De maanden voor onze droomreis van start ging maakten wij ons vooral druk om de branden die Australië maandenlang teisterden. Gelukkig wisten we toen nog niets van de impact van Corona in Australië en het feit dat we nu niet naar huis kunnen….

Kangaroo AustraliaEen scan & wat vragen

Toen wij op vrijdag 28 februari vanuit Doha naar Adelaide vlogen was de uitbraak van Corona net actief in Italië. Wij kregen daarom op de luchthaven in Doha een warmte-scan om koorts en griepverschijnselen op te sporen. Hiervoor liepen we door een gang waar we gescand werden terwijl mensen de monitoren in de gaten hielden. Bij de douane in Australië kregen we de vraag of we de afgelopen dagen in een risicoland waren geweest. Dat was toen (al) best een reeks waarvan ik Noord-Italië, China en Mongolië onthouden heb. Wij waren in geen enkele van de landen (recent) geweest en mochten het land in.

Handen wassen en geen wc papier

Wij brachten de eerste dagen in Australië door in Adelaide en vervolgens haalden we onze camper op. Ergens in die eerste week hoorden we dat de uitbraak van Corona in Nederland heftiger werd en er maatregelen werden getroffen. Er werd nog gegrapt dat ‘we op tijd het land uit waren gegaan’. Van Corona in Australië was toen nog amper sprake. Wel ontbraken de grote groepen Aziatische toeristen en het viel me op dat overal flink aangedrongen werd om handen te wassen en je winkelwagen/mandje schoon te maken. Ohja, en alle wc papier was toen al grotendeels op in de supermarkten. Waarom? Geen idee.

Marcella Melbourne AustraliaGeen Formule 1 & Robbie Williams

Toen we op vrijdag 13 maart aankwamen in Melbourne reden we eerst naar de camperverhuurder om ons beddengoed en de handdoeken te verversen. Omdat daar internet was (is niet overal op de campings) keek Jan even naar het tijdschema van de kwalificatie en wedstrijd van de komende dagen. Hét event waar Jan al tijden naar uit gekeken had, bleek geannuleerd. Iemand van één van de F1 teams bleek besmet en daarom kon het (mega grote) event niet doorgaan. Ook het concert van Robbie Williams waarvoor wij kaartjes hadden werd geannuleerd. Een grote teleurstelling en het realisatiemoment dat Corona in Australië nu toch ook meer impact kreeg. Dat werd een aantal dagen later bevestigd door het uitroepen van de noodsituatie in Australië en het negatieve reisadvies over de hele wereld wat werd ingesteld door de Nederlandse overheid.

Geannuleerde vluchten

Omdat wij ons niet meer comfortabel voelden wilden we graag naar huis. Om dichterbij onze dierbaren te zijn voor als er wel iemand ziek wordt. We waren al dichtbij Sydney toen we lazen dat onze vlucht van de dag erna geannuleerd was. Omdat het luchtruim van de Verenigde Arabische Emiraten gesloten werd, konden we niet meer via Abu Dhabi vliegen. En ook onze back-up vlucht van een paar dagen later werd geannuleerd. Dat was even schrikken… We reden naar Sydney en huurden er een appartement met keuken voor de komende dagen zodat we in elk geval een plekje hebben. Het kamperen en gebruiken van faciliteiten met tientallen andere mensen voelde minder fijn en daarnaast was er sprake van het sluiten van campings.

Sydney Australia

En nu?

Op de eerste ochtend in Sydney hadden we mazzel en konden we een nieuwe vlucht boeken. Als alles goed gaat vliegen we dinsdag met Qatar Airways via Melbourne en Doha naar Amsterdam. Dit is ook het advies vanuit de Nederlandse overheid: probeer een vlucht te boeken nu er nog opties zijn. Daarnaast zijn we ook aangemeld bij de Bijzondere Bijstand Buitenland voor een repatriëringsvlucht, maar we wachten nog op nieuws over de mogelijkheden die gaan komen. Al met al een hoop onzekerheid die wisselend lastig en dan weer wat beter te handelen is.

We proberen we een soort routine in te voeren: rustig ontbijten in de ochtend, een eindje wandelen op een rustige plek (we houden afstand en hebben onze camper nog, dus we kunnen openbaar vervoer vermijden), lunchen, nog even in beweging zijn en/of een boodschap doen, Netflixen en ’s avonds gaan we vroeg op bed om nog wat te lezen. Klinkt relaxt, maar verplicht vastzitten op 17.000 kilometer afstand van onze dierbaren is dat zeker niet. Wij hopen dan ook vooral dat we volgende week weer veilig thuis zijn!

Lees ook:

Volg jij onze avonturen in Australië?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin