Gezondheid Personal

Gezonde voornemens voor de tweede helft van 2017

26 juli 2017
Plaza de Toros, Ronda, Marcella

Tijd om de balans op te maken en gezonde voornemens voor de tweede helft van 2017 te stellen! Ik deel mijn doelen met je!

Melon

Gezond eten

Ik nam me al vaker voor om gezonder te eten. Ik nam maandenlang een simpele, maar heerlijke salade van komkommer en tomaat mee naar mijn werk, at meer fruit en groente en liet de overheerlijke chocolademousse staan. Toch sloop de chocolade langzamerhand weer in mijn eetpatroon en at ik ook weer vaker koekjes en snoepjes. Met als gevolg dat ik er kilo’s bij kreeg terwijl ik er juist minder wilde hebben. Nu is het écht tijd voor verandering, en zijn mijn gezonde voornemens voor de tweede helft van 2017 gesteld. Hallo gezond eetpatroon! Om op gang te komen hou ik mijn eetpatroon bij in een app, zodat ik inzicht krijg in mijn keuzes. Soms confronterend, maar vooral heel leerzaam!

Tastea detox thee

Detox thee

Als boost voor dit gezonde ritme koos ik voor de 30 dagen detox thee van Tastea. De 30 dagen kuur bestaat uit een speciale ochtend blend (Detox Morning) en een avond blend (Detox Evening). De blends zijn 100% natuurlijk, onwijs lekker én hartstikke gezond. De detox kuur kan je helpen met het volgende: afdrijven van vocht, verminderen van opgeblazen gevoel, ondersteuning bij je stofwisseling en onderdrukken van honger gevoel. Klinkt goed hé! Ik ben nu 4 weken aan de detox thee en kan mijn ervaringen met je delen.

Allereerst: de thee is echt heerlijk! De kwaliteit is hoog en de smaak is erg goed. De eerste week merkte ik al veel effect. Ik hield vocht vast, en de detox thee hielp me om dat af te voeren. Heel fijn! Ik voelde me niet energieker, maar mijn huid werd wel een stuk beter. De overige 3 weken was ik minder consequent. Ik dronk niet meer elke dag de ochtend én avond blend. Ik ging een weekend naar Mechelen en nam de thee niet mee, en ik wilde ‘s avonds liever een grote pot thee in plaats van één mok detox thee (en daarna nog een pot zetten). Hierdoor merk niet álle genoemde voordelen. Voor mij is het belangrijkste dat ik bewuster ben. Ik snoep minder en maak steeds vaker gezonde keuzes. Een gezonde stimulans is de detox thee dus zéker! En die afvalstoffen ben ik maar mooi kwijt. Ik wil zeker vaker detox thee drinken, en ook nog eens consequent de 4 weken vol maken.

Benieuwd naar de detox thee of een andere heerlijke smaak van Tastea? Met de kortingscode marcellamolenaar krijg je 10% korting!

FietspaadjeFietsen & straks weer zwemmen

Naast gezond eten is het goed om in beweging te zijn. Ook dit jaar heb ik weer een fietsdoel gesteld, omdat ik graag rij op mijn racefiets. Ik heb ‘m iets verhoogd, van 1.000 naar 1.250 kilometer. Benieuwd naar mijn tussenstand? Daarnaast fiets ik 4 dagen per week 7 kilometer enkele reis naar mijn werk. In het najaar en de winter fiets ik wel naar mijn werk, maar laat ik de racefiets staan. Ik zwem dan wekelijks 80 tot 90 baantjes.

Ik merk ik dat ik vrij snel last heb van blessures of andere pijntjes. Waarschijnlijk om ik te fanatiek sport na het vele zitten bij mijn kantoorbaan. Ik wil proberen om oefeningen te doen om mezelf sterker te maken om deze pijntjes te voorkomen. Op welke manier, dat weet ik nog niet. Misschien zou ik thuis oefeningen kunnen doen. Maar ik weet niet wat aanraders zijn. Tips zijn dus zeker welkom!

Vivofit Marcella

10.000 stappen per dag

Ik draag al jarenlang een stappenteller, ik had eerst de Garmin Vivofit (foto) en heb nu sinds een jaar de Garmin Vivosmart. Het bevalt me erg goed om inzicht te hebben hoeveel ik in beweging ben. Ik merk alleen dat ik minder fanatiek word. Ik haal lang niet elke dag de 10.000 stappen, en mijn dagelijks doel (een gemiddelde) is zelfs afgezakt naar 8.700 stappen. Dat mag fanatieker! Ik heb zelfs een bos achter huis, dus een wandelingetje is zo gemaakt. Gewoon doen, dus ik wil voortaan weer 10.000 stappen per dag zetten.

