gave land, want dat we er meer willen gaan zien staat vast! We hebben intussen al genoeg ideeën voor nieuwe rondreizen door Italië!

Lees ook: voorbereidingen roadtrip Italië

The Great Lakes Niagara Falls

Flashback naar het overlijden van Jan’s vader

Eind augustus overleed Jan’s vader onverwachts. In de 13 jaar dat ik hem kende heeft hij diverse medische ingrepen gehad zoals een meervoudige by-pass en een hersenbloeding. Hierdoor is hij vrij beperkt geworden en dus moest hij vrijwel overal mee geholpen worden. We wisten dat hij niet oud zou worden, maar de schok was groot toen hij opeens gevonden werd na een hersenbloeding en aan de gevolgen hiervan enkele dagen later overleed. Slechts 2,5 jaar na het overlijden van Jan’s moeder zijn we ook zijn vader kwijt. Enorm heftig en dat heeft ook nog wel even de tijd nodig om te verwerken…

Met Jan’s ouders maakten we roadtrip The Great Lakes door Amerika en Canada. Wat hebben we daar prachtige herinneringen aan!

Rostock, Germany

Wat zijn 5 meest gelezen artikelen van juli, augustus en september?

5 – Rostock

De leuke kleurrijke stad in het noorden van Duitsland: Rostock! Het was onze uitvalsbasis om de boot te nemen naar het eiland Møn in Denemarken waar we de prachtige krijtrotsen ontdekten. Rostock is zo’n leuke verrassing die ik iedereen kan aanraden. Ook wij komen graag eens terug in deze regio want er schijnen nog meer van dit soort gave pareltjes in Noord Duitsland te zijn!

4 – Dolomieten: Drei Zinnen

De gaafste tocht die ik liep was bij de Drei Zinnen in de Dolomieten. Tijdens de hike van 10 kilometer ontdek je van alle kanten het uitzicht op dit immense bergmassief. Dat is indrukwekkend en is iets wat je gezien móet hebben. Kan je meteen fijne roadtrip Dolomieten maken want er is zoveel moois in dat gebied!

3 – Brugge vs Gent

Twee geweldige Belgische steden die ik je onwijs kan aanraden. De één wat toeristischer met de meest knusse straatjes, de ander wat rauwer met een heus kasteel middenin het centrum. Ik heb een absolute favoriet, en dat lees je in Brugge vs Gent. Al vind ik dat je beide steden absoluut moet bezoeken!

2 – Roadtrip van 1 week in Europa

Je hoeft niet ver weg te gaan voor een prachtige roadtrip in Europa. Wij maken regelmatig een kortere roadtrip en daar genieten we optimaal van. Om je van fijne inspiratie te voorzien zette ik in 7x Roadtrip van 1 week in Europa onze ervaringen op een rij. Mocht je toch meer tijd hebben: elke reis kan je natuurlijk uitbreiden!

1 – Roadtrip Oostenrijk met een camper

Tot slot het meest gelezen artikel van de afgelopen tijd: roadtrip Oostenrijk met een camper. Vorig jaar verkenden we met een huurcamper Tirol en Vorarlberg en schreef ik over onze ervaringen. Ik vind het erg leuk dat jullie er zó nieuwsgierig naar zijn! De Lunersee is echt schitterend en de Silvretta pas rijden is magisch mooi. Oostenrijk is prachtig, ik kom er graag vaker!

De Nachtegaal Kristin Hannah

Welke boeken las ik?

Vooral Aan het einde van de wereld & De Nachtegaal zijn absolute aanraders!

17De heren van de tijd van Eva García – De laatste van de serie las ik maar meteen achter deel 2 aan. Ik vind deze boeken geweldig, maar moest wel een beetje wennen aan de nauwkeurige beschrijvingen. Zit je er eenmaal in, dan wil je door lezen. Prachtige gebeurtenissen en mooie verhaallijnen met een historisch tintje!
18Bonuskind van Saskia Noort – De moeder van de 15-jarige Lies verdwijnt plotseling en dus gaat ze op onderzoek uit. Leest prima weg, maar is geen sterk verhaal.
19Rookgordijn van Jørn Lier Horst – Deel 2 over journalist Emma Ramm en rechercheur Alexander Blix. Dit keer over een explosie in Olso waar een bekende uit een eerder politieonderzoek bij betrokken was. Dit levert een uitvoerig onderzoek op en een mooi verhaal!
20Kwaad bloed van Marita de Sterck – Emma wordt in een ijselijk strenge kostschool opgesloten, ver weg van haar grote zus, die aan een vreemde ziekte lijdt. Ze leert via de spannende verhalen van haar vriendinnen meer over de wereld én haar zus.
21Hemelen van Marion Pauw – Ron Casper heeft in zijn leven een spoor van ongelukkige mensen achtergelaten. Als hij opeens verdwijnt blijkt dat er best veel mensen een reden hebben om hem te laten hemelen…
22Aan het einde van de wereld van Kristin Hannah – Wat een prachtboek! De vader van Leni is teruggekomen uit Vietnam als krijgsgevangene. Omdat hij lastig zijn draai kan vinden grijpt hij de kans om naar Alaska te verhuizen met beide handen aan. Maar het leven is er voor hem en zijn gezin zwaar en confronterend. Een mooi verhaal over alles over hebben voor de liefde van je leven.
23Dromen van Italië van Nicky Pellegrino – Een leuk tussendoortje als voorbereiding op onze roadtrip Italië. Om een dorp weer aantrekkelijk te maken worden huizen verkocht voor slechts 1 euro. Dit levert een bont gezelschap aan bewoners en interessante ervaringen op!
24De Nachtegaal van Kristin Hannah – Met dit boek gaat de Tweede Wereldoorlog letterlijk leven, zó levendig worden alle belevenissen beschreven. Dit boek gaat over twee zussen die de oorlog beide op hun eigen manier beleven en hun bijdrage leveren. Het is een geweldig mooi verhaal wat momenteel ook verfilmd wordt. Dat móet wel een hit worden!
25Alice, het wolvenmeisje van Kristin Hannah – Een verwilderd meisje wordt gespot in een boom midden op het dorpsplein. De politie en een beroemde kinderpsychiater gaan aan de slag om Alice te redden. Je moet even in dit verhaal komen, maar eenmaal gegrepen door de verhaallijnen is het echt prachtig.
26De speelgoedman van Heleen van der Hoven – De verwarring waar Inigo Dubbelman mee leeft is nauwkeurig verwerkt in dit boek. Soms snapte ook ik er even niet zoveel van. Dit boek heeft een verrassend einde, dus lees vooral door!

Blokarten Schiermonnikoog

Waar kijk ik naar uit?

In deze periode heb ik altijd heimwee naar de lange zomerdagen met fijn weer. Ik heb altijd veel tijd nodig om te schakelen naar de kille herfst, maar uiteindelijk vind ik het ook zo zijn charme hebben (en verlang ik al naar de lente). In november hebben we weer een lang weekend weg gepland. We gaan Vlieland ontdekken, een eiland waar ik al lange tijd niet ben geweest. Ik kijk er naar uit om de leukste plekjes te ontdekken samen met Jan én Bros. Want ja, reizen met een hond is toch wel erg goed bevallen, dus dat gaan we zeker vaker doen. Voor december hebben we plannen om weer een workaway te doen, maar we moeten kijken waar we dat willen doen. Tips voor een fijn appartement zijn zeker welkom!

Lees ook: Flashback Q2: ‘Onze rondreis Nederland was superleuk, maar het onbekende lonkt