Onze reis ging verder in het mooie Italië. Vanuit Zuid-Frankrijk reisden we door om de bloemenrivièra te ontdekken én we staken over naar Elba! Reis met ons mee!

Hiervoor: van Noord- naar Zuid-Frankrijk

In onze vorige update Europareis #1 van Noord- naar Zuid-Frankrijk kon je lezen over de voorbereidingen van onze reis en de reis van noord naar zuid. We deden een stedentrip Nancy, kwamen terug in Monaco en Nice en ontdekten het kleine stadje Saint-Paul-de-Vence. Vervolgens staken we de grens over naar Italië en neem ik je mee in onze avonturen bij de bloemenrivièra en op Elba!

Diano Marina Italy

Donderdag 28 maart – Op naar Italië!

Na ons bezoek aan Saint-Paul-de-Vence reden we de grens over naar Italië. Onze volgende uitvalsbasis is een camperplaats op een landpunt bij het stadje Diano Marina. Omdat we nog niet geluncht hebben lopen we richting het dorp. Bij een leuk restaurantje bestellen we beide een lasagne en dat is echt genieten: zoooo lekker! Fijn om terug te zijn in Italië! Het stadje is ook knus en gezellig en voelt als een fijne tijdelijke ‘home town’.

Santo Stefano al Mare Italy
Fietsen langs de bloemenriviera Italy
Imperia Italy

Vrijdag 29 maart – Fietsen langs de bloemenrivièra

Het voelt ’s ochtends al warm (lees: 16 graden met zon) en dus gaat vandaag voor ’t eerst de korte broek (met vest) aan. We stappen vandaag op de fiets en rijden richting San Remo. Tussen Imperia en San Remo ligt een oude spoorlijn die omgeturnd is in een fietspad. Lekker vlak en fietsen door spoortunnels met muziek. Dikke prima!

San Remo is vanaf onze camping 30 kilometer enkele reis en dat vinden we behoorlijk ver, omdat het ook onwijs hard waait. We besluiten maar gewoon door te rijden en maar te zien waar we willen stoppen. Dat is na zo’n 16 kilometer in het stadje Santo Stefano Al Mare waar we een hapje eten.

Op de terugweg naar de camping rijden we weer langs Imperia en dit keer rijden we het stadje in. Eerst belanden we bij de kathedraal waar in de omliggende straatjes eigenlijk niets te beleven is. En dus rijden we naar de haven waar we weer een mooie kerk vinden en ook leuke winkeltjes en restaurants.

Diano Marina Italy

Zaterdag 30 maart – Bloemenrivièra: Diano Marina

Een dag vol regen en harde wind, dus tussen de buien door lopen we een rondje door Diano Marina. We hebben net mazzel! Verder schreef ik Europareis #1 – Van Noord- naar Zuid-Frankrijk, werken we Polarsteps en Instagram bij en relaxen we vooral. Even bijkomen is soms ook heel welkom!

Cervo Italy
Marcella en Bros Cervo Italy

Zondag 31 maart – Bloemenrivièra: Cervo

Vandaag is het Pasen! De dag is droger dan verwacht en dus stappen we weer op de fiets. Dit keer naar het stadje Cervo waar we uitzicht op hebben vanaf de camping. De knusse straatjes zijn ook hier weer echt genieten. Er is een onwijs mooie kerk, van binnen én buiten. Op het plein bij de kerk breekt de zon door de dikke bewolking en blijven we lang hangen op het fijne terras. ’s Avonds is er veel regen, dus de timing was alweer goed.

Piombino Italy

Maandag 1 april – Naar het zuiden van Toscane

We hebben een ontzettend slechte nacht omdat de camper heen en weer schudt van de keiharde regen en wind. We ontbijten, pakken alles in en rijden een eind zuidwaarts. Ons motto is dat hoe noordelijker, hoe makkelijker we er tijdens een normale vakantie kunnen komen. En dus rijden we lekker door naar het zuiden van Toscane. Onderweg doen we boodschappen bij een Conad superstore waar Bros mee mag in een speciale winkelwagen. Zo leuk!

We hebben een agricamping gevonden waar de superaardige eigenaar het onwijs graag naar de zin wil maken. Meer dan eens kwam hij naar ons toe met olijfolie, informatieboekjes, verse groenten en het advies om een mooie plek te bezoeken.

Piombino Italy

Dinsdag 2 april – Bij Piombino

Onze wasmanden zijn vol en dus is het wasdag. Het is goed weer met 16 graden en zon en dus droogt de was binnen no time aan de waslijnen. We fietsen een paar kilometer en wandelen op Dog Beach. Verder doen we eigenlijk niet zoveel. Uitslapen, opruimen, schoonmaken, social media bijwerken en lezen in ons boek. En genieten van de zon natuurlijk!

Boat Elba Italy
Capoliveri Elba Italy

Woensdag 3 april – Op naar Elba!

