Een stedentrip in Spanje is heerlijk! Wij hadden een ontzettend fijne tijd in Sevilla en Valencia. Benieuwd naar mijn vergelijking van beide steden en wat volgens mij de leukste stad van Spanje is?

Metropol parasol Seville
Plaza de Espana, Spain

Leukste stad in Spanje: bezienswaardigheden Sevilla

In Sevilla genoten we van het prachtige Plaza de España, wat mij betreft het mooiste plein ter wereld. Dit plein is versierd met mozaïeken, kleurige tegeltjes en zuilen waar de 52 provinciën van Spanje worden afgebeeld in azulejo’s. Werkelijk prachtig! Wil je nog meer mozaïeken en kleurrijke versiering? Dan zit je goed bij Real Alcazar, het koninklijk paleis met een geweldig mooie tuin. Een andere aanrader is de kathedraal, hij staat zelfs op de werelderfgoedlijst van Unesco. Voor het mooiste uitzicht op de stad loop je omhoog in de Giralda toren. Bovenop Metropol Parasol kan je ook genieten van een prachtig uitzicht. Dit moderne bouwwerk is absoluut bijzonder. Tot slot is het natuurlijk fijn om door de straten van Sevilla te dwalen en mooie gebouwen en knusse hoekjes te ontdekken. Ze zijn er genoeg!

Lees ook: 7x Doen in Sevilla

Ciutat de les Arts i les Ciencies Valencia

Plaza de la Virgen, ValenciaLeukste stad in Spanje: bezienswaardigheden Valencia

Jardín del Turia is een enorm park aan de rand van het centrum met een oppervlakte van 110 ha en een lengte van ongeveer 9 kilometer. Je kunt er heerlijk wandelen en fietsen. Het park verbindt het historische centrum met Ciutat de les Arts i les Ciències, de moderne stad van de kunsten en wetenschap. Dit intrigerende gebied is een leuke tegenhanger van alle prachtige oude gebouwen en knusse straatjes in de stad. Op Plaza de la Virgen vind je de prachtige gebouwen El Micalet, Basílica de la Virgen de los Desamparados en L’Almoina. Vanaf El Micalet heb je een geweldig zicht op Valencia. Torres de Serranos en Mercado Central zijn erg mooi en absoluut een bezoekje waard.  Tot slot ben je vanuit het centrum zo op het strand. Hier vind je diverse strandtenten waar je heerlijk kunt genieten van het strand en de zee. Een perfecte combinatie voor je vakantie Spanje!

Lees ook: 9x Doen in Valencia

Marcella, strand Valencia
Fietsen Sevilla

Op de fiets de stad (en het strand!) ontdekken

Fietsen op reis, dat vinden wij heerlijk! Ook in Valencia en Sevilla boekten wij een fietstour. Onze fietstour Sevilla startten we ’s ochtends om 10 uur in de wijk Triana met een korte rondleiding. Vervolgens reden we naar University Seville, namen een kijkje bij Cathedral of Sevilla & de Giralda Tower, kregen uitleg over Real Alcazar en bewonderden Plaza de España en het aangrenzende Maria Luisa Park. De fietstour zat bomvol leuke weetjes en fijne wetenswaardigheden, erg tof!

De fietstour Valencia startte ’s ochtends in Jardín del Turia waar we een aantal stops maakten. Via Torres de Serranos reden we het centrum in waar we een kijkje namen bij Plaza de la Virgen. Met een omweg reden we naar het hypermoderne Ciutat de les Arts i les Ciències. Onze gids vertelde veel over de historie van alle bezienswaardigheden, en ook leuke weetjes over het leven in Valencia. Aan het einde van de tour zijn Jan en ik met de fiets doorgereden naar het strand waar we de boulevard ontdekten.

Real Alcazar, SevilleTorres de Serranos, Valencia

Sfeervol vs veel toeristen

Toen wij naar Valencia reisden had ik er nog maar weinig over gelezen in artikelen of in blogs. Wij troffen er vooral locals en weinig toeristen. Na onze trip zag ik steeds meer van Valencia voorbij komen. Alsof de stad opeens door velen ontdekt werd. In Sevilla was het in februari al behoorlijk druk met groepen toeristen. Persoonlijk vind ik het fijner om de lokale sfeer te proeven en hou ik niet van veel (toeristische) drukte. Ik hoop dan ook dat Valencia niet te vol en druk is geworden.

Mercado Central, ValenciaEngels vs Spaans

Meer toerisme leidt tot het spreken van Engels in een stad. Zo wordt er in Sevilla door velen goed Engels gesproken, maar in Valencia konden wij ons niet altijd redden in het Engels. Bij een restaurantje was er altijd wel iemand die Engels sprak, maar die moest dan even voor ons opgehaald worden. In Sevilla was dit nooit nodig en spraken de meesten mensen Engels. Wel handig, maar de charme van het met-handen-en-voeten praten heeft ook wel wat. Daarnaast willen we natuurlijk ook Spaans leren.

