Nederland Wishlist ABC

Wishlist Nederland update #3 – augustus 2018

8 augustus 2018

Anderhalf jaar geleden maakte ik een heuse wishlist Nederland, omdat er ook dichtbij huis zoveel moois te zien is. Hoog tijd om te kijken hoe ver ik ben met mijn wishlist!

Natuur

• Waddeneiland Schiermonnikoog
  • Wadlopen
  • Bootje varen (in Giethoorn!)
  • Oostvaardersplassen
  • Toevoeging augustus: Amsterdamse waterleidingduinen

In anderhalf jaar heb ik nog steeds niets kunnen afstrepen van dit lijstje. Ik roep al jarenlang dat ik heel graag naar Schiermonnikoog wil, maar ik ben er nog steeds niet geweest. Misschien wordt het dan eindelijk eens wat op een mooie nazomerdag in september. Ook Giethoorn en de Oostvaardersplassen blijven op mijn wishlist Nederland staan. Ik zou in beide gebieden willen fietsen en/of wandelen.

Lees ook: Wishlist Nederland – Hoe ver ben ik?

Regio’s

Vorig jaar voegde ik in oktober Brabant (Eindhoven) toe aan mijn wishlist Nederland. Al in november kon ik dit van mijn wishlist strepen omdat we het lichtjesfestival GLOW bezochten. Wat was dat leuk! Ik vind Eindhoven echt een gave stad. Oude historische gebouwen ontbreken, maar sfeervol is het er zeker! Strijp S is een heel intrigerend gebied. Wij sliepen middenin het centrum bij het Student Hotel Eindhoven, absoluut een aanrader! Kerst brachten we door in Zeeland, een voor ons onbekende provincie. We genoten van ons knusse Center Parcs huisje en maakten uitstapjes. Naar knusse dorpjes, een natuurgebied en het strand. Heerlijk! De Achterhoek was voor ons ook onbekend terrein, dus het was erg leuk om in juni een kijkje te nemen in Winterswijk en omgeving. Wat is het daar mooi!

Actief

De Nederlandse Nationale Parken op onze wishlist Nederland hebben we nog niet bezocht. Wel zijn we weer gaan wandelen op Balloërveld in de Drentsche Aa. Dit park is bij ons in de buurt en het is echt een onwijs mooi gebied! Ook hebben we een fietsenrek aangeschaft zodat we af en toe een eindje verderop kunnen gaan fietsen. Zo gingen we fietsen op de Veluwe en we fietsten in Duitsland vlak over de grens in Emsland. Erg leuk om op je eigen fiets op ontdekking te gaan in een onbekend gebied. Het Pieterpad en de NS wandeltocht blijven op de wishlist staan. Net als een fietstocht rijden, want waarschijnlijk slaan we de Bauke Mollematocht dit jaar over. Gelukkig is er een mooie tocht in september als een goed alternatief!

Zaanse Schans, cacaolabHistorie

In mijn vorige update kon ik de Zaanse Schans en Kinderdijk afvinken. Ik heb nog niets nieuws bezocht, dus dit lijstje blijft ongewijzigd. Westerbork en Veenhuizen zijn beide in de buurt en blijven op mijn wishlist Nederland staan. Het Fries Museum in Leeuwarden heb ik toegevoegd aan mijn wishlist. Hier wil ik al jarenlang naartoe, dus het verraste me dat hij nog niet op dit lijstje stond.

Middelburg HollandStedentrips

• Arnhem
  • Nijmegen
  • Alkmaar
  • Den Haag (met een strandwandeling!)
  • Toevoeging augustus: Haarlem
  • BezochtAmsterdam & Zwolle & Middelburg & Enschede & Leeuwarden

Vorig jaar vierde ik met Jan mijn verjaardag met een dagje Zwolle. Ik vind dat zo’n leuke stad! Ik heb nu alleen geschreven over 5x Lunchen in Zwolle, maar ik ga zeker nog eens een uitgebreide cityguide maken! Tijdens ons Kerstweekend in Zeeland deden we ook een stedentripje Middelburg. Jammer genoeg op zondag, dus we misten wat sfeer. Maar Middelburg is zeker een leuk stadje! In Enschede miste ik juist wat sfeer. Samen met een vriendin had ik een heel gezellige dag, maar Enschede raakte ons helaas niet. Tot slot kwamen Jan en ik weer eens terug in Leeuwarden, onze oude woonplaats. We lunchten bij een leuke nieuwe hotspot en slenterden door de vertrouwde straten. We komen zeker vaker terug in Leeuwarden, er is veel leuks te doen vanwege de Culturele Hoofdstad!

Tips voor jouw wishlist Nederland!

Een stedentrip Groningen en wandelen in de Onlanden, zeehondjes kijken bij het punt van Reide, wandelen of fietsen in de Nationale Parken Alde FeanenDrents-Friese Wold, de Duinen van TexelLauwersmeer (en zeilen op de Wierumer Aek!), de Utrechtse Heuvelrug en Weerribben-Wieden,  een stedentrip Leeuwardenvaren in Friesland, een weekend naar Terschelling of Texel.

Heb jij aanvullingen of tips voor mijn wishlist Nederland? Let me know!

Wil je met mij samenwerken voor een leuke accommodatie of must-see? Lees de mogelijkheden!

