Een tijdje geleden las ik over steden waarbij het geen liefde op het eerste gezicht was. Hoewel de meeste steden die we bezoeken ons erg goed bevallen, is er ook een aantal die mij niet zo raken…

Auckland, New ZealandAuckland, New Zealand

Onze geweldige reis door Nieuw-Zeeland begon met een nachtje op de luchthaven van Auckland. Om te wennen aan het grote tijdsverschil van 12 uur reden we eerst naar de Bay of Islands en het uiterste noorden: Cape Reinga. Een goede keuze om na zo’n lange reis eerst de rust op te zoeken! Na een paar heerlijke dagen kwamen we terug in Auckland waar we 3 nachten geboekt hadden in hotel Ascotia Off Queen. Dat de jetlag nog flink aanwezig was bleek goed: ik viel bijna in slaap (!) tijdens het concert van The National…

Het was geen liefde op het eerste gezicht in Auckland. Misschien omdat de stad nogal Aziatisch georiënteerd is, maar ook leek er wel wat sfeer te ontbreken in de stad. Er zijn mooie gebouwen en zeker leuke plekken, maar het voelde er niet goed. Het is lastig te benoemen waar het precies aan lag, maar Auckland voelde niet als mijn stad. Ik was blij dat we weer op pad konden om de Coromandel te bezoeken.

Griffith ObservatoryLos Angeles, America

Tijdens onze roadtrip West-Amerika startten we in Seattle en reden via geweldige natuur als Yellowstone National Park naar Los Angeles (om vervolgens te eindigden in San Francisco). In LA hadden we meteen veel moeite om de stad in te komen en stonden we een tijdje in de file. We liepen over de beroemde Hollywood boulevard en fietsten over het strand van Santa Monica. Ook genoten we van de prachtige zonsondergang vanaf de Griffith observatory (waar je ook gaaf zicht heb op de Hollywood letters). Klinkt goed, maar werkelijk élke keer als we ons met auto verplaatsten in de stad stonden we in de file. Af en toe moesten we voor plan B gaan omdat het echt geen doen was. Tsja, dan kom je toch op mijn lijstje met steden waar het geen liefde op het eerste gezicht was…

Dublin, IrelandDublin, Ireland

Een lang weekend van Ierland werd het: we vlogen heen naar Cork en haalden onze huurauto op, maakten een lange wandeling in de Wicklow Mountains en eindigden onze reis in Dublin. Misschien kwam het door het relaxte gevoel wat ik nog wel had in de natuur, het hostel waar we niet zo fijn sliepen of dat ik gewoon moe was, maar Dublin raakte mij niet. Ik was gek op Edinburgh, maar dat gevoel ontbrak voor mij in Dublin. Terwijl iedereen gék is op deze stad, heb ik er dus niet zoveel mee. Waarom, dat is mij dus echt een raadsel. Er is zeker veel moois in de stad te zien, maar het was voor mij geen liefde op het eerste gezicht. Smaken verschillen dan maar?

Belfast, Northern Ireland

Tsja, ook Belfast was niet zo mijn ding. Plannen voor een lang weekend Belfast werden omgeturnd in een roadtrip Causeway Coastal Route met véél gave natuur. We genoten van de Giant’s Causeway en werden verliefd op de ruige kustlijn van Noord-Ierland. En toen deden we een stedentrip Belfast en daar werd ik niet zo enthousiast van… Misschien had ik heimwee naar alle geweldige natuur, was het mij even te druk of ben ik echt niet fan van de stad. Ik weet het niet zeker. Voor de zekerheid raad ik iedereen aan om met een stedentrip Belfast zéker niet de natuur te vergeten. In een lang weekend Noord-Ierland kan je al veel gaafs zien!

Gelukkig ben ik wél dol op Londen en Newcastle!

