Het zuidelijkste stukje van Italië in de voet, daar vind je schattige witte stadjes. Eentje met wel heel schattige punthuisjes. Na deze toffe stedentrips gingen we een heel ander avontuur tegemoet!

Hiervoor: van Zuid-Frankrijk naar Elba, Rome, de Vesuvius & Matera

In 5 weken reden we van Groningen langs de Tyrreense kust omlaag naar de punt van Italië. In mijn weekverslagen lees je meer over onze avonturen in gave natuur en mooie steden:

Bari Puglia Italy

Woensdag 24 april – Bari

We verlaten het wonderschone Matera en rijden de regio Basilicata uit en Puglia in. Dit is de meest zuidelijke regio in de voet van Italië. In het plaatsje Acquaviva della Fonti hebben we een gratis camperplek gevonden aan de rand van de stad. Het is vlakbij de sportvelden waar het enorm druk is. Toch voelt het wat gek om de camper achter te laten. We lopen naar het station om in een half uur met de trein naar Bari te rijden.

Precies bij aankomst in de stad treffen we een dikke regenbui. Als het weer droog is lopen we een mooie ronde door de nieuwe en oude stad. Bari is knus en heeft leuke straatjes. In deze stad wordt pasta traditioneel in de ochtend gemaakt waarna het te drogen wordt gelegd. Leuk om te zien! Ook vind je er de overblijfselen van bisschop Nicolaas oftewel Sinterklaas. We lunchen met Panzerotti, een typisch gerecht uit Puglia. Het deeg smaakt naar oliebol en de vulling is voor mij met tomaat en kaas en Jan heeft de carbonara-variant. Best lekker!

Alberobello Italy

25 – 27 april – Alberobello

Donderdag rijden een stukje verder Puglia in, naar Alberobello. Deze stad is bekend omdat het vol staat met Trulli huisjes. Deze zijn honderden jaren oud en oorspronkelijk gemaakt zonder cement. De reden hiervoor is niet helemaal duidelijk, maar het zou kunnen zijn om ze snel weer af te kunnen breken om belasting te ontduiken. We zijn al vroeg op de camping (met een nieuwe lading boodschappen) en dat is handig want we mogen zelf een plekje zoeken op het wat krappe terrein. De rest van de dag chillen we op de camping.

Vrijdag lopen we naar het centrum van Alberobello. Op 25 april is het Bevrijdingsdag in Italië en vanwege het lange weekend is het overal erg druk. Alberobello heeft een historisch centrum vol trulli huisjes, maar er is ook een nieuwer deel. We nemen overal een kijkje. Bij toeval zien we een dakterras wat iets sjofel oogt maar een gewéldig uitzicht geeft op de trulli huisjes. Hier hebben we lekker een uurtje gezeten in de zon (want hij schijnt weer!).

Zaterdag doen we rustig aan. We wilden naar het stadje Locorotonda fietsen, maar hebben er beide geen zin in. Dan doen we dat dus niet! We chillen op de camping en Jan probeert tevergeefs onze gasfles bij te vullen. ’s Avonds fietsen we naar Aberobello voor ons laatste Italiaanse diner mét Limoncello Spritz. Midden op het plein vinden we een fijne plek met tof uitzicht. Ook lopen we nog door de straatjes die – heel fijn – nu een stuk minder vol zijn.

Ostuni Italy

Zondag 28 april – Ostuni

‘Ostuni is één van de mooiste steden in Puglia’ vertelde vriendin Annemieke ons. En dus reden we naar dit witte stadje voor een stedentrip. Ook hier was het weer druk vanwege het Bevrijdingsweekend, maar we vonden wat knusse straatjes en fijne terrasjes met een mooi uitzicht op onder andere de kust. De groene strook voor de kust deed ons deden aan onze reis door Mexico. We deden vandaag lekker rustig aan want er stond ons een nieuw avontuur te wachten!

Kalami Beach Camping Greece
Bros Kalami Beach Camping Greece

29 – 30 april – Acclimatiseren in Griekenland

Zondagavond om 21:30 uur reden we op de boot in Brindisi en maandagochtend om 9 uur reden we Griekenland in! We hadden een korte nacht en dus was het fijn om na het doen van wat boodschappen een kort stukje te rijden naar onze camping. Hier zijn we twee dagen gebleven. We sliepen uit, deden onze was, lieten Bros zwemmen in de zee en aten onze eerste Griekse gerechten bij het restaurant. Wij hebben van Griekenland nog maar weinig gezien. Marcella was op Rhodos en samen waren we op Chios en kort in Athene. We kijken uit naar nog meer Griekse avonturen!

Jan Marcella Alberobello Italy

Volg onze avonturen!

Wij maken een lange reis door Europa van meer dan 5 maanden. Vaste reisplannen hebben we niet, wel een reeks landen en regio’s die we willen ontdekken. Dat is een een stukje van het zuiden van Frankrijk, midden- en zuid Italië langs de Tyrreense kust, het vasteland van Griekenland, Bulgarije, Roemenië, Hongarije en waarschijnlijk Slowakije en Tsjechië. Onze avonturen deel ik regelmatig in een artikel die ik deel via mijn nieuwsbrief. Ook zal ik Polarsteps bijhouden en kan je mijn avonturen volgen op Instagram. Ik vind het leuk dat je ons volgt en specifieke tips zijn uiteraard welkom!