Gezondheid Personal

Update #3 – Gezonde voornemens voor 2018

17 juni 2018

In april scherpte ik mijn gezonde voornemens voor 2018 aan. Benieuwd hoe het er nu voor staat en of ik een schop onder mijn kont nodig heb?

Kwark met aardbeien en banaan Meloen

Vorig jaar stelde ik in de zomer gezonde voornemens voor de tweede helft van 2017, ik maakte in de herfst een update en scherpte in april mijn gezonde voornemens van 2018 aan. Hoog tijd om te kijken hoe het nu gaat!

Doel 1 – Meer groente en fruit eten

Ik ben dol op fruit en eet het graag. Toch koos ik lange tijd vaker voor een (spelt)koek in plaats van een stuk fruit. Niet goed als je wilt afvallen. Nu ik sinds 2 maanden weer werk heb merk ik dat het makkelijker is om me aan een gezond ritme te houden. Ik neem dagelijks twee appels mee naar mijn werk plus een bakje watermeloen, ananas of cherry tomaatjes (soms twee soorten). Met mijn fruit zit het dus wel goed. Wat betreft groente heb ik de afgelopen weken vaak voor een lunchsalade van de Appie gekozen. Er zijn heerlijke varianten! Thuis nam ik ook steeds vaker een salade of een andere (grote) portie groente. Wat mij goed helpt is zorgen dat ik veel gezonde voeding in huis heb zodat ik altijd vitamines bij de hand heb en gezonde keuzes maak. Dus ik sla voortaan goed in bij de supermarkt!

Voedingspatroon kritisch bijhouden

Ik had een schop onder mijn kont nodig. Sinds anderhalve week ben ik mijn voedingspatroon kritisch aan het bijhouden in de app MyFitnessPal. Álles wat ik eet en drink zet ik in de app, en dat zorgt voor een goed inzicht. Zo zag ik dat ik gewoon teveel calorieën binnen kreeg en dat bewustzijn zorgt voor gezondere keuzes. Ook probeer ik een gezonde balans te vinden. Zo at ik laatst met vrienden tapas en ben ik voor het evenwicht naar het centrum gaan lopen. Dat leverde mij ruim 8 kilometer beweging op!

Focus: lekker veel fruit én groente blijven eten & bijhouden wat ik eet zodat ik goede keuzes kan (blijven) maken

Doel 2 – minder snoepen

Een taartje af en toe, dat moet kunnen. Of een ijsje of een stukje chocolade. Met mate. Ik at een tijdlang teveel, maar ik ben sinds kort kritischer. De app MyFitnessPal helpt me zeker bij dit inzicht. Wist je dat een stuk appeltaart minstens 300 calorieën is? Exclusief slagroom. Dat zorgt ervoor dat je met ontbijt, lunch en diner teveel calorieën (en vetten) binnen krijgt om af te kunnen vallen. Balans is de key. Ik fiets veel en wil daarvan resultaat zien. Als ik blijf snoepen, dan moet ik wel erg veel fietsen om af te vallen. Lijkt me niet gezond en dus moet het anders. Af en toe snoep ik, alleen als iets écht de moeite waard is.

Focus: af en toe (bewust) snoepen is prima

Doel 3 – 5 kilo afvallen voor 1 augustus 2018

Ik ben sinds de vorige update 1,5 kilo afgevallen. Dit gewicht was ik al eerder kwijt, toen werd het warm en hield ik een heleboel vocht vast, en nu ben ik die 1,5 kilo opnieuw kwijt. Nog 3,5 kilo te gaan dus, in de komende 1,5 maand. Ik ga er gewoon voor. Met meer focus en kritische keuzes!

Doel 4 – wekelijks 2x blijven sporten

Ik fiets vaak twee keer per week, af en toe komt het er maar één keer per week van. Soms ben ik daar gefrustreerd om, vaak is er een logische reden en is het niet anders. Tijdens een tocht rij ik tussen de 40 en 60 kilometer. Vorige jaren zat ik vaak rond de 30 kilometer, dus de afstand is aardig omhoog gegaan. Jan en ik willen dit jaar de 110 kilometer van de Bauke Mollematocht fietsen omdat de 65 voor ons niet meer uitdagend is. Dus onze trainingen zullen nóg wat langer worden. Ook ben ik bezig met herstel door na de training proteïne te eten. Bij Body & Fit bestelde ik al wat handige voedingsmiddelen. Het totaal aantal gefietste kilometers van 2018 staat nu trouwens op 1.338 kilometer en daar ben ik heel trots op!