Playa del Carmen MexicoPlaya del Carmen, Mexico

Wij waren niet van plan om Playa del Carmen te bezoeken tijdens onze roadtrip Mexico. Maar omdat we onze reis niet vooraf gepland hadden, bleef er wat tijd over en toen leek Playa del Carmen het meest logisch. We boekten 3 nachten bij Grand Fifty Suites, een fijn hotel met heerlijke kamers (aanrader!). Op de eerste dag wilden we gaan snorkelen en dus liepen we na het ontbijt naar het strand. Al snel ontdekten we dat de hele kust van Playa del Carmen volgebouwd is en je het strand het beste op kunt komen via de een of andere strandtent. Waar je dus toegang voor moet betalen. Uiteindelijk vonden we een gratis toegangsweg, maar helaas bleek de zee vol boten en mensen te liggen. Geen goede snorkelplek. We besloten naar een strand te gaan aan de rand van de stad (foto), maar ook daar was het geen goede plek om visjes te kijken. Ons snorkelplan werd helaas afgeblazen.

Playa del Carmen is een stad vol vermaak en het is er onwijs toeristisch. In de winkelstraat word je óveral aangesproken omdat mensen iets aan je willen verkopen en het is er druk, heel druk. Op onze tweede dag zijn we de stad ontvlucht om Maya tempel Cobá te bezoeken. Een dikke aanrader trouwens, we fietsten rond om de tempels te bezoeken en zagen er tientallen apen slingeren door de boomtoppen. Wauw! Onze laatste dag in Mexico hebben we doorgebracht in pretpark Xcaret. Reteduur, maar we vonden het er zó onwijs leuk. We zwommen door ondergrondse rivieren, zagen allerlei gave dieren en waren bij een te gekke show. Super! Maar of je Playa del Carmen beter kunt overslaan? Ja!

Bij welke stad was het voor jou geen liefde op het eerste gezicht?

Stéphanie

Dublin vind ik juist wel super. Eerste keer was ik er met school, daarna met vrienden, en de afgelopen jaren ging ik twee keer op familiebezoek. Geen idee waarom het gevoel bij jou juist ontbrak. Maar dat je moe was en het hostel niet fijn was, kan ook meespelen. Of had je ook slecht weer? Ik had bv verwacht dat ik Toronto even leuk als Vancouver zou vinden, zoals je weet was het daar echt liefde op eerste gezicht. Maar we hadden een beetje pech omdat het ontzettend vies en koud weer was en mistig, waardoor we te weinig op… Lees verder »

Jan

Ik vond Dublin wel leuk hoor 😉

En maak gelijk even gebruik van de situatie om de nieuwe reactie-plugin van wpDiscuz te testen. (Sorry Stéphanie)

Linda

Ik vond Auckland een van de leukste steden van Nieuw-Zeeland, maar dat zegt meer iets over alle andere steden, dan over Auckland. Echt leuk kan ik die stad niet noemen, ook al kun je genoeg leuke uitstapjes maken. Dat Aziatische heb ik helemaal niet zo ervaren eigenlijk, ik vond het een vrij westerse, moderne stad. Dat moderne is dan ook gelijk waar ik niet zo van houd. Verder zou voor mij Singapore op dit lijstje staan, net zoals Xi’an. Dublin lijkt mij wel oké, het spreekt mij nooit zo aan eigenlijk, dus kan me voorstellen dat hij in dit lijstje… Lees verder »

Co | Op reis met Co

Ja, niet alle steden zijn helaas zo leuk als je hoopt. Van dit lijstje bezocht ik alleen LA en dat vond ik juist een geweldige stad, zoveel verschillende dingen te zien en te doen! Ja, de files daar is een algemeen probleem, maar dat is wel bij meer steden het geval. Ik vond juist San Francisco wat tegenvallen; superduur, druk, veel zwervers en koud en mistig 😉 Playa del Carmen zal ik (noodgedwongen) deze zomer bezoeken (kom pas in de avond aan, dus wil niet te ver doorrijzen), ben erg benieuwd hoe me dat gaat bevallen. Ik ben in ieder… Lees verder »

Anne - Ditisanne.nl

Leuk onderwerp!
Ik had het met Wenen, veel te veel grijze en pompeuze gebouwen. De Hofburg vond ik wel mooi maar omdat het voorplein van dit gebouw tot parkeerplaats omgebouwd was, oogde zelfs dit niet zo mooi als het zou moeten zijn. Voor mij ontbrak het in Wenen aan sfeer. Heb eigenlijk een beetje hetzelfde met Parijs dus waarschijnlijk ligt het aan grote grijze steden… 😊

En wat Dublin betreft, vind ik die stad ook een beetje een afknapper als je van het Ierse platteland komt dus wel herkenbaar!