Vlucht boven Verenigd KoningkrijkPrijzen voor vliegtickets

Voor onze vlucht naar Valencia hadden we mazzel. Voor €40,- vlogen we met z’n tweetjes retour naar Spanje. Een aanrader als je op zoek bent naar goedkope stedentrips. Met Ryanair vanaf Airport Weeze. De ticketprijzen liggen intussen wel wat hoger, maar dan nog is een ticket naar Valencia wel een stuk goedkoper dan naar Sevilla. Voor Sevilla hebben wij het een tijdje in de gaten gehouden, maar zelden vonden we tickets goedkoper dan €150,- per persoon. Best een verschil met die €20,- per persoon….!

Zalamera BnB, Valencia

Leukste stadje in Spanje: overnachten

Het kan zijn dat we pech hebben gehad in Sevilla. We konden er lastig een betaalbare accommodatie vinden en boekten uiteindelijk bij een simpel hotel. Hier bleek ook een enorme groep scholieren te overnachten, dus dat veroorzaakte helaas veel herrie ’s nachts… In Valencia sliepen we bij de geweldige BnB Zalamera, gloednieuw en heel betaalbaar. Een heel verschil met het verouderde hotel in Sevilla wat ook een stukje duurder was. Een lastige vergelijking met zulke verschillende ervaringen, maar je begrijpt wel waar mijn voorkeur naar uit gaat 🙂

Mogelijkheden voor roadtrips in Spanje

Na 2 volle dagen Sevilla zijn we de stad uit gereden voor een mini roadtrip Andalusië. We ontdekten Ronda, de stad met de bijzondere kloof, hiketen in Sierra de Grazalema Natural Park, genoten van het knalblauwe Embalse de Zahara-el Gastor en de schattige dorpen Grazalema en Zahara de la Sierra. Het was een korte roadtrip, maar we zagen veel moois van Andalusië! Heb je meer tijd, dan kan je meer natuur en witte dorpen ontdekken (Jerez de la Frontera schijnt gaaf te zijn) en misschien wel naar Gibraltar en/of Malaga rijden.

In Valencia hadden we minder tijd, en maakten we slechts een stedentrip. In de buurt van de stad zijn genoeg mogelijkheden voor een roadtrip. Zo vind je Parque Naturel de la Serra Calderona en Parque Naturel Serra d’Espadá vlakbij de stad. Je kunt er vast heerlijk wandelen! Ook lijkt het mij tof om een roadtrip langs de kust van Spanje te maken. Naar Barcelona of juist naar Alicante, mogelijkheden genoeg!

Dulce de leche, Ruzafa, Valencia

Leukste stad van Spanje: and the winner is…

Ik wil je zeker aanraden om beide steden in Spanje te bezoeken. Sevilla en Valencia zijn beide prachtig en absoluut een stedentrip waard. Wil je één stad kiezen, dan zou ik Valencia aanraden. De sfeer is er gemoedelijk en minder toeristisch. Ik had in Valencia meer het gevoel in het ‘echte Spanje’ rond te lopen. Ik weet niet hoe dit nu is, want de stad lijkt wel populairder te worden. Misschien moet je dus niet te lang wachten en gewoon je ticket boeken. Veel plezier!

Meer leuks in Spanje:

Co | Op reis met Co

Wat een mooi overzicht. Beide steden wil ik nog erg graag eens bezoeken, ze lijken me echt prachtig! Heb ook wel eens gekeken voor tickets naar Sevilla, maar die zijn inderdaad niet goedkoop 🙂

Wanda

Beide steden staan nog op mijn lijstje dus wie weet heb ik ooit nog iets aan je tips! Tot nu toe zijn we alleen in Noord-Spanje geweest, dus het wordt wel eens tijd om de rest van dit prachtige land te ontdekken.

Yvonne

Ik kan me voorstellen dat ik hier net zo in zou staan als jij. Vooralsnog hebben we nog geen reis naar Sevilla ondernomen vanwege juist de duurdere tickets en accommodatie. Daardoor kies ik uiteindelijk toch steeds een andere, goedkopere bestemming. Maar ondanks dat lijkt het me wel echt een hele mooie stad!

Janet | thatonetime

Beide steden heb ik nog niet bezocht maar alleen voor dat prachtige plein wil ik Sevilla al erg graag bezoeken!

ivonne

Sevilla vond ik super. Wij waren er in mei (een paar jaar geleden) en eerlijk gezegd waren er niet veel toeristen. Ik wil graag nog eens terug maar het ticketprijzen houden me tegen want ook ik vond ze nooit goedkoper dan jij.. Valencia is de nieuwe ontdekking. Precies wat je zegt, ineens is iedereen er geweest of gaat er naartoe. Lijkt me een fijne stad, maar ik begreep dat het achterland ook super is. Misschien een keer combineren in een iets langere trip.

