Onze rondreis Australië startte te gek! We reisden in 2 weken met een camper van Adelaide naar Melbourne en zagen onderweg prachtige stranden, geweldige dieren en leuke steden.

Parrot Australia

Rondreis Australië

Al sinds Jan en ik elkaar kennen (2008) willen we al een rondreis Australië maken. Dat maakt het meteen lastig, want inmiddels staat het complete land op onze wishlist. De hele (zuid)oostkust, het noorden én het westen, de red center in het midden en natuurlijk Tasmanië. Omdat we 5 weken op reis kunnen besloten we om door een deel van zuidoost Australië te gaan waardoor we voldoende tijd hebben voor sightseeing. Het werd een roadtrip van Adelaide naar Sydney. In dit artikel lees je over de roadtrip met een camper van Adelaide naar Melbourne.

Volkshotel Amsterdam
Souk Doha Qatar
Stopover Qatar

1: Doha, Qatar

Na het relaxen in de hot tub en een nachtje in het Volkshotel in Amsterdam begint onze reis écht en checken we op Schiphol in voor onze rondreis Australië. We kijken Charlies Angels (2019) en zijn al snel in Doha, de hoofdstad van Qatar. Een taxi brengt ons in het moderne centrum, we checken in bij The Curve Hotel en gaan meteen slapen omdat het al nacht is.

Na een prima nacht is het tijd voor ontbijt en een duik in het zwembad op het dakterras van ons hotel. Rond de middag nemen we een taxi naar het oudere deel van de stad om souk Waqif te verkennen. Hier blijkt alles dicht, dus we nemen eerst een kijkje bij boulevard Corniche, de Pearl en het Islamitisch museum en genieten van het mooi uitzicht. Terug bij de souk is alles wél up and running, dus we treffen het. We genieten een tijdje van alle bedrijvigheid en deze bijzondere stad vol contrasten. En dan is het aan ’t einde van de middag tijd om weer terug te gaan naar de luchthaven en ons klaar te maken voor de tweede vlucht.

Overnachten: Volkshotel in Amsterdam & The Curve Hotel in Qatar

Adelaide Australia

2 – 4: Adelaide

Onze vlucht van 13 uur (!) brengen we door in een vrij leeg deel van het vliegtuig. We hebben meerdere rijen tot onze beschikkingen kunnen zelfs languit liggen. Ook dan gaan slapen amper merk ik. We kijken 2 films: A star is born & Blinded by the light, dus de tijd gaat redelijk snel. Om half 5 landen we in Adelaide en om 5 uur lopen we de luchthaven al uit met onze bagage. De taxi zet ons af bij hotel The Chancellor on Currie waar we inchecken. ’s Avonds eten we een broodje bij Subway en vallen we om 21 uur in slaap.

De eerste dagen komen we bij van onze reis en wennen we aan het nieuwe ritme. We lopen een eind door Adelaide en door een prachtig park, zien én horen tropische vogels, wennen aan het warme weer en nemen een kijkje bij Glenelg beach, hét stadsstrand van Adelaide. Wij vinden Adelaide leuk en sfeervol, en zeker een aanrader om op te nemen in je rondreis Australië.

Overnachten: The Chancellor on Currie

Adelaide Hills camper
Adelaide Hills Australia

5: Adelaide Hills (114 kilometer)

We zijn om 8 uur de eerste klanten bij de camperverhuurder. 4 weken lang hebben we een camperbus die we ‘Bounty’ noemen, naar de schattige wiebelende Koala die we op het dashboard plakken. We doen boodschappen bij de supermarkt én Ikea en rijden door de Adelaide Hills. Tussen de papegaaien lunchen we in het plaatsje Cumarche waar het hoogste hobbelpaard ter wereld staat. Ook rijden we langs wijngaarden en nemen we een kijkje in het Duitse stadje Hahndorf. Aan ’t einde van de middag checken we in bij de camping Shiloh Hills zodat we onze camper kunnen inrichten. We zien er de allereerste kangoeroe!