Amy

Jouw gevoel met LA is wel vergelijkbaar met mijn gevoel. Ik vond de stad echt by far de minste plek van onze hele roadtrip en daar waren we door veel mensen ook al wel voor gewaarschuwd. De stad die het voor mij echt niet is, is Berlijn. Daar ben ik verschillende keren geweest en veel mensen zijn er lyrisch over maar mij heeft dat ‘Berlijn-virus’ nooit te pakken gekregen.

Janneke

Ik vond Auckland wel leuk! Minder in NZ vond ik Christchurch (vooral doordat wij geen idee hadden, dat de stad nog grotendeels in puin lag door de aardbevingen). In Europa vind ik Barcelona echt overrated. En verder was Kuala Lumpur ook echt niet mijn stad. Veelste druk. Mensen die je aanraken. Nee, niet mijn ding haha!

Saskia

Leuk om te lezen! Ik ben nog niet op heel veel plekken geweest… Als ik eentje zou moeten kiezen zou ik gaan voor Oostenrijk, niet echt mijn land. Ik ben erg benieuwd hoe ik Ierland zou vinden, aangezien ik echt denk dat dit een land voor mij is. Dit voorgevoel had ik ook over Londen en dat is helemaal goed uitgepakt 😉

Wanda

Jammer dat Dublin je zo is tegengevallen, ik vond het juist een hele fijne stad om te zijn. Zelf vond ik Milaan een enorme afknapper, behalve de Dom was er zo weinig te zien.

Sabine

Leuk om te lezen! Ik ben op geen van deze plekken geweest 🙈 Maar Barcelona en ik zijn geen goede match. Ben er ook nog 2 of 3 keer geweest haha. Maar de stad kon me niet raken. Ben nu best benieuwd naar de steden die jij noemt haha

Dewi

Leuk om te lezen. Helaas zijn niet alle steden wat je ervan hoopt. Ik heb dat een beetje met Barcelona en Belgrado.
Grappig dat Dublin je totaal niet gegrepen heeft. Ik vond deze stad juist geweldig – al hadden wij ook niet de beste accommodatie haha. De sfeer, de muziek, het eten, ik vond het echt heel tof!

Annemarie

Ik vond Auckland ook niet geweldig; Wellington vond ik een veel leukere stad. Ik heb om een of andere reden niet zoveel met Parijs, en ik vond Kopenhagen een beetje tegenvallen qua bezienswaardigheden. Die laatste stad vond ik dan weer wel een fijn relaxt sfeertje hebben. Ik ben nog nooit in Dublin geweest, maar die staat wel op mijn lijstje…

Kelly

Los Angeles kan ik me helemaal in vinden. Dat vond ik ook helemaal niets. Totaal niet mijn ding. Verder vond ik Wenen en Ho Chi Minh erg tegenvallen. Vooral Wenen had ik veel meer van verwacht.

Diana

Wat typisch dat Ierland twee keer in het rijtje staat. Misschien is het idd meer de landschappen die je dan met een fijn gevoel naar huis laten gaan.

Denk idd dat een jetlag ook veel aan het gevoel van een stad kunnen doen. Ooit een keer gehad in Bangkok, voelde me echt rot. Dag was ondanks de leuke activiteiten minder fijn.

Sharon

Reykjavik, ik vond dat er geen echte landmarks waren om te bezoeken. Ook Boston viel tegen voor mij, waarschijnlijk omdat ik er alleen was terwijl het 35 graden was.