Nederland Wishlist ABC

Wishlist Nederland – Hoe ver ben ik?

27 oktober 2017

In januari maakte ik een heuse wishlist Nederland, omdat er ook dichtbij huis zoveel moois te zien is. Nu het al bijna november is, is het hoog tijd om te kijken hoe ver ik ben met mijn wishlist!

Natuur

• Waddeneiland Schiermonnikoog
  • Wadlopen
  • Bootje varen (in Giethoorn!)
  • Toevoeging oktober: Oostvaardersplassen

Uhm, hier heb ik nog niets van kunnen afstrepen… Ik heb Schiermonnikoog inmiddels op mijn Wishlist 2018 gezet en ik schuif de andere activiteiten ook door. Toch fijner met een zonnetje erbij. Ik heb wél 1.400 kilometer gefietst door Groningen en Drenthe en genoten van de mooiste natuur. Ook hebben we gewandeld in Nationaal Park de Drentsche Aa, daar schrijf ik binnenkort meer over! Wat ik intussen heb toegevoegd aan mijn lijstje zijn de Oostvaardersplassen. Met de trein ben ik er al vaak langs gereden, maar ik ben er nooit geweest. Lijkt me zo tof om daar te wandelen!

Marcella, Veluwezoom

Regio’s

• Achterhoek
  • Gelderland
  • Limburg
  • Toevoeging oktober: Brabant (onder andere Eindhoven)

Ook deze regio’s heb ik nog niet bezocht. Jammer, want vorig jaar zagen we hoe mooi Gelderland is! Slapen op Landgoed Groot Warnsborn is absoluut iets wat ik vaker wil doen. Wandelen en/of fietsen in de Hoge Veluwe staat echt nog heul hoog op mijn wishlist, maar dan liever met een zonnetje en bloeiende heide. Er waren even plannen om Twente te bezoeken (ook zo’n onbekend gebied), maar dit wordt hopelijk begin volgend jaar. Aan dit lijstje wil ik Brabant graag toevoegen. Vorig jaar reden we na ons Kerstweekend in de Ardennen terug via Den Bosch. Wat een geweldige stad! In november gaan we een weekend naar Eindhoven voor het lichtjesfestival GLOW. Heel veel zin in!

Balloërveld, Drentsche Aa

Actief

• Beginnen met het Pieterpad
  • Wandelen in de Nationale Parken: Hoge Veluwe, Sallandse Heuvelrug & Zuid-Kennemerland
  • Een NS wandeltocht doen
  • Toevoeging oktober: fietsen in Nederland en Duitsland!

Jan en ik zijn veel gaan fietsen in de zomer, dus het wandelen bleef er een beetje bij. Nu we minder fietsen trekken we op zondag sneller de wandelschoenen even aan. Wandelen in de herfst is natuurlijk extra mooi met al die herfstkleuren en paddestoelen. Specifieke plannen om onze wishlist af te werken hebben we nog niet. Wel willen we vaker met de fiets op pad in Nederland en Duitsland. We denken eraan om volgend jaar een fietsenrek te kopen zodat we op meer plekken in Nederland een tocht kunnen rijden. De Bauke Mollematocht is ons heel goed bevallen!

Zaanse Schans, Marcella

Historie

Van dit lijstje kan ik de Zaanse Schans afvinken! Toen we in februari een dagje Amsterdam deden, hadden we nog wat tijd over voor onze vlucht naar Sevilla vertrok. Ze belanden we in de Zaanse Schans, voor mij een heuse trip down memorylane. Mijn vader komt uit Zaandam en als kind heb ik de Zaanse Schans al vaak bezocht. Mijn vader is 4 jaar geleden overleden, en dus was het extra bijzonder om terug te komen op een plek waar hij zo trots op was. Na een koude wandeling lunchten we in Zaandam bij een fijn restaurant.

Een extra stukje historie zag ik vorige week zaterdag toen ik met vrienden bij Kinderdijk was (zie headerfoto). Lijkt wel wat op de Zaanse Schans, maar ik vond het er relaxter. Het was daar zó leuk, ik maak er nog een apart artikel over.

