Gezondheid

Update #6 – Gezonde voornemens & een nieuwe sport!

10 november 2019
Marcella Wengen Switzerland

Het is alweer een jaar geleden dat ik schreef over mijn gezonde voornemens. Intussen is er veel gebeurd in mijn leven, zowel positief als negatief. Hoog tijd om te kijken hoe het nu met mij gaat want ik heb een nieuwe sport ontdekt!

Doel 1 – Meer groente en fruit eten

Als ik stress heb en uit balans ben, dan vind ik gezond eten lastig. Door het overlijden van Jan’s moeder en een roerige periode op mijn werk vind ik het lastig om gezond te blijven eten. Maar ik heb nu een onwijs leuke baan waar ik veel energie uit haal. Dus het ongezonde patroon waar ik ben blijven hangen móet ik nu kwijt om een gezonde switch te maken. Ja, ik eet graag appels en bananen, drink in de ochtend een smoothie met blauwe bessen en banaan en ik eet graag een bak muesli met kwark en fruit. Ook lunch ik af en toe met een salade. Maar dit kan ik veel vaker doen zodat ik meer groente binnen krijg. Ook wil ik vaker verse soep eten en wraps met een goede vulling. Meer fruit en groente eten, zodat ik vol ben met goede vitamines waardoor ik de zoetigheid niet neem.

Focus: groente en fruit inzetten als gezonde vulling zodat ik geen zin heb in iets zoets

Doel 2 – minder snoepen

Ja, dit is (en blijft) mijn grote valkuil: snoepen. Vanwege mijn verjaardag (4 november) heb ik 4 dagen achter elkaar taart gegeten. Moet misschien kunnen voor een keertje, maar voor mij is het écht niet goed. Als het de goede kant op gaat, eet ik ‘weer’ teveel en ben ik de dalende lijn kwijt. Zonde! Minder eten en vooral minder snoepen dus. Mijn eetpatroon wil ik weer strikt bijhouden in een app zodat ik weet wat er binnen komt. Ik heb járen geleden vrijwel suikerloos gegeten en mijn tussendoortjes maakte ik zelf van natuurlijke producten. Dat wil ik graag weer doen. Ik heb fijne boeken vol goede recepten in huis, dus daar ga ik maar weer eens mee aan de slag!

Fijne boeken: PowerfoodEet beter in 28 dagenGezond genieten

Doel 3 – 5 kilo afvallen voor 1 maart 2020

Hoewel ik nog meer kilo’s kwijt wil, verlies ik het liefst (minimaal) 5 kilo voordat onze roadtrip Australië start. Ik ga graag sterker, slanker en fitter op reis. In 4 maanden 5 kilo verliezen, dat moet haalbaar zijn! ’t Liefst ben ik tegen die tijd al wat meer kilo’s kwijt, maar ik weet niet of dat haalbaar is met alle feestdagen. Ik doe mijn best!

Doel 4/5 – wekelijks 2x sporten

In de lente en zomer fiets ik graag en in het najaar zwem ik 1-2 keer per week 60 baantjes. Zo deed ik het jarenlang, tot ik besefte dat als ik verandering wil, ik wat anders moet doen. Een nieuwe sport toevoegen. Ik wil mijn spieren sterker maken zodat ik me beter voel en mijn uithoudingsvermogen vergroot. Dat wil ik op een goede manier doen, en dus heb ik vandaag mijn 4e les Personal Training en ik heb 1 les booty class gehad. Hoewel ik járen geleden voor het laatst fitness heb gedaan en dat nooit leuk vond, vind ik Personal Training echt top. Ik leer dat ik meer kan dan ik denk en dat geeft me veel zelfvertrouwen. Ook merken ik en mijn trainer dat ik al wat soepeler en sterker wordt. Ik wil graag blijven trainen tot onze roadtrip Australië en kijk dan of ik verder wil gaan. Naast 1 les PT per week zwem ik ook 1x per week 60 baantjes.

Ook wil ik 1x per week thuis oefeningen gaan doen, maar dat is me nog niet gelukt. Oefeningen en tips voor video’s zijn welkom!

Doel 6 – dagelijks 10.000 stappen zetten

Tot slot gebruik ik al jaren een stappenteller, sinds een jaar heb ik de Fitbit Versa. Een stappenteller stimuleert mij om elke dag minstens 10.000 stappen te zetten. Ook zit ik in de Fitbit-app regelmatig in ‘challenges’ met anderen waardoor ik gestimuleerd word om extra mijn best te doen. Alleen maar goed! Ik heb nu weinig collega’s die graag een (pauze) wandeling maken en vanzelf ben ik dat ook minder gaan doen. Ik vind het ook gewoon gezellig om bij hen in de kantine te zitten. Toch is dat jammer want een dagelijks stukje wandelen geeft met een hoop beweging. Toch maar weer vaker gaan doen om mijn doelen te halen!

Lees ook:

Wat vind jij van mijn nieuwe sport?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Pinterest – Bloglovin

You Might Also Like

10
Reageer op dit artikel

avatar
5 Reacties
5 Reacties op reacties
6 Volgers
 
Meest gereageerd
Meest bediscussieerd
6 Auteurs van reacties
MarcellaJanetKellyAniekAmy Recente reacties van
  Aanmelden  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Evelyn
Reiziger

Goed bezig! En ik denk dat je het pas echt haalt als je ergens in je hoofd een knop omzet. Uiteindelijk moet je het volhouden natuurlijk en niet even minder eten en veel sporten. Goede stap in de juiste richting iig!

Amy
Reiziger

Wat goed dat je zo fanatiek aan de slag bent gegaan met een personal trainer! Ik denk dat het zeker kan motiveren om met iemand aan de slag te gaan, omdat die persoon je vaak net even wat kan laten gaan dan je zelf denkt te kunnen. Minder willen snoepen is herkenbaar.. ik probeer het ook echt te minderen doordeweeks maar het is stiekem toch lastiger door alles wat er op werk wordt aangeboden.

Aniek
Reiziger

Goed bezig inderdaad! Een nieuwe sport kan voor heel wat motivatie zorgen, dat is altijd fijn. Mijn Fitbit is ermee gestopt helaas, dus ik moet eigenlijk weer eens een nieuwe kopen. Want het belangrijkste is toch de hele dag te blijven bewegen en ik zit te lang op kantoor eigenlijk 🙂

Kelly
Reiziger
Kelly

Goed bezig hoor! Ik moet ook echt weer gezonder gaan leven. Sporten blijft een dingetje bij mij en lukt niet vanwege drukte op het werk. Ik ben vaak pas rond 19.00 uur thuis en dan moet ik nog koken en eten…dan heb je echt geen zin meer om nog laat de sportschool in te duiken. Snoepen mag ook wel een beetje minder, maar dat zal lastig worden met de feestdagen in zicht 😉 Groente en fruit eet ik wel meer dan voldoende.

Janet
Reiziger

Wat veel doelen zeg.. knap dat je er zo bewust mee bezig gaat. Fijn dat je nu al vooruitgang ziet bij het trainen, dat geeft echt voldoening lijkt mij. Bij mij is het sporten echt ruk, dat moet ik ook echt weer eens gaan oppakken. Net als het meer fruit eten overigens.. 😉