Gezondheid Personal

Update #2 – Gezonde voornemens voor 2018

5 april 2018

Vorig jaar in de zomer stelde ik gezonde voornemens: hoog tijd om terug te kijken hoe het daar nu mee gaat én mijn doelen aan te scherpen! Kijk mee naar mijn gezonde voornemens voor 2018.

Vorig jaar stelde ik in de zomer gezonde voornemens voor de tweede helft van 2017 en maakte ik in de herfst een update om te vertellen hoe het gaat met mijn gezonde voornemens. Nu zijn we een half jaar verder en is het hoog tijd om mijn concrete doelen te evalueren én (zo nodig) aan te scherpen!

Doel 1 – Meer groente en fruit eten

Op het werk had ik een prima ritme met het eten van fruit maar sinds ik druk aan het solliciteren ben vind ik het op de een of andere manier lastiger om genoeg fruit te eten. Ik heb er voldoende tijd voor, maar ergens lijk ik een structuur te missen. Ik heb regelmatig een dag waarop ik maar 1 stuk fruit eet, terwijl ik ’t liefst voor 3 of meer ga. Ook wil ik regelmatig een salade eten, als lunch (zoals bij ETN saladebar) of gewoon wat tomaatjes en komkommer bij mijn lunch of als tussendoortje. Bij het avondeten probeer ik voldoende groente te eten, maar het mag elke dag wel wat meer zijn.

Dit doel blijft een aandachtspunt, want ik wil sowieso gezonder eten. Vorig jaar ben ik met Shirin van Afslank Buddy bezig geweest met een voedingstraject, maar omdat ik ernaast afscheid aan het nemen was van mijn werk kon ik hier niet genoeg focus aan geven. Intussen kan ik echt wel een stuk gezonder eten. Ik ben van plan om álles wat ik eet en drink op een dag bij te houden in een app, een maximum aan calorieën te stellen én me hieraan te houden. Ik ben eerder succesvol op deze manier flink afgevallen, dus dat ga ik gewoon nog eens doen!

Focus: meer groente en fruit eten & bijhouden wat ik eet én gezonde keuzes maken

Dessert Block & Barrels GroningenWarme ChocolademelkDoel 2 – minder snoepen

Ik heb een aantal keuzes gemaakt die mijn eetpatroon iets gezonder maken, zo heb ik de hagelslag vervangen door humus en ik heb altijd een zout dropje bij me voor de momenten van ‘lekkere trek’. Toch drink ik regelmatig warme chocolademelk met slagroom, eet ik af en toe een taartje, genoot ik eerst van kerstkransjes, toen van vegtersrolletjes met slagroom en nu van paaseitjes. Ook geniet ik af en toe van ijs (op de foto bij Block & Barrels) Hamka’s of een zak dropjes. Tsja, dan kan ik de kilo’s maar lastig wegwerken natuurlijk… Sporten doe ik regelmatig, maar ik moet écht minder gaan snoepen! Af en toe wat lekkers is prima, maar bij mij zijn de hoeveelheden te groot en de frequentie te hoog.

Focus: af en toe (bewust) snoepen is prima, maar ik moet stoppen met het zo vaak doen!

Doel 3 – 5 kilo afvallen voor 31 december 2017 1 augustus 2018

Ik heb mijn doel maar aangepast: in de komende 4 maanden wil ik zeker 5 kilo afvallen. Geen onrealistisch doel als ik streng ben, gezonder eet en een paar keer per week sport. Just do it!

Focus: 1 kilo per maand afvallen, en liever meer!

