Na het ontdekken van de bloemenrivièra en Elba reizen we nog wat zuidelijker om Ostia Antica en Rome te ontdekken. Wat heerlijk om ons onder te dompelen in deze magische historie!

Hiervoor: van Noord- naar Zuid-Frankrijk

In onze eerste update Europareis #1 van Noord- naar Zuid-Frankrijk kon je lezen over de voorbereidingen van onze reis en de stedentrips in Nancy, Monaco en Nice en het kleine stadje Saint-Paul-de-Vence. Vervolgens staken we de grens over naar Italië en schreef ik over onze avonturen in Europareis #2 de bloemenrivièra & Elba. We fietsten langs mooie stadjes en genoten van de fantastische natuur op Elba. Nu is het tijd om je nog zuidelijker mee te nemen in Italië!

Piombino Italy

Maandag 8 april – Op naar het zuiden

We slapen uit en doen ’s ochtends rustig aan. We rijden weer een stuk zuidelijker, eerst over een nogal bumpy road en later over een prima tolweg. Nadat we boodschappen hebben gedaan treffen onze eerste echt niet fijne camping. Het terrein is nogal rommelig, maar de faciliteiten zijn ook echt niet op orde. Jammer, maar we besluiten na een nacht weer verder te gaan. Dit voelt niet goed.

Marcella Ostia Antica Italy
Ostia Antica Italy

Dinsdag 9 april – Ostia Antica

Wauw, wat een gave historie! Vriendin Annemieke tipte ons om Ostia Antica te bezoeken, de oude havenstad van Rome die honderden jaren voor Christus ontstaan is. Dit gebied is meer dan twee keer zo groot als Pompei en een groot deel bevindt zich nog onder de grond. Wij boekten er een tour bij waardoor we naar het einde van het terrein werden gebracht met een golfkarretje. Onderweg vertelde de chauffeur ons over het gebied en wat waar te zien is. Vanaf het einde van het terrein liepen we terug naar de ingang via restanten van huizen, theaters, spa’s en winkels. Behoorlijk indrukwekkend!

Marcellus Rome Italy
Trastevere Roma Italy
Collosseum Rome Italy

Woensdag 10 april – Rome dag 1

We zijn verplaatst naar een (fijne!) camperplaats aan de rand van Rome. Vanaf hier stappen we in een oude tram die ons in 25 minuten naar het centrum brengt. We reizen direct door met de bus naar de populaire wijk Trastevere waar we rondlopen en onwijs heerlijk lunchen bij het populaire restaurant Tonnarello.

Via Isola Tiberna lopen we naar het Theater van Marcellus en bij Circus Maximus laten we Bros even rennen. Natuurlijk lopen we ook langs het Colosseum waar het ontzettend druk is. Het fijne is dat we 11 jaar geleden veel gezien en gedaan hebben tijdens onze stedentrip Rome, dus we hoeven nu niet overal in. We drinken wat en zoeken een plekje voor wat rust om een uurtje te ontspannen. Wel zo fijn in deze roerige stad waar op dit moment ook veeel werkzaamheden zijn. We eindigen de dag met dik 18-duizend stappen.

Bros met bal in Rome

Donderdag 11 april – Rustdag

Jan doet een rondje boodschappen bij Decathlon, Media Markt, de dierenwinkel en de supermarkt. Intussen was ik onze kleren en doe wat regeldingen zoals het betalen van rekeningen. Het is al 3 uur geweest zijn als we geluncht hebben en eigenlijk hebben we geen zin meer om de stad in te gaan. Dat doen we lekker niet en dus blijven we op de camperplaats. Naast de camperplaats is de oude luchthaven van Rome die omgetoverd is tot een fijn park. Een perfecte plek om Bros uit te laten!

Marcella Bros Vaticaanstad
Spaanse Trappen Rome Italy
Roma Italy

Vrijdag 12 april – Vaticaanstad & Rome dag 2

Al vroeg stappen we het oude trammetje weer in, dit keer reizen we naar Vaticaanstad! Het is bizar om te zien dat om 10 uur het hele plein al vol staat met een enorme wachtrij. Wij zijn 11 jaar geleden in het Vaticaanmuseum en de Sint Pieterskerk geweest en dus slaan we dat dit keer over. Wel is het leuk om weer op deze bijzondere plek te zijn, in dit aparte land!

Via Castell Sant’Angelo lopen we een straatje in waar we pasta eten. Dan volgt het Navonaplein en het Pantheon waar Jan online nog even een kaartje voor koopt. Bros mag niet mee en dus wacht ik buiten met haar. Na een drankje en ijsje lopen we door naar de Trevi fontein en Spaanse trappen (waar het enorm druk is). Vanaf de trappen lopen we een stukje verder omhoog naar een park waar we worden getrakteerd op een geweldig uitzicht op Rome.

Na een uurtje lezen voor ons en slapen voor Bros lopen we naar beneden via Piazza del Popolo. Het was een lange intensieve dag met ruim 22-duizend stappen en 28 graden, maar we genoten enorm!

Sperlonga Italy

Zaterdag 13 april & zondag 14 april – Sperlonga

Zaterdagochtend doen we rustig aan en doen nog een paar boodschappen. We rijden weer een stukje zuidelijker, dit keer naar het stadje Sperlonga. Omdat we nog niet op de camping kunnen nemen we een kijkje het oude centrum. Dat ziet er onwijs mooi uit en we hebben een prachtig zicht op de kustlijn!

Zondag doen we rustig aan. We wassen ons beddengoed, ik schrijf een blog, we doen back-ups van onze foto’s en rusten uit. Ook wandelen we beide met Bros naar het strand. ’s Avonds fietsen we naar het nieuwe deel van Sperlonga waar we een goeie pizza eten. We sluiten de avond af met een geweldige zonsondergang.

Sperlonga Italy

Volg onze avonturen!

Wij maken een lange reis door Europa van meer dan 5 maanden. Vaste reisplannen hebben we niet, wel een reeks landen en regio’s die we willen ontdekken. Dat is een een stukje van het zuiden van Frankrijk, midden- en zuid Italië langs de Tyrreense kust, het vasteland van Griekenland, Bulgarije, Roemenië, Hongarije en waarschijnlijk Slowakije en Tsjechië. Onze avonturen deel ik regelmatig in een artikel die ik deel via mijn nieuwsbrief. Ook zal ik Polarsteps bijhouden en kan je mijn avonturen volgen op Instagram. Ik vind het leuk dat je ons volgt en specifieke tips zijn uiteraard welkom!