Een weekend Londen kan ik iedereen aanraden. Wat een geweldige stad! Maar het is er niet goedkoop. Benieuwd wat wij in een lang weekend met 2 personen uitgegeven hebben? Bekijk het in mijn budget weekend Londen!

Flybe London Vlucht LondenBudget weekend Londen – Vliegen

Net als naar Nice vlogen we ook dit keer vanaf Groningen Airport Eelde. Hier rijden we vanuit ons huis in een kwartiertje naartoe, parkeren voor 4 dagen kost €15,-. Ideaal zo’n luchthaven vlakbij huis, want we vlogen al om 7:10 ’s ochtends. Het scheelt ons 2 uur extra reistijd én op Groningen Airport Eelde kan je met gemak een uurtje vantevoren aanwezig zijn. Vanaf de luchthaven in Groningen gaan elke dag meerdere vluchten met Flybe naar Londen. Er zijn regelmatig leuke aanbiedingen, zo betaalden wij €103,- voor twee retourtickets. We vlogen op donderdag om 7:10 uur naar Londen en kwamen zondag om 16:20 uur terug naar Groningen. Prima vliegtijden!

Kosten tickets – €103,-
Kosten parkeren – €15,-

Underground LondonBudget weekend Londen – Vervoer

Het nadeel van vliegen vanaf Groningen Airport Eelde met Flybe is dat je landt op London Southend Airport. Vanaf daar neem je de trein naar Liverpool Street Station (middenin het centrum) waar je een uurtje later aankomt. Uiteraard moet je de kosten van deze trein bij je reiskosten optellen. Op de heenweg reisden we in de spits en betaalden we €30,- voor twee treintickets bij Greater Anglia. Op de terugweg reisden we op zondag aan het begin van de middag en betaalden we €20,- voor twee treintickets.

In Londen reisden we met de Oyster Card in bussen en de London Underground. Hiervoor betaalden we in totaal €67,72. Een flink bedrag, maar vergis je niet in de afstanden in de groooote stad. Het is echt ideaal om dan met de metro een een flinke afstand af te leggen! Al ben ik fan van het reizen met bussen omdat je op die manier veel meer ziet van de stad. Of pak de bus en vaar naar Greenwich! Zo leuk!

Kosten trein London Southend Airport – €50,-
Kosten Oyster cards – €67,72

Point A Hotel London EnglandBudget weekend Londen – Slapen

Goedkoop slapen in Londen, dat is lastig. Na een flinke zoektocht besloten wij 3 nachten te verblijven bij Point A Hotel Londen Shoreditch. Een prima hotel met compacte kamers die slim ingericht zijn. Er zijn grappige details, zo kan je de kleur van het licht veranderen en vind je pakkende quotes in de kamer. Wij betaalden voor 3 nachten €350,- inclusief ontbijt. Ontbijt hebben we bijgeboekt, dit kwam neer op € 8,- per persoon per ochtend. Wil je dit niet, dan betaal je dus zo’n €300,- voor 3 nachten. Op de website lazen we dat er een restrictie van een aantal items bij het ontbijt was, maar ter plekke mochten we gewoon kiezen wat we wilden. Het ontbijtbuffet is niet uitgebreid, maar wél heel vers. Een goede start van de dag!

Kosten hotel + ontbijt – €350,-

Burger London England Pizza East Shoreditch LondonDimt London EnglandCoffee Bar London EnglandBudget weekend Londen – Eten & drinken

Ontbijten deden we bij het hotel, dus in dit budget valt lunch, diner en tussendoortjes (eten en drinken). Als lunch haalde we eens een broodje en wat drinken bij de supermarkt, een andere keer genoten we van lunch bij een Aziatisch restaurant met uitzicht op de Tower Bridge. Ook lunchten we eens met een burger bij een pub. Ons diner op de eerste avond was een goddelijke pizza bij Pizza East in Shoreditch. Echt een aanrader! Tussendoor haalden we drinken bij een supermarkt of we gingen ergens zitten voor een drankje. Aan eten en drinken waren we voor het hele weekend in totaal €310,- kwijt.

