In september gaan we weer op reis en dus zijn we druk met de voorbereidingen roadtrip Italië. Onze reis is uitgesteld en onze route omgekeerd, maar de komende weken lukt het ons vast om klaar te zijn voor onze eerste reis in het buitenland met puppy Bros!

Weer reizen met een camper

Voor 2021 hadden we een camper gehuurd voor mei en september. Het reizen met een camper is ons goed bevallen tijdens de roadtrip Oosterijk. Al in mei zouden we door Italië reizen, maar dat ging niet vanwege de maatregelen en dus gingen we met een huurcamper op pad om Nederland te ontdekken. Het werd een tof rondje van Noord-Holland naar Zeeland en van Brabant naar de Achterhoek en Drenthe. Het was onze eerste reis met hond en daardoor een mooie manier om te wennen aan deze manier van reizen. Toch misten we de variatie in het landschap (bergen!) en een onbekende taal en cultuur. En dus besloten we in september alsnog door Italië te reizen.

Lees ook: Rondreis Nederland – Onze eerste camperreis met hond

Uitstellen van onze reis

Jan’s vader overleed onverwachts in de tweede helft van augustus en dus waren we bezig met afscheid nemen. Onze oorspronkelijke vertrekdatum was enkele dagen na de uitvaart en dat was dus niet haalbaar. Rouwen kost bakken met energie en daar moet je echt de tijd voor nemen. We besloten dat we later alsnog onze reis door Italië wilden maken. Reizen geeft ons een uitlaatklep en helpt ons om op te laden. We wilden na de uitvaart wat rust en ruimte inbouwen en dus gaan we twee weken later alsnog op reis. De komende weken ga ik weer aan het werk en Jan bekijkt per dag wat hij doet. Er moet nog een hoop afgehandeld worden omdat ook Jan’s moeder niet meer leeft, dus er wordt een en ander in werking gezet.

Route omgooien

We hadden onze voorbereidingen roadtrip Italië klaar, maar ontdekten we dat we na het verschuiven van de periode in een wel heel kille periode in de Dolomieten zijn. En dus besloten we onze route om te keren zodat we starten met de Dolomieten. Dat betekende wel dat we nu starten met het deel van de reis wat we nog niet voorbereid hebben, maar de rest van de route hebben we dus al wel voorbereid en deels campings vastgelegd. Dus als we onze stops in de Dolomieten bepalen, dan zijn we rond. Dat is haalbaar in de komende weken, een geruststellende gedachte. Voor onze reisroute hebben we 4 weken de tijd.

Terug naar Lofer en de Dolomieten

Onze reis start met een nacht Duitsland waarna we doorreizen naar Lofer in Oostenrijk. Hier zijn we in 2013 geweest tijdens onze roadtrip Salzburgerland dus erg leuk om er terug te komen. Twee dagen later rijden we via de Großglockner Hochalpenstraße richting Italië. Erg benieuwd naar, vorig jaar was de Silvretta pas echt te gek! Vervolgens steken we de grens over want we gaan dus terug naar de Dolomieten! In 2016 waren we hier een lang weekend wat voelde als een complete week. Het was zó fijn om rond te lopen in dat betoverende landschap vol bergen! We wandelden er onze gaafste hike bij de Drei Zinnen en genoten volop het uitzicht bij Raschötz. Nu gaan we weer heel andere gave plekken ontdekken, we hebben een dag of 5 voor de mooiste landschappen!

Lees ook: roadtrip Puglia

Nieuwe plekken ontdekken

En dan is het tijd om nieuwe plekken in Italië te ontdekken. We reizen vanuit de Dolomieten naar Venetië voor een stedentrip in deze bijzondere stad. Vervolgens reizen we naar Toscane om Florence, Pisa en Lucca te ontdekken, maar natuurlijk ook het platteland en de wijnregio. We zijn erg benieuwd naar Toscane want we hebben er al ontzettend veel positiefs over gehoord. We laten ons dus verrassen! Vervolgens reizen we door naar de kust want Cinque Terre nemen we ook mee in onze rondreis. Het is eind september dat we er zijn, dus we verwachten geen massa’s mensen meer. Vanuit de kust rijden we met een stop in het binnenland door naar Lago Maggiore voor een paar dagen. Via de Bodensee en een extra stop in Duitsland rijden we terug naar Groningen. Op de meeste plekken hebben we de campings vastgelegd, of we hebben een aantal goede opties uitgezocht.

Voorbereidingen roadtrip Italië met een hond

Het is onze eerste buitenlandse reis met puppy Bros, dus we moesten ook voor haar best wat voorbereiden. Sowieso moest ze ingeënt worden tegen rabiës, hondsdolheid. Dat is voor landen in Zuid-Europa verplicht. Ook verplicht in steden en skiliften is de muilkorf die we dus ook maar aanschaften (arm dier). Verder kochten we ook hondenschoenen om haar pootjes te beschermen tegen heet asfalt en scherpe steentjes in de bergen. Better safe than sorry. En ja, de reispillen liggen ook klaar. Bros had er in mei in de camper geen last van gelukkig, maar in onze auto wél. Dus we nemen ze voor de zekerheid mee. Verder neem je voor een hond een berg spullen mee, daar zal ik eens een apart artikel over schrijven.

Tips welkom!

In principe zijn we dus al grotendeels klaar met onze voorbereidingen roadtrip Italië. Mocht je nog tips hebben voor de genoemde regio’s, dan zijn deze zeer welkom! Vooral voor de Dolomieten en Toscane zijn we nog op zoek naar toffe campings en leuke wandelingen (met hond). Tijdens de reis zijn we te volgen via Polarsteps en Instagram.

Rick de Booij

Hoi hoi wij zijn net terug uit de Dolomieten hebben overal bovenop de passen overnacht, de Dolomieten weg van Bolzano naar Cortina is geweldig met overnachting op de passo Pordoi en Passo Falzarego, daarna een must see lago Braies voor 9u30 erheen daarna de weg gesloten tot 16u30 om 17u staat alles vol een gewone parkeer plaats geen voorzieningen €20.=.
Alle campings staan strak vol!
Groetjes veel plezier straks,
Rick de Booij evt. te volgen op (polarsteps) nu aan het Lago di Garda

Aniek

Wat mooi dat jullie weer naar de Dolomieten gaan. En Toscane is -zeker iets buiten het seizoen- prachtig. Ik denk dat je Lucca het leukst gaat vinden, maar Florence is ook geweldig. In augustus was ik in Noord Italië en was er volgens mij in geen hotel en op geen camping geen plek meer te vinden, ik hoop voor jullie dat het iets rustiger is nu.

Chayenne

Wat leuk dat jullie toch nog naar de Dolomieten gaan. Hopelijk kunnen jullie dan even genieten en afschakelen na de afgelopen tijd. Dat hebben jullie zeker verdiend.

Linda

Wat een gave plannen hebben jullie voor Italië, maar wat een verdrietige reden voor het uitstellen. Gecondoleerd!

Hopelijk maken jullie een geweldige reis 🙂 Wij willen volgend jaar misschien die kant op. De bergen zijn zo mooi