Focus: lekker blijven fietsen!

Doel 5 – spieroefeningen aan mijn workout toevoegen om blessures te voorkomen

Oei, met dit doel heb ik eigenlijk nog niets gedaan. En dat terwijl ik af en toe redelijk spierpijn in mijn armen heb… Dit komt door het steunen op mijn stuur en de houding van mijn rug en nek is ook niet ideaal. Af en toe zwemmen, dát zou goed voor mij zijn. Ik heb het alleen al een tijdje niet meer gedaan. Weer eens naar het zwembad dus! Een goed alternatief is oefeningen thuis doen, maar ook daar heb ik me nog niet in verdiept. Goede (laagdrempelige) tips zijn dus zeker welkom!

Focus: aan de slag spieroefeningen voor mijn rug en armen & minimaal 1x per maand zwemmen

Doel 6 – dagelijks 10.000 stappen zetten

Met mijn Garmin Vivosmart kan ik bijhouden hoeveel stappen ik zet op een dag. Dat zijn er niet dagelijks 10.000 stuks, maar ik probeer er wel elke dag zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Op werkdagen haal ik mijn doel door een half uurtje te lopen in de pauze en regelmatig een loopje te doen voor thee/naar een collega/de printer. 8.000 stappen op een dag is mijn absolute minimum. Ook als ik 60 kilometer heb gefietst, zorg ik dat ik altijd nog minimaal een half uurtje aan het wandelen ben. Is goed voor mijn spieren én mijn stappendoel. Jan en ik gingen onlangs wandelen in Teutoburgerwald en toen zetten we zo’n 20.000-30.000 stappen per dag. Hoezo een flinke uitschieter 😉 Ook tijdens onze komende vakantie in Zuid-Frankrijk zullen we veel gaan wandelen. Nu al veel zin in!

Focus: dagelijks 10.000 stappen blijven zetten

Wat zijn jouw gezonde voornemens?

Volg mijn reisavonturen! Facebook – Youtube – Twitter – Instagram – Bloglovin

You Might Also Like

20 Comments

  • Reply Jenny 17 juni 2018 at 09:35

    Wat goed dat je zoveel fruit eet! Ik ben er ook dol op.

    Wist is dat ananas en watermeloen helpen vocht af te drijven? Ideaal! (Bleekselderij helpt ook, maar dat pak ik persoonlijk minder snel als tussendoortje :))

    • Reply Marcella 18 juni 2018 at 18:49

      Ik ben zo dol op fruit, daar moet ik gebruik van maken om af te vallen. Vandaag heerlijk veel fruit gegeten en geen andere tussendoortjes. Dat helpt goed! Inderdaad drijven ananas en watermeloen vocht af, mooi extra voordeel! 😉

  • Reply Janet | thatonetime 17 juni 2018 at 18:47

    Wat knap dat je hier zo bewust mee bezig bent.. en zo te lezen ben je al aardig op weg met je doelen. Ik ben hier totaal niet mee bezig en eet regelmatig te ongezond. Zomerfruit vind ik overigens heerlijk dus dit is wel de periode dat ik opeens veel meer fruit ga eten. 😉 Succes met je doelen!

    • Reply Marcella 18 juni 2018 at 18:52

      Tsja, ik heb een tijdje ongezond gegeten en móet nu echt wat kilo’s kwijt om me weer fijn te voelen. Vandaar dat ik mijn focus verschove heb. En dat werkt al wel gelukkig. Op naar de volgende 1,5 kilo! 🙂

  • Reply Betsie molenaarbetsie molenaar 17 juni 2018 at 22:25

    Goed bezig Marcella. Nu doorgaan.

  • Reply Sabine the Social Backpacker 18 juni 2018 at 01:21

    Wat goed dat je al 1,5 kilo kwijt bent. Ook het opschrijven en delen helpt vaak omdat het dan “echter” voelt voor velen en haalbare doelen stellen, top! Je bent dus al lekker bezig!! Voor de oefeningen zou ik (als fitness professional) zeggen dat je vooral eerst onder begeleiding zou kunnen sporten, in de zomer zijn er vaak leuke aanbiedingen voor een paar maanden…
    Maar je bent al goed bezig en als je zo doorgaat komen die andere 3,5 langzaam maar zeker ook goed!
    Succes!!

    • Reply Marcella 18 juni 2018 at 18:58

      Bedankt voor je motiverende reactie! Deze blog voelt ook als een stok achter de deur. Alsof ik nu echt móet presteren 😉 Maar als het mij helpt, dan is dat goed! Ik zat er ook al eens aan te denken om voor oefeningen eens een personal-training-traject in te gaan. Misschien meer iets voor het najaar, omdat ik me nu vooral focus op fietsen. Wel wil ik graag weer eens zwemmen om ál mijn spieren te trainen.

  • Reply Anne - Ditisanne.nl 18 juni 2018 at 11:08

    Goed bezig hoor! En die 110 km komt heus wel goed!!

    Ik ben sinds een paar weken fanatiek aan het trainen, heb me in een onbezonnen bui ingeschreven voor een triathlon, maar ondanks dat ik een korte afstand doe, moet er wel voor getraind worden.. 🙂 Druk aan het fietsen, hardlopen en zwemmen dus!

    • Reply Marcella 18 juni 2018 at 19:00

      Thanks! Ja, we moeten maar een doortrainen voor de 70-80 kilometer en dan de 100 maar eens fietsen. Komt vast goed! Wat gaaf dat je je hebt ingeschreven voor de triathlon. Stoer! Welke afstanden ga je doen? Veel succes & plezier met trainen!

  • Reply Sanne 18 juni 2018 at 18:19

    Goed bezig hoor! Ik vind het nog altijd knap lastig om al het lekkers te laten staan. 🙂 Nog 1,5 kilo te gaan, dat gaat je vast lukken!!

    • Reply Marcella 18 juni 2018 at 19:01

      Ik heb er 1,5 kilo af, nog 3,5 te gaan 😉 Ik vind het ook moeilijk om lekkers te laten staan, maar ik snoep nu al te lang teveel. Er moest nu echt een omslag komen zodat ik me weer wat fijner in mijn vel ga voelen!

  • Reply Wanda 19 juni 2018 at 14:59

    Oh meid, wat herken ik veel in je artikel! Doordat we privé de laatste maanden best het nodige voor de kiezen hebben gehad en mijn winterdip er ook nogal inhakte, zijn de kilo’s er bij gekomen in plaats van eraf zoals mijn bedoeling was. In Oostenrijk is het ons prima gelukt om in balans te blijven ondanks dat we ook echt wel hebben gesnoept maar bewogen we natuurlijk ook veel meer. Juist dat laatste moet ik nu zien vol te houden, dus minder snoepen en meer bewegen. Ik wil er nog minimaal 10 kilo af maar ga net als jij eerst voor de 5, in kleine stapjes. Het moet ons gewoon gaan lukken meid!

    • Reply Marcella 19 juni 2018 at 19:32

      Ja, ook ik/wij hebben nogal wat gedoe gehad en dan ben ik toch echt een emo eter hoor… Nu meer balans vinden en eerst de 5 kilo kwijt. -10 is mijn uiteindelijke doel, maar ik doe het in fases 😉 Succes dame!

  • Reply Jenn 20 juni 2018 at 10:52

    Goed bezig hoor!

  • Reply Kelly 20 juni 2018 at 20:12

    Goed bezig zeg! Ik heb sinds een paar weken een stappenteller…een goede stok achter de deur. Vooral in Edinburgh liepen de stappen erg op, haha. We liepen zo’n 20 km op een dag! Ook wil ik binnenkort weer gaan sporten en nu ga ik het écht doen 🙂 Groenten eet ik sowieso veel. Wel mag ik nog wat meer fruit eten want ik haal niet altijd twee stuks per dag. Gelukkig hoef ik niet echt op de lijn te letten (ik heb ook geen weegschaal) maar het mag allemaal wel wat strakker. Ik ben ook geen 18 meer 😉

    • Reply Marcella 20 juni 2018 at 21:03

      Thanks! Ondanks dat ik vaak wel veel loop en fiets viel ik geen kilo af. Dus wat extra focus was hard nodig! Ik kan vooral meer groenten eten en ook wat extra fruit is welkom. Ik eet de laatste twee weken bijna niets anders dan fruit tussen mijn maaltijden. Dat blijkt effectief, dus ik ga er lekker mee door! Wat voor sport wil je gaan doen?

  • Reply Sabine 29 juni 2018 at 23:12

    Minder snoepen ook hier… en minder pasta eten haha 🙂

  • Leave a Reply