De 22.386 stappen haal ik wél tijdens stedentrips of lange wandelingen. Vaker doen dus!

Concrete doelen:

  • Meer groente en fruit eten
  • Minder snoepen
  • 5 kilo afvallen voor 31 december 2017
  • Wekelijks 2x blijven sporten, ook als ik mijn fietsdoel gehaald heb
  • Spieroefeningen aan mijn workout toevoegen om blessures te voorkomen
  • Dagelijks 10.000 stappen zetten

Wat zijn jouw gezonde voornemens?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

Dit artikel bevat gesponsorde onderdelen. Ik ga echter geen samenwerkingen aan waar ik niet achter sta. Ik deel in mijn artikelen niks anders dan mijn persoonlijke mening. Lees ook mijn disclaimer.

You Might Also Like

37 Comments

  • Reply Daphne 26 juli 2017 at 15:08

    Wat een goede, gezonde voornemens Marcella! Mijn voornemens, naja eigenlijk doe ik deels dingen al, is gemiddeld 3x in de week sporten (hardlopen, crosstrainer, zwemmen etc) en daarnaast het liefst elke dag van en naar m’n werk fietsen. Tenzij het heel hard regent haha. Dus qua bewegen zit ik goed 😉 En gezond eten gaat eigenlijk ook wel goed. Mag wat minder uit eten, maar vaak probeer ik dan ook wel bewuste keuzes te maken 😉 haha

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 20:35

      Wat knap dat je 3x per week sport! Ik zit nu op 2x per week, maar ik iets dan alleen. Iets meer variatie zal wel goed zijn. Ook qua gezond eten, want het blijft een valkuil om te gaan snoepen. Ik moet echt leren om meer gezondere keuzes te maken. Maar als ik er meer op ga focussen, dan komt dat vast goed!

  • Reply Sarah 26 juli 2017 at 15:40

    10.000 stappen/dag vind ik echt ontzettend veel. Ik hoor vaak dat het eigenlijk een standaard doel is om te hebben/dat iedereen het zou moeten doen/kunnen, maar voor mij is het toch echt niet weggelegd. Af en toe maken we eens een lange wandeling met het hondje van mijn vriend en dan geraak ik aan die 10.000 stappen. Anders kom ik daar niet aan hoor. Pfoeh. Tijdens een stedentrip daarentegen kom ik ook wel altijd makkelijk boven de 20.000. Haha.
    Succes in ieder geval met al je doelen 🙂 Minder snoepen en meer groenten en fruit eten staan bij mij ook op het lijstje! Yes we can 😉

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 20:39

      10.000 stappen per dag haal je alleen als je een wandeling maakt. Van alleen wat rondlopen in huis kom je er niet op. Op werkdagen in de lunchpauze een half uur wandelen en verder zoveel mogelijk even wat te drinken halen of naar een collega lopen om wat te vragen. Doe je dat niet, dan haal je het ook niet. Daardoor is mijn doel (gebaseerd op gemiddeld aantal stappen) ook gezakt. Maar ik zou het graag willen halen, elke dag. Daarnaast fiets ik ook 2x 7km naar werk, dus ik krijg mijn beweging ook wel. Nu nog minder snoepen 😉

  • Reply Stéphanie 26 juli 2017 at 15:55

    Mooie doelen en volgens mij doe je het al best goed wat betreft gezond leven. Tof dat je naast fietsen naar werk ook zoveel met de racefiets op pad gaat. Wat eten betreft mag ik van mezelf sowieso 1 keer per dag iets lekkers eten en soms negeer ik die regel lekker 😉 Ik fiets ook naar werk, wandel veel en doe daarnaast ook (hot) yoga. Thuis doe ik krachttraining met exercise ball, kettlebell etc. en rek en strek oefeningen, bijna iedere dag. Dat helpt ook om je spieren sterk en soepel te houden. Misschien een idee voor jou? Zwemmen wil ik ook weer oppakken, in de winter dan. Ruim een jaar niet gedaan en ik mis het enorm.