Marcella, AmsterdamStedentrips

• Arnhem
  • Nijmegen
  • Middelburg
  • Zwolle
  • Den Haag (met een strandwandeling!)
  • Bezocht: Amsterdam
  • Toevoeging oktober: Alkmaar en Leeuwarden

In Amsterdam ben ik geweest, maar in de andere steden nog niet. Ik zou met Maud naar Zwolle, maar steeds komt er wat tussen. Ook nu zoeken we weer een alternatief voor onze Zwolle-uitje. Met mijn moeder en zus wil ik weer eens een dagje treinen, misschien gaan we dan Arnhem wel bezoeken. Middelburg blijft een leuke onbekende waar ik niet snel zal komen vanwege de afstand vanaf Groningen. Maar hij blijft op mijn wishlist! Naar Den Haag wil ik ontzettend graag, het is al zo lang geleden dat ik daar was. Ik heb Alkmaar en Leeuwarden toegevoegd aan de lijst. Alkmaar omdat ik daar vroeger vaak was omdat er familie vandaan komt. In Leeuwarden woonde ik 10 jaar, maar ik ben er sindsdien amper terug geweest. Dit wil ik graag, het is zo’n leuke stad!

Tips voor jouw wishlist Nederland!

Een stedentrip Groningen en wandelen in de Onlanden, zeehondjes kijken bij het punt van Reide, wandelen of fietsen in de Nationale Parken Alde FeanenDrents-Friese Wold, de Duinen van TexelLauwersmeer (en zeilen op de Wierumer Aek!), de Utrechtse Heuvelrug en Weerribben-Wieden,  een stedentrip Leeuwardenvaren in Friesland, een weekend naar Terschelling of Texel.

Heb jij aanvullingen voor mijn wishlist Nederland? Let me know!

Wil je met mij samenwerken voor een leuke accommodatie of must-see? Lees de mogelijkheden!

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

You Might Also Like

32 Comments

• Reply Shirley 27 oktober 2017 at 07:30

Ik vond Naarden-Vesting heel gezellig, maar voor mij is dat ook niet heel ver weg. Het duingebied Kennemerland vond ik ook heel mooi. Grappig dat je een lijst van deze lengte binnen een vakantie grotendeels zou afvinken, maar in Nederland is het een lange termijnproject, dacht ik net bij mezelf.

• Reply Marcella 27 oktober 2017 at 10:14

Je hebt helemaal gelijk, als we op vakantie in Nederland waren hadden we de meeste plekken allang gezien. Nu doe je er toch langer over omdat je maar af en toe een weekendje weg in eigen land doet. Maak ook niets uit, zo heb je altijd nog wat leuks op je lijstje! Het duingebied Kennemerland lijkt me geweldig!

• Reply Co | Op reis met Co 27 oktober 2017 at 09:18

Ik heb ook een beste wishlist voor Nederland, maar afvinken gaat gek genoeg niet zo snel 😉 Ik vind Nijmegen en Alkmaar erg mooie steden, ben je daar al eens geweest? De Zaanse schans moet ik heel snel eens gaan bezoeken, is zo dichtbij voor mij.

• Reply Marcella 27 oktober 2017 at 10:17

Herkenbaar, ook bij mij gaat het niet zo snel. Al bezocht ik vorig weekend wel Gouda, de Maasvlakte, Brielle én Kinderdijk. Kan opeens snel gaan 😉 In Alkmaar ben ik geweest want daar woont familie. Het is alleen wel lang geleden dat ik er was, daarom ga ik graag eens terug. Wat staat er hoog op jouw NL-wishlist?

• Reply Jenny 27 oktober 2017 at 09:39

Leuke lijst!

Bij mij stond Zeeland dit jaar hoog op mijn lijstje, maar daar ben ik uiteindelijk maar een keer geweest. Soms is het gewoon leuker om spontaan iets te doen ipv lijstjes af te vinken.

• Reply Marcella 27 oktober 2017 at 10:18

Spontaniteit is zéker leuk Jenny! Vorig weekend waren we bij vrienden en bezochten we in 1,5 dag Gouda, de Maasvlakte, Brielle én Kinderdijk. Leuk om toeristje te spelen in eigen land!

• Reply Saskia 27 oktober 2017 at 18:02

Leuke lijst om te zien! Ik wil zelf nog graag naar de Waddeneilanden zoals je weet 🙂
    Maar ook Zeeland wil ik zeker nog eens heen.

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 18:07

De waddeneilanden zijn echt heerlijk, daar moet je zéker eens naar terug. Voor jullie extra speciaal natuurlijk. Zeeland is voor mij echt heel ver weg, maar ik ben er wel benieuwd naar!

• Reply Gabriëlle 27 oktober 2017 at 19:22

Leuk lijstje! Ik mis alleen de mooie oude molens in Schiedam 😛 Mijn lijstje is overigens ook erg lang, ons eigen land heeft zoveel moois te bieden.

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 18:10

Joh, mijn lijstje is zeker nog niet compleet. Er komt vast nog wel meer bij op den duur. Ons eigen land ontdekken is ook erg leuk!

• Reply Diana 27 oktober 2017 at 20:35

Breda – knipoog. Kom dagje naar het mooie zuiden. Voor de rest heb je mij ook een hoop inspiratie gegeven. Heb eigenlijk nog naar best weinig gezien van Nederland.

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 18:45

In Breda ben ik al eens geweest, maar ik wil zeker nog eens terug. Begin dit jaar was ik in Den Bosch, gave stad! Leuk dat ik jou inspiratie heb gegeven. Je maakt me benieuwd welke bestemming je wilt bezoeken!

• Reply Chantal 27 oktober 2017 at 21:48

Leuk deze blog! Misschien moet ik ook maar eens een wishlist voor Nederland maken, ik heb nog zo veel niet gezien van Nederland!

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 18:46

Ik kan mijn wishlist nog flink uitbreiden, want er zijn nog zoveel meer plekken die ik wil zien. Maar stukje voor beetje kom ik er wel 😉

• Reply anto 28 oktober 2017 at 05:22

Leuk! Ik zou graag meer van de Waddeneilanden willen zien (oa Terschelling en Ameland) en eventueel ook nog eens naar Texel terug willen. Er is gewoon zo veel moois te zien in Nederland!

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 20:05

De waddeneilanden zijn mijn absolute favoriet in Nederland. Het is zó fijn om een dagje weg te zijn van het vasteland. Voelt al snel als een korte vakantie. Heerlijk!

• Reply Robert | Traveljunks 28 oktober 2017 at 09:40

Ja, Nederland is ook heel mooi. Ik ben met de voorbereiding van een serie voor 2018 bezig. Ik was laatst voor een concert in Deventer en verbaasde me dat ik niet wist dat het zo’n mooie stad is. Geweldig mooi! Ik geef als Limburger altijd tips als; NP de Maasduinen bij Wellerlooi, de Mariapeel met Griendtsveen en de bossen van Zuid-Limburg bij Vijlen en Gulpen. Zet maar op je lijst 😉

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 20:09

Wat heb je veel leuke tips voor Limburg! Ik moet er echt weer eens naartoe, ik vind het echt een geweldig mooie provincie!

• Reply Marcel 28 oktober 2017 at 10:40

In Nederland heb ik ook nog het een en ander af te werken. Dit jaar hebben we voor ons doen veel gezien in ons eigen land: Texel, Rotterdam, Zwolle, Roermond, De Friese Wouden en eindelijk brachten we een bezoek aan de bollenvelden. Komend jaar wil ik heel graag naar Schiermonnikoog. Als inwoner van Noord-Holland wil ik je de volgende tips geven: NP Zuid-Kennemerland, Haarlem en burlende herten spotten in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 20:10

Leuk hé, mooie natuur en toffe steden ontdekken in eigen land. Jouw tips klinken erg goed Marcel. Ik ben benieuwd naar zowel de natuur als de stad. Dat worden leuke tripjes!