Kosten eten & drinken – €310,-

Londen

Budget weekend Londen – Tours

Wij hebben twee tours geboekt in Londen. De eerste was een fietstour in Londen langs een aantal highlights. Omdat wij beide al flink wat jaren niet in Londen waren geweest, was dit een leuke manier om (opnieuw) kennis te maken met de stad. In 3 uur fietsten we langs een heleboel bekende plekken waarover onze gids enthousiast vertelde. Ik vind fietsen op reis erg leuk en heb al vaker een tour geboekt. Deze fietstour in Londen was de leukste die ik tot nu toe gehad heb. Zeker doen dus!

Bij de tweede tour troffen we het helaas niet. We wilden met een Jack the Ripper tour griezelen op locatie. Helaas werd het een tour zonder interactie en met veel teveel feitelijke informatie. Hopelijk tref jij het beter dan wij!

Kosten fietstour Londen – €75,- (37,50 pond per persoon, 2024)
Kosten Jack the Ripper tour – €68,36

Westminster Abbey London EnglandTotaal budget weekend Londen

En dan nu tijd voor een optelsom. Voor ons weekend Londen van 4 dagen en 3 nachten waren we in totaal € 1.026,88 kwijt voor 2 personen. Geen goedkoop weekend weg, maar voor Londen een prima totaalprijs. Je betaalt er nou eenmaal niet een paar euro voor een maaltijd en hotels zijn er duur, dus veel goedkoper kan je het niet maken. Natuurlijk kan je de tours skippen als je dat liever niet hebt. Er is genoeg leuks te zien in de stad zonder dat je daarvoor hoef te betalen!

Benieuwd wat je het beste kunt doen in Londen? Blogger Milou schreef over maar liefst 73 bezienswaardigheden en de leukste dingen om te doen.

Boek je activiteit!

Meer budget blogs:

Meer Engeland:

Heb jij zin in een weekend Londen?

London Covert Garden

Saskia

Oh ik heb nu ZEKER zin in een weekendje Londen haha. Weer genoten van je foto’s! Hoewel dat altijd zo is, dat genieten van je foto’s heeft Londen toch een speciaal plekje<3

Fijne Zondag! x

Linda | travellersoftheworld

Ik krijg gelijk weer zin om naar Londen te gaan. Het was een duur weekend, maar dat weet je helaas met Londen. Wij hebben minder uitgegeven, maar dat komt vooral omdat wij sliepen in een airbnb en ontbijt en lunch altijd bij de supermarkt haalden. Verder hebben wij wel tours gedaan, maar vooral free walking tours waarbij je zelf mag weten wat je betaald. De jack the ripper tour deden wij bij strawberry tours en was dus ook een free walking tour. Dit was voor ons een van de hoogtepunten, dus mocht je nog eens gaan, kan ik je zo’n… Lees verder »

Milene van Arendonk

Super handig dit. Ik ga eind oktober voor de 6e keer naar Londen. Het is idd geen goedkope stad máár je kan het wel goedkoop doen 🙂 Zo ontbijt ik altijd bij m’n favoriete tentje, super goedkoop en heel lekker. Oh en alle musea zijn gratis wat ook wel weer een pluspunt is, dan kan je wat meer uitgeven aan een lekkere lunch.

Leuk trouwens dat je in Shoreditch zat, dat is echt mijn favoriete Londense wijk. Ok, en Camden 🙂

Yvonne

Poeh, dat is inderdaad een pittige prijs voor een weekend weg! Ik denk dat het voor ons, als gezin, beter uit zou kunnen om in een appartement te slapen en zelf te koken.. zo zijn we niet gelijk bankroet als we weer thuis komen. 🙂

chucky1012

Fijn dat jullie ondanks dat het zo duur was toch konden genieten van al het leuks wat jullie hadden gedaan!
Mooie foto’.

