Noord-Amerika Reisplannen

Voorbereiding op een bijzondere reis – To do’s zoeken en roadtrip plannen

13 augustus 2016

De wereld ontdek ik samen met Jan, mijn man. Hij sleutelt aan de achterkant van dit blog, maar schrijft zelf ook af en toe een artikel. In een paar artikelen vertelt hij iets meer over de voorbereiding van onze bijzondere reis naar Amerika & Canada met zijn ouders, en wat daar bij komt kijken. In dit blog geeft hij wat inzicht in hoe wij een roadtrip plannen.

Marcella, Niagara Falls, CanadaSchaven, schaven en nog eens schaven

Twee maanden terug schreef ik over het plannen van de route in hoofdlijnen. Grofweg is deze nog hetzelfde, maar op details toch wat gewijzigd. Zo heb ik wat geschoven met een paar overnachtingen om wat prettiger uit te komen in de planning. We hebben nu een overnachting in de omgeving van Cleveland in plaats van Erie. De anderhalf uur extra rijden past beter op dag 5 dan op dag 6. Zo hebben we op dag 6 ruimte om direct Amish Country te bekijken in plaats van de volgende dag. Want op die dag willen we ook al naar Chicago en tussendoor nog een stuk van Route 66 rijden.

Om wat rust in de route te creëren hebben we ook regelmatig twee nachten op dezelfde locatie. Dat scheelt gesleep met je koffer. En omdat je niet uren hoeft te rijden naar je volgende hotel heb je meer vrijheid om je dag in te delen. Omdat we best een grote route maken, hebben we op de andere dagen veel kilometers op het programma. En hier en daar heb ik nog betere hotels, betere kamers of betere prijzen gevonden voor overnachtingen. Omdat ze ineens in de aanbieding bleken bij booking.com bijvoorbeeld.

Programmaboek(je)

Normaal plannen we onze reizen en roadtrips in hoofdlijnen. Waar willen we op dag X overnachten? Wat is er te zien onderweg? En op de dag zelf kijken we waar we zin in hebben, afhankelijk van het weer bijvoorbeeld. Voor deze reis plan ik veel gedetailleerder. Ik heb inmiddels een 40 pagina’s tellend programmaboekje geschreven. Daarin staat wat achtergrondinformatie over reizen naar Noord-Amerika voor mijn ouders, maar ook foto’s en beschrijvingen van elk hotel, de bezienswaardigheden onderweg en een grof tijdschema per dag. Een prettig houvast voor op reis en het schept duidelijke verwachtingen per dag over en weer.

Onze roadtrip plannen

Om jullie een wat gedetailleerder beeld te geven hoe wij onze roadtrip plannen, dit zijn de plekken waar we ’s avonds overnachten. Daaronder wat we die dag in ieder geval willen doen.

Roadtrip plannen - onze route door Canada & Amerika

1. Mississauga, Ontario (vlak bij luchthaven)
    Dit is de dag waarop we aankomen. We slapen in de buurt van de luchthaven in deze voorstad van Toronto.
  2. St. Catharines, Ontario
    De familie van mijn vader woont hier in de buurt.
  3. St. Catharines, Ontario
    Marcella en ik gaan de natuur in terwijl mijn ouders meer familie bezoeken.
  4. Niagara Falls, New York
    Deze dag bezoeken we de watervallen aan Canadese kant. Daarna gaan we naar Niagara on the Lake en steken in de middag de grens met Amerika over.
  5. Westlake, Ohio
    Vandaag kijken we vanaf Amerikaanse zijde nog een keer naar de watervallen en rijden langs Lake Erie en het stadje Erie naar de omgeving van Cleveland.
  6. Elkhart, Indiana
    Eerst rijden we naar Elkhart. Dit is een gebied waar veel Amish wonen. Vanuit Elkhart start een Heritage Trail die door het gebied kruist.
  7. Chicago, Illinois
    We rijden met een omweg naar Chicago. Zo pakken we de laatste kilometers van Route 66 mee die eindigt (of begint) in Chicago.
  8. Chicago, Illinois
    Vandaag bezoeken we downtown Chicago en al haar bezienswaardigheden. In de avond gaan we naar een honkbalwedstrijd van de Chicago Cubs.
  9. Whitehall, Michigan
    Langs de kust van Lake Michigan bezoeken we de Nederlandse enclave Holland.
  10. Mackinaw City, Michigan
    We rijden verder langs de kust van Lake Michigan via Petoskey. Onderweg rijden we over de Tunnel of Trees Scenic Route.
  11. Mackinaw City, Michigan
    Vanuit Mackinaw City gaan we per ferry een dagje naar Mackinac Island. Dit is een autovrij en in historische sferen gehuld eiland.
  12. Tobermory, Ontario
    Via de Mackinac Bridge rijden we weer richting Canada. Per ferry steken we de Georgian Bay over naar de Bruce Peninsula.
  13. Toronto, Ontario
    Na een bezoek een het Bruce Peninsula National Park rijden we zuidwaarts naar Toronto.
  14. Toronto, Ontario
    We hebben een hele dag om de stad te bekijken. En er is genoeg te zien weten we uit ervaring.
  15. Terugvlucht
    Omdat we pas in de avond vliegen hebben we vandaag nog tijd om Toronto Island en Scarborough Heights Park te bezoeken.