Narelle | wegvanhetnoorden.nl

Ze staan alletwee nog op ons lijstje, ik denk dat Valencia net iets hoger staat 😉 Ook aan te raden met baby? 😉

Kelly

Beide steden staan op mijn wishlist, vooral Sevilla. De tickets zijn inderdaad duur viel mij op. Ik hoop volgend jaar toch die kant op te gaan. Dit jaar wordt het een andere stad 😉 Valencia spreekt mij ook erg aan en het lijkt mij een erg fijne stad.

Esther

Oei, wat een lastige keuze is dit. Ik heb tijdens mijn studie een half jaar in Valencia gewoond en heb er een fantastische tijd gehad. Het is zo’n fijne, mooie en diverse stad. Maar Sevilla vind ik ook zo prachtig en fijn. Ik ben in beide steden al een keer of 4 geweest en kom er altijd met veel plezier terug. Ik ga dus ook niet kiezen 🙂 Het strand in Valencia is natuurlijk wel heel fijn, zeker in de zomer!

Dewi

Wat een leuke vergelijking! Ik ben in beide steden nog niet geweest, maar ze staan allebei hoog op mn wensenlijstje. Hoewel Sevilla me in eerste instantie meer aansprak, ben ik nu ook wel erg benieuwd naar Valencia.

Daphne de Vries

Goede vergelijking Marcella! Zelf ben ik nog niet in Sevilla geweest, dus kan ik moeilijk zeggen welke van de twee ik leuker zou vinden. Valencia was wel geweldig, dus snap zeker je enthousiasme over deze fijne stad. Snel maar naar Sevilla om ook te kunnen oordelen!

Manouk - Groetjes uit Verweggistan

Haha je kent mijn voorkeur! Toen ik er woonde waren de tickets naar Sevilla heel goedkoop, Hugo is een keer voor 40 euro heen en weer geweest. Wat gek dat het zo gestegen is. Ik zie de laatste tijd allebei de steden erg vaak voorkomen. Ik ken Valencia ook goed, want daar wonen mijn opa en oma redelijk in de buurt. Ik ben niet zo’n strandmens en ik houd meer van de mudejar in Sevilla dan het moderne van Valencia, maar ik vind het wel allebei heel fijne steden. Voor de toekomst denk ik dat je Zaragoza heel mooi zou… Lees verder »

Linda | travellersoftheworld

Altijd leuk en handig zo’n vergelijking! Sevilla lijkt me mooier, maar qua toerisme en qua ticketprijzen etc. klinkt Valencia ook wel erg fijn!

Janneke

Samen met drie vriendinnen willen we al een tijdje naar Sevilla. Hebben zelfs al een groepsapp die zo heet, maar het komt er maar niet van (baby’s, huizen kopen, wereldreis en zo heeft iedereen wel wat). Maar misschien moet ik het nog eens opgooien en dan Valencia opperen. Allebei steden die nog op mijn wishlist staan in ieder geval. Thanks voor je tips!

Visit Seville

Seville is one of the most beautiful places in Spain!!!

Ridwan

Mooie vergelijking! Ik heb ook voor de (moeilijke) keuze tussen Valencia en Sevilla gestaan. Het is op basis van klimaat Valencia geworden! In augustus in het centrum heel druk, maar dat zat er wel in: zomer! La Ville des Arts et des Sciences is inderdaad prachtig. In het park kun je uitstekend hardlopen. Wel oppassen met alcohol, is in Spanje vrij goedkoop!

Sevilla staat nog wel op mijn lijstje. Deels vanwege het Plaza de España, dat je ook genoemd hebt.

Linda | One Day Trip

Hoe vond je Valencia in de winter? Afgelopen dagen ging ik op zoek naar een stedentrip voor in december en Valencia stond in m’n top 3. Uiteindelijk is het Stockholm geworden want ik had het gevoel dat Valencia toch meer een lente-/zomerstad is dan een winterstad…

Nu ik heb gelezen dat je Valencia boven Sevilla zou kiezen, ben ik wel erg benieuwd geworden naar Valencia! Sevilla vond ik echt top, terwijl ik over Valencia niet altijd even goede verhalen hoor. Ieder z’n ding uiteraard…

16-18 graden lijkt mij heerlijk in de winter 🙂 Het regende niet veel?

Ann | reisblog wANNderful

Ik vond Valencia ook heel leuk. Kleinschaliger, rustiger. Als liefhebber van moderne architectuur was het wetenschapspark in de bedding van de Turia natuurlijk een feest voor mij! Al dat visionaire moois!

Elena jaramillo moreno

Sevilla is by far de mooiste stad! Heb hier ook gestudeerd voor een aantal maanden en het is geweldig!! Erg warm in de zomermaanden maar verder is er zoveel te doen en veel bezienswaardigheden. Echt typische Spaans! Valencia is veel te toeristisch en ze spreken Catalaans dus slecht te communiceren!