Europa Nationaal Park Outdoor Routes Stedentrips

Todo’s in de Eifel in Duitsland

5 juni 2014
Marcella Monschau

Afgelopen weekend was ik met mijn lief in de Eifel in Duitsland. We hadden veel behoefte aan een rustig weekend. We wilden de prachtige natuur in de Eifel ontdekken en toen maakten we spontaan ook een stedentrip naar Luik in België. Heerlijk om zonder plannen om pad te gaan!

Route Eifel 2014

Route voor 4 dagen in de Eifel

We reisden rond door Duitsland en België, we zaten tenslotte dichtbij de grens. Aken pakten we op de terugweg mee. Kwam onze wegenatlas van Europa ook goed van pas!

A – Monschau, Duitsland
B – Steinfeld, Duitsland
C – Luik, België
D – Watervallen van Coo, België
E – Aken, Duitsland

Monschau, Duitsland

Schattig stadje Monschau

Op donderdagochtend reden we vanuit Leeuwarden in 3,5 uur naar Monschau. Hier hadden we voor drie nachten een hotel geboekt via Trivago. We verbleven in het Carat Vitalhotel Monschau Eifel. We vonden het helaas wat tegenvallen. Het interieur van de kamers was verouderd en het was erg donker in de ruimte. Het voelde zeker niet als een kamer in een 4-sterren hotel. Het zwembad was wel erg fijn en we genoten optimaal van het uitgebreide ontbijtbuffet.

Monschau is een leuk, toeristisch stadje. Heel fotogeniek. Monschau ligt in de smalle en diepe vallei van de Roer, op amper vier kilometer van de Belgische grens. De stad ligt langs rivier de Roer. Het heeft een kasteel, historisch centrum en een gezellig plein. Monschau heeft een grote hoeveelheid vakwerkhuizen.

Monschau, Duitsland

Wandelen in de Eifel

Tsja, wij gingen voor de natuur naar de Eifel. We wilden een flink stuk wandelen. We hadden de ANWB Actief wandelgids Eifel gekocht voor de mooiste routes. Na 4 uur in de auto op donderdag besloten we direct de omgeving van Monschau te verkennen. We liepen 10 kilometer langs de rivier de Roer, door de bossen en langs een mooie vlakte. Een prima eerste kennismaking van de Eifel! Op vrijdag liepen we een lange wandeling door Natuurpark Eifel.

Eifel, Duitsland

De watervallen van Coo

De watervallen in de rivier de Amblève zijn 15 meter hoog. Coo ligt tussen Trois-Ponts en La Gleize. De kleine waterval bestaat sinds de 15e eeuw, de grotere waterval is opgericht in de 18e eeuw door de Prins-abt van Stavelot om het aan een waterloop gelegen Petit-Coo tegen overstromingen te beschermen. De watervallen van Coo zijn een toeristische attractie en liggen vlakbij pretpark Plopsa Coo van Studio 100.

Watervallen van Coo in Belgie

Stedentrips Luik & Aken

Vanaf Monschau was het een uurtje rijden naar de Belgische stad Luik. Daar waren we wel benieuwd naar. Er hing een gezellig sfeertje in de stad, heel leuk! De Duitse stad Aken pakten op de terugweg mee. We reden toch langs de stad, dus het was absoluut een bezoekje waard. Over beide steden maak ik nog een aparte blog want er is teveel te vertellen om dit in slechts één blog te beschrijven.

Luik, Belgie

Aken, Duitsland

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Trivago

You Might Also Like

15 Comments

• Reply Life and Cookies (@Lifeandcookies) 5 juni 2014 at 13:26

Hi Marcella, wat een heerlijke foto’s en fijne trip zeg, erg tof! Ik ben ooit door Luik heen gereden en toen was het een hele vieze, zwarte en grauwe stad, daar is zo te zien in de jaren behoorlijk wat veranderd! Lijkt me een mooie stad 🙂

• Reply Marcella 6 juni 2014 at 22:56

Dankjewel voor je mooie compliment! Mijn man was jaren geleden in Luik geweest en had er ook een minder positief beeld aan over gehouden. Hij was dan ook aangenaam verrast! Gewoon een tweede kans geven is dus absoluut een aanrader!