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 20:49

      Ik vind het vaak vermoeiend, om naast het fietsen naar mijn werk & werk nog op de racefiets te stappen. Maar zodra ik het op mijn vrije vrijdag en op zondag doe, is het prima te doen! Ik vind het het een fijne manier om mijn hoofd leeg te maken/trappen. Ik mag van mezelf ook elke dag wat lekkers, maar ik merk dat dit uit de hand loopt. Ik wil er kritischer in zijn. Dan is de kans groter dat ik wat kilo’s kwijt raak.
      Die trainingen met de exercise ball en kettlebell, daar ben ik erg benieuwd naar! Ik denk dat dit zeker wat voor mij is! Kan je mij laten weten hoe je aan die oefeningen komt? En heb je verder nog tips? Let me know!
      Ik ben vandaag sinds lange tijd weer in het zwembad geweest. Met Jan en zijn nichtjes dus het was vrij speels, maar toch vond ik het heerlijk om weer in het water te liggen. Ik moet het echt vaker doen, zonde om het steeds zo lang te missen!

  • Reply Janneke 26 juli 2017 at 17:17

    Goed bezig Marcella! Het gaat je lukken, dat weet ik zeker 🙂 Af en toe iets lekkers moet je gewoon blijven doen hoor. Heel gek, maar door mijn operatie lijkt mijn maag wel gekrompen en eet ik veel minder dan voorheen. Ik ga nu richting de 10 kilo gewichtsverlies, terwijl ik inmiddels alweer langer wel mag eten, dan de 6 weken die ik niet mocht kauwen. Mijn stappenteller staat ingesteld op 7000 per dag. Hierbij tel ik wel de km’s naar mijn werk op (dan telt hij ook ‘stappen’) en sport daarnaast zo’n 4x per week (tennis en bootcamp). Ik moet nu wel stoppen met kilo’s afvallen en gaan trainen op een strakkere buik haha!

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:00

      Ja, ik blijf zeker af en toe wat lekkers eten. Maar ik wil wel naar af en toe in plaats van elke dag. Dat is niet goed, en zo raak ik ook geen kilo’s kwijt. En dat wil ik dus wel graag! Wat goed dat je 4x per week sport! Je bent echt veel afgevallen, en je was al zo slank. Niet té slank worden hoor 😉

  • Reply Sabine 26 juli 2017 at 17:25

    Super goed bezig meid! Ik had zo’n beetje dezelfde doelen eind vorig jaar en het is gelukt om in 6 maanden tijd 7 kilo af te vallen. Het kostte me even moeite om die discipline te vinden die je hier echt voor nodig hebt. Op een gegeven moment zat het gezond eten en sporten zo in mijn systeem, ging het helemaal goed. Ik at en eet natuurlijk nog steeds lekkere dingen, maar niet elke dag en met mate. Krachttraining doe ik veel en is best belangrijk hier. Spieropbouw. Ik moet ook zeggen dat veganistisch eten enorm helpt af te vallen. Dan vallen er namelijk heel veel producten af die juist dikmakers zijn (kaas, ei, vlees…). En ik mis niks (ik had van tevoren gedacht dat ik kaas en ei zou missen maar is helemaal niet het geval). Heel veel succes!

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:03

      Netjes dat je 7 kilo bent afgevallen in 6 maanden! Ik heb een tijdje geleden goed vastgehouden aan de gezonde discipline, maar sinds het overlijden van mijn vader kan ik dit lastig terug vinden. Maar het moet nu toch wel weer, het is al 4 jaar geleden… Ik ga er dus echt weer voor. Met af en toe wat lekkers, maar vooral een gezonde basis. Krachttraining doe ik echt amper, dat wil ik wel echt gaan proberen. Lijkt me ook goed tegen blessures. Vegetarisch eet ik wel, maar veganistisch lijkt me erg moeilijk. Kaas. ei… ik vind het heerlijk!

  • Reply Marleen 26 juli 2017 at 17:29

    Klinkt goed inderdaad. Veel succes 😀

  • Reply Shirley 26 juli 2017 at 18:54

    Mooie doelen! Bij mij moet alles beter op dit moment. Ik ben net voor het eerst weer gaan sporten na 5 weken. Mijn eetpatroon moet ook beter eigenlijk. Het enige dat wel goed gaat, is regelmatig 10.000 stappen behalen. Als ik loop van het station naar mijn werk (20 minuten enkele reis) en in de pauze gaan wandelen dan haal ik het eigenlijk wel. Maar natuurlijk zijn er af en toe ook dagen waarop ik zelfs amper stappen zet, haha!