Overnachten: Shiloh Hills Park Accomodation
Lees ook: 10x Bezienswaardigheden in de Adelaide Hills

Jan en Marcella Adelaide Hills Australia
Adelaide Hills Australia

6: Adelaide Hills – Bordertown (310 kilometer)

We staan al vroeg op na onze eerste nacht in de camper. Op naar de Mount Lofty Summit waar we genieten van het uitzicht op Adelaide. Vervolgens starten we met onze hike van 8 kilometer naar de waterval Gully. Op de heenweg dalen we een flink eind, dus het is een pittige wandeling terug. Maar wél een erg mooie, en we zien nog 2 kangoeroes ook. We lunchen op de parkeerplaats en rijden vervolgens een flink eind richting de Grampians. Net op de staatsgrens tussen South Australia en Victoria overnachten we op een gratis campingplek aan een meer met honderden kakatoes. Wat is dat bijzonder!

Overnachten: Bordertown recreation lake

Pink Lake Victoria
Smiths Mill Campground Grampians National Park Australia

7: Bordertown – Grampians National Park (224 kilometer)

Het is nog even wennen aan slapen in een camper, dus we zijn weer vroeg wakker. We ontbijten en legen onze vuilwatertank. Onderweg komen we Pink Lake (een zoutmeer) tegen waar we uiteraard even stoppen. Even is het net alsof we terug zijn bij Las Coloradas in Mexico. Voordat we het national park in rijden doen we boodschappen, tanken we en downloaden de offline map van WikiCamps met campings. Na een bezoek aan het infocentrum voor een kaart zijn we er écht klaar voor.

Het bijzondere is dat de bergen van de Grampians letterlijk opdoemen in het vrij lege landschap. We doen een korte wandeling naar de McKenzie Falls en zien een wallabie. Op onze bushcamping worden we opgewacht door 8 kangoeroes en een stel emu’s die er de hele avond rond blijven lopen. Wat heerlijk om die beesten eens goed te kunnen observeren!

Overnachten: Smith Mill Campground

Echina Grampians Australia
Marcella Grampians Pinnacles Australia

8: Grampians National Park (66 kilometer)

We worden alweer vroeg wakker en dus besluiten we te ontbijten. Al snel hebben we een groepje emu’s om ons heen die ook wel wat te eten wil. Ze zijn groot en dus best indrukwekkend. We rijden eerst naar The Balconies en een ander uitzichtpunt en beginnen dan met de hike naar The Pinnacle Lookout. Dit is een heel gave tocht met veel afwisseling: klauteren over stenen, door een kloof en een vlonderpad. Op de terugweg spotten we een echidna, een soort miereneter. Tof! We moeten een tijdje zoeken naar een camping omdat het Long Weekend is en er dus veel gekampeerd wordt. In een andere hoek van het park belanden we op een fijne camping waar we zelfs een rondleiding krijgen. We zien er nog een kangoeroe over de camping rennen.

Overnachten: Grampians Paradise camping & caravan park

9: Grampians National Park – Portland (306 kilometer)

We rijden de Grampians uit en stoppen in Dunkeld. Hier eten en drinken we wat bij het leuke restaurant Koopmans, maar het zijn geen pannenkoeken. Vervolgens nemen we een kijkje bij het strand en de blowholes en het petrified forest bij Cape Nelson Conservation Reserve. Ook spotten we onze eerste koala langs de kant van de weg, hoe gaaf! We doen boodschappen in Portland en belanden bij de minste fijne camperplek van de reis. Achter een pub is een grasveld waar we mogen staan. We nemen er genoegen mee want vanwege Long Weekend zijn we weer een tijd op zoek geweest…

Overnachten: Yambuk Inn

Camper Australia

10: Portland – Port Campbell (126 kilometer)

We rijden via Port Fairy naar Warrnambool. Hier vinden we bij Cape Richie een zonnig grasveld waar we de camper parkeren en de drone even uit laten. We rijden door naar de Great Ocean Road waar we kijken bij de Bay of Islands, Bay of Martyrs, de Grotto, London Bridge en de Arch. Wat een pareltjes! Op de camping mogen we zelf een plekje uitzoeken en staan we aan de rand van een veld waar zelfs nog even de zon schijnt. We eten wat, kijken naar Wie is de mol? en gaan op tijd slapen want de volgde dag willen we vroeg op staan…

Overnachten: Port Campbell Recreation Reserve

Great Ocean Road, 12 Apostels, Australia
Great Ocean Road, Loch Ard Gorge, Australia

11: Port Campbell – Cape Otway (98 kilometer)

We staan al om half 7 op en rijden meteen naar de 12 Apostels. Helaas is de zonsopkomst bewolkt, maar het is alsnog gaaf om de kleuren te zien veranderen. Na een ontbijt op de parkeerplaats rijden we een stukje terug om Loch Ard Gorge te bewonderen, wat op de foto op een hart lijkt. Het is er werkelijk prachtig!

