Onze lange Europareis is gestart! Ik neem je mee met onze avonturen. In de eerste update lees je over onze (laatste) voorbereidingen en de reis van Noord- naar Zuid-Frankrijk!

Twix en Nutz oktober 2020
Bakjes in de camper

t/m 19 maart – Afscheid nemen en Europareis voorbereiden…

Het weekend voor onze laatste werkweek brachten we onze katten Twix en Nutz naar vrienden. De katten hebben bij hen een fijne plek met een grote tuin. Ik had een knoop in mijn maag voor deze verhuizing. Onze lieve poezenmeisjes wonen al 7 jaar bij ons en zijn onderdeel van thuis. Tijdelijk afscheid van ze nemen voelt toch heel raar. Ook neemt het risico’s met zich mee omdat ze bij ons altijd binnen waren en de komende tijd ook naar buiten gaan. Bij onze reis horen helaas ook moeilijke keuzes…

Onze laatste werkweek staat in het teken van afronden. Jan neemt definitief afscheid van zijn opdrachtgever, ik tijdelijk. We spreken alle collega’s, beantwoorden geïnteresseerde vragen en ontvangen lieve cadeaus om mee te nemen op reis. Op 14 maart zijn onze laatste werkverplichtingen. We zetten onze afwezigheidsmelding aan voor het komende half jaar… Wat voelt dat bizar!

We maken onze camper verder klaar voor vertrek: we laten ‘m keuren voor de APK en geven ‘m een grote beurt, maken alles extra goed schoon, zoeken spullen uit, kopen bakjes voor in de grote kast achterin en ruimen ook in huis veel op. Ook nemen we een kijkje bij een vriendin die pas verhuist is en gaan even met z’n tweeën lunchen in Groningen. Op dinsdag komen bijna ál onze buren langs om ons een fijne reis wensen. Wat ontzettend fijn!

Jan en Marcella Schadijkse bossen

Woensdag 20 maart – Europareis: op naar Limburg!

Ook woensdag zijn we nog wel een paar uurtjes bezig voor we de deur dan echt achter ons dicht doen. We rijden net na 12 uur weg en hebben anderhalf uur later echt wel heel veel zin in lunch. We besluiten toch niet naar Maastricht door te rijden en gaan naar Camperplaats De Zandberg in het noorden van Limburg. Een prima landelijk gelegen plek met weids uitzicht. Met 18 graden en zon eten we lekker buiten. Al om 21 uur liggen we op bed. Bekaf van alle voorbereidingen van de Europareis van de afgelopen week.

Jan en Marcella Frankrijk

Donderdag 21 maart – Door naar Frankrijk

We starten de ochtend met een uur wandelen in de Schadijkse bossen. Dit gebied ligt tegenover onze camperplaats en het is fijn om even de benen te strekken voor we weer onderweg zijn. We rijden Nederland uit en steken België door naar Frankrijk. Vlak boven Nancy vinden we een gratis camperparkeerplaats aan de rand van een klein dorpje aan de Moezel. We staan tussen de Nederlanders, velen zijn op de terugweg naar huis. Bij de camperplaats staat een automaat met vers stokbrood waar we goed gebruik van maken.

Nancy France

Vrijdag 22 maart – Nancy

We starten lekker rustig op en rijden in een kwartiertje naar Nancy. We zijn benieuwd naar de stad en installeren ons op een camperplaats bij een haventje. Vanaf hier lopen we zó het centrum in. Nancy heeft het prachtige Place Stanislas wat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Nancy is leuk met fijne restaurants en verrassend mooi vol prachtige gebouwen. Leuk om deze fijne stad nu te bewonderen, want we waren er al vaker langs gereden vanuit de Elzas en Vogezen en Zwitserland.

Camperplaats France

Zaterdag 23 maart – Een stukje onder Lyon

We rijden een paar uur naar het zuiden en merken dat het landschap steeds mooier wordt. We zien een glooiend landschap met heuvels en hellingen vol wijnranken. Deze omgeving is geweldig mooi en nodigt uit om hier een andere keer een paar weken rond te reizen. Voor nu vinden we onder Lyon een prima gratis camperplaats met uitzicht op de Rhône vallei. We kunnen weer nét buiten eten voordat het te fris wordt.

Villeneuve-Loubet
Bros Villeneuve-Loubet

Zondag 24 maart – De kust bij Villeneuve-Loubet!

We gaan al vroeg op pad om kilometers te vreten. Om ons heen zien we nu ook af en toe een bergtop met een laagje sneeuw. Én we zien de Middellandse zee! We installeren ons bij Camping l’Hippodrome in het stadje Villeneuve-Loubet. Als ik een rondje met Bros loop kan ik de verleiding niet weerstaan en loop naar de boulevard langs de kust. Ik zie de zee en palmbomen, wat een geluk! We hebben een fijne ruime plek op een prima camping met goede faciliteiten. We besluiten al snel om onze reservering uit te breiden van 3 naar 4 nachten. Even wat langer op een plek zijn is wel zo fijn!

Monaco
Jan en Marcella Monaco

Maandag 25 maart – Stedentrip Monaco

We starten rustig op en lopen rond het middaguur 1,7 kilometer naar het treinstation. Hier nemen we de trein naar Monaco waar we zo’n 42 minuten later aan komen. Wij maakten in 2018 een roadtrip Zuid-Frankrijk en bezochten Monaco toen ook. Het is leuk om nu terug te zijn in deze bijzondere stad. We lopen door de haven waar een tribune wordt opgebouwd, lopen omhoog naar het paleis en dwalen door de knusse oude straatjes. Ook het uitzicht op alle flats en de enorme jachten blijft fascinerend.

Dinsdag 26 maart – Dagje niets

We eindigden gisteren de dag met ruim 20-duizend stappen. Omdat er vandaag heel veel regen is besluiten we een dagje op de camping te blijven. We slapen uit, ik doe de was, Jan laat Bros uit en doet boodschappen en we werken onze Polarsteps en Instagram bij. We hebben beide maar één lange spijkerbroek mee en warm is het hier nog niet met temperaturen tussen 14 en 16 graden en veel wind. Het is dus fijn dat ie weer gewassen is.

Nice France

Woensdag 27 maart – Stedentrip Nice

Ook Nice bezochten we tijdens onze roadtrip Zuid-Frankrijk in 2018 en ook deze stad bezoeken we nu opnieuw. We lopen dit keer 3 kilometer naar het treinstation in Cagnes-sur-mer en zijn al binnen 20 minuten in Nice. We lunchen met uitzicht op Place Massena voordat we naar de boulevard lopen. Het waait enorm en dus beukt de zee tegen de kust op. Een bijzonder tafereel want een stukje verderop bij de I love Nice-letters zit iedereen in de luwte te genieten van de zon. Wij dus ook.

We hebben mazzel want we mogen tóch met hond in de lift omhoog naar het kasteel. Vanaf hier hebben we een gaaf uitzicht op de kustlijn en de stad. Als we naar beneden lopen komen we in het oude deel van Nice waar je de leuke knusse straatjes vindt. Hier lopen we even rond, maar onze energie raakt ook wel op. Op de terugweg naar het station eten we een crêpe en zien we het donker worden. We ronden de dag af met een trein met flinke vertraging en een nare wandeling langs de autoweg. We hebben ruim 25.000 stappen gezet…!

Saint-Paul-de-Vence France

Donderdag 28 maart – Door naar Italië

Toen we naar het station Cagnes-sur-Mer liepen zagen we een knus stadje in de bergen. We vogelen uit dat dit Saint-Paul-de-Vence is waar we vanochtend een kijkje nemen. De wandeling vanaf de parkeerplaats is al schilderachtig. In de knusse straatjes blijven we maar foto’s maken. In dit stadje vind je veel kunst, gezellige restaurants en leuke winkeltjes, dus het is een lust voor een breed publiek.

Na een fijne stadswandeling rijden we door naar Italië. Thuis hadden we al bedacht dat we na een week Frankrijk willen door reizen omdat we in Italië veel willen zien en doen. Toch voelt het even jammer omdat we het echt naar ons zin hebben gehad aan de Franse kust. Maar we gaan aan de Italiaanse kust vast ook veel moois zien en doen!

Jan en Marcella Nancy France

Volg onze avonturen!

Vaste reisplannen hebben we niet, wel een reeks landen en regio’s die we willen ontdekken. Dat is een een stukje van het zuiden van Frankrijk, midden- en zuid Italië, het vasteland van Griekenland, Bulgarije, Roemenië, Hongarije en waarschijnlijk Slowakije en Tsjechië. Onze avonturen deel ik regelmatig in een artikel die ik deel via mijn nieuwsbrief. Ook zal ik Polarsteps bijhouden en kan je mijn avonturen volgen op Instagram. Ik vind het leuk dat je ons volgt en specifieke tips zijn uiteraard welkom!