Gezondheid Personal

Update #4 – Gezonde voornemens

28 september 2018
Nice France

In juni scherpte ik mijn gezonde voornemens voor 2018 aan. Benieuwd hoe het er nu voor staat en of ik een schop onder mijn kont nodig heb?

Salad PapenburgVorig jaar stelde ik in de zomer gezonde voornemens voor de tweede helft van 2017, ik maakte in de herfst een update, scherpte in april mijn gezonde voornemens van 2018 aan en stelde mijn doelen bij in juni. Hoog tijd om te kijken hoe het nu gaat!

Doel 1 – Meer groente en fruit eten

Steeds vaker eet ik een appel, peer of druiven als tussendoortje. Maar ook neem ik graag komkommer, tomaatjes of worteltjes. Bij deze tussendoortjes probeer ik het te houden, al eet ik op werkdagen meestal ook een aantal maïscrackers met avocado of humus (en soms een mueslireep, maar dat probeer ik te beperken). ’s Ochtends maak ik een spinazie smoothie met amandelmelk, een flinke hand spinazie en een banaan. Voedzaam, lekker én gezond! In het weekend eet ik liever warme havermoutpap met appel, rozijntjes en kaneel.

Ik eet meer fruit dan groente, en ik wil graag meer groente eten. Bij het avondeten kies ik bewust voor veel groente, maar ik sla steeds vaker salades over. Deels omdat het kouder wordt, maar ook omdat de kant-en-klare salades van de Appie best veel calorieën hebben. Dan eet ik liever een bak sperziebonen!

Focus: meer groente eten en goed fruit blijven eten & bijhouden wat ik eet zodat ik goede keuzes kan (blijven) maken

Pancakes Stek LeeuwardenDoel 2 – minder snoepen

Ik vind het steeds meer frustrerend om dagenlang gezond te eten en drinken, 1x te zwichten voor een stuk taart en dan qua gewicht ‘terug bij af’ te zijn. Klinkt extreem, maar toch lijkt alles domweg te blijven plakken. Ik merk het direct op de weegschaal als ik te veel/te vet/te ongezond heb. Dus dat stimuleert mij zeker om strenger te zijn en gezonde keuzes te maken. Dat lukt me steeds beter, en af en toe (gematigd) snoepen mag best. Alleen sporten is ook zeker niet genoeg, dus ik móet echt gezonder eten.

Focus: af en toe kiezen voor iets wat ik écht heel erg lekker vind

Doel 3 – 5 kilo afvallen voor 1 augustus 2018 1 januari 2019

Jaja, ik schuif mijn doel steeds door. En ik kan er allerlei excuses voor bedenken, maar ik wil die kilo’s nu toch écht graag gewoon kwijt. Aan de bak dus! Sinds mijn vorige update ben ik 1 kilo aangekomen, dus ik wil er nu gewoon minstens 5 kwijt. Ik ga er hard mijn best voor doen! #negeermodusvoorpepernotenenchocolade

Doel 4 – wekelijks 2x blijven sporten

Ik was fanatiek aan het fietsen, had al 1.755 kilometer gereden en ik had een aantal mooie tochten op het oog. Maar ik kreeg steeds meer last van mijn schouders, armen en dan vooral mijn polsen. Laat ik verder niet medisch uitweiden, feit was dat ik echt last had van mijn lijf bij het racefietsen (en erna ook nog…). En dus stopte ik ermee. Een paar weken lang wandelde ik alleen, maar begin september ben ik weer gaan zwemmen. Inmiddels heb ik 4x keer gezwommen (en vandaag ga ik weer), vorige week lag ik zelfs 2x in het bad. Een goede gewoonte die ik zeker 2x per week ga voortzetten. Mijn lijf moet wennen, dus ik heb spierpijn, maar ik merk ook dat ik wat soepeler word. En over een tijdje vast weer wat sterker. Fijn!

Doel 5 – spieroefeningen aan mijn workout toevoegen om blessures te voorkomen

Tsja, dit is misschien wel (één van de) de boosdoener(s) van mijn pijntjes. Ik nam me voor om blessures te voorkomen door spieroefeningen te doen en te gaan zwemmen, maar ik deed het niet. Ik vind fietsen fijn en doe dat ’t liefst. En dus ga ik op een zonnige dag liever fietsen dan dat ik afhankelijk ben van openingstijden om mijn baantjes te zwemmen. Maar ja, het blijkt wel weer een feit dat ik die beweging wel écht nodig heb. Ik blijf nu dus lekker zwemmen!

Fitbit VersaDoel 6 – dagelijks 10.000 stappen zetten

Van mijn Garmin Vivosmart heb ik na ruim 3,5 jaar fulltime (ik sliep er ook mee) gebruik afscheid moeten nemen. Ik moest hem opeens opladen per halve dag, dat was niet te doen (normaal lag hij eens per week aan de lader). Omdat hij al langer wat kuren had, keek ik al een tijdje naar een nieuwe. Via Twitter raakte ik onverwachts aan de praat over een ander merk en model, en toen droeg ik een dag later de Fitbit Versa. Een ander merk dan ik al jaren gewend was, maar het bevalt me tot nu toe prima. De activity tracker lijkt wat gevoeliger, hij rekent bijvoorbeeld ook stappen als ik fiets en dat deed mijn Garmin niet. Is ook beweging natuurlijk, en ik zet mijn stappendoel gewoon wat hoger 🙂 Verder heeft de Fitbit veel fijne statistieken én hij is mooi! Dat helpt me goed bij mijn gezonde voornemens!

