Een ochtend extra vroeg opstaan leverde ons een tof uitzicht op, we zagen een stel koala’s met hun pluizige oortjes wapperend in de wind en bewonderden de mooiste streetart in Melbourne. Maak je op voor weekoverzicht Australië deel 3!

Great Ocean Road, 12 Apostels, Australia Great Ocean Road, Loch Ard Gorge, AustraliaMaandag 9 maart

Onze wekker gaat al om 6:30 uur en we staan meteen naast ons bed. We frissen ons even op en 10 minuten later rijden we de camping af. Een kwartier later zijn we bij de 12 Apostels die we met zonsopkomst gaan bezoeken. Helaas zorgt het wolkendek niet voor de állermooiste zonsopkomst, maar gaaf was het zeker (helaas zonder pinguïns). Na een ontbijt op de parkeerplaats rijden we een stukje terug om Loch Ard Gorge te bewonderen. Naar dit moois kan je vanuit allerlei hoeken kijken, dus we vermaken ons er best een tijd.

Omdat we op onze route weer langs de 12 Apostels rijden nemen we er nog even een kijkje en we gaan naar het uitzichtplatform bij Gibsons steps. Helaas is het strand afgesloten. We rijden door naar Cape Otway waar we overnachten bij Bimbi Park. Op de toegangsweg zien we een koala in een boom die rustig blaadjes eet. Op de camping (die bekend staat als ‘camping under the koala’s’) spotten we helaas geen koala, ondanks dat we het hele park af zoeken.

Great Ocean Road coast Australia Great Ocean Road sunsetDinsdag 10 maart

We slapen uit, fijn! We spreken een Nederlandse dame op de camping en zij vertelt dat er bij de speeltuin een koala in de boom zit. Die gaan we uiteraard bewonderen. Als we de camping af rijden spotten we nóg 3 koala’s in de bomen. We krijgen er een geoefend oog voor 😉 We rijden naar Redwood waar we sequoia bomen zien en we lopen naar de Hopetoun Falls. De weg kronkelt door een soort regenwoud afgewisseld met weilanden, een bizar contrast. We rijden naar Apollo Bay, doen boodschappen en rijden naar Marengo Holiday Park. Hier genieten we ons mooiste uitzicht ooit: op de oceaan! Ook zien we wéér een koala slapen in een boom. Het 7e dier wat we spotten! Ze zijn zó schattig <3 We genieten van een gave zonsondergang, lezen nog wat en gaan slapen.

Koala AustraliaGreat Ocean Road coast Australia Kaketoe Australia Woensdag 11 maart

We maken een eerste stop bij Kenneth River waar je direct naast de general store koala’s kunt spotten. In de gum trees zagen we 2 schatjes in een innige omhelzing met de boom. Hun pluizige oortjes wapperend in de wind. Een stukje verderop drinken we wat bij een strandtent in Wye River terwijl we onze route doornemen. Na een wandeling bij de Carisbrook falls rijden we door naar Lorne waar we bij winkeltjes kijken en wat eten en drinken. Onze tweede waterval van vandaag is de Erskine falls. Vannacht slapen we bij Aireys Inlet Holiday park waar we afkoelen in een kleine zwembadje en urenlang lezen in ons boek (Lazarus van Lars Kepler voor mij). Fijn!

Postcards AustraliaTorquay Surf City Australia Torquay Australia Donderdag 12 maart

We schrijven kaarten voor het thuisfront en posten deze. Dan rijden we door naar The Great Ocean Road Chocolaterie. Hier is echt álles wat je ziet van chocolade. We verwonderen ons over het aanbod en bestellen beide de ‘best brownie’ met ijs. Een stukje verderop nemen we een kijkje in Torquay wat bekend staat als hét surfwalhalla. Hier komen de merken Quicksilver en Ripcurl vandaan, dus we nemen een kijkje in het surfdorp. Ook de stranden zijn er prachtig. ’s Avonds slapen we bij Barwan Heads Holiday Park met uitzicht op de oceaan en een heldere lucht vol sterren. Wauw!