We checken uit en rijden naar de haven. Vandaag gaan we een nieuw stukje van Toscane ontdekken, namelijk Elba! Dit eiland is zo’n 1,5 keer groter dan Texel. Vanaf de haven van Piombino vaar je hier in een uur naartoe. In tegenstelling tot het vasteland in deze hoek is Elba opeens heel heuvelachtig. Het eiland heeft veel smalle wegen met haarspeldbochten en gave (berg)dorpjes.

We rijden eerst na Capoliveri voor een stedentripje. Dit bergdorp ziet er zeker leuk en knus uit, maar helaas zijn de meeste winkels en restaurants gesloten. We vinden een fijn restaurant waar we een goddelijke groentelasagne eten. Intussen vieren de locals feest en zingen keihard liedjes. Wat een vrolijkheid!

’s Middags checken we in bij Camping Arrighi waar we een ruime plek kiezen onder de bomen. De zon schijnt, het is 16 graden en we genieten volop. Deze camping heeft een eigen strand en restaurant en keurig sanitair. Én er wordt komende dagen 16-18 graden met zon voorspeld, wat een heerlijk vooruitzicht!

Camping Arrighi Porto Azzurro Elba Italy
Porto Azzurro Elba Italy

Donderdag 4 april – Porto Azzurro

We starten rustig op en genieten volop van de zon. Met 16 graden is het heerlijk om in de zon te zitten. Aan het begin van de middag lopen we de heuvel over naar het dorp Porto Azzurro. Op het centrale plein lunchen we met een pizza en genieten van het uitzicht op de haven. We lopen een rondje en kopen wat souvenirs (lees: armbandjes).

Terug naar de camping lopen we door een natuurgebied wat ons brengt bij geweldige uitzichten op de kust. De cactussen geven het een heel tropisch gevoel. We sluiten de dag af met het wassen van Bros en genieten van de laatste zonnestralen.

Fietsen op Elba Italy
Bros Porto Azzurro Italy

Vrijdag 5 april – Fietsen op Elba

Vandaag fietsen we op Elba wat nog best spannend is. De kleinere wegen zijn nogal hobbelig en dus fietsen we op de hoofdwegen. Met flink wat (vracht)auto’s naast ons is dat toch best spannend. Al helemaal als er vlak achter mij een grote plaat van iemands dak valt… Ook stuurt de navigatie ons de verkeerde kant op en belanden we op een andere plek dan we wilden. Het uitzicht op Portoferraio is mooi, het eten wat minder. We fietsen terug naar Porto Azzurro waar we nog even bijkomen van dit fietsavontuur.

Portoferraio Elba Italy
Marcella Portoferraio Elba Italy

Zaterdag 6 april – Portoferraio

We vertrekken bij de (fijne!) camping en rijden naar Portoferraio, de grootste stad van Elba. We denken dat deze stad wat levendiger is op zaterdag, maar maken de fout om rond 1 uur in het centrum te komen. Tussen 1 en 4 uur is veel dicht en op Elba is het vanwege het voorseizoen al vrij rustig. Toch genieten we zeker van de knusse straatjes, de haven en bewonderen we de vele toffe uitzichten vanaf het fort.

We doen boodschappen en rijden door naar Marina di Campo. De 2 campings die we op het oog hadden zijn nog dicht, maar een andere is open. We krijgen een plek naast 2 drukke gezinnen die samen reizen. Niet ons ideaal, maar voor een nachtje is het okay.

Marina di Campo Elba Italy
Boat Elba Italy

Zondag 7 april – Marina di Campo & roadtrip Elba

Omdat we de puf niet meer hadden om naar Marina di Campo te rijden gaan we vanochtend naar het stadje. Grappig genoeg zijn er nu best veel restaurants en winkels open, kennelijk zijn de openingstijden gelinkt aan de kerkgangers. We rijden naar de haven van Portoferrario via een toeristische route langs de westrand van het eiland. Om half 2 steken we weer over naar het vasteland, dit keer met heerlijk weer! We vinden een agriturismo vlakbij Piombino met een fijne ruime plek.

Marina di Campo Elba Italy

Volg onze avonturen!

Wij maken een lange reis door Europa van meer dan 5 maanden. Vaste reisplannen hebben we niet, wel een reeks landen en regio’s die we willen ontdekken. Dat is een een stukje van het zuiden van Frankrijk, midden- en zuid Italië, het vasteland van Griekenland, Bulgarije, Roemenië, Hongarije en waarschijnlijk Slowakije en Tsjechië. Onze avonturen deel ik regelmatig in een artikel die ik deel via mijn nieuwsbrief. Ook zal ik Polarsteps bijhouden en kan je mijn avonturen volgen op Instagram. Ik vind het leuk dat je ons volgt en specifieke tips zijn uiteraard welkom!