Rogers Centre, Toronto Toronto, CanadaWat is er te doen?

Hoe vind je nou wat er te doen is in de buurt? We hebben thuis inmiddels een aardige reisbibliotheek. Met bijvoorbeeld de Capitool Canada en Capitool Amerika kun je zeker voor grotere plaatsen snel de highlights vinden. En Tripadvisor is daarnaast een superhandige site om de als beste beoordeelde activiteiten in een plaats of regio te vinden. En in de categorie: “beter goed gejat dan slecht bedacht”, kijk ook eens hoe reisbureaus hun roadtrip plannen. Op hun websites lees je in ieder geval in hoofdlijnen hoe zij de route indelen.

Vastleggen of op de gok?

Omdat we een redelijk gedetailleerd programma hebben, kun je al best veel reserveringen maken. Niet alleen voor hotels, maar ook voor activiteiten of ferry’s. De ferry naar Tobermory is bijvoorbeeld al gereserveerd zodat we niet ineens een volgeboekte boot treffen. Wel handig, aangezien hij maar twee keer per dag vaart. Ook de tickets voor het honkbal zijn al besteld. In oktober eindigt het seizoen en voor je het weet is het stadion ineens uitverkocht. En zo zullen we de komende weken waarschijnlijk al meer reserveringen doen voor bijvoorbeeld een rondvaart door Chicago en de boot naar Mackinac Island.

Hoe zou jij een roadtrip plannen?

Ben je een minuut tot minuut planner of zie je ter plekke wel wat de dag brengt? Laat weten in de comments hoe jij te werk gaat!

Lees meer over onze bijzondere reis!

Handig voor het plannen van jouw reis

Volg onze reisavonturen! FacebookYoutube – TwitterInstagram – Bloglovin

Abonneren op
Sarah
Reiziger

Ik ben een zware planner. Alles ligt bij mij op voorhand vast en per dag maak ik ook een grof tijdschema. Mocht ik alles op de gok doen, ik zou constant rondlopen met stress. Haha. Echt niks voor mij.

Angela

Ik ben ook een echte plannert! Ik zou het op precies dezelfde manier doen als jij. Wel iets aan “speelruimte” over laten, maar wel grofweg alles ingedeeld hebben met hier en daar al wat excursies geboekt. Alle hotels zouden sowieso al geboekt zijn. Dingen op de gok doen / spontaan doen is niks voor mij. Mijn vriend is ook niet zo’n type, dus dat pakt gegarandeerd rampzalig uit, haha! Leuk dat je af en toe ook een blog schrijft, Jan. Ik kom zeker terug om je toekomstige blogs te kunnen lezen. Aangezien jij de man achter de schermen bent Jan,… Lees verder »

Sabine
Reiziger

Zo een leuk vooruitzicht! Of ik plan zou er vanaf hangen waar het is. Ik zou Canada of de USA eerder plannen dan andere landen. Normaal plan ik nooit iets eigenlijk, en ook op de roadtrip van 10.000 km door Scandinavië hebben we niets gepland. Ik zie altijd wel waar ik uitkom haha. En soms plan ik tijdens de vakantie. Een paar dagen van tevoren een hotel boeken in een grote stad bijvoorbeeld. Ik heb weleens met mijn backpack de hele stad doorgebanjerd omdat er niets meer vrij was namelijk 🙂