Onze dag sluiten we af bij Cape Otway bij Bimbi Park waar we een koala spotten op de toegangsweg. We struinen het hele park af naar meer koala’s, maar hebben helaas pech. Wel ontdekken we dat we beter op de camping zonder stroom konden staan want die plekken zijn veel mooier.

Overnachten: Bimbi Park

12: Cape Otway – Marengo (89 kilometer)

Het is de eerste ochtend dat we langer slapen, fijn! We spotten toch een koala op de camping en zien er ook 3 onderweg. We rijden naar Redwood waar we sequoia bomen zien en we lopen naar de Hopetoun Falls. De autoroute kronkelt door een soort regenwoud afgewisseld met weilanden. We rijden naar Apollo Bay, doen boodschappen en rijden naar Marengo Holiday Park. Hier genieten we ons mooiste uitzicht: op de oceaan! We doen nog een fijne wandeling langs de kust en ook zien we wéér een koala slapen in een boom. Dat is nummer 7! We sluiten de dag af met een toffe zonsondergang.

Overnachten: Marengo Holiday Park

13 – Marengo – Aireys Inlet (86 kilometer)

In Kenneth River kan je direct naast de general store koala’s spotten. Wij zagen er 2 in een innige omhelzing met de boom. Na een wandeling bij de Carisbrook falls rijden we door naar Lorne waar we bij winkeltjes kijken en wat eten en drinken. Onze tweede waterval van vandaag is de Erskine falls. Ook rijden we onder de poort van de Great Ocean Road door. Bij Aireys Inlet Holiday park zijn we op tijd zodat we nog een tijdje kunnen zwemmen en lezen.

Overnachten: Aireys Inlet Holiday Park

14 – Aireys Inlet – Barwon Heads (69 kilometer)

We schrijven kaarten voor het thuisfront en posten ze. We rijden naar The Great Ocean Road Chocolaterie: hier is echt álles van chocolade. Wij genieten volop van de ‘best brownie’ met ijs. Ook nemen we een kijkje in Torquay wat bekend staat als hét surfwalhalla omdat de merken Quicksilver en Ripcurl hier vandaan komen. Ook de stranden zijn prachtig. Barwon Heads Holiday Park spelen we in de oceaan met onze bal. We hebben vanaf onze camperplek uitzicht op de oceaan én genieten van een heldere lucht vol sterren.

Overnachten: Barwon Heads Holiday Park

15 – Barwon Heads – Big 4 Melbourne (120 kilometer)

De zonsopkomst is prachtig! We rijden naar Geelong, de tweede stad van Victoria. Helaas regent het en is het er uitgestorven, dus wij rijden snel verder naar Melbourne. Tot onze schrik is hét event van onze reis afgelast vanwege corona. We hadden al een half jaar tickets voor de Formule 1 in huis: de grote droom van Jan. Ook de afterparty – het concert van Robbie Williams – wordt afgelast. Hevig gedesillusioneerd (en onzeker over het vervolg van onze rondreis Australië…) rijden we naar de Big 4 camping die meer lijkt op een soort parkeerplaats. Even zit alles tegen.

Marcella Melbourne Australia
Melbourne Street art
Melbourne Australia

16 en 17 – Melbourne

Wij hadden 3 dagen in Melbourne gepland, maar kortten onze reis in naar 1,5 dag. We voelen ons minder prettig om te reizen met het openbaar vervoer en dat is wel wat je hier het beste kunt doen. We bezoeken Town Hall, Victoria Markets, Federation Square, shoppen wat kleding en bewonderen de vele straten vol graffiti.

Een dag later gaan we naar de Fitzgerald Gardens en reizen door naar de Doklands aan de rand van Melbourne. Hier zijn we vooral te vinden in het leuke winkelcentrum. Eenmaal terug bij onze camper rijden we naar de volgende camping en kijken we de finale van Wie is de mol?

Vervolgens haasten we ons naar Brighton om de gekleurde badhuizen te bewonderen. Daarna rijden we vlug door naar St. Kilda omdat we ruim voor zonsondergang (7:30 uur) op de pier moeten zijn om de pinguïns op het land te zien komen. Helaas, het blijkt dat vanwege de pandemie de pier is afgesloten. Dikke pech! Wel hebben we een mooie zonsondergang met zicht op de skyline van Melbourne.