Zonder veel verwachtingen ging ik naar Finland, ik kwam terug vól fijne ervaringen! Wat een geweldig gebied is Fins Lapland. In dit eerste artikel over onze reis deel ik een aantal leuke weetjes van Finland en onze reis.

Road Finland

Finland (Fins: Suomi) heeft 5.518.371 inwoners. Finland wordt ‘het land van de duizend meren’ genoemd; in werkelijkheid zijn er ongeveer 188.000 meren. Het grootste meer is het Saimaameer. In het uiterste noorden duurt de zomer 73 dagen en is de middernachtzon te zien. Een zeer groot deel van Finland is meer dan de helft van het jaar bedekt met sneeuw. In Lapland kan jaarlijks 1 tot 2 meter sneeuw vallen. Omdat er zo weinig zonlicht schijnt tijdens de wintermaanden koelt het flink af. In de poolnachten kan de temperatuur dalen tot -35°C. Bron: Wikipedia

On the road

• We vlogen van Rotterdam Airport naar Rovaniemi, de hoofdstad van Fins Lapland. Op de terugweg hadden we de laatste directe vlucht van het zomerseizoen. In de winter kan je weer rekenen op een directe vlucht want het is dan hoofdseizoen.
  • In 8 dagen reden we 1.094 kilometer met onze huurauto (VW Polo). De maximum snelheid is 80 of 100 kilometer per uur, dus we moesten wat extra tijd uittrekken voor onze reisafstand. De meeste wegen zijn geasfalteerd, maar in de afgelegen gebieden rij je over grind.
  • We sliepen 1 nacht in Rovaniemi, 3 nachten in Vuokatti, 1 nacht in de wildernis bij Kuusamo en 2 nachten vlakbij Ruka. Zo hebben een mooie variatie aan bestemmingen ontdekt! In de wildernis bij Kuusamo waren we maar een paar kilometer van de Russische grens vandaan.
  • Onderweg zagen we best veel campers. Finland is dan ook het perfecte camperland omdat het er zo uitgestrekt is. Wij zijn dol op camperreizen en komen er graag nog eens terug met een camper.
  • Qua temperatuur troffen we bij aankomst 18 graden, de dagen erna was het 13 graden en de laatste dagen tussen de 5 en 8 graden. De laatste ochtend vroor het -1 graden.

Vuokatti HuskyWildlife Finland

• Op 4 dagen reisden we veel en dus ben ik gaan turven: ik kwam op 113 rendieren. Deze beauty’s zagen we langs de kant van de weg of in een veld. Sommige dieren liepen zo de weg over en het grappigste waren de rendieren die ons midden op de weg tegemoet kwamen rennen, met de tong uit hun bek.
  • Husky’s horen bij Finland en dus gingen we in Vuokatti naar een huskyfarm. Hier maakten we kennis met 85 prachtdieren. Onze gastvrouw had over elk dier wel een verhaal. Zo zijn er honden die maar liefst 100 kilometer op een dag kunnen rennen en anderen rennen maar liefst 35 kilometer per uur, maar dan wel minder kilometers per dag. Als afsluiter mocht ik brokjes gooien naar de dieren: de witte Husky ving er met gemak 15 achter elkaar! Ooit wil ik heel graag wandelen met husky’s, lijkt me gaaf!
  • Op een middag zagen we 2 elanden en dat is vrij zeldzaam. Rendieren spot je makkelijk, maar elanden zijn heel schuw. Wij zagen een moeder met haar ‘last year born baby’.
  • In het donker werden we opeens opgeschrikt door 4 ogen van 2 konijnen. Gelukkig waren ze op tijd voor onze auto weg.
  • Tot slot ons gaafste avontuur: beren spotten. In 3 uur tijd zagen we vanuit een kijkhut 9 (!) prachtige beren waaronder een moeder met 4 jonkies. WAUWW!

Hoogtepunten Finland

In een week tijd beleefden we veel avonturen in Finland. We gingen hiken, rijden op een fatbike, de kerstman ontmoeten en ik ging regelmatig naar de sauna. En er was nog zoveel meer! Een week was eigenlijk te kort, al is het wonderlijk hoeveel moois je in zo’n korte tijd kunt beleven. Ik zit vol gave verhalen die ik je graag ga vertellen. Je hebt alvast een voorproefje van onze avonturen gekregen op Facebook en op Instagram blijf ik mijn mooiste foto’s delen. Hou mijn travelblog in de gaten voor meer avonturen in Finland!

Meer Finland:

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Finland?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

Aniek

Heerlijk! Ik moet meteen weer terugdenken aan mijn reis naar Lapland afgelopen zomer. Ik heb ook flink veel rendieren gezien onderweg, wat een leuke dieren zijn dat! Eigenwijs wel, ze blijven lekker midden op de weg staan.

Laura

Klinkt als een heerlijke reis! Jaloers dat je een beer met 4 jonkies hebt gespot! Waauw!

Michelle

Ik ben natuurlijk nogal bevooroordeeld met mijn liefde voor Noorwegen, maar dit ziet er wel heel fijn uit! Misschien toch maar een keer over de landsgrenzen gaan kijken..

Henriette

Mooie reis Marcella! Hoor je toch niet vaak, Finland in de zomer. Ben ook nog benieuwd naar die illustere volgelverschrikkers😁

Kim

Ooooh hier wil ik toch zo graag heen!! Bizar dat je gewoon 113 rendieren hebt gezien 😉

Manon Ruitenberg

Wat hebben jullie onwijs veel gezien in zo’n korte periode! Ik ben in de winter naar Fins Lapland geweest. Ook zo bijzonder.

Jenny

Ik bezocht de regio in de winter. Dat was heel tof. Ik zou echter graag een keer terug gaan aan het eind van de zomer of in de herfst.

Janet

Wat een heerlijke reis hebben jullie gehad. De bestemming lijkt me zo tof, heerlijk in de natuur en veel wildlife! Ik heb liever een zonnige bestemming, maar soms is het niet anders haha.

Kelly

Wat gaaf dat jullie beren gezien hebben zeg! Dat zou ik ook wel graag willen zien. Husky’s staan ook nog op mijn wishlist en dan het liefst in de winter natuurlijk, haha. Een sledetocht lijkt me echt geweldig!

Auto Huren Zakynthos

Ik heb nog nooit de regio bezocht en ik wou dat ik dat in een korte periode kan doen. Leuke foto’s!