Doel 4 – wekelijks 2x blijven sporten

In mijn vorige update twijfelde ik nog over de aanschaf van een Tacx waarmee ik in de koude, donkere maanden binnen kan fietsen. Omdat ik vanaf januari niet meer 4x per week 14 kilometer woon-werk-verkeer fiets, heb ik ‘m aangeschaft. Inmiddels heb ik er 789 kilometer op gereden, waarvan 500 kilometer in 2018. Dat was dus zeker een goede aankoop! Ik reed op mijn eigen racefiets op de tacx in onze studeerkamer met het programma Zwift op mijn iPad. Op die manier fiets je in een virtuele wereld door Londen, Watopia (foto) of Richmond. En dat ziet er heel leuk uit! Je komt letterlijk andere fietsers tegen en kunt elkaar inhalen. Ook kies je zelf je route én zijn er een aantal leuke (snelheids)uitdagingen opgenomen in het programma. Het enige nadeel waar ik in ’t begin erg aan moest wennen: je fietst met Zwift vaak in een hellingshoek, en dat klimmen ben ik niet gewend van het platte Groningen en Drenthe. Ik heb in een half jaar tijd dik 5.000 meter omhoog gereden, best een eind!

Focus: nu weer lekker buiten fietsen, liefst 2-3 keer per week!

Doel 5 – spieroefeningen aan mijn workout toevoegen om blessures te voorkomen

Ik kreeg hier onwijs goede tips voor waar ik niets mee gedaan heb, sorry! Wel heb ik vanaf oktober bijna elke week mijn 80 baantjes gezwommen. Fijn om ook mijn nek en armspieren te trainen! Ik denk niet dat ik het in de lente en zomer volhoud om elke week te zwemmen, maar ik wil het zeker eens per 2-3 weken blijven doen om sterker te worden. Ik heb het ook echt nodig vanwege mijn houding op de racefiets. Misschien wil ik ook thuis met een aantal oefeningen mijn armen en rug gaan trainen. Tips zijn zeker welkom! Ook wil ik starten met buikspieroefeningen. Dat heb ik jarenlang heel fanatiek gedaan en dat wil ik gewoon weer regelmatig doen.

Focus: spieroefeningen voor mijn rug en armen & minimaal 1x per 2-3 weken zwemmen

Garmin Vivosmart 2018Doel 6 – dagelijks 10.000 stappen zetten

Jeej, ook dit doel gaat prima! Ik draag mijn Garmin Vivosmart en probeer dagelijks 10.000 stappen te zetten. Dat lukt niet elke dag, maar ik doe er wél dagelijks moeite voor om zoveel mogelijk stappen te zetten. Zo ben ik al een paar keer een rondje gaan lopen ondanks de regen, wandelde ik een eind met -9 én liep ik ook al regelmatig de 5 kilometer naar het centrum heen én terug. Ik heb uitschieters gehaald van 17.000 stappen, maar soms kom ik niet verder dan 8.000 stappen. Ik heb echter wel besloten dat 8.000 het absolute minimum is, dus ik móet van mezelf gewoon op pad. Zoveel ben ik tenslotte niet in beweging als werkzoekende… Ik heb mezelf als doel gesteld om wekelijks 70.000 te zetten, en dit doel haal ik altijd. Vaak met 80.000 stappen of meer. Prima vol te houden dus! Samen met Jan maak ik in het weekend nog wel eens een rondje, zoals laatst bij Waterhuizen en Glimmen. Doordeweeks loop ik meestal in de buurt van huis, dus wat afwisseling is welkom 🙂

Focus: dagelijks 10.000 stappen blijven zetten & een aantal wandeltochten lopen!

Wat zijn jouw gezonde voornemens?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

You Might Also Like

26 Comments

  • Reply chucky1012 5 april 2018 at 07:24

    Zo goed van jou om zoveel kilo’s af te gaan vallen….

    Ga zo door!

  • Reply Saskia 5 april 2018 at 09:03

    Mooie doelen. En ja, dat gewicht, dat blijft ook bij mij zo’n geval. Ik was zo’n tien kilo kwijt via WW, maar ben de laatste maand een beetje aan het schommelen tussen -10 en -8. Werkt erg frustrerend. Want ik had ondertussen al veel verder dan -10 kunnen zijn als ik gewoon niet toegegeven ad aan al dat lekkers.
    Deze week weer alle zeilen bijgezet om weer in het ritme te komen zodat het weer de goede kant op gaat. Tot nu toe gaat het goed, maar er komt weer een weekend aan waarin we fijne plannen hebben (camping). Maar ook dat ga ik proberen sterk te zijn.