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

You Might Also Like

16 Comments

• Reply Laura 8 augustus 2018 at 15:17

Wat leuk om te lezen Marcella! Nederland heeft inderdaad zoveel te bieden. Ik denk dat ik ook maar eens een keer een wishlist ga opstellen. Ik roep al jaren dat ik zo graag een keer naar een waddeneiland wil. Misschien is zo’n wishlist een goede stok achter de deur? Je toevoeging van Fries Museum (Leeuwarden) snap ik. Begin dit jaar in dit museum geweest en een dikke aanrader!

• Reply Marcella 9 augustus 2018 at 10:45

Zo’n wishlist is zeker een stok achter de deur. Je wilt op een gegeven moment toch verder komen met je lijstje 😉 Er is in Nederland zoveel leuks te zien en ontdekken! Leuk dat jij het Fries Museum in Leeuwarden kunt aanraden. Ik woonde jarenlang in de stad, en het museum is in de laatste jaren dat ik er woonde geopend. Ik moet er zeker eens naartoe!

• Reply Martin 8 augustus 2018 at 21:05

Eens hoor! Nederland is prachtig en er is genoeg te doen en te zien. Leuk zo’n wishlist voor ons eigen land. Ik had een paar jaar geleden het idee om ooit in alle Nederlandse Nationale Parken te fietsen…heb ze nog lang niet allemaal gehad, maar krijg wel weer zin om dit nieuw leven in te blazen. Leuk blog!

• Reply Marcella 9 augustus 2018 at 12:13

Er is zeker genoeg te doen en zien in Nederland! Tof dat je het voornemen hebt om in alle NP’s te fietsen. Ik wil overal graag wandelen, maar ik moet hoognodig weer een ‘nieuw’ park gaan ontdekken!

• Reply Aniek 9 augustus 2018 at 17:58

Fietsen op de Veluwe is ook zo mooi! Ik denk dat ik ook weer eens met mijn fiets in de trein stap om daar een rondje te fietsen.

• Reply Marcella 10 augustus 2018 at 18:27

Leuk dat je weer gaat fietsen op de Veluwe! Als het in bloei staat is het natuurlijk nóg veel gaver!

• Reply Wanda 9 augustus 2018 at 20:56

Ook mijn wishlist van Nederland is nog behoorlijk lang, want steeds ontdek ik ook weer nieuwe plekken waar ik naar toe wil. Gelukkig hebben we dit jaar ook wel al wat kunnen afstrepen zoals inderdaad Ootmarsum, echt een super leuk stadje om een middagje te vertoeven!

• Reply Marcella 10 augustus 2018 at 18:28

Haha ja, ik blijf mijn wishlist ook aanvullen. En tussendoor kom ik wel eens onverwachts op plekken die helemaal niet op mijn lijst staan. Juist leuk! Je hebt me echt nieuwsgierig gemaakt naar Ootmarsum!

• Reply Jenny 10 augustus 2018 at 23:27

Mooie lijst!

Ik heb ook bestemmingen in Nederland op mijn lijstje staan waar ik maar niet naar toe ga… en met het lezen van deze blog worden dat er alleen maar meer 🙂

De AWD zijn echt tof.

• Reply Marcella 16 augustus 2018 at 13:54

Jij hebt vast weer aanraders waarmee mijn lijst weer langer wordt. Daarom vind ik het ook zo leuk om af en toe de balans op te maken, af te strepen én aan te vullen! 🙂

• Reply Kelly 11 augustus 2018 at 10:35

Leuke bestemmingen, maar ook ik ga bijna nergens naar toe in Nederland. Zo gek eigenlijk. Gewoon geen tijd en altijd maar druk. De Amsterdamse Waterleiding Duinen zijn leuk en ik wil nog een keer terug. Ik was daar om vossen te fotograferen en helaas geen gezien (balen want ik moet twee uur rijden). Ik ga dit jaar twee weken naar Marokko en heb dan nog een week vrij dus ik hoop dit jaar nog iets in eigen land te kunnen zien, alhoewel ik ook al mijn deuren nog moet schilderen 😉

• Reply Marcella 16 augustus 2018 at 15:03

Soms komt het er bij ons een tijdje niet van om ontdekking te gaan in eigen land, soms gaan we achter elkaar op pad. Juist leuk, om ons eigen land ook beter te leren kennen! Ik ben benieuwd welke aanraders jij voor mij hebt!

• Reply Lizette 15 augustus 2018 at 14:08

Leuk om te lezen! Giethoorn is niet zo ver van jullie vandaag toch? Ennuh, Tilburg toevoegen aan je stedentripje, het is hier echt wel leuk hoor 😉

• Reply Marcella 20 augustus 2018 at 12:32

Giethoorn is inderdaad redelijk in de buurt, toch zijn we er nog niet geweest 😉 Ook niet in Tilburg, dus daar kom ik ook graag nog eens naartoe!

• Reply Sabine 18 augustus 2018 at 17:01

Leuk! Mijn wishlist Nederland is ook nog veel te lang haha. Maar jullie hebben inmiddels toch al wel wat kunnen afstrepen, zeker wat steden betreft.

• Reply Marcella 20 augustus 2018 at 12:32

Ja, we kunnen nog wel veeeeel meer natuur in Nederland ontdekken! 🙂