Focus: dagelijks minimaal 10.000 stappen blijven zetten

Wat zijn jouw gezonde voornemens?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply Linda 28 september 2018 at 08:16

    Ik had als strategie om juist geen nee te zeggen tegen lekkere, vette, zoete en ongezonde dingen, maar juist heel weinig ervan te eten. Dus eerst bijvoorbeeld iets gezonds eten, kwartier wachten en dan een handje borrelnootjes of een lekker stuk boterkoek. Hiermee werd de zucht naar al die dingen die “niet meer mogen” veel kleiner, maar viel het qua caloriëen hartstikke mee. Daarnaast luisterde ik ook goed naar mijn lijf. Geen honger is geen honger. Ook als dat rond etenstijd was. Hierdoor “miste” ik soms maaltijden, maar wanneer je lijf duidelijk is over honger, dan luister ik daar liever naar dan vast te houden aan een eetstramien opgelegd door onze zes-uur etenstijd ideeën.

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:33

      Slimme tips! Ik probeer alleen te snoepen wat ik écht heel erg super lekker vind, en eet ook graag kleinere porties. Ook eet ik weer wanneer ik echt honger heb, dat was ik een beetje afgeleerd… Ik hou ook bij wat ik allemaal eet, dat geeft me een goed inzicht en helpt me om goede keuzes te maken!

  • Reply Shirley 28 september 2018 at 08:31

    Jammer dat je last heb van blessures tijdens het fietsen. Hopelijk gaat dat snel beter. Mijn Versa registreert fietsen wel goed, maar telt wel stappen als ik in de auto rijd. Met de nieuwe auto (die niet van mij is) gelukkig al minder. Met de vorige auto telde hij voor een rit van 2 uur ongeveer 6000 stappen en 80 verdiepingen. Was wel heel makkelijk fit worden, haha.

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:35

      Mijn Garmin registreerde fietsen helemaal niet. Reed ik 65 kilometer, dan kwam ik thuis met zo’n 100 stappen extra op mijn tracker. Dat was wel eens wat ontmoedigend 🙂 Jouw autoritjes zijn wel heeeeel effectief trouwens. Beetje té gevoelig voor beweging! Dat is inderdaad niet goed, want je bent natuurlijk niet in beweging!

  • Reply Lizzie 28 september 2018 at 08:37

    Hihi ik herken t wel dat je zo’n doel vooruit schuift.. hoop dat je t haalt voor 1 jan :).

  • Reply Carpediem 28 september 2018 at 09:23

    Heb je weight watchers al eens geprobeerd? Dit is een goede manier om gezond je kilo’s te verliezen al zijn het er maar 3-5. Zij laten je zien wat goede en minder goede keuzes zijn, maar ook dat je zo nu en dan eens kan genieten van een gebakje zónder terug bij af te zijn. Ik ben nu 21,5 kg kwijt sinds 26 maart en het is echt goed vol te houden. Ik denk als je 3 maanden zou gaan, zou dat jou echt helpen.

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:37

      Dat is op zich best een goede tip! Ik zal er eens over nadenken. Mooi resultaat heb je trouwens gehaald!

  • Reply Wanda 28 september 2018 at 18:34

    Oh meid, ik herken het zo hoor. Ik stel het ook steeds op de lange baan maar wil nog steeds erg graag 10 kilo kwijt en toch lukt het me niet om de knop definitief om te zetten. Dan weer een kilo eraf en dan weer een halve erbij… het is gewoon ontzettend lastig.

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:37

      Jaaa, lastig is het zeker! Maar goed, het is me eerder gelukt om heel wat kilo’s kwijt te raken, dus ik moet het gewoon nog eens kunnen doen! Succes jij!

  • Reply Diana 29 september 2018 at 12:27

    Goed bezig Marcella. Die smoothie maak ik ook altijd. Lekker met spinazie en een banaan. Soms doe ik er ook nog wat ananas doorheen of wat aardbeien eiwit poeder.
    Dat van je polsen met fietsen herken ik wel. Ben zelf wat meer kracht erbij gaan trainen, om wat spierpijn of blessure te voorkomen. Blijft lastig om ook hier de balans te vinden. Vorige week wilde ik spinning gaan doen, stond in gepland totdat ik ziekjes werd. Hoppa dag planning. Nu van de week weer een poging.

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:39

      Leuk dat je dezelfde smoothie maakt! Ik doe er nog wel eens een scheutje sinaasappelsap doorheen.
      Ik weet dat ik kwetsbaar ben in mijn armen, maar ik ben dus geen krachttraining gaan doen. Nu ben ik weer zwemmen, en overweeg ik alsnog specifieke krachttraining, liefst onder begeleiding.
      Ben je weer wat fitter en ben je intussen gaan spinnen?

  • Reply Saskia 29 september 2018 at 21:45

    Goed dat je er op deze manier mee bezig bent! Ik wil weer op mijn eten gaan letten en het sporten weer gaan oppakken. Tijdje fanatiek gedaan maar nu met de drukke werkweken en het koudere weer… Wil het dus zeker vanaf aankomende week anders gaan doen 🙂

    Succes met alle voornemens!

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:41

      Jij sport ook wel vanuit huis toch? Hoe pak je dat aan? Train je dan specifieke spiergroepen? En hoe doe je dat? Succes met het oppakken van sporten!

  • Reply Sabine 29 september 2018 at 23:26

    Meer bewegen, ook meer stappen zetten. Ik meet het met mijn telefoon, maar ben niet zeker of dat wel accuraat genoeg is eigenlijk… Ga 3x pw naar de sportschool tegenwoordig en dat weet ik nu aardig vast te houden gelukkig.

    • Reply Marcella 1 oktober 2018 at 11:41

      Wat netjes dat je 3x per week naar de sportschool gaan en dit goed kan volhouden! Wat voor sport doe je in de sportschool? Cardio en het trainen van je spieren?

    Leave a Reply