Nederland Wishlist ABC

Wishlist Nederland – update november 2020

22 november 2020
Nationaal Park de Veluwezoom

Een gek jaar om je wishlist Nederland af te werken. Alhoewel het natuurlijk prima was om de natuur op te zoeken, en dat is wat wij het meeste hebben gedaan. Lees je mee in de update van mijn wishlist Nederland?

Paddestoelen Eelderwolde

Natuur

Met alle maatregelen was 2020 hét jaar om vooral op ontdekking te gaan in de natuur. En dat hebben we dan ook regelmatig gedaan met wandelingen op de Veluwe en in Drenthe. Het leuke van meer tijd besteden in Nederland vond ik dat we meerdere keren genoten hebben van wandelingen op de bloeiende heide en tussen de paddestoelen. Alsof we de seizoenen nu bewuster mee maken. Het zou de ideale periode geweest zijn om Giethoorn van de wishlist af te strepen, maar hopelijk is het daar in het voorjaar ook nog steeds rustig.

• Nieuw op de wishlist: de Big5 van Nederland spotten, vossen en damherten zien in het wild, burlende herten zien en horen, tulpenvelden & hyacintenvelden spotten
  • Blijvend op de wishlist: wadlopen, bootje varen (in Giethoorn!), wandelen in de Oostvaardersplassen & Amsterdamse waterleidingduinen, naar Ameland en Vlieland, zeehondjes uitzetten & een pluktuin bezoeken
  • Bezocht: waddeneiland Schiermonnikoog & 15 van de 21 Nationale Parken
Nationaal Park de Veluwezoom

Regio’s

Bij toeval heb ik de regio’s van deze wishlist beide bezocht dit jaar. Zo heb ik in 3 verschillende periodes op de Veluwe geslapen én ik heb Limburg bezocht, al was het maar kort. Limburg ga ik nogmaals verder ontdekken in de kerstperiode, dus ik kijk er naar uit om dan de leukste plekken te verkennen. Tips zijn zeker welkom!

• Nieuw op de wishlist: provincie Groningen verder ontdekken & op pad in de Achterhoek.
Marcella Nationaal Park de Hoge Veluwe
Meinweg Limburg
Gasterse Duinen, Drentsche Aa

Actief

Na járen kwam het er eindelijk van: wandelen in Nationaal Park de Hoge Veluwe! Al die tijd hadden we andere plannen waardoor de toegangsprijs voor de Hoge Veluwe simpelweg te hoog was voor een kort bezoek. Nu namen we het ervan en hebben we 30 kilometer gefietst op de witte fietsen. Uiteraard zijn we op zoek gegaan naar wild, maar helaas bleef het bij wilde (baby)zwijntjes. Slapen deden we bij Hotel de Roode Schuur in Nijkerk.

Tijdens een bezoek aan Sittard gingen we op de heenweg wandelen in Nationaal Park de Meinweg in Limburg. Wij hadden gemist dat hier een flink brand heeft gewoed waardoor het heideveld deels vernietigd is. Gelukkig is het er evengoed nog prachtig. Ik zal mijn artikel over ons bezoek binnenkort uitwerken.

Ook kwamen we dit jaar terug in een tweetal Nationale Parken, namelijk bij de Veluwezoom en bij de Drentsche Aa. Vooral bij die laatste vond ik het erg tof om weer andere plekken te ontdekken. Blijft een prachtig gebied dichtbij huis!

Kinderdijk Holland

Historie

Even overwogen we om een museumjaarkaart te nemen zodat we ons ook eens goed konden verdiepen in historie. De lockdowns weerhielden ons hier echter van. Alhoewel een tijdsvak om een museum te bezoeken natuurlijk ook erg fijn kan zijn, dus misschien moeten we het opnieuw overwegen.

Amersfoort Holland
Sittard Holland

Stedentrips

• Bezocht: Amersfoort & Sittard

2020 is niet hét jaar van de stedentrips. Het houden van 1,5 meter afstand gaat tenslotte lastiger in (drukke) winkelstraten. Wel ben ik op een zomerse dag in Amersfoort geweest. We waren er al vroeg en zijn weg gegaan toen het winkelend publiek toe nam. Amersfoort is sfeervol en ontzettend leuk. Een aanrader voor een fijne stedentrip!

Ook Sittard bezochten we om een Starbucks mok van Qatar voor onze collectie op te halen bij reizigers die we ontmoetten in Australië. Onze eigen mok viel helaas kapot op Schiphol… We sliepen bij Hotel Merici wat een dikke aanrader is!