Co

Lekker gedetailleerd overzicht, dat gaat een hele mooie reis worden! Ik boek vaak al wel mijn overnachtingen (wel dat ik ze tot de dag van aankomst kan aanpassen, dat gebeurd nog wel eens) en schrijf de dingen op die ik ter plekke kan doen. Soms hou ik me er aan, maar soms laat ik ook alles los en hou ik een asociale luierdag 😉 Plannen vind ik wel een leuk onderdeel van de voorpret en dat ik niet alles doe wat ik plan vind ik nooit zo erg.

Heidi
Reiziger

Wat een mooie vooruitzichten!
Zelf vorige zomer o.a. ook Toronto, Amish Country en Niagara Falls bezocht! Alledrie absoluut de moeite waard!

Narelle | wegvanhetnoorden.nl
Reiziger

Ik heb het ook al tegen Marcella gezegd, maar vind het zo tof dat je zo’n mooi programmaboekje in elkaar hebt gezet! Dit gaat vast en zeker een hele bijzondere en mooie reis worden voor jullie allemaal. Ik kijk uit naar jullie verhalen! 🙂

Lotte - scratchingmymap

Leuk om te lezen! Ik ben ook een planner (mijn motto is overprepare, then go with the flow. ;-)) al plan ik de dagen zelf nooit. Maar toen ik in juli met mijn familie naar Londen ging, heb ik wel dagplanningen gemaakt. Zo wist mijn oma wat er op het programma stond, eens zo fijn. Dus ik begrijp zeker dat je zoveel mogelijk al plant en vastlegt. Het is namelijk een ander soort reis dan even met de backpack op naar Azië. 🙂

Stéphanie
Reiziger

Dit wordt zeker een interessante en afwisselende reis! Ben ook erg benieuwd naar het Amerikaanse deel . Jullie laatste dagen zijn onze eerste dagen tijdens onze rondreis door Ontario, al trekken wij los van Toronto alleen de natuur in. Grappig dat je het over het reserveren van de ferry hebt, ik heb dit weekend nog de overtocht naar Manitoulin geboekt. Ik plan mijn reizen ook heel graag vooraf, geeft rust 🙂

Marcel

Wat hebben jullie een prachtige reis in het vooruitzicht! Het programmaboekje, geweldig, maar wat een klus zal dat zijn. Zelf ben ik een semi planner. Ik leg niet alles tot in detail vast, alleen de hoofdlijnen. Het invullen van de details gebeurd vaak pas ter plekke. Ben benieuwd naar jullie reisverslag!

Jessica
Reiziger

Ik ben alles behalve een planner, want ik reis het liefst zo flexibel mogelijk. Zo loop ik soms ook leuke dingen mis (in Amerika hebben we daardoor niet Alcatraz en Havasu Falls bezocht). Maar anderzijds zorgt dit ook voor veel onverwachte mogelijkheden. Als ik bijvoorbeeld mijn accommodatie had vastgelegd op Jamaica had ik niet een week op een boot geslapen bij mensen die me uitnodigden. Ik blijf sowieso standaard altijd langer op een plek dan ik van tevoren van plan ben haha :p Maar er is geen goede of slechte manier van reizen. Met name voor deze reis snap ik… Lees verder »

ivonne

Dat wordt een mooie reis Jan. Ik ben iemand die het liefst niets vastlegt muv de huurauto (indien nodig), het vliegticket en de voor mij o zo belangrijke eerste nacht. Natuurlijk kun je er soms niet onderuit en dan plan ik zeker, maar er is niets fijners dan last minute beslissen wat je gaat doen. Jullie zijn nu natuurlijk met meerdere personen en dan zou ik ook iets meer gaan voor het vastleggen.
Alvast heel veel plezier, maar dat zal vast wel lukken!