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:05

      Voordat ik in Groningen woonde liep ik ook altijd van het station naar mijn werk, en aan ‘t einde van de dag weer terug. Ik haalde de 10.000 stappen per dag toen altijd met gemak. En ik viel makkelijker af. Kennelijk verbruik ik met fietsen naar mijn werk toch mijn energie op een andere manier. Dat is wel jammer, want het is moeilijker zo. Ach, ik ga er mijn best weer voor doen!

  • Reply Saskia 26 juli 2017 at 19:46

    Goed bezig en een hoop mooie doelen. De Detox thee ben ik nu ook mee bezig en ben echt positief verrast. Super tof ook deze samenwerking voor mij als echte theeleut. In Augustus komt mijn review online 🙂

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:07

      Leuk dat je ook zo enthousiast bent over de detox thee! De smaak is echt heel erg goed hé! Ben benieuwd naar jouw review!

  • Reply shere 26 juli 2017 at 20:39

    wat goed van je! ik zou ook graag wat kilos kwijt raken (ik heb de extra kilos van de zwangerschaaps nog niet weg). In de zomer lukt wel goed, want met mooi meer krijg ik meer zin in een stukje koud watermeloen. Ik doe elke week een keer aquaspinning en straks wil ik de yoga weer oppaken.

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:07

      Leuk dat je aan aquaspinning doet! Ik heb het ook een tijdje gedaan, vond het erg leuk! Yoga, dat staat al langere tijd op mijn lijstje om te proberen, maar het komt er nog niet van. Zeker eens doen!

  • Reply Betsie 26 juli 2017 at 22:24

    Doorzetten Marcella. Je hebt een begin gemaakt.
    De motivatie is het belangrijkste.
    Als je echt iets wil lukt het vast.
    Het hoeft niet snel.
    Veel succes meiske.

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:08

      Lief dat je reageert mam. Ik ga ervoor! X

  • Reply Yvon 27 juli 2017 at 06:24

    Goed bezig hoor! Lastig is het denk ik, om toch de motivatie te behouden en door te gaan wanneer je regelmatig last hebt van blessures.

    Zelf was ik net in een lekker ritme voor ik op vakantie ging, hopelijk lukt het me om daar weer in terug te komen.

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:09

      Ja, het is zeker lastig om te motivatie te houden als je last hebt van pijntjes. Gelukkig trekt het altijd weer weg, en beweging blijft goed voor mijn lijf. Jij ook succes met het weer oppakken van je ritme!

  • Reply Jenny 27 juli 2017 at 09:05

    Mooie concrete doelen!

    Mijn belangrijkste doel is om van mijn nekklachten af te komen en een betere conditie te krijgen. Nu op reis wandel ik al veel, na de vakantie wil ik weer vaker naar de sportschool.

    Gewicht (weer) kwijt wil ik ook wel weer, maar eerst gezond (pijnvrij) worden.

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:10

      Wat naar dat je nog steeds last hebt van nekklachten 🙁 Ik hoop dat het je lukt om er vanaf te komen en een betere conditie op te bouwen. Als je meer in beweging bent, dan heb je hopelijk ook weer minder last. Succes Jenny!

  • Reply Narelle | wegvanhetnoorden.nl 27 juli 2017 at 15:26

    Wat een mooie doelen Marcella! Respect hoor dat je (nu al) zoveel in beweging bent. Ik heb eigenlijk niet echt gezonde voornemens, al probeer ik wel de levensstijl die ik nu een aantal jaren heb gewoon door te zetten: door de week zo gezond mogelijk eten, in het weekend een beetje extra genieten en af en toe een flinke wandeling of fietstocht maken.

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:20

      Jij eet al heel gezond Narelle, goede motivatie voor mij! Maar ik ben best al veel in beweging ja, dat is fijn! Nog wat meer beweging en wat gezonder eten, dan vind ik vast een goeie balans.

  • Reply Nicole 27 juli 2017 at 15:46

    Wat een mooie voornemens! Succes! Ik maak geen goed voornemens, voor mij staat dat voor iets wat gedoemd is om te mislukken 😉 Ik let gewoon bewust op wat ik eet en geniet ervan 🙂

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:21

      Als je zo bewust bent, dan is dat eigenlijk ook al een goed voornemen. Om het beter te doen en gezonder te worden. Ik heb het echt nodig nu, wil echt weer beter in mijn vel zitten!