Geelong Australia Great Ocean Road coast AustraliaVrijdag 13 maart

Onze buurman had al het al gezegd: de zonsopkomst is hier prachtig. Wij bekijken ‘m door de ramen van onze camper. Vervolgens rijden we door naar Geelong, na Melbourne de grootste stad van de staat Victoria. Het centrum is uitgestorven en veel winkels zijn dicht. Als het ook nog gaat regenen houden we het voor gezien en rijden door naar Melbourne. Hier gaat we eerst naar Maui, de verhuurder van onze camper. We kunnen na 2 weken ons beddengoed en de handdoeken verschonen. Ideaal!

Er is wifi, dus Jan checkt het tijdschema van de Formule 1 en ziet tot zijn schrik dat het event afgelast is. Een medewerker is besmet met het virus en dus is uit veiligheid alles geannuleerd. Ook het concert van Robbie Williams vervalt en daarmee zijn dé twee hoofdactiviteiten van onze reis ineens weg. Hevig gedesillusioneerd (en voor het eerst een beetje angstig vanwege alle ontwikkelingen) rijden we naar de Big 4 camping die meer lijkt op een soort parkeerplaats. We doen onze was terwijl de regen uit de lucht klettert. Even later lopen we naar een pizzaria waar we veels te lang op ons eten wachten. Gelukkig smaken onze pizza’s wel heerlijk.

Victoria Markets Melbourne Australia Melbourne Australia Melbourne AustraliaZaterdag 14 maart

We beginnen de dag wat later en tegen het einde van de ochtend nemen we de metro naar het centrum. Onze camping zit in een buitenwijk, dus het duurt 3 kwartier voor we bij Town Hall zijn. Vervolgens gaan we naar Victoria Markets, een foodmarket waar we lunchen. We nemen een kijkje bij Federation Square waar we merchandise stands van de Formule 1 ‘gewoon’ staan. Vervolgens bewonderen we de vele straten vol grafitti. Ik maak er bergen foto’s van, maar even later vinden we de allermooiste print als eerbetoon aan al die brandweermannen die hard gewerkt hebben om de branden te blussen en dieren te redden. Vlak voordat de winkels sluiten koop ik een outdoor korte broek en Jan koopt een gave Australië-trui. In het winkelcentrum sluiten opeens allerlei restaurants en is het avondeten uiteindelijk wat behelpen.

Melbourne Australia Brighton Bathing Houses Australia Pier St Kilda AustraliaZondag 15 maart

We staan al vroeg op omdat we de Fitzgerald gardens willen bezoeken. Daarna pakken we de metro naar de Doklands aan de rand van Melbourne. Hier zijn we vooral te vinden in het leuke winkelcentrum en we lunchen bij een leuk restaurant met uitzicht op het reuzenrad. Eenmaal terug bij onze camper rijden we eerst naar onze volgende camping – 5 Ways – waar we de allerlaatste plek krijgen. Omdat de mol intussen bekend is, kijken we de finale op onze tafel voor de camper.

Vervolgens haasten we ons naar Brighton waar we de gekleurde badhuizen bewonderen. Daarna rijden we vlug door naar St. Kilda we we snel wat eten omdat we ruim voor zonsondergang (7:30 uur) op de pier moeten zijn om de pinguïns op het land te zien komen. Helaas, als we daar komen zien we dat vanwege de veiligheid de pier is afgesloten. Dikke pech! Wel hebben we een mooie zonsondergang met zicht op de skyline van Melbourne.

Onze reis is intussen beëindigd. Wij strandden in Sydney en zijn na meerdere geannuleerde vluchten inmiddels terug uit Down Under. Omdat we een tijdje in beslag werden genomen door stress, maak ik onze weekoverzichten alsnog af.

Lees ook:

Kijk jij uit naar mijn artikelen over onze reis in Australië?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin