Het is weer zover, wij zijn op zoek naar mooie vakantieparken in Nederland. Omdat onze eerste reis van 2022 pas eind mei is zoeken we een fijn uitje tussendoor. De keuze is reuze, dus ik vertel je hoe we dit aanpakken!

Ootmarsum Nederland

Variatie van noord tot zuid

In Nederland is veel te ontdekken. Er zijn 21 Nationale Parken, grote en kleine steden. Voor ieder wat wils, maar dat maakt de keuze juist ook lastiger. Al jarenlang komen wij graag op de Veluwe, maar onze rondreis Nederland heeft ons in gebieden gebracht waar we ook erg graag meer willen zien en doen. We vinden de Nederlandse kustlijn fijn, genieten van de waddeneilanden en de rust en ruimte in Limburg en Zeeland. Maar ook in Drenthe en Twente willen we graag meer zien, en Brabant is ook nog erg onbekend. Waar je naartoe wilt is een kwestie van waar je behoefte aan hebt: natuur of stad? Of een combinatie natuurlijk!

Roompot Nieuwvliet Bad

Hotel of appartement

Wij vinden een hotel fijn, maar vinden het prettig om zitruimte en wat keukenfaciliteiten te hebben. Op een hotelkamer zit je toch best vaak op bed omdat er slechts één stoel staat. En ja, ’s avonds een grote kop thee zetten en ’s ochtends je eigen ontbijtje maken is toch wel fijn. Ook reizen wij met een hond en vallen er daardoor best wel wat hotels af. Ook vinden we het minder ideaal, een hond op onze hotelkamer. Dan kom je toch snel op een huisje uit en dus zoeken wij naar mooie vakantieparken in Nederland.

Veel types vakantiewoningen

Er zijn allerlei vakantieparken in Nederland die veel te bieden hebben. Bekende namen zijn bijvoorbeeld Roompot en Landal, maar ook Europarcs. Deze grote namen hebben vakantieaccommodaties door heel Nederland en bieden verschillende soorten huisjes aan. Van bungalows voor gezinnen tot vakantievilla’s voor hele families. De vraag is wat voor type vakantiewoning je zoekt. Wij vinden een gemoderniseerd huisje fijn en vinden het prettig dat het huisje niet te krap is. Het leuke is dat er ook honden bungalows verhuurd worden compleet met bench en voerbakken. Qua faciliteiten op het park is een winkel en restaurant fijn, maar een animatieteam zoeken we natuurlijk niet. De kleinschalige parken spreken ons daarom erg aan.

Nieuwvliet Bad Zeeland

Kiezen: waar moet het huis staan?

Heel eerlijk: wij kiezen best wel eens op basis van het type huis en niet op de locatie. Mooie vakantieparken in Nederland hebben al snel onze aandacht te pakken. Hebben we een erg fijn huis gezien voor een leuke prijs, dan gaan we vervolgens op zoek naar wat er in de buurt te doen is. Zo vinden we eigenlijk altijd wel wat leuks, of meerdere leuke huisjes en dan is het een kwestie van kiezen. Goed om te weten is dat wij voor onze workation in Zeeland bewust kozen voor een park aan de kust. Wij kregen er echter een huisje vrijwel achterin het park, dus wandelen naar de zee kostte ons zeker 20 minuten. Kon prima tijdens langere wandelingen, maar dat we bij een uitlaatrondje van een half uur het park niet af kwamen was niet ons ideaal.

Wandelen op Vlieland uitzicht

Vakantie op de Nederlandse Waddeneilanden

Wij zijn dol op de waddeneilanden en overwegen om er weer een trip naartoe te maken. Je komt letterlijk los van het vasteland, er is prachtige natuur en je vindt er mooie vakantieparken. De ideale mix om het ultieme vakantiegevoel te ervaren. Ieder eiland heeft wat anders te bieden, dus kies het eiland wat bij je wensen past. Zo is een verblijf in een vakantiepark op Texel onwijs leuk én handig want je mag je eigen auto meenemen naar dit eiland. Op de andere eilanden ga je wandelend en op de fiets op pad. Voor mij hoort het knusse gevoel bij de waddeneilanden, maar ook hier geldt dat er voor iedereen een fijne plek te vinden is!

Lees ook: 25x Doen op de waddeneilanden

Jan Oersetters Pontjestocht Zuidwest Friesland

Kom tot rust in de Friese natuur

Vorig jaar waren we op ontdekking in Zuidwest Friesland en ontdekte ik dat er nog veel onbekend is in de provincie waar ik opgegroeid ben. Het lijkt me tof om vanuit een vakantiepark in Friesland op pad te gaan en prachtige wandelingen te maken. En fietstochten natuurlijk, want de Oersetters Pontjesroute vonden we erg leuk! En als we dan toch op pad zijn wil ik ook graag wat Elfstedensteden bekijken, want daar ben ik tijdens de Elfstedentocht nogal snel aan voorbij gefietst!

Nationaal Park de Veluwezoom

Onze keuze

Wordt het Texel, Friesland, of toch dat huisje bij de Utrechtse heuvelrug of juist vlakbij Deventer? Wij weten het nog niet en zoeken rustig verder. Ik sla leuke accommodaties op Google Maps op en ook op Instagram heb ik een lijstje met leuke tips. Die tips gaan we eens goed uitpluizen. De ervaring leert dat als we een een zorgvuldig keuze maken we op de allerleukste plekken komen. En daar profiteer jij natuurlijk ook van, dat levert de leukste content op!

Manon Ruitenberg

Ik vind dat er in Nederland ook genoeg mooie vakantieparken zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat wij toch vaak uitkomen bij een vakantie park van Landal. Puur ook omdat alles erop en aan zit, de hond er welkom is. En de huisjes staan gewoon op fijne plekken.

Yvonne

Ha, leuk dat jullie ook nog lekker tussendoor weg gaan. Ik heb voor het voorjaar ook verschillende weekendjes geboekt. Sommige alleen met 1 van de meiden en eentje met ons vieren. Ik heb steeds wel gekozen voor de plaats, maar ook 1 keer omdat het verblijf zo leuk was (en is maar een half uur rijden van ons huis, haha)

Kelly

Wij gaan in april lekker een paar dagen naar Center Parcs en hebben deze keer voor een vernieuwd huisje gekozen. Niet goedkoop, maar met twee jonge kinderen vinden het we het prettig om veel faciliteiten te hebben.

Linda

Ik vind op vakantie gaan in Nederland ook helemaal niet verkeerd. Er zijn veel leuke vakantieparken en huisjes. Ik heb ontdekt tijdens corona hoe leuk het eigenlijk kan zijn om op zo’ n park in een leuk huisje te verblijven. Wij verblijven graag bij Landal, is altijd goed en zit vaak op leuke plekken. Landal Coldenhove beviel ons enorm goed.

Eva

Kies je voor Texel?! Dan kies je voor Landal Slufervallei. Een van onze favoriete vakantieparken in Nederland. Veel plezier op de Wadden.