  • Reply Niels 27 juli 2017 at 22:08

    Goede voornemens. Nu alleen nog volhouden. Ik zou ze ook eens moeten opvolgen trouwens. Is de detox thee echt zo lekker? Ik ben een redelijke theeleut en een kopje ‘s morgens en ‘s avonds doe ik eigenlijk al. Dus misschien dit eens proberen. Kan geen kwaad toch? en heel herkenbaar dat je meer dan 20.000 stappen zet op een citytrip. Dat haal ik daar ook meestal met gemak 😉

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:22

      Ik heb al heel wat soorten detox thee geprobeerd, maar deze van Tastea vind ik echt heel lekker. En best effectief ook! Het is dus zeker het proberen waard! En we moeten vaker op stedentrip dus, lekker 20.000 stappen zetten. Fijn!

  • Reply Wanda 27 juli 2017 at 22:43

    Oh, wat klinkt het mij allemaal bekend in de oren! Ook ik begon dit jaar vol goede moed maar helaas… inmiddels ben ik toch zo’n 4 kilo gegroeid terwijl ik er juist 10 wil afvallen. Het is zo lastig om consequent te zijn. Het lopen gaat eigenlijk best wel goed, want ik gok dat we zo’n 30 km in de maand lopen maar dat snaaien… verschrikkelijk. Maar je hebt gelijk, we hebben nog een half jaar om de schade te herstellen, dus in de tweede helft van dit jaar moet het dan maar gaan gebeuren! Ik zal mijn doelen dit weekend ook eens gaan opstellen. Misschien kunnen we elkaar dan steunen!

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:24

      Ik wilde 5 kilo afvallen, maar intussen is de 8 kilo geworden. En eigenlijk wil ik er nog wat meer vanaf. Het is zeker lastig om consequent te zijn, zeker als je best met vanalles bezig bent en soms ook wat minder goed in je vel zit. Toch hebben we nog een half jaar te gaan, waarin we ervoor kunnen gaan. Lijkt me zeker goed om elkaar te steunen! Wat goed dat je 30km per maand loopt trouwens. Wauw!

  • Reply marjolein 28 juli 2017 at 08:20

    Goed bezig! Met deze voornemens gaat het je vast lukken. Doordat ik aan het trainen ben voor een 10 kilometer sport ik genoeg, maar mis ik nu wel weer de krachttraining.. Keuzes maken..

    • Reply Marcella 30 juli 2017 at 21:25

      Krijg je geen last van pijntjes doordat je de krachttraining mist? Dat is bij mij wel echt het geval namelijk. Ik ga echt eens op zoek naar een goeie balans, en oefeningen die bij me passen. Misschien de kettelbell?

  • Reply ivonne 1 augustus 2017 at 14:49

    Goed bezig Marcella! Het blijft altijd hard werken om een gezond lijf te houden en dan moet je al dat lekkers helaas regelmatig laten staan. Ik was altijd redelijk streng voor mijzelf en snoepte alleen op feestjes en dergelijke. Met een maatje in mijn leven die veel van lekkere dingen houdt en ook regelmatig iets lekkers neemt is dat een stuk lastiger. Sporten doen we allebei, maar ieder pondje gaat toch vaak gewoon door het mondje. Een mooi streven! Ik herken het wel wat je zegt; als je ineens (te) fanatiek bezig bent. Je lichaam roept je vanzelf tot de orde…..

    • Reply Marcella 3 augustus 2017 at 11:54

      Ja, het is zeker hard werken Ivonne. Ik merk vooral in tijden dat ik wat minder goed in mijn vel zit of het stressvol is, dat ik sneller ga snoepen. Zo’n valkuil! Ik was een tijdlang ook heel streng, maar ik heb de teugels weer (flink) laten vieren. Tijd voor een strenger regime dus! En ook af en toe mijn rust pakken natuurlijk!

  • Reply Manouk - Groetjes uit Verweggistan.nl 19 augustus 2017 at 15:19

    Wauw wat goed, die gezonde voornemens! Ik wilde al jaren de Disneyland Paris marathon lopen. Toen deze naar Parijs kwam, besloot ik dat ik mee móést doen. Dat betekende wel trainen, want die halve marathon zat er anders niet in. En hoewel ik hardlopen eigenlijk niet zo leuk vond, vind ik dat nu wel! Ik heb zelfs nog een halve marathon gelopen en ik ga in september weer naar Disney. Ik loop 3x per week ongeveer, maar moet weer opbouwen na mijn reis. Dat is wel fijn, dan heb je een basis en een goede reden om de deur uit te gaan: anders heb ik voor niets zo hard getraind 😉 Maar qua eten kan ik zeker nog wel wat verbeteren..

  • Leave a Reply