Fijne dag 😉

Janneke

Ik vind het stiekem altijd heel erg leuk om te lezen wat anderen uitgeven op een weekendje weg/vakantie. Thanks for sharing dus 🙂 Ik ben nu 2x in Londen geweest en beiden heel erg budget. Eerste keer ging ik rondom NYE in mijn eentje, sliep in een hostel en at elke avond bij de Subway. Lunch trouwens ook haha! Sindsdien heb ik geen Subway broodjes meer gegeten. De tweede keer ging ik met Slangenreizen, bus en boot voor slechts één dagje. Ook super budget, maar niet iets wat ik snel nog een keer zou doen.

Elisa

Pittige prijs, maar ik ben niet verbaasd. Zoiets was ik ook kwijt 2 jaar geleden. Jammer dat die Jack the Ripper tour zo tegenvalt, dat was juist iets waar ik van baalde dat ik het niet had gedaan. Niks gemist dus.

Kelly

Dat is inderdaad een pittige prijs, maar Londen is nou eenmaal een dure stad. Ik heb al vaker naar een weekendje Londen gekeken, maar schrik iedere keer weer van de prijzen. Wel ben ik twee keer één dagje geweest, maar dat is natuurlijk ook alles behalve ideaal (maar wel goedkoper) Als ik een weekend zou gaan, kies ik wel voor een hostel verwacht ik om het betaalbaar te houden.

Evelyn

Ja Londen is best prijzig. Wij liepen heel veel en af en toe gebruikten we de Oyster Card om vervolgens tactisch terug te lopen en alles per wijk te bekijken 😀

Wij sliepen in een gezellig hostel met privekamer, dat scheelde gelukkig enorm. En vanaf Gatwick naar Londen centraal is trouwens ook niet heel goedkoop. Maar vanaf Southend is wel chill dat we geen ticket van Groningen naar Amsterdam kwijt zijn 🙂 Love the connectie tussen Londen Groningen!

Laura

Dat is geen goedkoop weekendje inderdaad, maar dat weet je van te voren als je naar Londen reist. Eigenlijk is het budget ook één van de redenen waarom wij nog nooit in Londen zijn geweest. Ik heb maar één budget haha en ga hiervoor liever twee keer naar een Oost-Europees land. Alhoewel Londen wel steeds meer begint te kriebelen.

Angela

Wij zijn in 2009 met de boot naar Engeland gegaan. Dat is dan weer een voordeel als je vlakbij Hoek van Holland woont. 😉 Maar geen idee meer hoe duur dat was. Wij geven voor een citytrip al met al ook al gauw 1000 euro uit dus ik vind het een prima prijs. Het zal best goedkoper kunnen, maar het is maar net waar je prioriteiten liggen in het leven en wat je over hebt voor (in dit geval) een gaaf weekend Londen!

Diana

Whooo 1000 euro. Oke, Londen is duur idd maar dit is wel veel geld. Ik zou ook nooit in een hotel van 100 euro per nacht slapen. Oke, misschien voor een nacht. Slaap liever in een airbnb of hostel. Ben zelf nu aan het kijken voor couchsurfing. Hopelijk lukt het mij om dit winter seizoen nog te gaan 🙂

Daphne

Love Pizza East! Ik ben niet bij die in Shoreditch geweest, maar bij wij King’s Cross. Vond ik overigens niet duur trouwens. Met Londen is het echt zo dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Inderdaad kiezen voor free walking tours vs. betaalde, hotel vs. hostel (privékamer kan ook), maar ook qua eten & drinken kan je super low budget (vooral in SoHo) of voor extravagant gaan. En wist je al dat er een ‘cap’ op je Oyster Card zit? Dat betekent dat je dagelijks niet meer dan £7 betaald en je dus onbeperkt reist zodra… Lees verder »

[…] trein in Londen. Londen is overigens geen goedkope stad. Marcella schrijft op haar blog over haar budget voor een weekend Londen. Liever de grens over? In nog geen 40 minuten rij je met de auto naar […]

Melissa

Leuke tips! Ik ben nu 2 x een lang midweek naar Londen geweest en kn het iedereen aanbevelen. Je raakt nooit uitgekeken in Londen <3

Groetjes Melissa

Leuke tips!

Marion

Leuk dat je niet alleen tips deelt maar dat we ook een kijkje in je portemonnee mogen nemen. Goed te weten dat je ook vanaf Eelde naar Londen kunt vliegen.