• Reply Martin 28 oktober 2017 at 16:47

Leuk zo’n wishlist voor dingen in Nederland…die kan best lang worden want er is heel veel moois! Zo wil ik ooit in alle Nationale Parken gefiets hebben….heb er al aardig wat gedaan, maar nog lang niet allemaal. Ik vond de Amsterdamse waterleidingduinen echt prachtig en ook (voor mij) vlak in de buurt. Drenthe vind ik ook prachtig!

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 20:13

Ik heb als doel gesteld om in alle NP’s te wandelen, maar als wij met het fietsenrek op pad gaan, dan wil ik er ook fietsen 🙂 Zo blijven we doelen toevoegen, maar dat is ook leuk. Ik ben erg benieuwd naar de waterleidingduinen, ik hoor er altijd veel goeds over!

• Reply Wanda 29 oktober 2017 at 20:17

Leuke lijst, zou ook prima mijn lijst kunnen zijn hoor! Er zijn nog zoveel plekken en streken die ik graag in Nederland wil zien maar het komt er steeds niet van. Qua steden, wat te denken van Delft, Leiden, Maastricht of Haarlem?

• Reply Marcella 29 oktober 2017 at 20:33

Ook bij ons komt het er vaak niet van om NL te ontdekken. Vaker willen we naar ‘t buitenland. Of we blijven juist even lekker thuis. Delft, Leiden en Maastricht heb ik redelijk recent bezocht. Naar Haarlem wil ik wel graag eens terug. En ik wil graag die mooie natuur vlakbij jouw woonplaats ontdekken. Je maakt er gave foto’s van, ziet er tof uit!

• Reply Sabine 29 oktober 2017 at 21:40

Mooie lijst! Ik wil ook nog heel veel zien in Nederland. Het fijne is dat áls we in Nederland zijn, dat we dan altijd wel een paar toeristische dingen doen. Het gaat even duren dus voordat ik alles heb gezien, maar als er elke keer iets bijkomt ben ik heel tevreden. Nederland is ook zo mooi!

• Reply Marcella 30 oktober 2017 at 21:13

Ja, dat is wel het voordeel. Je bent automatisch veel op pad als je hier bent. Wij ontdekken soms een tijdje even niets anders dan onze directe omgeving, een andere keer gaan we lekker op pad en zien we heel veel.

• Reply Laura | Travelvibe 30 oktober 2017 at 18:15

Schiermonnikoog in 2018, zeker doen he?! Echt de moeite waard heb ik zelf net ervaren!

• Reply Marcella 30 oktober 2017 at 21:14

Leuk dat je zo enthousiast bent Laura! Ik ben heel erg benieuwd naar Schier!

• Reply Linda | travellersoftheworld 5 november 2017 at 16:50

Leuk om te kijken wat je al gedaan hebt in Nederland. Eigenlijk doe je zoiets veel te weinig; Nederland ontdekken. Ik deed in augustus een NS wandeling van Castricum naar Egmond aan zee en dat kan ik je zeker aanraden! Zwolle is ook heel leuk, hetzelfde geldt voor Middelburg (en Veere!) en Alkmaar. Ik wil zelf ook graag meer ontdekken en wil nog een keer terug naar Maastricht. Ook Groningen wil ik graag bezoeken. De Oostvaardersplassen is trouwens ook echt een aanrader, zeker heen gaan!

• Reply Marcella 10 november 2017 at 20:57

Leuk, die NS wandeling van Castricum naar Egmond! Mijn familie woont in die hoek, dus voor mij extra gaaf om die tocht eens te doen. Net als Alkmaar, daar wil ik ook erg graag eens naar terug. Om nieuw te ontdekken staat vooral de Veluwe en de Oostvaardersplassen hoog op mijn wishlist!

• Reply Maud 11 november 2017 at 20:15

Ons eigen landje is zo mooi! Ik wil er ook veel meer van zien; en ben nu (achter de schermen) ook bezig met een wishlist. Wordt tijd om dat artikel eens online te gooien, hihi.

• Reply Marcella 12 november 2017 at 21:55

Bring it on, je maakt me nieuwsgierig naar jouw wishlist!