Reiziger

Ha die Jan, wij doen het ook als we een reis van 3 a 4 weken hebben. Je ziet iets minder, maar beleeft alles intenser, zit er meer in als je begrijpt wat ik bedoel. Heerlijk vind ik dat! (Maar een langere reis is natuurlijk nóg fijner ☺)

Beheerder

Een langere reis, dat lijkt me echt heeeeerlijk Ivonne. 3 maanden de tijd voor een te gekke locatie, wauwww! Ooit….!

Elise
Reiziger

Wat een heerlijke reis gaan jullie maken. Veel leuks op het programma dus. Ik plan toch ook wel het liefst van te voren. Ik wil gewoon niet achteraf het idee hebben iets gemist te hebben. Ik wil in ieder geval weten wat de route wordt en wat er op die route allemaal te zien is. Op het moment zelf beslissen of je dingen toevoegt of afslaat kan altijd nog. Tijdens onze reis door Amerika hebben we bijvoorbeeld de hotels niet vast gelegd. Als je dan toch ergens langer wil blijven kan het. We boekten dan de avond van te voren… Lees verder »

anto

Afgelopen voorjaar reisden we rond op Tasmanië en in een maand tijd, sliepen we toen maa r 1x twee nachten op dezelfde plek, iets wat ik na die reis niet meer wil, het was iets te hectisch. Heel herkenbaar dus dat jullie het zo plannen!

Caro Cools
Reiziger

Wat een heerlijk vooruitzicht! Van de ene kant is plannen fijn, want dan weet je waar je aan toe bent. Maar ik hou ook van de niet geplande dagen waarbij je kijkt wat er op je pad komt en je ook altijd gave dingen beleefd:)

Sanne

Wauw, lijkt me een geweldige rondreis! Ik ben ook een rasechte planner, ik moet weten waar ik overnacht, waar ik ga eten, welke excursies ik ga doen, enzovoort. Eens ik dit alles heb gevonden, giet ik het over in een documentje met zelfs veel afbeeldingen en kaarten in (zodat ik al weet wat waar is en hoe het er in Google Streetview uitziet met als doel dat ik niet verkeerd kan lopen).

Mariët
Reiziger

Wat een gaaaaf vooruitzicht! Toffe plannen allemaal, wordt vast een pracht van een reis! 🙁 alvast heeeel heel veel plezier met z’n allen!!

Uh ik bedoel natuurlijk zo’n blije smiley!!!

Beheerder

Haha, ik had niet anders verwacht Mariët 😉 Thanks lady, we gaan er een mooie trip van maken!

Trudy
Reiziger

Wij zijn ook grote fans van Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Ik kijk dus naar georganiseerde reizen voor grofweg de route en de bezienswaardigheden. Vervolgens lees ik graag reisgidsen en zoek ik op internet naar reisverslagen. Wij trekken altijd met een camper (in Amerika met een gehuurde, in Europa met onze eigen), dus overna chtingen plan ik nooit. De reisschema’s en reisverslagen geven me een idee wat we kunnen doen in de periode die we hebben. Maar ik vul ze niet per dag heel precies in van te voren. Alleen bijzondere excursies boek ik wel van te voren, maar… Lees verder »

Beheerder

Dat klinkt als een prima manier van reizen Trudy! Wij reisden vorig jaar met een camper door West-Canada en pasten toen dezelfde manier van reizen toe als jullie. En het is met recht onze fijnste vakantie ooit. De natuur, vrijheid en de rust: het was perfect! We willen nu vaker met een camper op reis, ook door Europa. Welk land in Europa is daar wat jullie betreft perfect voor? Is het goed te doen in landen als Noorwegen en Zweden? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Richard
Reiziger

beste, ik ga van het zomer naar Amerika en daar een roadtrip maken met auto en caravan. voor het Esta vragen ze een adres voor je eerste bestemming, alleen zal dit dus de caravan wezen. wat moet ik hier neer zetten? of gewoon het eerste stadje met een willekeurige straat.

Groeten Richard.

Beheerder

Hé Richard, ik heb nog nooit met een caravan door Amerika gereisd, dus dat is best een lastige vraag. Als je met een camper reist, dan moet je verplicht de eerste nachten in een hotel vanwege je jetlag, vinden ze anders gevaarlijk. Kan je misschien het adres van de verhuur van je caravan opnemen?