• Nieuw op de wishlist: Zutphen

De stad Zutphen hebben we kort bezocht na een wandeling op de Veluwezoom, maar vanwege de regen zijn we vlot naar huis gereden. Een stad om nog eens terug te komen, want het zag eruit als een toffe stad!

• Blijvend op de wishlist: Arnhem, Nijmegen, Alkmaar, Den Haag (met een strandwandeling!) & Haarlem

Lees ook: wishlist Nederland – update mei 2019 & 20x Leuke uitjes in Nederland

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

You Might Also Like

Aanmelden
Abonneren op
oudste
nieuwste meest gestemd
Lizette

Leuke update dame! Burlende herten horen, dat lijkt me ook echt geweldig! Dit jaar is het er weer niet van gekomen. Het Pieterpad lopen; dat trekt me ook steeds meer om eens te gaan doen. Eerst weer een beetje conditie krijgen.

Wanda

Je hebt toch best nog wel wat kunnen afstrepen hoor! Ik zal straks ook eens een update plaatsen van mijn Project Nederland, maar weet nu al dat ik weinig kan afstrepen, ondanks dat we grotendeels waren veroordeeld tot ons eigen landje. Ook hier vooral de natuur in geweest, maar dan ook wel vaak terug naar onze vaste plekjes.

Janet

Zuthpen is volgens mij echt een mooie stad. Een vriendin van me woont er, maar heb de stad nog nooit goed bekeken. Ik kan je aanraden om zo snel mogelijk (wel als het weer wat warmer wordt) naar Giethoorn te gaan, nu er amper toeristen in NL zijn. Het is er anders zooo druk en doet echt af aan de ervaring.

Marcel Korbee

Je hebt nog heel wat af te vinken. Ik begrijp wel dat Haarlem op je lijstje staat. Het is de leukste stad van Nederland. Althans dat vind ik. En als je jouw weekendje Haarlem in oktober plant, kun je ook burlende herten spotten in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Eén tripje, twee dingen van je bucketlist afstrepen. Ik zou wel weten waar je volgend najaar naartoe moet gaan.

Jacoba

Wat hebben jullie veel nationale parken bezocht dit jaar! Enne, ik wil best een stukje met het Pieterpad meelopen hoor, ken de weg wel een beetje inmiddels 😉

Saskia

Wat een leuke update van je wishlist. Nederland is echt prachtig, dat vergeten we wel eens.

Denise

Nou, zo heb je toch weer het een en ander gedaan! Het lastige is dat de lijst nooit leeg raakt. Ik merk dat hoe meer ik in Nederland zie hoe meer ik óók nog wil zien. Ik ontdek steeds weer nieuwe plekken. Nou ja, gelukkig maar. Als we ‘alles’ al gezien hebben in Nederland zou het pas echt saai worden. 😉

Leuk, zo’n lijstje voor Nederland. De brand in Meinnweg was inderdaad heftig, maar het is ook wel mooi om te zien hoe snel de natuur weer overeind krabbelt. Wadlopen wil ik zelf ook nog eens heel graag doen, maar dan wel echt van het vaste land naar het eiland. Lijkt me zo gaaf om mee te maken.

Jenny

Leuke update!

Een paar jaar geleden had Anto (toen nog met Martijn) het plan opgevat om alle Nederlandse Nationale Parken te bezoeken. Ik vond dat zo’n leuk idee! Jullie zijn al een heel eind.

Yvonne

Best veel gedaan in Nederland de afgelopen tijd! En leuk dat je de wishlist blijft aanvullen. Wil je in Veenhuizen naar het gevangenismuseum? Die staat bij ons voor de Kerstvakantie op de planning.

Lineke

Zo, je hebt al veel gezien en gedaan in Nederland zeg! Ik mis mijn mooie Twente nog wel op je to-do lijstje, het is daar zó mooi. En wandelen in de Oostvaardersplassen deed ik deze zomer, maar viel mij eigenlijk best tegen. Ben benieuwd wat jij ervan vindt!

Kelly

Wat een leuke update. Ik had begin dit jaar ook een wishlist gemaakt, maar deze pakte toch iets anders uit 😉 Bij wie niet, haha. Burlende herten kan ik afstrepen want deze zag ik in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Ik heb trouwens wel een museumkaart aangeschaft…en twee weken later gingen de musea weer op slot. Toch hoop ik volgend jaar nog de nodige musea te bezoeken.

Michal

Zo te lezen heb je behoorlijk wat af kunnen strepen van je wishlist Nederland. Amersfoort bezocht ik ook dit jaar (zo’n leuke stad!). En ik was wel in Giethoorn, waar het heerlijk rustig was (maar dat had waarschijnlijk ook te maken met het feit dat het goot…). Zutphen en de Soesterduinen zijn goede aanvullingen vind ik…