    Voor nu heb ik geleerd en gemerkt dat calorieën tellen werkt, maar je ook zeker op moet letten wat je eet! Zo eet ik bijvoorbeeld totaal geen kwark meer, maar (Griekse) Yoghurt en Skyr. Beide naturel, zonder smaakje en toevoegingen, 0%. en zo heb ik nog meer voorbeelden 🙂

    • Reply Marcella 5 april 2018 at 14:59

      Ik was 4,5 jaar geleden 20 kilo lichter, maar sinds mijn vader overleed kwam er elk jaar weer wat bij… Intussen zit er weer zeker 12 kilo bij, dus hoog tijd voor actie om het weg te werken! Ook ik schommel doorgaans, omdat ik af en toe tóch wat lekkers wil. De truc is om er niet in door te slaan, dus dat is mijn uitdaging! Ik heb destijds ook veel geleerd over goede voeding, maar ik wil me er opnieuw in verdiepen zodat ik gezonde(re) keuzes kan maken. Succes Saskia & veel plezier op de camping!

  • Reply Co | Op reis met Co 5 april 2018 at 10:26

    Goed bezig hoor! Ik moet ook nodig wat gezonder gaan eten, snoep veel te veel (en daardoor zit mn kleding nu echt te strak). Ik volg je voorbeeld vanaf nu, meer groente & fruit en meer bewegen 😊

    • Reply Marcella 5 april 2018 at 15:00

      Laten we elkaar vooral steunen, dan kunnen we elkaar helpen als het even wat minder goed gaat. Dat is fijn!

  • Reply Jenn 5 april 2018 at 12:05

    Mooie doelen, heel veel succes!

  • Reply Jessica 5 april 2018 at 12:47

    Goed om hier inderdaad zo nu en dan op terug te blikken. Ik merk dat ik ook een slechter eetpatroon heb wanneer het druk is en ik onregelmatige uren maak. Het helpt overigens wel om altijd een gezonde snack in je tas te hebben zitten dan (bijvoorbeeld kleine tomaatjes, wortels, een appel etc.). Je bent lekker bezig op de fiets! Hopelijk wordt t snel goed weer zodat je ook weer veel buiten kunt fietsen 🙂

    • Reply Marcella 5 april 2018 at 15:04

      Ik eet dus niet alleen slecht als ik het druk heb, maar ook als ik geen goed patroon heb, zoals nu. Juist een duidelijke structuur helpt mij om goed te eten. Hopelijk vind ik dus snel weer een leuke baan! Ja, iets gezonds in de buurt hebben, dat helpt zeker goed! Vanaf morgen wordt het lekker weer in Nederland, dus ik ga straks lekker buiten fietsen!

  • Reply Anne - Ditisanne.nl 5 april 2018 at 14:47

    Wow, goed bezig hoor! Het snaaien herken ik wel een beetje…hoe drukker ik het op mijn werk heb, hoe vaker ik naar de chocola grijp! 🙂
    Wel gaaf dat het sporten zo goed gaat. Dat moet ik nodig weer eens op gaan pakken, hoewel dat wel makkelijker wordt met het mooie weer.

    • Reply Marcella 5 april 2018 at 15:11

      Ik heb er dus juist last van op minder drukke momenten, kennelijk snaai ik dan uit een soort verveling. Afleiding zoeken helpt meestal wel, zoals een flink eind wandelen. Meteen extra gezond ook 😉 Het sporten wordt inderdaad fijn met het mooiere weer, al ga ik dan niet zo vaak meer zwemmen. Ik ben dan liever lekker buiten!

  • Reply Martin 6 april 2018 at 19:15

    We hebben sinds kort een hometrainer….mijn voornemen is om er minstens 3x per week gebruik van te maken, maar ik merk dat dat best lastig is door alle drukte…met een kantoor baan is een beetje beweging wel gewenst! Ik ga ook eens zoeken naar een app waarmee je door de wereld kunt fietsen….dan maakt het toch wat leuker!

    • Reply Marcella 15 april 2018 at 16:56

      Het is mij een paar maanden lang gelukt om 2x per week binnen te fietsen. De 3e keer sporten deed ik in het zwembad. Ik vond het interactief binnen fietsen fijn, maar merkte wel dat het na een tijdje wat begon te vervelen omdat de routes nogal hetzelfde zijn. Het werd voor mij nu écht tijd om weer buiten te fietsen, dus dat doe ik nu 🙂

  • Reply Diana 6 april 2018 at 22:17

    Wat ben je toch goed bezig. Je bent bezig met doelen en die te behalen. Lekker op je eigen tempo. Go go go! En die Trax…next winter ga ik die ook aanschaffen want miste het fietsen ontzettend erg in de winter. Wat trouwens ook goed helpt is ongezouten nootje bij je hebben en als je honger krijgt daar een handje van te nemen. Helpt mij ook altijd 😉

    • Reply Marcella 15 april 2018 at 16:57

      Thanks Diana! Ik sport 3x per week en wandel veel, maar de kilo’s moet ik er nog af werken… Kan echt gezonder eten, dus dat ga ik maar eens doen 🙂 Ik kan het je zeker aanraden om in het najaar met een Tacx te gaan fietsen. Het begon me nu net pas een beetje te vervelen omdat de routes grotendeels gelijk zijn. Maar goed, nu fiets ik dus weer lekker buiten!

  • Reply Shirley 7 april 2018 at 03:02

    Goed bezig! Ik kan me goed voorstellen dat het gebrek aan ritme en structuur gezond leven niet per se ten goede komt als je er niet heel bewust mee bezig bent/blijft.

    • Reply Marcella 15 april 2018 at 17:03

      Ik vind de focus op gezond leven ook lastig om continue aan vast te houden. Bewegen gaat goed, gezond eten kan zoveel beter. Maar goed, ik wil het wel, dus ik moet het maar eens gewoon doen 😉

  • Reply Sabine 7 april 2018 at 16:26

    Goed bezig zeg! Zijn ook echt wel mooie haalbare doelen die je hebt gesteld. Minder snoepen is er bij mij ook wel een haha. En op gewicht blijven. Ik zou graag meer aan mijn spieren willen werken, misschien dat ik toch maar weer eens naar de sportschool ga daarvoor.

    • Reply Marcella 15 april 2018 at 17:05

      Thanks! Ik kreeg meer reacties van mensen die aangeven dat ze minder willen snoepen, gelukkig is dat herkenbaar 😉 Ik ben nu weer buiten aan het fietsen, maar ik wil af en toe blijven zwemmen om aan mijn spieren te werken. Het fietsen vind ik vrij intensief voor rug, nek en armen, dus daar kan zwemmen goed bij helpen!

  • Reply Eva 8 april 2018 at 16:19

    Ahhh, dat minder snoepen moet hier ook weer even gebeuren… 😉 succes met je voornemens!

    • Reply Marcella 15 april 2018 at 17:08

      Thanks, jij ook met het minder snoepen Eva!

  • Reply Wanda 8 april 2018 at 22:24

    Goed bezig meid! Hier nog iemand die altijd schommelt en helaas ook weer de nodige kilootjes cadeau heeft gekregen. Het blijft gewoon een eeuwige strijd. Gelukkig slaat het weer nu om waardoor het makkelijker wordt om mezelf van die bank te hijsen.

    • Reply Marcella 15 april 2018 at 17:09

      Lastig hé Wanda….! Ja, het mooie weer stimuleert zeker! ’s Avonds een fietstocht of wandeling doen is weer een optie. Fijn!

  • Reply Shamira | Wander Rebel 3 mei 2018 at 14:17

    Wauw, ik vind je eigenlijk al super goed bezig! Het lekkere eten inderdaad meer laten staan, maar stiekem hebben we daar allemaal wel moeite mee denk ik =p Goed bezig met het aantal km wandelen en fietsen, dat doe ik je zeker niet na!

    • Reply Marcella 13 mei 2018 at 16:13

      Ik kan nog steeds wel gezondere keuzes maken, het zou me helpen om sneller wat kilo’s kwijt te raken. Maar goed in beweging ben in elk geval wel 🙂

    Leave a Reply