• Reply Eva 5 juni 2014 at 15:07

Mooie foto’s en leuk verslag. Ik blijf me altijd verbazen hoeveel leuke dingen je kunt doen vlak over onze grenzen (of ook in NL), een paar dagen weg en het voelt alsof je echt op vakantie bent 🙂 Ben benieuwd naar je andere blogs!

• Reply Marcella 6 juni 2014 at 22:58

Na onze avonturen aan de andere kant van de wereld in Nieuw-Zeeland was ik ook aangenaam verrast. Ik heb me echt onwijs goed vermaakt in die dagen. Een goeie afwisseling tussen actief de natuur in een een leuke stad ontdekken. Echt een gaaf gebied, de Eifel!

• Reply Wanda 5 juni 2014 at 16:51

Leuk zo’n mini roadtrip! Monchau vonden wij ook erg leuk, zeker een fotogeniek plaatsje! Heerlijk om even door heen te slenteren. Luik ken ik alleen van de voorsteden en daar zou ik ’s avonds echt niet alleen over straat durven, kwam toen in elk geval erg bedreigend over!

• Reply Marcella 6 juni 2014 at 23:00

Je hebt gelijk, het was echt een mini roadtrip 😉 Jammer dat Luik je zo’n onaangenaam gevoel gaf. Wij waren er aan ’t begin van de middag, dan is dat ook anders. Het had juist een heel ontspannen en vriendelijk sfeertje. Mooi weer, dus de terrasjes en pleintjes zaten vol! Heel relaxt!

• Reply Henry Eifel Info 5 juni 2014 at 19:26

Leuk verslag over de Eifel! In de Eifel kun je blijven terugkomen want er zijn zoveel mooie dingen te zien en te doen, een bezoek aan Monschau hoort daar inderdaad zeker bij. Maar het wandelen in de Eifel blijft toch wel favoriet bij velen.

groet,
    Henry van Eifel Info

• Reply Marcella 8 juni 2014 at 17:15

Bedankt voor je reactie, leuk! Ja, het wandelen was er heel tof, absoluut een aanrader! Maar ook leuke stadjes dichtbij, de perfecte afwisseling!

• Reply alllovelythingsnl 6 juni 2014 at 20:07

Het is daar leuk he?! Wij gaan vaak daar in de buurt naartoe met de hele familie van mijn vaders kant. Lekker wandelen en dorpjes bezoeken. Erg leuk artikel!

• Reply Marcella 8 juni 2014 at 17:14

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie daar graag blijven (terug)komen. Het is een heel tof gebied! Een stuk zuidelijker is er zelfs een vulkanisch gebied. Lijkt me prachtig!

• Reply Bianca 7 juni 2014 at 22:22

Eifel is dus het gebied?
    Monschau ziet er heel cute uit! Luik vond ik zelf eerlijk gezegd niet zo leuk!

• Reply Marcella 7 juni 2014 at 23:08

Ja, het natuurgebied heet de Eifel. Monschau ligt daar centraal bij, een prima uitgangspunt om de omgeving te verkennen. Jammer dat Luik jou tegen viel.

• Reply Sandra 8 juni 2014 at 12:08

Oh waaaauw wat is de Eifel gaaf! Leuk om in het najaar naar toe te gaan, tof!

• Reply Marcella 8 juni 2014 at 17:18

Ook in het najaar ongetwijfeld prachtig! Een stuk zuidelijker is er vulkanisch gebied, dus het er ook heel veelzijdig. En leuke stadjes dichtbij, ook dat is erg leuk voor de afwisseling!

• Reply Mieke 8 juni 2014 at 21:00

Een mooi gebied inderdaad, de Eifel. Mooie foto’s weer!